Het ontwaken van het geweten,

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
olivier77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 09/11/06, 15:37

Het ontwaken van het geweten,




par olivier77 » 09/11/06, 15:50

Tegenwoordig kan niemand de achteruitgang negeren die onze planeet aarde in een angstaanjagend tempo ondergaat. Iedereen weet dat wat in de loop van miljoenen jaren op natuurlijke wijze is gecreëerd, slechts nauwelijks twee eeuwen zal duren om het te vernietigen; Ik denk niet dat ik ongelijk heb als ik zeg dat de rampspoed in de twintigste eeuw begon, zonder dat iemand er tot op de dag van vandaag in geslaagd was zich te laten horen over de gevaren die de mensheid zou lopen. Veel wetenschappers en ecologen hebben echter ongetwijfeld al lang de alarmbellen geblazen, wat onze consumptiemaatschappijen en degenen die hen regeren er niet van heeft weerhouden door te gaan met hun verwoede race om winst, geld en virtuele schande die grotendeels verantwoordelijk is voor onze huidige en toekomstige grote problemen. Vandaag staan ​​we tegen de muur en we zijn het er allemaal over eens dat we snel moeten handelen. Als bepaalde schade veroorzaakt door een eeuw van industrialisatie, van ‘technologische vooruitgang’ en van de onuitsprekelijke winsten die door de grote machten van deze wereld zijn gegenereerd ten koste van de ellende van de kleinsten, onomkeerbaar zijn, zou ik graag willen geloven dat we de mogelijkheid om het proces van vernietiging van ons ecosysteem te vertragen of te stoppen, om bepaalde essentiële zaken voor de komende generaties te herstellen. Want als we de positieve effecten ervan tijdens ons leven niet zullen zien, laten we dan verantwoordelijk, optimistisch en niet egoïstisch zijn, denk aan onze nakomelingen! Wie kan zich voorstellen dat zijn kinderen, of de kinderen van zijn kinderen, zonder maagkrampen zouden leven op een planeet waar het elke zomer 1900 graden in de schaduw is, waar geen zoet water meer uit de kranen stroomt, duur en gerantsoeneerd is? opraken? Wie kan zich hen nog steeds voorstellen, zonder verdrietig te zijn, in een wereld waar vissen niet langer zullen bestaan, waar het dragen van een hygiënisch masker op het gezicht een noodzaak zal zijn bij elke reis naar buiten, waar ze zich nog steeds kunnen voorstellen dat ze gewoonlijk de uitbarstingselementen ondergaan, hevige stormen waarvan de kracht wij weten het misschien nog niet eens? Ik vertel slechts enkele van de meest pessimistische voorspellingen van sommigen, maar laten we ons voorstellen dat deze juist blijken te zijn, dan hebben we de plicht en nog steeds de macht om ervoor te zorgen dat niemand ooit dit lot zal ondergaan. Wat kunnen wij, gewone gewone burgers, doen terwijl we machteloos wachten tot onze leiders eindelijk drastische maatregelen zullen nemen en de moed zullen hebben om actie te ondernemen in plaats van ons te bekogelen met demagogische politieke toespraken?

Voor degenen die dat nog niet hebben gedaan: verander ons gedrag, onze kleine gewoonten in het dagelijks leven, en breng onze dierbaren en onze kinderen, jong of oud, eenvoudige houdingen en gebaren bij voor een beter respect voor het milieu en de bescherming van de natuur. vitale elementen van onze planeet, en dat zij op hun beurt deze manier van leven om hen heen delen. Als iedereen zich ervan bewust is dat de aarde er slecht aan toe is, denk ik dat veel fatalistische mensen onder ons helaas niets doen om de zaken beter te maken, en dat anderen absoluut niets te doen hebben. Ik heb noch de pretentie, noch de intentie om hier een uitputtende lijst van gedragingen op te stellen. Ik denk dat al degenen die gewetensvol zijn, weten wat ze thuis moeten doen, om water, elektriciteit, energie te besparen...
Wat de anderen betreft, degenen die aan ‘dat’ gewend zijn geraakt zonder hun levenshouding in verspilling en vervuiling te veranderen, het zou enorm veel voor hen zijn om wakker te worden! Verslaving is gevaarlijk, en wat mij bang maakt is dat we steeds meer het probleem kennen zonder iets te doen, omdat we helaas wennen aan beelden van oorlog of hongersnood, terwijl we onze steak-friet eten voor het nieuws op tv.

Afgezien van de gebaren die iedereen thuis kan volbrengen, is het frustrerend om te constateren dat ecologie op grotere schaal nog niet binnen het bereik van alle budgetten ligt, en dat heel vaak degenen die over de financiële middelen beschikken om zich ecologische uitrusting te kunnen veroorloven niets doen, erger zien, bijdragen aan het accentueren van onze vervuilingsproblemen. Een voorbeeld: Nog niet zo lang geleden kwam ik tijdens de Autosalon van Parijs een autoshow tegen op tv. Ik was verbijsterd toen ik een van de presentatoren hoorde zeggen dat de 4x4 het fantastisch deed, en dat er nog nooit zoveel van waren verkocht, vooral niet in de luxecategorie! Mijn walging werd nog vergroot bij het zien van beelden van een eigenzinnig ogende, gentrificeerde stadsvrouw die achter het stuur van een enorme 4x4 zat, het dashboard streelde en kuste en zei dat dit degene was die ze wilde. Heb ik het mis en ben ik te laat in de metro of verbruiken de 4x4-voertuigen veel? Waarom investeren degenen die zich dergelijke voertuigen kunnen veroorloven niet in een van de nieuwe 'superecologische' automodellen, waarvan de prijzen helaas nog niet binnen het bereik van de middenklasse liggen?
Wat is het percentage van deze kopers van vervuilende monsters die off-road beoefenen? Ik begrijp gemakkelijk dat degene die in de Alpen woont en geiten grootbrengt, het nodig heeft. Hoevelen wonen er in de stad en bieden zichzelf dit 'speelgoed' alleen aan voor de show? De 4x4 is slechts een heel klein voorbeeld, maar ik ben bang dat er nog te veel mentaliteiten moeten worden veranderd als we willen hopen dingen te verbeteren.

Als bewijs nog een voorbeeld, dat van de Quad… Ik ga geen vrienden maken, maar ik neem aan. We zijn al enkele jaren getuige van een echt modefenomeen rond deze buitensporig luidruchtige en vervuilende machine; we verkopen er tonnen van, aan iedereen, zelfs aan kinderen, en dealers schieten als paddenstoelen uit de grond, zoals pizzeria's of Griekse broodjeszaken. Afgezien van het pijnlijke geluid dat ze voortbrengen als ze door onze steden of dorpen trekken, wat op zichzelf al vervuiling is, beschouwen veel piloten van deze machines zichzelf ten onrechte als motorrijders of sporters, en zullen vrolijk hun ‘sport’ beoefenen in het bos, struikgewas, bossen, velden of privépaden, waarbij ze de verboden trotseren en zich niets aantrekken van de achteruitgang die ze veroorzaken aan de fauna en flora, en ook niet van de gassen die in de natuur ontsnappen. Ik zal niet ingaan op de frequente ongelukken die met dit type voertuig gebeuren, vaak met zeer jonge, onervaren bestuurders; dit maakt deel uit van een andere discussie. In een tijd waarin we sporten als fietsen, wandelen of boogschieten zouden moeten bepleiten, denken we alleen maar opnieuw aan de enorme winsten die deze mode genereert tegen alle ecologische ideeën. Wanneer komt er strenge regelgeving voor dit fenomeen? Wanneer zal er sprake zijn van een echt bewustzijn en een radicale verandering in de mentaliteit van sommigen?

Exotisch meubilair, zwembaden, water en massale ontbossing. We moeten onszelf niet voor de gek houden; De bossen waaruit het pseudo-exotische meubel bestaat waarvoor je zojuist een fortuin hebt betaald in verhouding tot de zeer middelmatige kwaliteit ervan, komen voor een groot deel uit landen waar massale ontbossing plaatsvindt, met als enige doel het exploiteren tot de laatste tak. van de boom, de gigantische wereldhandel met kolossale winsten, namelijk die van onder meer meubels en decoratie. Dat weet iedereen ook, net zoals iedereen de dramatische gevolgen kent voor het ecosysteem en de pacifistische inheemse bevolking, veroorzaakt door dergelijke massamoorden in de bossen. Ondanks het feit dat deze meubels na twee dagen in onze gezellige Europese huiskamers aan alle kanten barsten, omdat we niet eens de tijd nemen om het hout te drogen (om te geloven dat de zojuist gekapt boom meteen op de grond wordt geladen boot, aan boord waarvan het op weg naar Europa zal worden omgebouwd tot meubilair), en ondanks het feit dat iedereen de oorsprong en gevolgen kent, zoals eerder gezegd, blijven we ze consumeren en deze handel aan meerdere trafieken leveren. Dubbel probleem en gevolgen voor zwembaden; Naast het feit dat ze gemaakt zijn van dezelfde houtsoorten uit dezelfde streken als onze geliefde meubelen, is er het dilemma van water. Het is zeker prettig om rustig rond te lopen in een groot zwembad midden in je tuin, dat een paar jaar geleden gereserveerd was voor een hoge sociale klasse, opgelegd aan rijkdom. Tegenwoordig, met het verdwijnen van deze belasting op rijkdom, en de indrukwekkende verplettering van de verkoopprijzen van rigide zwembaden (waardoor opnieuw maximale uitbuiting van materialen en mensen wordt veroorzaakt tegen maximale winst voor degenen die erin handelen), bieden we de mogelijkheid om bijna iedereen om deze luxe te verwerven en thuis een duik te nemen in honderden kubieke meters water. Toch wordt ons verteld over de grote problemen van het gebrek aan zoet water in de komende jaren, toch? Lopen we niet achteruit? Zullen deze problemen worden opgelost als elke bewoner in een zwembad investeert? Geen zin! Zou het niet verstandiger zijn om in elke gemeente een gemeentelijk zwembad te bouwen dat gereserveerd is voor inwoners, en de verkoop van privézwembaden te verbieden of streng te reguleren? Maar hier stuiten we opnieuw op het probleem van dat verdomde geld, van wat betaalt en wat het kost.

Hetzelfde met persoonlijke airconditioners; De opwarming van de aarde is in aantocht, de handel in airconditioning bloeit, de prijzen dalen terwijl de temperaturen stijgen. Dezelfde overweging als bij zwembaden en het waterprobleem: als elke bewoner zijn airconditioningsysteem installeert en warme lucht terug de atmosfeer in stuurt, zal dit dan het fenomeen van de opwarming van de aarde oplossen? Natuurlijk niet, we zullen het alleen accentueren. Ik ga hardhandig zijn als ik zeg dat er opnieuw strenge wetgeving moet komen, die de verkoop van deze airconditioners alleen toestaat aan huizen met jonge kinderen en ouderen. Als er een prijs moet worden betaald, betaal die dan!

De 'elektrische puinhoop' in Franse bedrijven; Ik weet niet hoe het in andere landen gebeurt, maar ik ben geschokt door de energieverspilling die in Franse bedrijven kan worden begaan, vooral als het gaat om de verlichting van hele gebouwen, dag en nacht, die nutteloos is. Kunnen we niet een soort verplichte avondklok invoeren vanaf een bepaald uur, waardoor bedrijven verplicht worden elke avond 50% van hun licht uit te doen op plaatsen waar tijdens deze uren niemand werkt?

Media-aandacht, reclamecampagnes; Zouden we, met de miljoenen winsten (alweer?!) die door televisiekanalen en reclamebureaus worden behaald, niet tijdens voorbijkomende reclamespots op prime time spots kunnen creëren en uitzenden, waarin we boodschappen zouden overbrengen 'burgereducatie' met betrekking tot de planeet? U zult mij vertellen dat dit al is gedaan, maar ik heb het over virulente advertenties met schokkende beelden, zoals al is gedaan voor antirookcampagnes of voor de verkeersveiligheid, gewoon om de minder gewetensvolle mensen een beetje aan te spreken. Dit soort nuttige publiciteit zou (voor één keer) wellicht een positieve impact kunnen hebben op menselijk gedrag. Megaproducties zoals Star Ac' zouden, daar ben ik zeker van, bij elke 'bonus' (in het Engels) de realisatie van een advertentie zelf kunnen financieren en zo iets intelligents kunnen doen met het geld dat ze via hun stemsystemen vergaren. tarief gesprekken.

Nou, ik weet niet waarom, maar ik wilde dit schrijven en ik ben bijna klaar. Het is heel weinig, zult u mij vertellen, en het is waarschijnlijk nutteloos. Wat zal ik er nu mee doen? Misschien hooguit een paar online zetten forums omgaan met ecologie voordat het een dode letter blijft, gewoon om erover te praten en wat ideeën uit te wisselen. Bovenal wil ik geen moralisator zijn, en daar heb ik ook geen middelen voor, hoewel sommigen het echt verdienen dat hun oren getrokken worden, te beginnen met al degenen die miljarden in de handel brouwen en het plunderen van rijkdom. onze planeet. Maar op ons niveau zou het onmogelijk zijn om rechtstreeks met hen samen te werken. Ik ben twintig jaar geleden na mijn derde jaar niet gaan studeren om me direct in de jungle van de arbeidswereld te storten, en dus heb ik geen ecologie en milieu nog minder gestudeerd. Het is ook mogelijk dat ik het op bepaalde punten mis heb, en de observaties van mensen die het onderwerp beheersen zijn welkom.
Uiteindelijk zet ik mijn stemmingen alleen maar op papier om ze te delen, en dat voelt goed. Ik ben vader van twee jonge kinderen die mij veel geluk brengen, en ondanks alles leef ik elke dag met dit verdriet diep van binnen, veroorzaakt door het onbekende van de wereld dat we aan onze nakomelingen gaan nalaten. Wat mij betreft, ik heb een gelukkige, zorgeloze jeugd en adolescentie gehad, en ik kan me niet herinneren dat ik mijn hele zomervakantie in de hittegolf heb doorgebracht. Onze kinderen zullen dit geluk de komende jaren zeker niet hebben, en het doet pijn aan mijn hart . Dat naast zoveel andere dingen natuurlijk; Totale verdwijning van bepaalde dier- en plantensoorten, gebrek aan zoet water, smeltende gletsjers, enzovoort. Wetenschappers zeggen dat er in deze gebeurtenissen sprake is van een natuurverschijnsel waartegen we niet veel kunnen doen, behalve voorkomen dat ze zich met hoge snelheid laten versnellen door onze vervuiling, de uitbuiting en de vernietiging van onze rijkdom, en terwijl we wachten op onvermijdelijke radicale veranderingen in onze manier van leven. leven, concrete acties van de machten van de planeet, laten we ons gedrag en onze houding aanpassen, en proberen de minder beschaafden op te voeden.
0 x
OLIVIER
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 09/11/06, 16:20

WELKOM BIJ DE CLUB !!!!!!!!!
Diep met jou.
Maak van de gelegenheid gebruik om mee te doen forum.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 09/11/06, 16:26

Er zijn te veel woorden... : Cheesy:
0 x
olivier77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 09/11/06, 15:37

merci




par olivier77 » 09/11/06, 16:29

Bedankt, de volgende keer zal ik proberen het korter te maken!
0 x
OLIVIER
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 09/11/06, 16:53

Nou, vooral voor het 1e bericht : Lol:
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 146-gasten