Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/19, 14:23

Super dat je het heel goed doet

Zoals wat de vorst een paar km verderop niet hetzelfde is, ook al zitten we wat hoger....

Maar ook uw moestuin is goed beschut...

Dat er pachters zijn is niet zo erg zolang het fruit maar goed is : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par GuyGadebois » 12/09/19, 15:02

We zullen dit jaar ongeveer tien granaatappelen hebben.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 12/09/19, 21:25

Diabolorent schreef:
Zoals je kunt zien, zijn ze allemaal of bijna gepoft door allerlei soorten insecten: het lijkt erop dat HLM's zoveel in de wereld zijn! : Cry: Kevers, krekels, oorwormen ...
Ze hebben het onderdak en de dekking :o
En omdat er niet veel rijp fruit is, worden ze aangevallen zodra ze een paar kleuren aannemen, zelfs de groenen worden aangevallen!



Ik kreeg dit toen de productie hervat werd na de hittegolf.

Thuis, daar, wordt het gelanceerd. We hebben twee dagen geleden een wastobbe opgehaald; Morgen gaan we weer beginnen. Ondanks planten erg aangetast door meeldauw en co (alternaria ???). Sommige worden nu van boven naar beneden gegrild!

Mijn hypothese voor bewoond fruit: slecht gevormd fruit, slecht gesloten zou je zeggen (ritssyndroom), vanwege de hittegolf. De bewoners die je aantreft profiteren van het feit dat de deur openstaat om te settelen, te snacken...

Momenteel heb ik alleen wat "ritssyndroom", maar de vruchten zijn gesloten. Het is gewoon een esthetische vlek. Ze zijn niet meer bewoond.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 13/09/19, 09:04

Ja dat is het en ik heb ook gemerkt dat alleen de tomaten die het dichtst bij de grond/hooi staan, en dus het meest toegankelijk zijn, bewoond zijn.
De anderen bovenaan zijn gewoon geknabbeld. De verdiepingen zonder lift moeten hen niet bevallen : Lol:

De productie van courgettes was nog geen folichonne. Met 4 voet wist ik vorig jaar niet meer wat ik ermee aanmoest terwijl ik dit jaar, nog steeds met 4 voet, er amper tien moest oprapen, maar toch erg mooi.
Een van de voeten maakte ons 1 courgette terwijl hij vol bloemen staat :schok:
Ik heb de indruk dat de courgette later kwam en dat de productie eerder stopt. Ik hoop dat ik ongelijk heb.

Afgelopen weekend ben ik gestopt met zelf water geven omdat de hitte minder sterk is, en aangezien het halverwege de week moet hebben geregend, hoop ik vanavond wat fruit / groenten te kunnen halen als ik naar boven ga.

Wacht even...
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 13/09/19, 09:47

Ik, het is terug naar de droogte...

Op komkommerachtigen verandert de hitte de verhouding mannelijke/vrouwelijke bloemen... Er zijn bloemen... Alle mannelijke bijvoorbeeld. Dus we zien bloemen, maar we kunnen nog wachten op de productie! Kijk eens goed naar je bloemen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 20/09/19, 08:39

Ik geloof dat ik hetzelfde fenomeen heb, behalve dat ik nog steeds niet weet hoe ik de mannelijke bloem van de vrouwelijke bloem kan onderscheiden : Oops:

Voor de tomaten kunnen we duidelijk het effect van de hitte zien... of niet, afhankelijk van de blootstelling:

Deze barstte, blootgesteld aan de zon.

IMG_1588.JPG


Terwijl deze, onder dekking van groen, hoewel groter, intact bleef.

IMG_1589.JPG


Aanvallen op groene tomaten:

IMG_1584.JPG

IMG_1585.JPG


En de rest ...

IMG_1590.JPG

IMG_1591.JPG

IMG_1592.JPG


Sommige bezoekers hebben sporen nagelaten:

IMG_1593.JPG

IMG_1594.JPG


Ik weet niet waarom de foto's er scheef uitkomen!!! :schok: : Lol: : Lol:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par phil53 » 20/09/19, 09:04

Ik geloof dat ik hetzelfde fenomeen heb, behalve dat ik nog steeds niet weet hoe ik de mannelijke bloem van de vrouwelijke bloem kan onderscheiden : Oops:

Minder moeite is makkelijk, de mannelijke bloemen zijn fijner en de vrouwelijke bloemen hebben vooral de miniatuurvruchten aan de basis en naast komkommers, pompoenen, kruipende komkommerachtigen staat de vrouwelijke bloem aan het einde van de hoofdrank of aan het einde van een tak.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 20/09/19, 10:11

Bedankt!

Nee, ik maak een grapje, dank je Phil ... ik vind het duivels : Wink: : Lol: : Lol:

OK ik begrijp het.

Nog een vraagje: welke zijn eetbaar, want zolang je bloemen verliest die toch geen vrucht dragen, kun je ze net zo goed uitbuiten voordat ze verwelken!
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 20/09/19, 12:04

Diabolorent schreef:Bedankt!

Nee, ik maak een grapje, dank je Phil ... ik vind het duivels : Wink: : Lol: : Lol:

OK ik begrijp het.

Nog een vraagje: welke zijn eetbaar, want zolang je bloemen verliest die toch geen vrucht dragen, kun je ze net zo goed uitbuiten voordat ze verwelken!

goed de mannetjes omdat de vrouwtjes de vruchten geven : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 24/09/19, 14:12

Moindreffor schreef:goed de mannetjes omdat de vrouwtjes de vruchten geven : Mrgreen:


Shit, daar hou ik niet van : Lol: : Lol: : Roll:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 326-gasten