2019 resolutie: (probeer te) koop niets nieuws! Boycot van het nieuwe?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Exnihiloest » 17/01/19, 19:22

Ahmed schreef:
Als we niets nieuws kopen, wat zie je dan als een vervangende activiteit voor de miljoenen spelers in de productiesector?

Deze vraag, schijnbaar banaal*, is nogal buitengewoon als we haar op de lange termijn onderzoeken: inderdaad, behalve onder het kapitalisme (zowel privé als staat) zou ze verbazing hebben gewekt vanwege de geringe aandacht voor werk en het bewijs dat het opportuun was en gemakkelijk om zonder of met zo weinig mogelijk te leven... Wat als uitstekend nieuws zou hebben geleken, wordt onder het kapitalisme gezien als een catastrofe.
Slavernij, een oude oplossing, is niet de oorzaak van deze minachting, maar het gevolg ervan. De eerste Engelse industriële revolutie bestond erin het werk van de winter en het complementaire weven van de boeren om te zetten in intensief en gecontroleerd werk (overgang van binnenlands systeem au fabriekssysteem, dus om de gebruikelijke zelfbeperking van het werk tot wat strikt noodzakelijk is te vermijden...
De machines bleken door de rolomkering geen vervangende slaven te zijn...

Riskeren we niet ook een stagnatie van samenlevingen...

Het is een zeer XNUMXe-eeuwse visie, die een waardeschaal toekent tussen de verschillende culturen met die van de antropoloog als maatstaf!

* Bovendien vernietigt de beweging van technische innovatie onverbiddelijk het werk, wat een interne tegenstrijdigheid is ...

Grappig hoe zeer praktische vragen, in principe "wat gaan mensen doen, hoe gaan ze leven, wat zullen hun intellectuele eisen zijn", hun antwoorden volledig laten verdrinken in een historisch-nevelig-economisch schooldiscours. Er was geen sprake van een catastrofe, ‘activiteit’ had niet bepaald de betekenis van ‘werk’, maar dit alles wordt omgeleid en gemanipuleerd om dit discours morele oordelen te laten vellen, zonder uiteraard ook maar het geringste operationele antwoord te bieden.

Als we kunnen denken dat het nihilisme is dat momenteel aan het werk is tegen onze nijvere samenlevingen, dan is deze toespraak een mooie illustratie. We leren dat we weliswaar “niets nieuws moeten kopen”, maar dat we aan de andere kant geen idee hebben van een palliatieve samenleving. Er is geen idee. We stoppen om bepaalde redenen zonder de gevolgen voor te stellen, en “na mij de overstroming”.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Ahmed » 17/01/19, 19:39

Als vervolg op mijn laatste zin hierboven en het bericht van Sen-no-senHet lijkt erop dat het om culturele redenen in Japan is dat robots, mensachtig of niet, maar bedoeld om met mensen te communiceren, zich het beste ontwikkelen...

Het is op zichzelf nogal vreemd om de vraag te stellen naar een “palliatieve” activiteit voor economische activiteit; Het was echter dit soort vragen dat JM Keynes aan het einde van zijn leven, omdat hij zich niet kon voorstellen (merkwaardig gebrek aan verbeeldingskracht) wat mannen, zogenaamd bevrijd van de last van het werk, met hun leven zouden kunnen doen!
En als de wens ontstaat om te stoppen, is dat niet om bepaalde redenen, maar eerder om de rampzalige gevolgen van onbeperkte consumptie te vermijden, wat (gelukkig voor haar!) Veel frustratie oplevert (B.Arnault zei dat hij er spijt van had dat hij niet meer geld had kunnen verdienen*...)

* Ook al is het citaat apocrief, het is een bewezen feit dat de rijksten geloven dat ze nooit rijk genoeg zijn...
Dernière édition par Ahmed de 17 / 01 / 19, 19: 41, 1 keer bewerkt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Exnihiloest » 17/01/19, 19:40

Christophe schreef:In een wereld van overproductie en overvloed (en het is onze wereld) is het argument van Exnihiloest volkomen onzin!! We produceren en consumeren veel te veel nieuwe producten...

"een wereld van overproductie en overvloed", jaja! Het is cool :D. Kopers hebben de keuze om te kopen of niet, nieuw of niet, de kopers beslissen, het is jammer voor Christophe, hij beslist niet voor hen wat "te veel nieuwe producten" zouden zijn.

