Het principe van Lucifer

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Het principe van Lucifer




par sen-no-sen » 28/02/15, 16:51

Een boek dat ik ten zeerste aanbeveel om te lezen:Het principe van Lucifer de Howard Bloom

Memes leiden het verhaal

Le Principe de Lucifer (Het Luciferprincipe), boek met een ongebruikelijke titel, leverde hem op om zichzelf in de 'esoterische' afdeling van de Virgin Store te vinden, temidden van verhandelingen over transcendente meditatie, het zoveelste 'geheim van de piramides' of andere 'mysteries' van Rennes-le-Château "…!
Onder deze omstandigheden vraagt ​​men zich af wie het kan lezen: esoterici zullen het zeker niet willen, politieke wetenschappers of politieke analisten zullen nooit het idee hebben om het in dit soort afdelingen te zoeken. Het is duidelijk dat deze Lucifer het genie van verhulling heeft.

Het is echter een fundamenteel, zelfs grondlegger. Het is inderdaad aan memetica (1) wat in zijn tijd was om het boek van René Girard "Dingen die sinds de grondlegging van de wereld verborgen zijn", Grasset editions, 1978) na te bootsen.

Het principe van Lucifer is een verwarrend werk, zowel zeer wetenschappelijk in zijn benadering (heel veel referenties) maar ook vol humor, zelfs speelsheid ... De snelkoppelingen zijn opvallend, de extreme dichtheid, de oogverblindende intuïties, de meedogenloze redenering , het enorme kennisveld.
De vreemde persoonlijkheid van de auteur, zijn stijl en zijn gedrag, soms ongebruikelijk maar altijd erg streng, leverden hem de lof op van een groot deel van de Amerikaanse universitaire gemeenschap van Stanford tot Harvard, waaronder UCLA en John Hopkins University. De zeer onofficiële recensie, Buitenlandse Zaken, is ook een eerbetoon aan hem. Maar dat is niet alles: The Lucifer Principle is het cultboek geworden voor Broocklyn-rockgroepen die hele passages uit zijn boek "samplen" om het in hun muziek te integreren…!
Als de auteur een academicus is, merk dan op dat dit boek door tweeëndertig New Yorkse uitgevers werd geweigerd voordat het uiteindelijk werd gepubliceerd.

"We hebben het verhaal in zijn geheel nodig, maar niet om er in terug te vallen, maar om eraan te ontsnappen ": dit citaat van Ortega Y Gasset dat aan het begin van het boek is geplaatst, komt als een waarschuwing van de auteur, zich bewust van de verwoestende hypothesen die hij ontwikkelt, zelfs van hun wanhopige aspect. En Bloom voegt eraan toe:" De systemen die ik ga beschrijven zijn niet mijn idee van wat de wereld zou moeten zijn, het zijn de conclusies waar ik met tegenzin over ben gekomen, over wat het werkelijk is. "." Het gaat over hoe we, door onze interesse in seks, onze onderwerping aan goden en heersers, onze soms suïcidale gehechtheid aan ideeën, religies en vulgaire culturele details, de onbewuste aanstichters worden van de heldendaden van het sociale organisme. "

http://www.automatesintelligents.com/biblionet/2002/fev/principe.html
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 28/02/15, 18:27

Ik was over het algemeen teleurgesteld over het lezen van Bloeien (wat niet betekent dat ik het niet aanraad om het te lezen!).
Het belangrijkste defect lijkt mij een buitensporige smaak voor verdunning, wat leidt tot pijnlijke lengtes ...
Als ik denk dat hij twee extra volumes heeft (of wil) vastleggen als vervolg op dit eerste werk ...
Het is des te jammer dat het tegengesteld is aan een synthetische visie die worstelt om uit de massa van een corpus wat niet zonder interesse is ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 28/02/15, 18:46

Zeker weten Bloeien is niet Roddier in het kort, maar de ideeën die hij ontwikkelt zijn bijzonder innovatief en hoewel zijn Atlantische visie vermoeiend is, blijft er een werk met een "voor en na".

Het lijkt mij dat men op de vingers van één hand kan rekenen op het aantal auteurs dat het idee van superorganisme heeft ontwikkeld om het functioneren van de menselijke samenleving te beschrijven.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 28/02/15, 18:59

Het is niet zo verwonderlijk dat het een Amerikaan is: het lijkt erop dat het een zekere standvastigheid is onder hen, om te werken aan het concretiseren van elk verklarend rooster.
Ik vind de woorden van René Girard, in hun beperkingen en hun onafgemaakte kanten die een plaats voor de lezer achterlaat ...
accounts die u Marx onder degenen die verwijzen naar een superorganisme?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 28/02/15, 20:23

Voor Marx geef ik dat niet toe.
Ik blijf een bepaald respect voor Howard bloei, want zonder hem zou ik bepaalde auteurs niet gekend hebben Susan Blackmore ou Jean-Paul Baquiast bijvoorbeeld die ook zeer innovatieve ideeën ontwikkelt.
Heb ik ontdekt H.Bloom door de geschriften van F.Roddier, die goed weten JP Baquiast enz! ... de wereld is klein!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 02/03/15, 10:02

Een presentatie TEDx de Susan Blackmore op Memes, concept op grote schaal blootgesteld door H.Bloom.

Susan Blackmore bestudeert memes: ideeën die zichzelf van de hersenen naar de hersenen reproduceren als een virus. Ze doet een verbazingwekkende stelling: de mensheid heeft een nieuw soort meme voortgebracht, temes, die zich voortplanten door technologie - en nieuwe manieren bedenken om te overleven. "
https://www.ted.com/talks/susan_blackmore_on_memes_and_temes?language=fr

(de ondertitels moeten in de lezer worden geselecteerd.)

Het idee ontwikkeld door S.Blackmore is revolutionair en koud in de rug:
Als de eerste evolutionaire revolutie het gen was, de komst van een tweede replicator heeft onze primaten-voorouders toegestaan ​​ons naar het mensachtige stadium te stuwen, maar deze evolutie is nog niet voorbij.
In feite, met de technologische ontwikkeling die meer dan 5000 jaar geleden begon met het verschijnen van beschavingen, is de menselijke soort het tijdperk van ingegaan de antropoceen (minder dan 200 jaar geleden) met de industriële revolutie.
Deze is eindelijk "bevallen" van een nieuwe replicator:het teme (afkorting van techno-meme).
Temes zijn technologische memes die exponentieel repliceren door het toenemende gebruik van technologie.

Waar het interessant wordt (en angstaanjagend!) Is dat in werkelijkheid,de ecologische ineenstorting waar we doorheen gaan is absoluut geen triest ongeluk, maar het normale resultaat (sic!) dat erop gericht is om levensvormen uit te roeien die niet zijn aangepast aan de volgende evolutionaire sprong.
Zo zouden de opwarming van de aarde, de val van de biodiversiteit en de verzuring van de oceanen slechts een logisch proces zijn voor het nieuwe tijdperk, dat men zou kunnen noemen technoceen.
Volgens deze logica zijn we daarom veroordeeld om te verdwijnen ...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 02/03/15, 20:36

sen-no-sen schreef:Volgens deze logica zijn we daarom veroordeeld om te verdwijnen ...


Het is logisch en zelfs als je erover nadenkt, is niets oneindig.
Het grote verschil is dat het de mens zelf is die zijn uitsterven versnelt.
Het is nog steeds anders dan wat er eerder is gebeurd.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 03/03/15, 08:06

Inderdaad, de vorige generatie leerde van hun ouders, terwijl nu, als het gaat om het gebruik van moderne apparaten, het ouders zijn die kinderen vragen hoe het te doen ...

Vervangen de temes de memes?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 03/03/15, 09:11

dede2002 schreef:Inderdaad, de vorige generatie leerde van hun ouders, terwijl nu, als het gaat om het gebruik van moderne apparaten, het ouders zijn die kinderen vragen hoe het te doen ...

Vervangen de temes de memes?


Op een bepaalde manier, en alle proporties behouden de traditionele culturele memes de neiging om hun plaats te laten aan de thema's.
Bovendien wordt het grootste deel van het beroepsonderwijs nu bijna uitsluitend aan laatstgenoemden toegewezen.
Het gevaar is dat de technologische ontwikkeling voor ons veel te snel is en dat als we niet oppassen, we ons primatenlichaam moeten bijwerken, door genetische manipulatie of neurologische implantaten, om de race te kunnen volgen die ons nu is opgelegd (en die we onszelf hebben opgelegd).


phil53 schreef:

Het grote verschil is dat het de mens zelf is die zijn uitsterven versnelt.
Het is nog steeds anders dan wat er eerder is gebeurd.


Dit proces is niet nieuw, het heeft ook een naam:het effect van de rode koningin(in verwijzing naar Alice in Wonderland, naar de aflevering waarin Alice en de Rode Koningin 'op hun plaats rennen' om niet meegesleept te worden ...)
Hoe meer een samenleving (maar dit geldt voor alle soorten!) Dissipeert energie, hoe meer deze zijn omgeving wijzigt, en hoe meer zijn omgeving wordt aangepast, hoe meer hij moet bijstellen ... door altijd meer energie af te voeren, wat het evolutieproces versnelt.

Het is om deze reden dat het beleid van economische groei zoals het wordt nagestreefd door onze 'elites' een race naar zelfmoord is, hoe meer we groei zoeken en hoe meer het de omstandigheden (ecologisch, sociaal) van onze planeet verslechtert. , waardoor we steeds meer ingrijpende maatregelen moeten nemen.
Het voorbeeld van de recente Macron-wet komt goed tot zijn recht.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Lucifer's Principle




par GuyGadebois » 21/11/19, 20:56

Memetica kan in één zin worden samengevat:
"We nemen hetzelfde en beginnen opnieuw".
Mediteer erop. : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten