inter seizoensopslag thermische zonne-energie

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par sicetaitsimple » 28/01/20, 21:21

GuyGadebois schreef:Dus als ik je goed begrijp, is er geen manier om deze puinhoop aan calorieën terug te krijgen? Ik goed?


Dat heb ik niet gezegd... We kunnen veel dingen doen, we moeten alleen vinden wie ervoor betaalt.

Bijvoorbeeld, het biogas waarvan u denkt dat het uw tank vult, kost u hetzelfde als Russisch aardgas, terwijl het in feite onder de huidige gasmarktomstandigheden ongeveer 8 keer duurder is.
Ik en meer dan 30 miljoen anderen betalen het verschil.
Wij zeggen bedankt wie?

Het is uitbreidbaar tot bijna alles, je hoeft alleen maar te vinden wie betaalt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par plasmanu » 28/01/20, 23:14

GuyGadebois schreef:Ah bah, de verliezen van mijn pc verwarmen direct de kamer waar mijn pc staat. :D

Het is duidelijk. Hoe je altijd kunt leren.
Maar deze hoes is voor de winter wanneer het koud hoort te zijn.
Zodra de zomerse temperaturen terugkeren, moedig ik je aan om je pc buiten te installeren, het is dezelfde logica.
Al zijn we niet immuun voor een polaire draaikolk midden in de zomer
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par lilian07 » 29/01/20, 12:00

Het is uitbreidbaar tot bijna alles, je hoeft alleen maar te vinden wie betaalt.


Daarom is het altijd nodig om het begrip winstgevendheid of op zijn minst de uiteindelijke kostprijs van Kwh te integreren.
Naast een ander voordeel brengt dit economische concept de zoektocht met zich mee naar prestatieoptimalisatie en dus opbrengst (of verliesvermindering zo redelijk mogelijk).
Ook volgt de mogelijkheid voor bepaalde complexe systemen zoals het transport van thermische energie het belang van de simulatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par plasmanu » 29/01/20, 12:47

Simpel gezegd.
Warmtekrachtkoppeling deelt de prijs van Wh door 2, het is een win-winsituatie
Trigeneratie deelt de prijs van Wh door 3, het is een win-win-win
Enzovoort. Prijs gedeeld door X (totaal), het is een winnaar x X

Zoals Guy die veel verbruikt met zijn pc maar bespaart op verwarming. Het is bijna een win win
Dernière édition par plasmanu de 29 / 01 / 20, 12: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par GuyGadebois » 29/01/20, 12:50

We zullen tot een zodanige verwatering van de kosten komen dat de prijs homeopathisch zal zijn. : Mrgreen:
Dernière édition par GuyGadebois de 29 / 01 / 20, 12: 55, 1 keer bewerkt.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par plasmanu » 29/01/20, 12:53

Nou nee, X is erg duur, net als allopathie, hoewel door het goed te doen : Mrgreen: je hebt misschien geen ongelijk
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Christophe » 23/12/22, 10:23

Ik heb zojuist 2 documenten over MCP's hier gepost: zonne-thermische/inter-seizoens-opslag-van-zonne-thermische-energie-t11366.html

Ik plaats hier dit oude CSTB-document uit 2005:

Gebruik van Phase Change Materials (PCM) in passieve airconditioning en tussenseizoenverwarming

2005, het is 17 jaar geleden... studies en berekeningen zijn goed, maar concreet, waar staan ​​we met het gebruik van faseovergangsmaterialen voor interseizoensopslag? Gezien de energiecontext is het tijd om te beginnen... toch?

Zie ook:
https://cordis.europa.eu/project/id/622883/reporting/fr

En een uit 1988: Thermische opslag door latente warmte
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Remundo » 23/12/22, 10:55

Een idee dat al een paar jaar in mijn hoofd zit.

Kunnen we geen buitenzwembad overwegen?
1) redelijk goed geïsoleerd aan de zijkanten en bovenwanden (waarom geen serre boven het zwembad en muren met hoge thermische weerstand)
2) met een spoel op de bodem van het zwembad en gebruik deze als een omkeerbare warmtepomp met glycolwater.

In de zomer konden calorieën worden binnengebracht, zowel door de zon als door de afkoeling van het huis, calorieën die in de diepte van de grond zouden diffunderen.

Integendeel, in de winter zou de verwarming van het huis de calorieën uit de bodem van het zwembad halen.

Het zwembad zou zich gaan gedragen als een put waaruit warmte zou worden onttrokken of aangevoerd.

Na een paar jaar kan een grote massa grond onder het zwembad 20-25°C zijn, misschien meer. Een redelijk optimale temperatuur, of je nu wilt verwarmen of airconditioning (de COP's van de machines zijn dan minimaal 5)

Dat zeg ik met een natte vinger, kwam dit idee bij me op DLSC.ca die dit principe veel meer "industrieel" toepast.

Ik had graag simulaties van thermische diffusie in de grond gezien met weerscenario's, er is naar mijn mening genoeg te modelleren.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Christophe » 23/12/22, 11:12

Omdat ik het oudere vergelijkbare onderwerp op slot deed, plaats ik de laatste berichten hier opnieuw:

Remundo schreef:het faseovergangsmateriaal heeft 2 voordelen
1) minder volume nodig voor dezelfde opgeslagen warmte
2) stabiliseer de temperatuur gedurende de tijd dat deze van fase verandert.

Ik heb geen persoonlijke ervaring over dit onderwerp om te delen.

maar dat moet worden bedacht vanuit de constructie van een huis, over het algemeen is het een put onder het huis die de materialen met thermische traagheid zal bevatten, en dan stapels pijpen om het koelmiddel te laten circuleren. Om nog maar te zwijgen van de sensoren op het dak!

Dus "aan de slag", voor degenen die al een huis hebben, het is dood. Nog erger in gebouwen.

Voor degenen die bouwen, nou, het is een beetje een avontuur om hierin betrokken te raken. Wat te dragen, hoe de maat te nemen...?

Van wat ik om me heen zie, bouwen we op één niveau met een cementplaat die uitkijkt op een stomme kruipruimte op de begane grond en een dun plankenframe... En dan plaatsen we een warmtepomp aan de Q van de muur. En daar ga je.



Christophe schreef:Niet noodzakelijkerwijs onmogelijk, het hangt ervan af wat voor soort opslag je wilt...in de muren kan dit gedaan worden tijdens een thermische renovatie met grote ingekapselde paraffinepanelen...zoals 2 m * 1 m * 0.2 m...

Volume: 0.4 m3 voor 2m²... Als er 200 m² te behandelen is, is 40 m3 PCM nodig.

Het gaat dus om de prijs van de volumes want zelfs met de goedkoopste paraffine, deze 40 m3 zijn dat duizenden euro's... en dan heb ik het over ruwe paraffine zonder inkapseling...

Anders is er palmolie: Zonnethermische / store-of-the-thermische energie-met-uit-oliepalm-of-t7421.html

ps: kijk naar de 2 documenten, ze zijn nogal synthetisch...


AD 44 schreef:Hallo,

Het is niet nodig om te beginnen met het gebruik van faseovergangsmaterialen...

De kelder van gebouwen is een goede manier om het zomeroverschot op te slaan. Via luchtwisselaars of een kroon van ingegraven meerlagen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: inter seizoensopslag thermische zonne-energie




par Christophe » 23/12/22, 11:13

AD 44 schreef:Hallo,

Het is niet nodig om te beginnen met het gebruik van faseovergangsmaterialen...

De kelder van gebouwen is een goede manier om het zomeroverschot op te slaan. Via luchtwisselaars of een kroon van ingegraven meerlagen.


Behalve dat het een temperatuurbuffer vormt die andere materialen niet hebben...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 124 gasten