Welke kwaliteitscriteria voor pellets?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Welke kwaliteitscriteria voor pellets?




par Phil532140 » 07/01/19, 20:11

Hallo iedereen.
Het staat allemaal in de titel: wat zijn volgens jou de belangrijkste criteria voor het kiezen van "goede" pellets? Hoeveel betaalt u ze?
Hartelijk dank voor uw feedback.
Phil.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Welke kwaliteitscriteria voor pellets?




par Did67 » 07/01/19, 21:38

1) 100% zachthout heeft meer energie.
2) Een certificering geeft iets meer garanties (Din+, EN/A1 of EN+...); ze verwijzen allebei naar een Europese norm: EN 14961-2
3) De luchtvochtigheid is gemakkelijk te controleren (magnetrontest) als u een nauwkeurige weegschaal heeft
4) De weerstand in water geeft een indicatie van de “inhoud”
5) De hoeveelheid “fijn” zaagsel is absoluut essentieel; als er te veel zijn, kan het "bezinken" en de schroeven blokkeren!!!
[Silo iedere 2 jaar leegmaken; anders hoopt het zich op de bodem op en verdwijnt het in één keer als een stukje sneeuw in de bergen; Ik heb mijn schroef een half dozijn jaar geleden zo geblokkeerd! ]

Ik betaalde € 225 per ton geleverd (voor 8 en enkele ton), in bulk. Ik koop buiten het seizoen - het is mei (wacht niet op de zomer!).
0 x
Phil532140
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 01/03/18, 14:49

Re: Welke kwaliteitscriteria voor pellets?




par Phil532140 » 10/01/19, 18:02

Bedankt Did67 voor dit rendement.
Ik neem nota van uw advies.
Voor nu voer ik in zakken. In Mayenne is het 290 € 975 kg (65-tassen). Ik denk aan een silo.
Phil.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Welke kwaliteitscriteria voor pellets?




par Did67 » 10/01/19, 18:08

In bepaalde regio's waar weinig hout/pellets worden gebruikt, kan bulk duurder zijn!!! Weinig concurrentie (soms maar één bezorger in de buurt), geen lokale productie... Check dus vooraf! Ik ben een van de bevoorrechten: een grote zagerij op 7 km afstand, met een pelletiseerinstallatie en aan de andere kant, in het Zwarte Woud, ook oude fabrieken... Concurrentie dus!

Zakpellets worden als populair product gebruikt in veel bouwmarkten, zelfs tuincentra...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 480 gasten