De zorgwekkende situatie in Venezuela!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: De zorgwekkende situatie in Venezuela!




par dede2002 » 09/03/19, 19:21

Christophe schreef:Ik hou van onze naïviteit! : Cheesy:


In mijn grote naïviteit vergelijk ik Venezuela met gezinnen die, nadat ze een goed inkomen hadden, geleend hadden om hun huis te kopen, en vervolgens, nadat ze een inkomensdaling hadden ondergaan in combinatie met een stijging van de rentetarieven, op straat kwamen te staan ​​toen ze zagen dat hun huis voor een prijs werd verkocht. geveild of gewoonweg gesloopt.

We hebben genoeg gehoord van de toespraken van vader en zoon Bush, boos om te zien dat Venezuela doet wat het wil met zijn olie...

En erg blij om te zien dat het in moeilijkheden komt, alleen maar omdat we de rente op de schulden niet kunnen betalen, ook al zijn de activa nog steeds aanwezig (de oliereserves zijn er nog steeds). Niemand heeft zich gemeld voor herfinancieringsplannen, buurlanden wassen blijkbaar hun handen?

In vergelijking met Griekenland bijvoorbeeld, als de "buurlanden" op deze manier hadden gehandeld, had de situatie vergelijkbaar kunnen zijn, maar Griekenland beschikt nog lang niet over dezelfde activa (vergelijk de olijfoliereserves met de oliereserves...)

Persoonlijk denk ik dat als Libië niet was vernietigd door de acties van een kleine dwerg, de situatie anders zou zijn!

Maar ik ben erg naïef, dus jij gaat mij uitleggen waar ik ongelijk heb :?
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: De zorgwekkende situatie in Venezuela!




par Christophe » 09/03/19, 19:33

dede2002 schreef:Maar ik ben erg naïef, dus jij gaat mij uitleggen waar ik ongelijk heb :?


Eh... ik haal mijn Joker tevoorschijn! : Cheesy:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: De zorgwekkende situatie in Venezuela!




par sicetaitsimple » 09/03/19, 22:34

Christophe schreef:Ik haal mijn Joker tevoorschijn! : Cheesy:


Ik ook, om de situatie in Venezuela uit te leggen.

Maar het is vreemd, het is zeker een heel persoonlijke opmerking, maar elke keer als ik een staatshoofd zie in een prachtig militair kostuum en besnorde, Ik heb twijfels...

Franco, Stalin, Hitler, Pinochet, Sadam Hoessein, enz.

Maar ik heb a priori niets tegen besnorde mensen!

Oké, dat voegt niet veel toe aan de discussie.... :?

Vooral omdat er nog steeds De Gaulle is.....
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: De zorgwekkende situatie in Venezuela!




par izentrop » 14/03/19, 09:00

De blokkade tegen Venezuela voor dummies, chronologie van sancties https://www.romainmigus.info/2019/01/ch ... iques.html
De volgende chronologie stelt ons in staat drie essentiële vragen te beantwoorden om de blokkade tegen Venezuela te begrijpen: “Wie legt de blokkade op? Aan wie leggen ze het op? En waarom ? » (1).

Bij het lezen van de genomen maatregelen ligt het antwoord op de eerste vraag voor de hand: het zijn de Verenigde Staten, gevolgd door hun Latijns-Amerikaanse of Europese vazallen. De feiten spreken voor zich. Dit gebeurt zonder twijfelachtige opmerkingen of interpretaties.

Ook het antwoord op de tweede vraag ligt voor de hand. Hoewel sommige commentatoren ernaar streven de taal van de Amerikaanse regering over te brengen, waardoor de indruk ontstaat dat dit slechts sancties zijn die tegen individuen zijn gericht, leidt het lezen van dit document ons tot een logische conclusie. Het is het hele Venezolaanse volk dat het doelwit is. Wat ook expliciet wordt geclaimd door de macht van de Verenigde Staten...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: De zorgwekkende situatie in Venezuela!




par izentrop » 14/03/19, 10:27

Om de analyse van een partijdige blog tegen te gaan, een iets realistischere analyse http://www.rfi.fr/ameriques/20180508-le ... economique
De economie van Venezuela is eenvoudig te begrijpen. Het is een land dat olie exporteert en bijna al het andere moet importeren. Behalve olie is er zeer weinig binnenlandse productie. Dit is de bron van het probleem.

De olieproductie stortte in omdat het bedrijf een groot deel van zijn personeel verloor. Het is zeer slecht beheerd sinds het onder controle werd gebracht door de Venezolaanse regering. Aan de andere kant heeft het land grote moeite met het exporteren van zijn olie, deels vanwege Amerikaanse sancties die de toegang tot het internationale financiële systeem bemoeilijken. Het is moeilijk om in dollars betaald te krijgen voor je olie en in deze situatie nemen de inkomsten van het land en de staat af omdat het olie-inkomsten zijn en aan de andere kant moet je absoluut alles kopen. De kleinste beschikbare dollars worden gebruikt om basisbehoeften te kopen en voor de rest is er helemaal niets.
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten