Rant tegen biodynamica

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 23/05/19, 23:18

als hij een professionele tuinder vindt die dezelfde methode toepast
Tuinbouw is gewoon groottuinbouw, het beslaat geen honderden hectares
maar zou Didier dezelfde resultaten hebben behaald door alleen biodynamica te doen,
SI Mijn tante had er een, we zouden hem mijn oom noemen! Niet alleen hetzelfde, maar waarschijnlijk beter! Omdat we betere resultaten hebben in H dan in A! :D
En als hij het vanaf nu zou doen, welk deel zouden we dan kunnen toeschrijven aan de biodynamica of de methode ervan? Zouden we, aangezien het heel goed werkt, een verschil zien?
Je ziet dat je af en toe goede vragen kunt stellen. Behalve dat hij het nooit zal weten en jij ook niet, als hij het niet beoefent!
Ik kon dus lezen dat zijn methode niet slecht werkte. Vanuit deze redenering kunnen we zeggen dat de agrochemie ook niet slecht werkt. Het vergelijken van iets dat bestaat met iets dat niet bestaat, kan geen resultaten opleveren. In vergelijking daarmee kan alleen hij deze vraag beantwoorden. Elementair mijn beste Watson !
aangezien niemand biodynamica beoefent zonder zijn landbouwmethode te veranderen,
Nu je iets weet over biodynamische teelt? Dus je vindt het onzin zonder er ook maar een klein beetje onderzoek naar gedaan te hebben en nu doe je je voor als expert om de waarde van het ene onderdeel in te schatten ten opzichte van het andere? Schroef die kerel!
het is erg moeilijk om het aandeel van de biodynamiek in de resultaten toe te schrijven
Opnieuw elementair, mijn beste Watson! Dus wie kan het zeggen, behalve degenen die het beoefenen in vergelijking met hun vroegere praktijk, omdat ze verondersteld worden agrarische professionals te zijn, en geen zondagse tuinders.
wat doet Pasteur in dit verhaal? Je bent echt geobsedeerd door hem

Herlees wat ik schreef en probeer het te begrijpen en ik onderstreep daarom de relaties:
a) pasteurisme ontwikkelde het idee van microben, infectieuze parasieten, niet die op de grond en daarom van het immuunsysteem dat pas in zijn tijd begon door wetenschappers uit deze tijd. De angst is altijd sterker dat de reden Pasteur is, die de stemmen heeft gewonnen en nog steeds volhardt in de huidige ziektekiemenfobie.
b) dit begrip van land (zoals ook in de landbouw) dat wel is ook weinig ontwikkeld in de agronomie om dezelfde Pasteuriaanse reden: de angst voor ziekten, terwijl de resistente eigenschappen van de plant worden versterkt, zorgt ervoor dat deze ziekten kunnen worden vermeden of op zijn minst effectief kunnen worden bestreden zonder chemische gifstoffen.


Het is duidelijk dat er in beide gevallen sprake is van parasieten, microben en schimmels, zowel in de menselijke als in de plantenbiologie, waar zowel telers als artsen zich zorgen over maken. Het is hier begrip Pasteurisch.
Of geef bijzonder belang aan de grond (vandaar het begrip land). tegenover naar het idee van microben) en het opnieuw in evenwicht brengen als het tekortschiet, uit balans is zoals een mens kan zijn (wat we ziekte noemen) en het weer in goede staat brengt, dus in gezondheid, waardoor planten kunnen lijken op de dieren die we zijn OOK gezond zijn en dus geen behoefte meer aan chemische medicijnen.. finito! Geen chemische behandelingen, geen koper, en ook geen ploegen meer omdat het met de rest verbonden is.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Sounding off tegen biodynamica




par GuyGadebois » 25/07/19, 18:24

dede2002 schreef:
Janic schreef:... Biodynamica is echter, zelfs onder inspiratie, het meest nuchtere: ...


Hallo Janic en iedereen,

Oké, ik had de kans om antroposofen en kinderen op de Steinerschool te ontmoeten, het waren altijd interessante en open mensen.

Waarom de invloed van de maan ontkennen als we die niet begrijpen? Het is er zwaartekracht en lichtgevend, een myrculturist in Bretagne weet dit goed, hij moet zelfs absoluut rekening houden met de getijden, zeker in een veld is niets zichtbaar en de invloed is waarschijnlijk minder sterk...

In het verschil met biologische "AB" merkte ik op dat we enerzijds behandelen met "niet-synthetische" giftige producten, anderzijds streven we ernaar om niet te hoeven behandelen.

De grootvader van mijn vrouw is de maker van het Demeter-label. Hij had niets van een goeroe, niets van een verlicht persoon, niets van een sektariër. Landbouw in fase met de maan bestaat al sinds het begin der tijden en wordt in veel culturen op natuurlijke en automatische wijze beoefend. De vader van een Corsicaanse vriend verbouwde zonder het te weten zijn moestuin naar Demeter-model.
Wat vlees betreft, ja, ik ben absoluut tegen het fokken van concentratiekampen, tegen slechte behandeling van dieren, maar 100% voor pastoralisme dat zo nuttig is voor de natuur (brandbestrijding, verspreiding van zaden, verrijking van van nature arme biotopen, biodiversiteit) en dierenwelzijn.
Als ik zie dat veganisten vaak ambachtelijke slagerijen aanvallen en vernederen, vloek ik en vraag ik me af waarom ze de grote merken die dit op beruchte wijze geproduceerde vlees niet op de markt brengen, niet gaan opblazen.
Dernière édition par GuyGadebois de 25 / 07 / 19, 18: 44, 1 keer bewerkt.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 25/07/19, 18:33

Als ik veganisten vaak ambachtelijke slagers zie aanvallen en vernederen, vloek ik en vraag ik me af waarom ze Charal, Jean Rozé, Monique Ranou, Fleuri Michon, Olida en andere soortgelijke schurken niet zullen opblazen.
Je moet niet iedereen in hetzelfde mandje stoppen en ik ben geen veganist! Of we het nu eens zijn met hun actie of niet, het is duidelijk dat er meer bekendheid aan wordt gegeven dan het blokkeren van een slachthuis!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Sounding off tegen biodynamica




par GuyGadebois » 25/07/19, 21:39

Janic schreef:
Als ik veganisten vaak ambachtelijke slagers zie aanvallen en vernederen, vloek ik en vraag ik me af waarom ze Charal, Jean Rozé, Monique Ranou, Fleuri Michon, Olida en andere soortgelijke schurken niet zullen opblazen.
Je moet niet iedereen in hetzelfde mandje stoppen en ik ben geen veganist! Of we het nu eens zijn met hun actie of niet, het is duidelijk dat er meer bekendheid aan wordt gegeven dan het blokkeren van een slachthuis!

Daarom schreef ik ‘veganisten’ en niet ‘de’ veganisten. Dit jaar, dynamische Voorstanders van de dierenzaak hebben gekweekte nertsen vrijgelaten. Kortom: het is een ecologische ramp omdat ze niet dezelfde soort zijn als de inheemse nertsen. De hel is geplaveid met goede bedoelingen, vooral als je te maken hebt met domme...
https://www.estrepublicain.fr/edition-d ... ecologique
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 26/07/19, 08:24

Daarom schreef ik ‘veganisten’ en niet ‘de’ veganisten.
Ik waardeer deze nuance, die ik zelf vaak benadruk, enorm.
Dit jaar hebben dierenrechtenactivisten gekweekte nertsen vrijgelaten. Kortom: het is een ecologische ramp omdat ze niet dezelfde soort zijn als de inheemse nertsen. De hel is geplaveid met goede bedoelingen, VOORAL BIJ HET OMGAAN MET C...
https://www.estrepublicain.fr/edition-d ... ecologisch
Ongepast waardeoordeel.
Aan de ene kant hebben we mensen die dieren slachten alleen maar om luxe kleding te maken en aan de andere kant hebben we anti-slachters die geen bioloog zijn en dat levert helaas dit soort resultaten op.
Dit doet, vanuit een ander perspectief, denken aan de introductie van roofzuchtige wilde soorten om andere invasieve “schadelijke” soorten te bestrijden ter vervanging van lokale roofdieren die bijna verdwenen zijn. Deze prolifererende geïntroduceerde soorten hebben bijgedragen aan het verdwijnen van lokale soorten. Momenteel zijn dit soorten die via de zee, de lucht en andere transportmiddelen worden geïmporteerd en die ons milieu parasiteren. Zijn dit C... degenen die ze hebben geïmplanteerd of geïmporteerd, zoals de Aziatische horzel, de beer, de wolf? Maar we kunnen hetzelfde doen met het mondiale toerisme, dat lokale microben exporteert naar andere niet-immuungebieden in de wereld (zoals de vogelgriep of de varkensgriep!), of dat planten zelf invasief worden, tot aan het doden van groene algen door middel van agrochemie, enz.
De mens geloofde en gelooft nog steeds in zijn trots de meester van de wereld te zijn (en wil bovendien de meester van het universum zijn) door al zijn fouten op zich te nemen, zijn onzin te vergeven, in de hoop (utopisch) dat hij ervan zal leren van hen om ze uiteindelijk te vermijden. Het is een slecht begin! :(
AB in zijn verschillende vormen, inclusief biodynamica, probeert de situatie met eigen vallen en opstaan ​​recht te zetten, maar het gaat ondanks alles de goede kant op! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Sounding off tegen biodynamica




par GuyGadebois » 26/07/19, 12:30

Janic schreef:
Daarom schreef ik ‘veganisten’ en niet ‘de’ veganisten.
Ik waardeer deze nuance, die ik zelf vaak benadruk, enorm.
Dit jaar hebben dierenrechtenactivisten gekweekte nertsen vrijgelaten. Kortom: het is een ecologische ramp omdat ze niet dezelfde soort zijn als de inheemse nertsen. De hel is geplaveid met goede bedoelingen, VOORAL BIJ HET OMGAAN MET C...
https://www.estrepublicain.fr/edition-d ... ecologisch
Ongepast waardeoordeel.
Aan de ene kant hebben we mensen die dieren slachten alleen maar om luxe kleding te maken en aan de andere kant hebben we anti-slachters die geen bioloog zijn en dat levert helaas dit soort resultaten op.

Ik haat beide bijna evenveel.
Als het aan mij ligt, gaan alle dierenwinkels dicht, alle dierenfokkerijen voor de luxe-industrie en alle exotische aquaria.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 26/07/19, 13:02

Ik haat beide bijna evenveel.
Als het aan mij ligt, gaan alle dierenwinkels dicht, alle dierenfokkerijen voor de luxe-industrie en alle exotische aquaria.
en beter nog “allemaal veeteelt voor de industrie”! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Sounding off tegen biodynamica




par GuyGadebois » 26/07/19, 13:11

Janic schreef:
Ik haat beide bijna evenveel.
Als het aan mij ligt, gaan alle dierenwinkels dicht, alle dierenfokkerijen voor de luxe-industrie en alle exotische aquaria.
en beter nog “allemaal veeteelt voor de industrie”! : Cheesy:

Ja ook. Pastoralisme met beperking van het aantal dieren per fokker, verspreiding over het hele grondgebied, biologisch of niets.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 26/07/19, 13:20

en beter nog “allemaal veeteelt voor de industrie”! : Cheesy:
Ja ook. Pastoralisme met beperking van het aantal dieren per fokker, verspreiding over het hele grondgebied, biologisch of niets.
Ik wilde niet categorisch zijn, maar dit volgde op de vermelding van veganisten die over het recht spreken zichzelf gaven om te doden voor hun plezier en, nog zeldzamer, voor hun voedingsbehoeften. Pastoralisme beantwoordt noch lost deze fundamentele vraag op: heb ik het recht om te doden zonder de noodzaak van overleving of verdediging?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Sounding off tegen biodynamica




par GuyGadebois » 26/07/19, 13:40

Janic schreef:
en beter nog “allemaal veeteelt voor de industrie”! : Cheesy:
Ja ook. Pastoralisme met beperking van het aantal dieren per fokker, verspreiding over het hele grondgebied, biologisch of niets.
Ik wilde niet categorisch zijn, maar dit volgde op de vermelding van veganisten die over het recht spreken zichzelf gaven om te doden voor hun plezier en, nog zeldzamer, voor hun voedingsbehoeften. Pastoralisme beantwoordt noch lost deze fundamentele vraag op: heb ik het recht om te doden zonder de noodzaak van overleving of verdediging?

Dit is een brede filosofische vraag die het waard is om gesteld te worden. Ik ben me hiervan als visser bewust sinds mijn kindertijd en al meer dan 20 jaar heb ik alleen maar invasieve soorten zoals Amerikaanse rivierkreeften of zonnebaars in zoet water en op zee verzameld, de absolute benodigdheden voor een goede maaltijd.
Wat vlees betreft, het is maximaal twee keer per week en alleen biologisch of pastoraal.
In ieder geval hebben veganisten net als anderen te maken met hun geweten als en wanneer ze er een hebben.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 380-gasten