Zeldzame aarde Arte

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Zeldzame aarde Arte




par Janic » 16/01/14, 14:18

vanavond op arte om 22 uur: "zeldzame aarden - koste wat het kost hightech?"
" Verschillende metalen, neodyne, yttrium, dysprosium of lanthaan, zijn onvermijdelijk geworden... "
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 16/01/14, 19:44

0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 17/01/14, 17:02

harde observatie, zelfs als niemand meer weet. Elektronica en volledig elektrisch kunnen rampzaliger zijn dan de hele hitte.
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Opnieuw:




par moinsdewatt » 05/05/16, 14:06

China heeft hoge, zeldzame aardeprijzen voorraden

Raymond Bonnaterre leblogenergie

De kunstmatige schaarste van zeldzame aardmetalen in de wereld, tot nu toe onderhouden door de Chinese autoriteiten en het brutale exportquotum van dit land, is aan het kraken. De wereldwijde winning van deze metalen, vooral nuttig bij de productie van permanente magneten, Ni-MH-batterijen of verschillende "fosforen" voor modieuze LED's, ging de afgelopen jaren gepaard met een stijging van de prijzen heeft de krantenkoppen gehaald.

Maar bomen stijgen niet naar de hemel, noch zijn de prijzen van metalen. De prijsstimulatie van minerale extracties heeft ertoe geleid dat de Chinese autoriteiten en producenten, de eerste maar niet de enige producent ter wereld, grote voorraden hebben aangelegd, die sindsdien moeilijk te verhandelen zijn op de metaalmarkt. Gebruikersindustrieën zoals die die permanente magneten produceren, hebben op hun beurt de hoeveelheden zeldzame aardmetalen die in hun producten zijn geïmplementeerd geoptimaliseerd of de productierecepten gediversifieerd. Ni-MH-batterijen concurreren alom en worden vervangen door Li-Ion-batterijen die compacter en lichter zijn.

Het resultaat, volgens Nikkei, is dat de prijzen van deze metalen nu op hun laagste zijn in de afgelopen tien jaar, aangezien de prijzen sinds het begin van het jaar zijn begonnen te dalen, vergezeld van een sterk herstel sinds de export van 2015. Chinees (FIG.)

Beeld

Voor sommige metalen zoals Neodymium of de zeer dure Dysprosium zouden de prijzen zijn gehalveerd.

http://www.leblogenergie.com/2016/04/06 ... ringolent/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Arte zeldzame aarden




par moinsdewatt » 25/08/19, 14:25

Ah hier herontdekken we dat er zeldzame aarden in zitten Roemenië.
We hebben het over 50 miljoen euro om te investeren.

Roemenië biedt zeldzame aarden om de lucratieve batterijmarkt te betreden

Bloomberg Nieuws | Juni 12, 2019

Roemenië hoopt toe te treden tot de European Battery Alliance door de activiteiten te vernieuwen.

Roemenië heropent mijnen voor zeldzame aardmineralen om investeringen in elektrische batterij-installaties te lokken en sluit zich aan bij een Europees initiatief dat streeft naar een groter aandeel van de wereldmarkt.

De minister van Economie en Financiën is een van 's werelds grootste producenten van hernieuwbare grondstoffen, waaronder de Europese minister van Economische Zaken Niculae Badalau zei in een interview in Boekarest. Er zijn gesprekken gaande met fabrikanten van elektrische batterijen voor een investering van meer dan 50 miljoen euro ($ 57 miljoen), zei hij.

"We willen lid worden van de European Battery Alliance," zei Badalau. "Dat zal ervoor zorgen dat het een van de feiten is die hier zullen worden geproduceerd," zei hij, zonder de potentiële investeerders te noemen.

Roemenië hoopt toe te treden tot het Europese batterennetwerk via Radioactiv Mineral Magurele SA, een bedrijf dat zijn wortels vindt in uraniumproductie en later zeldzame metalen tijdens het communistische tijdperk.

Onder Daimler AG en Johnson hebben Matthey Plc plannen aangekondigd om fabrieken in Polen te bouwen, terwijl Rio Tinto de lithiumextractie in Servië heeft onderzocht.

De Europese Commissie heeft de batterijalliantie in 2017 opgezet als onderdeel van haar streven naar schonere industrieën en om de markt te ondersteunen waarin deze wordt gewaardeerd op 250 miljard euro per jaar van 2025. Dat biedt Roemenië de mogelijkheid om in het verleden te worden uitgebuit.


https://www.mining.com/web/romania-offe ... ry-market/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Arte zeldzame aarden




par moinsdewatt » 25/08/19, 14:26

In Zuid-Afrika droomt een mijn die rijk is aan zeldzame aarden in toevlucht tot het conflict tussen Beijing en Washington

AFP • 25 / 08 / 2019

In een droog gebied in West-Zuid-Afrika wil een mijn met zeldzame aardreserves in enkele van de hoogste concentraties ter wereld wegen op een markt die wordt gedomineerd door China, maar in een context van een handelsoorlog die de kaarten doet herleven wereld.

Op 350 kilometer ten noorden van Kaapstad zag de Steenkampskraal mijn, ontdekt in 1949, 1952 en zijn operators 1964 uit thorium halen, gebruikt als nucleaire brandstof.

Sindsdien is ontdekt dat de mijn ook monazieterts bevat, een zeldzame aarde, in een extreem hoge concentratie, evenals neodymium en praseodymium, hulpbronnen die het land binnenkort zal exploiteren.

Deze 'zeldzame aarden', strategische mineralen die het voorwerp zijn van veel begerigheid in de wereld, omvatten een set van 17 metalen die essentieel zijn voor geavanceerde technologieën en die worden aangetroffen in smartphones, plasmaschermen, elektrische voertuigen maar ook in wapens.

De vooruitzichten voor de Steenkampskraal-mijn zijn een zegen voor Zuid-Afrika, aangezien China, dat meer dan 90% van 's werelds zeldzame aarden produceert, de Verenigde Staten nauwelijks versluierde van het bezuinigen van zijn leveringen in het midden van een handelsoorlog, terwijl Washington massale import importeert.

Beijing heeft 120.000-ton geproduceerd in 2018, zes keer meer dan de Verenigde Staten, volgens de US Geological Survey (USGS).

In deze context ondertekende de Amerikaanse president Donald Trump de 22 juli een intimiderend bevel aan het Pentagon om andere bronnen van levering aan deze edelmetalen te vinden.

Een andere reden voor optimisme voor Zuid-Afrika, China werd vorig jaar voor het eerst een netto-importeur van zeldzame aardmetalen, vanwege de enorme handel in elektrische voertuigen. De wereldwijde verkoop van deze voertuigen steeg van 68% vorig jaar naar 5,12 miljoen, met meer dan een miljoen verkopen in China, volgens het International Energy Agency.

"China zou vanwege zijn eigen behoeften steeds minder (van zeldzame aarden) kunnen exporteren. Het is daarom van vitaal belang dat andere leveranciers naar voren komen voor de Verenigde Staten, Europa en Japan", aldus AFP Trevor Blench, president van de Steenkampskraal-mijn, terwijl er momenteel geen enkele Zuid-Afrikaanse mijn zeldzame aarden onttrekt.


Beijing wil ook de illegale exploratie verder reguleren, waardoor de lokale productie effectief wordt onderdrukt ten voordele van buitenlandse concurrenten.

Bij de Steenkampskraal-mijn "bestaat ongeveer 14% van (het) gesteente uit zeldzame aarden. Het is een buitengewoon niveau, we hebben nog nooit een gelijkwaardig niveau op de planeet gekend", legt Trevor Blench uit.

Wereldwijd hebben mijnen over het algemeen een concentratie van bijna 6%.

Nadat ze alle toestemming hebben gekregen om te beginnen met het delven van het monaziet en het verkrijgen van financiering voor 50 miljoen, streven de mijnkampers van Steenkampskraal naar een productie van 2.700 ton per jaar.

Ondanks de hoop die de exploitatie van deze mijn oproept, erkent de heer Blench zelf de bescheiden omvang in vergelijking met die met miljoenen tonnen mineralen elders in de wereld.

Hoewel de concentraties van zeldzame aardmetalen erg hoog zijn, bestaat de Steenkampskraal-mijn voornamelijk uit lichte zeldzame aarden die wereldwijd meer voorkomen (zoals neodymium en praseodymium) en daarom minder gewild dan andere zeldzame aarden zwaarder ', decodeert Diego Oliva-Velez, analist in Londen voor Fitch Solutions.

"Zuid-Afrika zal achterblijven bij andere landen", voegt hij eraan toe, daarbij verwijzend naar bewezen reserves en het vooruitzicht op hogere investeringen in landen als Australië, India, Rusland en de Verenigde Staten. Vietnam.

Zeldzame aarde-exploratie ontwikkelt zich ook in Brazilië en Canada.

Dit beperkt de Zuid-Afrikaanse wil niet om de productie van zeldzame aarden agressiever te ontwikkelen.

Het land "is begiftigd met een overvloed aan gesteenten waarin zeldzame aarden worden gevonden", bevestigt het hoofd van de Council for Geoscience (Council for Geoscience), Mosa Mabuza. De organisatie bestudeert de minerale afzettingen in het land en zegt dat lithium daar ten noorden van Kaapstad wordt gevonden.



https://www.boursorama.com/actualite-ec ... d02d36fdb4

Distributie van zeldzame aarderts

Beeld

https://www.steenkampskraal.com/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Arte zeldzame aarden




par moinsdewatt » 25/08/19, 14:44

In Zuid-Afrika droomt een mijn die rijk is aan zeldzame aarden in toevlucht tot het conflict tussen Beijing en Washington

AFP • 25 / 08 / 2019

In een droog gebied in West-Zuid-Afrika wil een mijn met zeldzame aardreserves in enkele van de hoogste concentraties ter wereld wegen op een markt die wordt gedomineerd door China, maar in een context van een handelsoorlog die de kaarten doet herleven wereld.

Op 350 kilometer ten noorden van Kaapstad zag de Steenkampskraal mijn, ontdekt in 1949, 1952 en zijn operators 1964 uit thorium halen, gebruikt als nucleaire brandstof.

Sindsdien is ontdekt dat de mijn ook monazieterts bevat, een zeldzame aarde, in een extreem hoge concentratie, evenals neodymium en praseodymium, hulpbronnen die het land binnenkort zal exploiteren.

Deze 'zeldzame aarden', strategische mineralen die het voorwerp zijn van veel begerigheid in de wereld, omvatten een set van 17 metalen die essentieel zijn voor geavanceerde technologieën en die worden aangetroffen in smartphones, plasmaschermen, elektrische voertuigen maar ook in wapens.

De vooruitzichten voor de Steenkampskraal-mijn zijn een zegen voor Zuid-Afrika, aangezien China, dat meer dan 90% van 's werelds zeldzame aarden produceert, de Verenigde Staten nauwelijks versluierde van het bezuinigen van zijn leveringen in het midden van een handelsoorlog, terwijl Washington massale import importeert.

Beijing heeft 120.000-ton geproduceerd in 2018, zes keer meer dan de Verenigde Staten, volgens de US Geological Survey (USGS).

In deze context ondertekende de Amerikaanse president Donald Trump de 22 juli een intimiderend bevel aan het Pentagon om andere bronnen van levering aan deze edelmetalen te vinden.

Een andere reden voor optimisme voor Zuid-Afrika, China werd vorig jaar voor het eerst een netto-importeur van zeldzame aardmetalen, vanwege de enorme handel in elektrische voertuigen. De wereldwijde verkoop van deze voertuigen steeg van 68% vorig jaar naar 5,12 miljoen, met meer dan een miljoen verkopen in China, volgens het International Energy Agency.

"China zou vanwege zijn eigen behoeften steeds minder (van zeldzame aarden) kunnen exporteren. Het is daarom van vitaal belang dat andere leveranciers naar voren komen voor de Verenigde Staten, Europa en Japan", aldus AFP Trevor Blench, president van de Steenkampskraal-mijn, terwijl er momenteel geen enkele Zuid-Afrikaanse mijn zeldzame aarden onttrekt.


Beijing wil ook de illegale exploratie verder reguleren, waardoor de lokale productie effectief wordt onderdrukt ten voordele van buitenlandse concurrenten.

Bij de Steenkampskraal-mijn "bestaat ongeveer 14% van (het) gesteente uit zeldzame aarden. Het is een buitengewoon niveau, we hebben nog nooit een gelijkwaardig niveau op de planeet gekend", legt Trevor Blench uit.

Wereldwijd hebben mijnen over het algemeen een concentratie van bijna 6%.

Nadat ze alle toestemming hebben gekregen om te beginnen met het delven van het monaziet en het verkrijgen van financiering voor 50 miljoen, streven de mijnkampers van Steenkampskraal naar een productie van 2.700 ton per jaar.

Ondanks de hoop die de exploitatie van deze mijn oproept, erkent de heer Blench zelf de bescheiden omvang in vergelijking met die met miljoenen tonnen mineralen elders in de wereld.

Hoewel de concentraties van zeldzame aardmetalen erg hoog zijn, bestaat de Steenkampskraal-mijn voornamelijk uit lichte zeldzame aarden die wereldwijd meer voorkomen (zoals neodymium en praseodymium) en daarom minder gewild dan andere zeldzame aarden zwaarder ', decodeert Diego Oliva-Velez, analist in Londen voor Fitch Solutions.

"Zuid-Afrika zal achterblijven bij andere landen", voegt hij eraan toe, daarbij verwijzend naar bewezen reserves en het vooruitzicht op hogere investeringen in landen als Australië, India, Rusland en de Verenigde Staten. Vietnam.

Zeldzame aarde-exploratie ontwikkelt zich ook in Brazilië en Canada.

Dit beperkt de Zuid-Afrikaanse wil niet om de productie van zeldzame aarden agressiever te ontwikkelen.

Het land "is begiftigd met een overvloed aan gesteenten waarin zeldzame aarden worden gevonden", bevestigt het hoofd van de Council for Geoscience (Council for Geoscience), Mosa Mabuza. De organisatie bestudeert de minerale afzettingen in het land en zegt dat lithium daar ten noorden van Kaapstad wordt gevonden.



https://www.boursorama.com/actualite-ec ... d02d36fdb4

Distributie van zeldzame aarderts

Beeld

https://www.steenkampskraal.com/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Arte zeldzame aarden




par moinsdewatt » 10/11/19, 22:53

China verhoogt zijn quasa's van zeldzame aardeproductie naar een ongekend niveau.

China verhoogt het aantal zeldzame jaarlijkse outputquota op aarde

Reuters | November 8, 2019

China heeft zijn jaarlijkse quota voor zeldzame aarde op vrijdag door 10 opgeheven om een ​​hoog niveau voor 2019 te bereiken, waardoor de dominante producent van de groep van 17 gewaardeerde mineralen mogelijk het aanbod zal beperken.

Beijing eind mei Het vooruitzicht opgeheven om de controle over zeldzame aardmetalen te bewapenen in de handelsoorlog met de Verenigde Staten, maar moet nog formele beperkingen aankondigen.

China heeft volgens Adamas Intelligence ten minste 85% van de wereldwijde zeldzame aarde-verwerkingscapaciteit.

Het quotum voor zeldzame mijnen voor het hele jaar is vastgesteld op 132,000 ton voor 2019 en het smelt- en scheidingsquotum op 127,000 ton, zei het ministerie van Industrie en Informatietechnologie in een verklaring.
........


https://www.mining.com/web/china-raises ... cord-high/
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 146-gasten