Maar we kunnen de samenleving veranderen, door bijvoorbeeld de vrije handel te verbieden en een netwerk van winkels in Sovjet-stijl op te zetten, met daarin niets anders dan producten die zijn goedgekeurd door het Comité voor Openbare Veiligheid.

Het probleem is dat mensen vandaag de dag nog steeds "meer koopkracht" eisen, en sommigen lijken het nog niet te hebben geraden: kopen wat ze willen.
Het idee dat we zouden consumeren erg goed van nieuwe producten is geen feit, maar een simpele mening die niet noodzakelijkerwijs gedeeld wordt. De enige vraag is om de nieuwe producten die we consumeren schoner te vervaardigen.
Dernière édition par Exnihiloest de 17 / 01 / 19, 19: 45, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Exnihiloest » 17/01/19, 19:44

Ahmed schreef:Het is op zichzelf nogal vreemd om de vraag te stellen naar een “palliatieve” activiteit voor economische activiteit;

Heel vreemd om de vraag te stellen waar mensen de vrije tijd aan gaan besteden?! : Roll:
Als ze in bed blijven liggen, aarzel dan niet om dat te zeggen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Ahmed » 17/01/19, 19:56

Dit is een vraag die nooit is gesteld aan al diegenen die door de geschiedenis heen niet verplicht waren te werken, hetzij vanwege hun bevoorrechte positie, hetzij omdat hun samenleving dit concept niet eens kent en daarom niet de realiteit ervan... Ik Ik mag me voorstellen dat er veel leukere activiteiten zijn dan het hele jaar door ijverig bijdragen aan de toenemende sociale ongelijkheid (wat, zo wordt tussen haakjes gezegd, verklaart dat sommigen meer zouden willen consumeren, terwijl anderen, minder gedwongen door noodzaak, kiezen voor ander gedrag).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Exnihiloest » 17/01/19, 20:20

"Er zijn veel activiteiten die veel leuker zijn dan..."

Maar we zullen niet weten welke, we zullen hun aard niet kennen, we zullen niet weten of er productie voor nodig is, we zullen niet weten of ze gezelligheid in de samenleving zullen brengen, we zullen niet weten welke middelen ze nodig zouden hebben. aan de andere kant zullen we opnieuw weten dat deze activiteiten “veel aangenamer” zullen zijn (op basis van wat en beoordeeld door wie?) dan al deze huidige nare activiteiten die de sociale ongelijkheid zouden vergroten. Ideologischer en ijdelder als toespraak, zie ik niet.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Ahmed » 17/01/19, 20:21

Misschien gebrek aan verbeeldingskracht van uw kant? 8)
Doen alsof al deze huidige nare activiteiten de sociale ongelijkheid niet vergroten, is nog steeds ronduit ideologisch...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par sen-no-sen » 17/01/19, 20:40

Het is niet nodig om over te gaan tot een "boycot van nieuwe producten", aangezien de huidige trend uiteraard neigt naar het reviseren van gebruikte apparatuur om deze een tweede leven te garanderen. Dit is vooral het geval bij smartphones, en dit ontwikkelt zich ook in de toekomst. -to-wear (kringloopwinkels worden weer trendy).
In een wereld die in economische krimp verkeert, ontstaan ​​dergelijke maatregelen vanzelf, onafhankelijk van alle ideologieën.
Je hoeft geen medium te zijn om je voor te stellen dat er in de toekomst veel nieuwe of gebruikte producten via collectieven zullen worden aangeschaft.
Met de ontwikkeling van ultralichte elektrische auto’s (VAE en andere scooters) zal de aanschaf van een auto bijvoorbeeld steeds overbodiger worden en zal er logischerwijs de neiging ontstaan ​​om samen een auto te kopen en de aanschaf en het onderhoud te bundelen. onderhoud.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Adrien (voormalig nico239) » 31/01/19, 17:32

Gratis aankooppromotie...

https://www.pearl.fr/article/GR150/mont ... n%C2%B0404

Mijn hemel, ik heb gekocht, afgezien van oplichting hoefde ik alleen de verzendkosten te betalen...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Ahmed » 31/01/19, 17:37

Maar het is nieuw! Niet goed! :frons: :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten