Een elektrische generator afgedrukt in 3D

Forum gewijd aan 3D-printen: 3D-printtechnologieën (fdm, lcd, sla ...), hardware, software, slicers, instellingen, gebruik, database, modeluitwisseling, tips en trucs, optimalisatie, uitwisseling van ervaringen...
Chris_Workshop
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 11/02/18, 10:29
x 10

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par Chris_Workshop » 06/01/19, 22:13

De kernen maken het mogelijk om de magnetische flux te geleiden die niet dezelfde vorm heeft als ze er niet zijn. Als gevolg hiervan is de inductie sterker in de spoelen en wordt er dus meer stroom geproduceerd voor hetzelfde regime met kernen dan zonder.
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par Peter » 06/01/19, 22:46

Ik begreep hun interesse, ik wilde gewoon een vergelijking maken met/zonder kernen om te zien of ik zonder kernen kon doen om de wrijving te verminderen.
0 x
Chris_Workshop
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 11/02/18, 10:29
x 10

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par Chris_Workshop » 17/01/19, 22:46

Nou, door omstandigheden kan ik je een vergelijking geven met en zonder kernen. Ik had gedacht dat kernen van zacht staal geschikt zouden kunnen zijn, maar dat was niet het geval. Zeer snel verloor de generator zijn efficiëntie. Bijna onmiddelijk. Aanvankelijk leverde hij 40 V onbelast bij 1300 tpm, maar al snel zakte hij naar 24 V en uiteindelijk naar minder dan 6 V. In feite zijn de kernen magneten geworden. Het is daarom noodzakelijk om puur ijzer te gebruiken. Ik vond er een paar in staafvorm en bestelde er een paar. Ik zal ook een andere methode proberen door er enkele te maken met ijzervijlsel gemengd met epoxylijm. Ondertussen kon hij wel kernen en daar komt eigenlijk niet veel uit. Iets meer dan 4V als hij leeg is. De lamp brandt echter nog steeds nauwelijks. Binnen 2W bij 1300 tpm. Niet verschrikkelijk.
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par Peter » 17/01/19, 22:56

40V met kernen en 4V zonder, dat maakt eigenlijk een groot verschil!
Als alternatief zou men voor de kernen een ferrietstaaf kunnen gebruiken, zoals die te vinden is in AM-radio's.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par izentrop » 18/01/19, 11:00

Chris_Workshop schreef: Ik had gedacht dat kernen van zacht staal geschikt zouden kunnen zijn, maar dat was niet het geval. Zeer snel verloor de generator zijn efficiëntie. Bijna onmiddelijk. Aanvankelijk leverde hij 40 V onbelast bij 1300 tpm, maar al snel zakte hij naar 24 V en uiteindelijk naar minder dan 6 V. In feite zijn de kernen magneten geworden. Het is daarom noodzakelijk om puur ijzer te gebruiken.
Het is niet zacht ijzer alors : Wink:

Een voorbeeld van een axiale generator van 600 W bij 100 tpm https://greenterrafirma.com/AXIAL_FLUX_HowItWorks.pdf
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par izentrop » 18/01/19, 13:39

Chris_Workshop schreef:De kernen maken het mogelijk om de magnetische flux te geleiden die niet dezelfde vorm heeft als ze er niet zijn. Als gevolg hiervan is de inductie sterker in de spoelen en wordt er dus meer stroom geproduceerd voor hetzelfde regime met kernen dan zonder.
Dit geldt voor een transformator waarbij we de minste magnetische flux moeten verliezen. Het magnetische circuit is gemaakt van gelamineerd zacht ijzer, geïsoleerd tussen elke plaat om wervelstroomverliezen te beperken.

Voor een axiale fluxgenerator gaat het erom dat elke draad wordt bedekt door een maximum aan magnetische velden, dus zo dicht en loodrecht mogelijk op de magneet.
De vlakst mogelijke en meest trapeziumvormige spoelen mogelijk, zoals hier (hoewel op niet-magnetische ondersteuning) maar dan platter of met magneten aan beide zijden zoals de vorige pdf.
Magneten die meer rechthoekig dan cilindrisch zijn, of zelfs trapeziumvormig, waarvan het magnetische veld loodrecht staat op de draad die door zijn magnetische flux gaat.

Het toevoegen van een magnetisch circuit vertraagt ​​alleen de start van de windturbine.
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par thibr » 18/01/19, 18:23

om 9 uur is er een interessante test over wervelstromen
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par izentrop » 18/01/19, 23:49

Thibr schreef:om 9 uur is er een interessante test over wervelstromen
Ja, jammer dat hij een schitterende gieterijdemonstratie gaf :)
0 x
Chris_Workshop
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 11/02/18, 10:29
x 10

Re: Een elektrische generator afgedrukt in 3D




par Chris_Workshop » 02/02/19, 18:46

De tweede aflevering:

0 x

Ga terug naar "3D-printers en 3D-print: machines en technologieën, hardware, software, gebruik en optimalisatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 38-gasten