Ecolo-vegetarische vleesvervangers, grote vervuiler!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par sicetaitsimple » 30/03/19, 17:42

Janic schreef: dus kom erachter. De VS verbouwen (ze doen het niet zelf, geen gekke jongens) de maïs en sojabonen, die ze nodig hebben voor de kweek, in Zuid-Amerika (niet allemaal) en exporteren daarom (naar Europa tussen anderen) "hun" gewassen


Bron?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par sicetaitsimple » 30/03/19, 19:22

sicetaitsimple schreef:
Janic schreef: dus kom erachter. De VS verbouwen (ze doen het niet zelf, geen gekke jongens) de maïs en sojabonen, die ze nodig hebben voor de kweek, in Zuid-Amerika (niet allemaal) en exporteren daarom (naar Europa tussen anderen) "hun" gewassen


Bron?


Zoek niet naar een bron, het zal moeilijk zijn om iemand (althans mij niet) ervan te overtuigen dat Amerikaanse douanebeambten dassen zijn. Zij zijn netto-exporteurs van sojabonen, en dat grotendeels ook.

Het kan gebeuren dat je iets stoms zegt, maar dan herken je het of dring je niet aan....

Dus voor China heb ik gekeken, je had gelijk, het zijn grotendeels netto-importeurs en hun belangrijkste leverancier (met enkele omwentelingen sinds Trump) is..... de Verenigde Staten!
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par Janic » 31/03/19, 10:36

Zoek niet naar een bron, het zal moeilijk zijn om iemand te overtuigen ( tenminste ik niet) dat Amerikaanse douanebeambten dassen zijn. Zij zijn netto-exporteurs van sojabonen, en dat grotendeels ook.
Je gelooft wat je wilt, we leven nog steeds in een democratie... voorlopig! :?
Het kan gebeuren dat je iets stoms zegt, maar dan herken je het of dring je niet aan....
zoals jij zegt!!!
Dus voor China heb ik gekeken, je had gelijk, het zijn grotendeels netto-importeurs en hun belangrijkste leverancier (met enkele omwentelingen sinds Trump) is..... de Verenigde Staten!

https://www.ritimo.org/La-Chine-aide-t-elle-l-Afrique
Landjepik
De aankoop van landbouwgrond door de Chinezen droeg bij aan de toenemende wrok tegen laatstgenoemden. In 2007 moedigde de directeur van de Export-Import Bank of China landloze Chinese boeren aan om zich in Afrika te vestigen. China heeft 22% van de wereldbevolking en slechts 7% van het bouwland. Volgens de Land Matrix-database vertegenwoordigen de Chinese landaankopen 290 hectare, 000 keer minder dan de Verenigde Staten, 15 keer minder dan het Verenigd Koninkrijk. De omvang van de landbouwbedrijven is relatief klein (behalve in de DRC). Ze bevinden zich in Benin, Mali, Madagaskar, Mozambique, Tanzania, Oeganda, Zimbabwe, Zambia, enz. In Kameroen heeft Sino Cam Inko [6] zich gevestigd op drie locaties van in totaal 5 hectare, afgestaan ​​door de staat. China is niet een van de grootste grondinvesteerders in Afrika, zoals Zuid-Korea, de Golfstaten, westerse instellingen, enz. Het verwerft twee keer zoveel land in Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.
Maar ook op dit gebied is voorzichtigheid geboden vanwege het ontbreken van rigoureuze statistieken en vanwege het gebrek aan transparantie aan beide kanten van de hoofdrolspelers bij het tot stand komen van contracten. Twee kampen van experts botsen: degenen die beweren dat de producties bedoeld zijn voor de eigen bevolking en de lokale bevolking, en degenen die beweren dat Afrika zou dienen om de zelfvoorziening van China op het gebied van voedsel te garanderen, en wie sceptisch staat tegenover de verdiensten van Chinese actie. Het is waar dat de landbouwexportstromen van Afrika naar China niet enorm zijn en dat er veel projecten zijn voor de ontwikkeling van de rijstteelt, de oprichting van landbouwcentra voor lokale productie, maar ook projecten van industriële aard met producties zoals suiker, cassave , palmolie. Het lijkt er ook op dat bij onderhandelingen over Chinese investeringen het overleg met de lokale bevolking van weinig betekenis is.
Wat dit artikel niet specificeert, is dat China niet alleen maar koopt, maar 99 jaar lang huurt tegen een schamele huurprijs met zeer, zeer goedkope lokale arbeidskrachten.
om mee te vergelijken
http://www.iris-france.org/51130-chine- ... nl-wagner/
al geciteerd en ik zweer dat ik niet de auteur ben van deze paar artikelen!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par Forhorse » 31/03/19, 19:23

Dus ik heb de bronnen niet, als het feitelijk is, denk ik dat het gemakkelijk te verifiëren is.
Het lijkt erop dat 50% van de granen die in de wereld worden verbouwd op een of ander moment ‘ongeschikt voor menselijke consumptie’ zijn (dat wil zeggen volgens onze Europese voedselveiligheidscriteria...) om een ​​hele reeks redenen (besmetting door insecten, giftige schimmels, enz.)
Dus het “recyclen” van deze granen tot dierlijk voedsel, en dus tot vlees, zou een kleiner kwaad zijn vergeleken met pure verliezen.
Dit alles moet uiteraard nog worden geverifieerd.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par sicetaitsimple » 31/03/19, 22:20

Forhorse schreef:Dus ik heb de bronnen niet, als het feitelijk is, denk ik dat het gemakkelijk te verifiëren is.
Het lijkt erop dat 50% van de granen die in de wereld worden verbouwd op een of ander moment ‘ongeschikt voor menselijke consumptie’ zijn (dat wil zeggen volgens onze Europese voedselveiligheidscriteria...) om een ​​hele reeks redenen (besmetting door insecten, giftige schimmels, enz.)
Dus het “recyclen” van deze granen tot dierlijk voedsel, en dus tot vlees, zou een kleiner kwaad zijn vergeleken met pure verliezen.
Dit alles moet uiteraard nog worden geverifieerd.


Ik las (of zag, onze onbeschrijfelijke Konrad Schreiber denk ik) dat ik ook nog steeds enige twijfel heb in hoeverre het percentage granen bestemd voor menselijke consumptie (voedsel) hoger is dan het percentage bestemd voor diervoeding volgens het FAO-document waarnaar hieronder wordt verwezen (pagina 1, wat niet de eerste pagina is!). En aangezien we niet zomaar "bedorven" granen aan dieren geven...

http://www.fao.org/3/ca0239en/CA0239EN.pdf

Zeer interessant document ook voor een hele reeks ordes van grootte.

PS: misschien wordt het geloofwaardiger door het gebruik van biobrandstoffen toe te voegen aan veevoer.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par sicetaitsimple » 01/04/19, 18:27

Janic schreef:
"Dus zoek het maar uit. De VS verbouwen (ze doen het niet zelf, geen dwazen) de maïs en soja, die ze nodig hebben voor de veredeling, in Zuid-Amerika (niet allemaal) en exporteren daarom (onder andere naar Europa) " hun" oogsten.


Dus feitelijk, volgens het hierboven aangehaalde FAO-document:

Voor maïs zouden de VS in het seizoen 2017/2018 356,6 miljoen ton hebben geproduceerd, 1,2 miljoen ton hebben geïmporteerd en 54 miljoen ton hebben geëxporteerd, voor een mondiale productie van 1044 miljoen ton.

Voor oliezaden in het algemeen (inclusief soja): productie 131,6 miljoen ton, import 1,8 miljoen ton, export 57,8 miljoen ton voor een wereldproductie van 584 miljoen ton.

Daar ga je, daar ga je.....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Eco-vegetarische vervangers voor vlees, grote vervuilers!




par Exnihiloest » 01/04/19, 18:38

Forhorse schreef:Dus ik heb de bronnen niet, als het feitelijk is, denk ik dat het gemakkelijk te verifiëren is.
Het lijkt erop dat 50% van de granen die in de wereld worden verbouwd uiteindelijk “ongeschikt zijn voor menselijke consumptie”...

en zelfs 100%, nadat we ze hebben verteerd : Lol:
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten