Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/01/19, 12:19

Gelukkig groentenieuwjaar voor iedereen!

Als wenskaart deze foto van een regenworm die ik 15 of 20 dagen geleden onderweg tegenkwam.
2018-12-27 15.27.38.jpg
Wat mij opviel was de omvang van dit vers (zeker een “anecic” van de Heilige Graal): ik had er nog nooit zo één zo groot of zo groot gezien. Moeilijk te meten omdat het een buitengewoon uitbreidingsvermogen heeft. Maar als je het ziet, liegt het niet, ik dacht eerst dat het een hazelworm was, niets met compostwormen te maken...
Dus, in tegenstelling tot wat we misschien lezen, kunnen ze in december actief zijn. Ik heb dit dier naar mijn moestuin overgebracht, maar ik weet niet zeker of ik het juiste heb gedaan, want het is alleen en zal midden in de winter "zijn hol moeten graven"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/01/19, 14:04

Dit jaar heb ik mijn wortelen, selderij en andere groenten nog buiten staan. En die tot dan toe zijn gegroeid!!!

Ik moet de gegevens uit mijn thermische sonde halen om de mini's te kunnen zien. - 4°C??? Ik kan me niet herinneren dat het kouder was. En dat over hele korte periodes. De temperatuur daalde dus niet tot 10 cm. Ik denk dat de anecica een droog seizoen goedmaken!

Ik vond dit onder mijn hooi en sprong zelfs, omdat ik de reflex had als ik met een slang werd geconfronteerd!

Het had veel geregend en was de grond verzadigd??? Omdat ze uit de ondergelopen gaten moeten zien te komen, omdat ze niet genoeg zuurstof in het water kunnen vinden, “verdrinken” ze (verstikkend). Grappig: hun voorouders waren zeelieden, een paar honderd miljoen jaar geleden!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/01/19, 15:19

Ik kan me het weer niet meer herinneren, misschien was het dit: de regen die de grond overspoelde, vooral omdat de grond hier de neiging heeft snel drassig te worden.
Dat betekent in ieder geval dat er niet ver van waar ik woon anecica zijn!

Wat de kou betreft, hier de gel kwam diezelfde nacht terug en zorgde ervoor dat mijn bonen wankelden, zelfs degenen die eronder beschermd waren tunnel. Wat zijn in dit verband de effectieve technieken en acties om gewassen tegen vorst te beschermen?

Qua materiaal heb ik dit jaar 3 materialen uitgeprobeerd: de plastic tunnel, de tunnel met winterhoes (P17) en die met een dikkere winterhoes (30g/m2). Onder de eerste 2 haperden de bonen, onder de derde iets minder maar ze waren veel kleiner en daardoor minder vorstgevoelig. Wat betreft vorstbescherming: wat is het meest effectieve materiaal?

Het was mij al opgevallen dat vrij geavanceerde bonen, vooral die in bloei, kwetsbaarder zijn. Ook de zaaidatum lijkt essentieel: de bonen die het meest lijden, zijn de bonen die ik 10 dagen vóór de datum van het voorgaande jaar heb gezaaid en die zijn begonnen te bloeien. De kleinere, minder verzwakt door de vorst, werden eind oktober gezaaid, 3 weken na de eerste. U moet uw raam daarom zorgvuldig berekenen!

Daarnaast vraag ik me af of het absoluut noodzakelijk is om de tunnels goed af te bakenen, en of de gaten in mijn oude plastic zeil het effect van de tunnel niet teniet doen.

Ten slotte zijn de wijnbouwers hier zich terdege bewust van de problemen die verband houden met vorst (vooral in het voorjaar). Het lijkt erop dat het moment van de dooi noodlottig is (meer dan dat van de vorst zelf): dit mag niet plotseling gebeuren (plotselinge stijl, heldere ochtend, volle zon). Er zijn behoorlijk verbazingwekkende technieken ontwikkeld, zoals verwarming en zelfs begassing.
voor branden-in-wijngaarden-zijn-onderworpen-aan-zeer-strikte-regels.jpg
verbrandingsoperaties-in-de-wijnstokken-zijn-onderworpen-aan-zeer-strikte-regels.jpg (24.75 KiB) Geraadpleegd 2046 keer
Denkt u dat het probleem van het ontdooien ook andere gewassen, zoals bonen, kan treffen? Wat zijn jouw technieken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/01/19, 15:59

Dit sluit aan bij mijn observatie van vorig jaar: tunnels zijn nuttig als forceermiddel en zeer ineffectief als middel om vorst tegen te gaan (nou ja, de vernietiging van groenten door lage temperaturen - dat varieert afhankelijk van de soort!). Glazen kassen zijn iets efficiënter.

a) Als er geen vorst is, vooral buiten het seizoen, zal de tunnel overdag opwarmen; Groenten versnellen hun groei...

De tunnel beperkt de warmtestraling van de aarde een beetje, en kan daardoor een of twee graden meer behouden, wat een oogst kan redden als deze naar de rand van het scheermes gaat! En dit vooral als hij de dag heeft gemaakt. En ALS DE GROND KAAL IS!


b) Wintervorst

Tijdens een koude periode, met geen of weinig zonnestraling, is de effectiviteit van een kunststof tunnel laag. Het kan worden vergroot door het zeildoek te verdubbelen.

Tijdens de vorst van 21 april vorig jaar, of twee jaar geleden, lagen de minimumtemperaturen in mijn kas (een tunnel die aan beide uiteinden gesloten was) en buiten heel dichtbij. De meeste planten stierven (-7,5° uit het geheugen).


Ik weet niet of ontdooien gevaarlijker is. Agronomisch gezien heb ik dat nog nooit gehoord. Het is mogelijk dat door het bevroren blijven van de grond en het mooie warme en zonnige weer de planten "uitdrogen": de plant verliest water in de bovengrondse delen, maar deze bevroren wortels kunnen het niet opnemen. Het is best bijzonder.

Voorjaarsvorst is heel bijzonder omdat ze een gevoelig onderdeel aantast: de bloem of jonge knoppen. Maar de behandeling van bloeiende fruitbomen door irrigatie is bekend. Het water bevriest op de planten/bloemen, maar zolang we water brengen blijft het precies op 0°C (een andere wet van de natuurkunde, die vaak in tegenspraak is met overtuigingen: de man met natte handen ervaart de kou van de verdamping van water en een gevoel dat hem bedriegt – de beroemde gevoelde temperaturen, soms heel anders dan ‘thermometrische’ temperaturen). En als het overdag dooit, heb ik nog nooit van problemen gehoord!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 10/01/19, 16:31

Did67 schreef:Dit sluit aan bij mijn observatie van vorig jaar: tunnels zijn nuttig als forceermiddel en zeer ineffectief als middel om vorst tegen te gaan (nou ja, de vernietiging van groenten door lage temperaturen - dat varieert afhankelijk van de soort!). Glazen kassen zijn iets efficiënter.


Ik heb nog steeds geen tijd om rapporten te maken die de naam waardig zijn, maar de frames die ik heb gebouwd (2 lagen kaszeil en 2 lagen P30) lijken zeer effectief: losse grond onder de 20 cm hoge en bonen bijna in goede staat in de grote, 1 meter hoog, ook al is het -10 buiten.

Het spreekt voor zich dat tuinbonen al heel lang worden gebrand.

In de plastic zeiltunnel zijn alle zaailingen bedekt met P30, als een groot sneeuwveld. : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/01/19, 16:57

Uitstekende opmerking: in kozijnen is het luchtvolume dat moet worden "behouden" veel kleiner dan in een tunnel, waar het naar boven ontsnapt... Bovendien zijn ze ongetwijfeld ook luchtdichter, met al die dubbele lagen!

Ik herinner ! Eén van de doelstellingen is juist het in stand houden van de wintergewassen. Ik ben geen fan van bonen, maar dat is een indicatie. Een heel assortiment wintersla en witlof is even goed bestand tegen kou, en dat interesseert mij enorm.

Herinner me: nog steeds strobalenwanden of ben je eindelijk overgestapt op de “plank”-modus????
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 10/01/19, 18:29

Did67 schreef:Uitstekende opmerking: in kozijnen is het luchtvolume dat moet worden "behouden" veel kleiner dan in een tunnel, waar het naar boven ontsnapt... Bovendien zijn ze ongetwijfeld ook luchtdichter, met al die dubbele lagen!

Ik herinner ! Eén van de doelstellingen is juist het in stand houden van de wintergewassen. Ik ben geen fan van bonen, maar dat is een indicatie. Een heel assortiment wintersla en witlof is even goed bestand tegen kou, en dat interesseert mij enorm.

Herinner me: nog steeds strobalenwanden of ben je eindelijk overgestapt op de “plank”-modus????



Chassis en bois

De grote
http://potagers.forumactif.com/t83-chas ... assis-haut


De kleine
http://potagers.forumactif.com/t85-chas ... sis-bas#88
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/01/19, 18:37

Genaal!

Geen mysterie: dubbele lagen en waterdichtheid, weinig luchtvolume...

Als ik weer een goede schoudermobiliteit terugkrijg, begin ik volgende winter met zoiets! En salades in overvloed voor mij! [saladevraag, ik ben schadelijker dan een leger naaktslakken! Maar kleine nuance: ik cultiveer ze. Niet de slakken!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 10/01/19, 18:57

Did67 schreef:Genaal!

Geen mysterie: dubbele lagen en waterdichtheid, weinig luchtvolume...

Als ik weer een goede schoudermobiliteit terugkrijg, begin ik volgende winter met zoiets! En salades in overvloed voor mij! [saladevraag, ik ben schadelijker dan een leger naaktslakken! Maar kleine nuance: ik cultiveer ze. Niet de slakken!]



Dit is de vraag die ik mezelf stelde in een ander onderwerp over het verschil tussen kozijnen en kassen...

Toen ik erover nadacht en met de ervaring van de tunnel, zei ik tegen mezelf dat dit om verschillende redenen niet de goede/beste oplossing was.

- Een tunnel kost al een arm en een been

- En bovendien kun je niet genieten van de regen.

- Ten tweede, een beetje zoals bij een huis met een hoog plafond, verwarm je het plafond (ik weet dat mijn leven in mijn vorige huis veranderde toen ik een mezzanine bouwde in een enorme lege ruimte op een hoogte van meer dan 5 meter.)

- Ten derde is het "breekbaar", en als je het zeildoek moet vervangen, voel je dat het voorbijgaat.

Daarnaast is het noodzakelijk om te REPROTECTEREN met P30 ONDER de kas... pffff kortom

Het enige belang van de tunnel... voor professionals (om met machines te passeren) en bescherming tegen hagel...



Voor ons denk ik dat een tunnel geen enkel belang heeft.... behalve plezier maken of eventueel kwetsbare bomen erin zetten, maar dat is alles.

Voor de rest van het CUSTOM-MADE-chassis is dit naar mijn mening het beste.

En mevrouw die van haar kas houdt, deelt dit standpunt, vooral omdat het haar irriteert niet van de regen te kunnen genieten.

Maar toen we er kwamen wonen hadden we deze ervaring nog niet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/01/19, 19:18

Ik zou minder streng zijn: zoals gezegd "forceren", bijvoorbeeld tomaten + tussen een paar wortels + een paar eerste slasoorten, een rij erwten, een of twee rijen bonen... dit vind ik praktisch.

En omdat mijn huis iets verder weg is, is het ook een schuilplaats tegen de regen, een plek waar de eerste lentezonnetjes aangenaam zijn (terwijl buiten de wind koud blijft...)... Enz...

Ik denk dat beide beter zijn!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 365-gasten