Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par ENERC » 24/07/19, 20:55

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat de productie van biogas onverenigbaar is met biologische gewassen die veel organisch materiaal nodig hebben om de noodzakelijke bacteriën te laten werken. Zonder biomassa kunnen we niet biologisch telen.
De Duitsers putten hun land nog sneller uit door de koolstof niet terug in de bodem te stoppen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par GuyGadebois » 24/07/19, 21:24

Ik heb een vriend van een biologische tuinder en mijn zoon werkt voor een andere biologische boer. Inzetpunt van toegevoegde biomassa, vruchtwisseling, aanplanten van braakliggende groenbemesters en niet wieden zijn voldoende.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par Remundo » 26/07/19, 23:08

er moet nog steeds voor worden gezorgd dat er niet te veel organisch materiaal van de velden wordt gehaald,

Ik ben geen expert op dit gebied, dat is complex.

maar bijvoorbeeld bij het hooien, het volledig verwijderen van hooi, soms zelfs gedurende meerdere jaarlijkse maaibeurten, verhindert niet dat het gras teruggroeit... met toevoeging van mest en/of kunstmest...

je moet ook weten dat de plant zijn koolstof opneemt in de CO2 van de lucht, de organische biomassa is dus niet noodzakelijk erg vruchtbaar, het zijn eerder mineralen (bv. NH4+, PO4 en K+) en het klei-complex humus waar je je zorgen over moet maken over. Tevens watervoorziening.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par Christophe » 26/07/19, 23:58

ENERC schreef:
Verwar NGV en biogas niet: bijvoorbeeld in Iran is 100% van NGV afkomstig van olie- of gasbronnen :D

Aardgas is net zo natuurlijk als olie. Behalve dat het niet zwart is, ziet het er opeens bijna groen uit : Cheesy:


Dit is ook wat mij verbaasde bij het benadrukken van dit schilderij...

Het enige wat het laat zien is dat we weten hoe we auto's kunnen maken met aardgas en dus met gezuiverd biogas...

Dit was enkele jaren geleden niet het geval (LPG ligt dichter bij benzine dan aardgas...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par Remundo » 27/07/19, 08:52

kleine herinneringen: 8)

"aardgas" (discutabel bijvoeglijk naamwoord) is meestal methaan (CH4) met sporen van ethaan (C2H6) en enkele onzuiverheden. Dit methaan wordt ook wel "stadsgas" genoemd. Het heeft inderdaad meerdere bronnen, waarvan biogas slechts marginaal is.

LPG "vloeibaar petroleumgas" is een ongeveer gelijk mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10), het is het gas in rode of blauwe cilinders. Licht gecomprimeerd, hebben deze moleculen de eigenschap om vloeibaar te worden, wat hun volume aanzienlijk vermindert en hun overdracht vergemakkelijkt.

Benzine daarentegen is een vloeistof in CNTP en bevat eerder C7-C8-alkanen (heptaan en octaan).

Vloeibare brandstoffen onder atmosferische omstandigheden hebben mijn voorkeur omdat ze heel gemakkelijk te hanteren, op te slaan en over te dragen zijn.
0 x
Beeld
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par ENERC » 02/08/19, 19:41

Biogasproductie accentueert de effecten van droogte:
Droogte: spanningen rond anaerobe vergisting

Verschillende vakbonden protesteren tegen het gebruik van voer om methanisers te bevoorraden tijdens deze periode van droogte. In een persbericht van 1 augustus roept de Confédération paysanne op tot de "snelle" publicatie van een decreet om deze praktijk te verbieden.

Geconfronteerd met het schrijnende gebrek aan voer, heeft de regering geen dwingende maatregelen genomen met betrekking tot het gebruik van gewassen om de methanisers te voeden. Dit is wat de Confédération paysanne, de Rural Coordination en de Modef betreuren. Op de website van het Ministerie van Landbouw van 26 juli is te lezen: "Sommige boeren neigen ernaar verpletter de rietjes om ze te methaaniseren omdat deze praktijk energie creëert voor de werking van hun boerderij. De minister roept hen op om deze rietjes in plaats daarvan direct te gebruiken voor dierenstrooisel gezien de context van droogte”. Een antwoord dat de Plattelandscoördinatie "twijfelachtig" maakt. Op 24 juli waarschuwde de vakbond in een persbericht: "Net als vorig jaar zal de prijs van veevoeder stijgen, zelfs als de minister vraagt ​​om de verwerking van stro in methanizers te beperken"...


Bron: https://www.pleinchamp.com/actualites-g ... hanisation
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par sicetaitsimple » 02/08/19, 21:13

ENERC schreef:Biogasproductie accentueert de effecten van droogte:
Droogte: spanningen rond anaerobe vergisting[


Dat is het hele probleem met biomassa: de toepassingen zijn meervoudig en vaak concurrerend, de oppervlakken zijn niet oneindig.
Zolang we wat anaerobe vergisting betreft op het gebied van "effluentbehandeling" blijven, is alles in orde. Als je gewassen in de methanizers stopt, zelfs gestolen, kan het ingewikkeld worden.

Hetzelfde geldt voor hout: ergens wordt een ietwat forse stookinstallatie geplaatst en onmiddellijk zal de prijs van hout in de omgeving "vlammen", als ik het zo mag zeggen.

Kortom, er zal niet genoeg zijn voor iedereen, tussen veredeling, bodemherstel, verwarming, methanisering, biobrandstoffen,... Voor een keer echt niet makkelijk!

Bewerken: wat de directe of indirecte consumptie van de producten door mensen betreft, heb ik terzijde geschoven, wat nog steeds de eerste prioriteit heeft.
2 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par izentrop » 03/08/19, 00:42

Absoluut, anaerobe vergisting verwijdert alle koolstof uit het OM, in tegenstelling tot het "4 per duizend" initiatief
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Nee tegen de elektrische auto, Biogas is de toekomst!




par GuyGadebois » 06/09/19, 21:50

0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 206-gasten