Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Janic » 09/01/19, 07:21

Wat de maan betreft, vraag het maar aan de kappers : Mrgreen:
en nog meer aan de houthakkers en timmerlieden die alleen bomen gevelden en installeerden die bij dalende maan waren gekapt en die garandeerden dat deze bossen geen chemische behandelingen tegen houtparasieten nodig hadden
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 09/01/19, 08:26

Janic schreef:
Wat de maan betreft, vraag het maar aan de kappers : Mrgreen:
en nog meer aan de houthakkers en timmerlieden die alleen bomen gevelden en installeerden die bij dalende maan waren gekapt en die garandeerden dat deze bossen geen chemische behandelingen tegen houtparasieten nodig hadden

Moeten we onze prei zaaien op Sint-Jozefdag, ook al is het geen bladdag in de maankalender?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 09/01/19, 09:43

Hallo,
De invloed van de maan heeft niet alleen invloed op de oceanen, maar op de hele massa van de aarde, waardoor deze op een zeer relatieve manier als een rugbybal wordt vervormd, omdat de grond onder onze voeten ongeveer twee keer per dag ongeveer 2 cm varieert.
Allemaal relatief, want vergeleken met de diameter van de aarde van 12742 km heb ik de verhouding niet berekend, maar zelfs het meten van de variatie in hoogte van een grote boom met een laser zou een enorme nauwkeurigheid vereisen die zou worden vertekend door een heleboel criteria die het zou opleveren. onmogelijk zijn. : Mrgreen: http://planet-terre.ens-lyon.fr/article ... e-onde.xml
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 09/01/19, 13:49

izentrop schreef:Hallo,
De invloed van de maan heeft niet alleen invloed op de oceanen, maar op de hele massa van de aarde, waardoor deze op een zeer relatieve manier als een rugbybal wordt vervormd, omdat de grond onder onze voeten ongeveer twee keer per dag ongeveer 2 cm varieert.
Allemaal relatief, want vergeleken met de diameter van de aarde van 12742 km heb ik de verhouding niet berekend, maar zelfs door de variatie in hoogte van een grote boom met een laser te meten,zou een enorme nauwkeurigheid vereisen, die door zoveel criteria zou worden verdraaid dat het onmogelijk zou zijn. : Mrgreen: http://planet-terre.ens-lyon.fr/article ... e-onde.xml

Absoluut, maar omdat het minder zichtbaar is dan een getijde, is het weinig bekend

vandaar de deur wijd open voor alles waar sommigen niet aarzelen om naar binnen te rennen...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 09/01/19, 14:59

izentrop schreef:Hallo,
De invloed van de maan heeft niet alleen invloed op de oceanen, maar op de hele massa van de aarde, waardoor deze op een zeer relatieve manier als een rugbybal wordt vervormd, omdat de grond onder onze voeten ongeveer twee keer per dag ongeveer 2 cm varieert.
Allemaal relatief, want vergeleken met de diameter van de aarde van 12742 km heb ik de verhouding niet berekend, maar zelfs het meten van de variatie in hoogte van een grote boom met een laser zou een enorme nauwkeurigheid vereisen die zou worden vertekend door een heleboel criteria die het zou opleveren. onmogelijk zijn. : Mrgreen: http://planet-terre.ens-lyon.fr/article ... e-onde.xml


Het is ingewikkelder: de aarde is een bol die aan de polen is afgeplat, vanwege de middelpuntvliedende kracht van zijn rotatie op zichzelf. Het is relatief ten opzichte van de rotatie-as.

Hieraan wordt een rugbybalvervorming toegevoegd van de "pseudobol" tussen de polen, waarbij de twee uiteinden van de bal op een as worden geplaatst die over de maan gaat. Omdat in feite zelfs een vaste stof (niet-kristallijn - wat wij amorf noemen)... een beetje vloeibaar is. Ik heb een herinnering aan voorbereidende lessen waarin ons werd verteld over de "vloeibaarheid van glas"... Dus op een millimetrische manier vervormt de aarde onder de aantrekkingskracht van de maan: degene die voor de maan "passeert" “meer aangetrokken” zijn, omdat dichterbij.

Maar 22 cm lijkt mij veel, wetende dat als de aarde gelijkmatig met water bedekt zou zijn, de getijden ongeveer 50 cm zouden zijn. Maar grappenmaker.

[bewerken: dit zou correct zijn, volgens het geciteerde document waarvan de auteur het onderwerp lijkt te kennen; Ik ben altijd op mijn hoede voor alles wat op internet wordt verkocht!]
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 09/01/19, 17:42

Did67 schreef:Maar 22 cm lijkt mij veel, wetende dat als de aarde gelijkmatig met water bedekt zou zijn, de getijden ongeveer 50 cm zouden zijn. Maar grappenmaker.
[bewerken: dit zou correct zijn, volgens het geciteerde document waarvan de auteur het onderwerp lijkt te kennen; Ik ben altijd op mijn hoede voor alles wat op internet wordt verkocht!]

ook uit mijn herinneringen aan de universiteit bleef ik ongeveer dertig cm, dus het schokte me niet : Mrgreen:moet precisie voortkomen uit nieuwe manieren van observatie en metingen, uitgevoerd door satellieten

ja, de vloeibaarheid van glas, je moet volhouden, als solide oplossingen : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 10/01/19, 12:08

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:Maar 22 cm lijkt mij veel, wetende dat als de aarde gelijkmatig met water bedekt zou zijn, de getijden ongeveer 50 cm zouden zijn. Maar grappenmaker.
[bewerken: dit zou correct zijn, volgens het geciteerde document waarvan de auteur het onderwerp lijkt te kennen; Ik ben altijd op mijn hoede voor alles wat op internet wordt verkocht!]

ook uit mijn herinneringen aan de universiteit bleef ik ongeveer dertig cm, dus het schokte me niet : Mrgreen:moet precisie voortkomen uit nieuwe manieren van observatie en metingen, uitgevoerd door satellieten

ja, de vloeibaarheid van glas, je moet volhouden, als solide oplossingen : Mrgreen:
Als de vervorming zo groot is, kan redelijkerwijs worden aangenomen dat er een effect is op de zaadkieming.
0 x
Brouard
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 02/01/19, 00:58
x 2

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Brouard » 10/01/19, 12:10

Dag
Ik kom terug op het mulchen: bij Leroy Merlin vond ik balen hennepmulch, met een gewicht van ongeveer 30-35 kg (40?), verkocht omdat ze open waren en een beetje beschadigd. Bovendien verkoopt het blijkbaar niet goed. 19 euro voor 2 ballen.
Heb jij dit al eerder gebruikt, en wat vind jij ervan?
Er ontstaat een redelijk fijne mulch. Het is Oakvotte. Ik werkte (geschiedenisonderzoeker) aan hennep in de 2e eeuw, en in die tijd werd de hennep uitgewassen door te roten (XNUMX weken in de vloot om de vezels van de hennep los te maken). Bevat niet veel meer. Maar tegenwoordig wordt hennep waarschijnlijk direct vermalen, zonder verdere verwerking. Kortom, ik weet niet of het gelijkwaardig is aan stro, of beter. Als u aanwijzingen of ervaring heeft, ben ik geïnteresseerd.
Bonne journee
Immanuël.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/01/19, 13:40

chafoin zijn schreef:
ja, de vloeibaarheid van glas, je moet volhouden, als solide oplossingen : Mrgreen:
Als de vervorming zo groot is, kan redelijkerwijs worden aangenomen dat er een effect is op de kieming van het zaad.[/quote]

???? Heb je de massa van de aarde geschat, vergeleken met een zaadje??? De massa van de aarde is 5,9742 x 1024kg!

Maar om preciezer te zijn: de getijden zijn niet rechtstreeks te wijten aan de aantrekkingskracht van de maan. Gecompenseerd, in een systeem in evenwicht, door middelpuntvliedende kracht - anders zou het, als er alleen maar aantrekkingskracht zou zijn, lang duren voordat de maan op de aarde zou zijn gevallen.

De getijden zijn te wijten aan a VERSCHIL van aantrekking - wat heel anders is! En hier is het de enorme afstand (de diameter van de aarde, oftewel 12 km), tussen de “voorkant” en de “achterkant” van de aarde die een rol speelt. Bereken dit opnieuw met de voor- en achterkant van een zaadje, blootgesteld aan de maan!

Als je deze twee "herberekeningen" combineert, gaat het aantal nullen achter de komma de tafel rond!

Ik geloof dat er een tijd komt dat er maar twee oplossingen zijn die redelijk zijn:

- geloof een punt dat is alles

De meerderheid van de mensheid gelooft immers in het bestaan ​​van een god; voor mij, domheid, een heel slecht antwoord (vooral als het leidt tot waar het soms leidt!) tot een hele goede vraag: waar komen we vandaan? (waarop ik geen antwoord heb; maar ik geef de voorkeur aan een verontrustende non-respons dan een valse anesthetische reactie - en ik ben beleefd)

- niet geloven

Het zoeken naar "wetenschappelijk bewijs" om in mij te geloven, leek altijd de ontkenning van het geloof te zijn - en een ander teken van de zwakte van de mens. Hij wil geloven, maar twijfelt uiteindelijk. Dus hij zou graag "bewijs" willen! Gelukkig voorzien veel goeroes, surfend op zijn onwetendheid, hem wetenschappelijk pseudo-gebrabbel, met vals bewijs. En hier duikt hij! Dus zodra er een "bewijs" is, ben ik des te achterdochtiger! Iets vreemds!

U zult begrijpen, over zo'n gevoelig en persoonlijk onderwerp, dit alles is slechts mijn overtuiging. De bevestiging van een "idee".
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/01/19, 13:46

Brouard schreef:Dag
Ik kom terug op het mulchen: bij Leroy Merlin vond ik balen hennepmulch, met een gewicht van ongeveer 30-35 kg (40?), verkocht omdat ze open waren en een beetje beschadigd. Bovendien verkoopt het blijkbaar niet goed. 19 euro voor 2 ballen.
Heb jij dit al eerder gebruikt, en wat vind jij ervan?
Er ontstaat een redelijk fijne mulch. Het is Oakvotte. Ik werkte (geschiedenisonderzoeker) aan hennep in de 2e eeuw, en in die tijd werd de hennep uitgewassen door te roten (XNUMX weken in de vloot om de vezels van de hennep los te maken). Bevat niet veel meer. Maar tegenwoordig wordt hennep waarschijnlijk direct vermalen, zonder verdere verwerking. Kortom, ik weet niet of het gelijkwaardig is aan stro, of beter. Als u aanwijzingen of ervaring heeft, ben ik geïnteresseerd.
Bonne journee
Immanuël.


Zonder analysegegevens moet dit logischerwijs iets armer zijn dan stro, omdat de plant, die groter is, meer vezels gebruikt om de wind "vast te houden"...

Stro heeft een C/N van 80 tot 100, afhankelijk van de soort. Hout van 150 tot 300.

Ik denk niet dat ik het helemaal mis heb als ik zeg dat het rond de 120 is. Min of meer.

Het is te duur: ongeveer € 1,- per kg of € 1,- per ton! Voor deze prijs heb je oneindig veel meer stro, wat minder erg is! Orde van grootte van de prijs: € 000/80 per ton! Zoek op leboncoin bij u in de buurt...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 348-gasten