Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par chafoin zijn » 21/09/19, 02:19

Diabolorent schreef:Dus, botweg, duizendmaal dank!
Ja, we kunnen het nooit genoeg zeggen...

Dus zeg MadameOurs, niet beledigend, zouden ze niet een beetje "licht" zijn door toevallig uw docenten?
0 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par MadameOurs » 21/09/19, 06:31

chafoin zijn schreef:
Diabolorent schreef:Dus, botweg, duizendmaal dank!
Ja, we kunnen het nooit genoeg zeggen...

Dus zeg MadameOurs, niet beledigend, zouden ze niet een beetje "licht" zijn door toevallig uw docenten?


: Mrgreen:

Ik zie helemaal niet waar je het over wilt hebben : Mrgreen:

Had geen tijd, had geen palen, kon ze niet in de grond krijgen... En aangezien mijn kleine rietjes in ieder geval tot begin augustus meer dan genoeg waren, kon ik me niet voorstellen dat alles zijn ingestort toen ik terugkwam!

Ik zal het de volgende keer beter doen (en waarschijnlijk ook meer afgestemd)!
0 x
Vandaag is er een dessert.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Moindreffor » 21/09/19, 08:59

MadameOurs schreef:Ik zal het de volgende keer beter doen (en waarschijnlijk ook meer afgestemd)!

Stop, in een rij, in een rij en wat wil je nog meer een meter om ze ver uit elkaar te houden van de voorgeschreven afstand, een vierkant om het in een hoek van 90° met de muur te plaatsen, een kompas om cirkels rond elke voet te maken
die zijn er echt!!! : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par phil53 » 21/09/19, 10:41

Dus, botweg, duizendmaal bedankt Did
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par phil53 » 21/09/19, 10:51

Dus, zonder aarzeling, duizendmaal dank Didier
Ook ik was zo respectvol mogelijk voor de natuur, nu heb ik de verklaringen.
Omdat ik vrij minimalistisch ben, tuinier ik met een hark, een kleine schop, een mes, een snoeischaar en een paar palen, om nog maar te zwijgen van mijn fietskar om de biomassa te recupereren, het is geweldig.
Ik hou ook van de rommel, deze techniek maakt het gemakkelijk om de plantages te mengen. Ik ga soms een beetje te hard tot het punt dat het te strak zit.
Ik plant ook graag in een steeg die een bed wordt en dan vormt zich een andere doorgang waar ik net heb geoogst.
Deze vrolijke mix kalmeert me.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par chafoin zijn » 23/09/19, 16:20

MadameOurs schreef:Had geen tijd, had geen palen, kon ze niet in de grond krijgen... En aangezien mijn kleine rietjes in ieder geval tot begin augustus meer dan genoeg waren, kon ik me niet voorstellen dat alles zijn ingestort toen ik terugkwam!
Ja, het uitzetten van de tomaat lijkt mij het meest vervelende voor deze cultuur, maar met de tijd en de verschillende pogingen merk ik dat het cruciaal is (althans in mijn context). De tomaat ziet eruit als een tros die graag wordt gehesen en opgepakt. Het is noodzakelijk om te anticiperen en te plannen, vrij vroeg in het seizoen (wanneer de grond nog erg vochtig is), sterk en vrij hoog (2m kan gemakkelijk worden overschreden door bepaalde soorten) omdat de tomaat zich terloops ontwikkelt over meerdere maanden. De bamboe is niet slecht (kies de juiste diameter, niet te dun anders kan hij breken onder het gewicht van de vrucht, niet te groot om het ophangen makkelijker te maken, dus ik zou zeggen tussen de 2cm en 3cm). Als je ze niet de grond in kunt duwen omdat je ze te laat hebt geplaatst en de grond is uitgedroogd, zie ik 2 oplossingen. Je kunt de grond water geven, zodat je je inzetten kunt inslaan. Of je hebt altijd de (slimme) mogelijkheid om bovenaan drie palen te binden, waardoor een statief (of een tipi) ontstaat die stabiel op de grond staat zonder een gat te hoeven maken. De Spanjaarden gebruiken deze techniek veel en ik denk erover om het op mijn eigen manier over te nemen. 3 stokken in plaats van één per voet tomaat, het lijkt overdreven, maar als je je tomaten aan 3 strengen leidt... Je moet er ook aan denken om iets mee te nemen om aan de stokken te bevestigen. Nu koop ik sisal (op rollen, in bouwmarkten).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Did67 » 25/09/19, 19:58

Bedankt jongens !!!

Ik ben op mijn hoede voor mijn eigen (groeiende) bekendheid.

Maar ik waardeer deze vorm van "onverbiddelijke" erkenning. Ik "zaai ideeën zoals andere tuinders zaden zaaien". En soms, maar niet altijd, vallen ze in vruchtbare grond. Dit is de enige reden voor mijn "activisme", wat mijn vorm van activisme is.

Dus dankjewel.
0 x
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par MadameOurs » 04/04/20, 15:07

Als dat zo is, doe ik (een beetje) meer uitgelijnd, want als je moet schaduwen, is het nog gemakkelijker als alle tomaten bij elkaar zijn.

Voor docenten heb ik gemakkelijk toegang tot rieten, ik zal de sterkste nemen. Voor het statief geposeerd zie ik volledig maar er is geen risico dat het wegvliegt met de wind?

Nadat ik ook had opgemerkt dat mijn tomaten die het best de brandende zon hebben weerstaan ​​(ik ben in de buurt van Montpellier) degenen zijn die het meest dicht bij de grond in een struik zijn gebleven, vroeg ik me af of het niet beter was dat ik niet te hoog inzet , zoals 1m20, net genoeg zodat de takken niet breken met het fruit, maar niet te veel om het voordeel van de struik te behouden?

Dit jaar heb ik veel geaarzeld om hooi in te slaan, ik dacht erover om iets voor een aanhangwagen te laten installeren (te duur, ik gaf het op), ik probeerde levering te vinden (voor 150 kilo accepteerde niemand), en aangezien het niet voor een paard is , Ik word niet altijd overal even goed ontvangen. Behalve dat ik al meer dan een jaar lees over fenocultuur, is het voor mij duidelijk dat hooi voor de moestuin is : Cheesy:

Kortom, met opsluiting heb ik weinig opties meer: ​​bedekken met poep van het paard van een vriend, grasgevoerd. Ze is niet ver en op weg naar de races van de week.
Bedek een klein stukje met een paar rietstengels, en jammer dat we het zullen zien na de opsluiting
Crau AOC hooi bij mij laten bezorgen voor een gouden prijs voor een luxe moestuin.
Aangezien ik op de kade ben en mijn moestuin voor dit seizoen heb verplaatst, en de moestuin de enige plek is waar ik iets anders doe (behalve kinderen, huiswerk, maaltijden, schoonmaken, wassen, opslag, enz.) tijdens de opsluiting zal ik waarschijnlijk de luxe optie nemen.

In de moestuin van vorig jaar zitten overal veel regenwormen, ze lijken erg blij 8)
0 x
Vandaag is er een dessert.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Moindreffor » 04/04/20, 15:52

paardenmest is zeer slecht verteerd hooi, dus uitstekend geschikt voor de moestuin, het enige probleem is dat het geen effect heeft op onkruid, integendeel, dus als je geen fobie hebt voor onvoorziene omstandigheden, ga dan aan de slag

dan ben je niet altijd verplicht om te zeggen dat het aan de moestuin moet, en kun je anders voor 2 jaar per keer bestellen, het verhoogt het budget misschien maar liever dan luxe hooi.. .
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Did67 » 04/04/20, 16:22

MadameOurs schreef:
Kortom, met opsluiting heb ik weinig opties meer: ​​bedekken met poep van het paard van een vriend, grasgevoerd. Ze is niet ver en op weg naar de races van de week.
Bedek een klein stukje met een paar rietstengels, en jammer dat we het zullen zien na de opsluiting
Crau AOC hooi bij mij laten bezorgen voor een gouden prijs voor een luxe moestuin.



Ze strooit niet ????

Verse stromest is een goede optie. De regen sleept de uitwerpselen mee en laat stro aan de oppervlakte... Iets armer dan puur hooi...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 390-gasten