De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Exnihiloest » 13/12/18, 19:00

izentrop schreef:Ik zal doen zoals bij Janic, je opmerkingen negeren zonder realistische argumenten.

Als ik dat wel had gedaan, zou ik niet hebben gereageerd op uw "Vertel ons niet dat u de valse argumenten van deze natuurkundige goedkeurt?"

Vanavond te zien op C8 om 21 uur. Is de planeet (echt) verpest? https://tv-programme.com/la-planete-est ... cumentaire

Ik lees:
“Orkanen, droogtes, overstromingen, gigantische branden, smeltend ijs, de planeet wordt van alle kanten aangevallen.”
Het is verkeerd. De feiten laten niet meer orkanen, droogtes, overstromingen en gigantische branden zien dan in het verleden die verband houden met het klimaat, en wat betreft wat verband houdt met de mens, in het bijzonder branden, dit is een gevolg van de toename van de bevolking en haar mobiliteit .

Ik stopte snel met het bekijken van de video: we zien ijdele aannames gevolgd door voorwaardelijke bepalingen, het is op het niveau van: "als mijn tante er een had, zou ze mijn oom kunnen zijn". Er wordt maar één standpunt gegeven: we zijn genaaid. Het is geen documentaire, het is een proefschrift tegen de man.
De verwijzingen naar Greenpeace, activisten van wie we geen objectiviteit kunnen verwachten, zijn hiervan een symptoom.
“De manier waarop Greenpeace de door haar gekozen doelen behandelt, kan duidelijk worden gedefinieerd als fascisme of religieus fundamentalisme. Iedereen die denkt dat het geld van Greenpeace aan het milieu wordt besteed, heeft het mis. Ze reizen alleen business class, eten in de beste restaurants en leiden een milieuvriendelijk jetsetleven. (…) De belangrijkste reden voor de prioriteit die aan walvissen wordt gegeven, is dat het geld oplevert. »
Bjorn Oekern (voormalig directeur van Greenpeace Noorwegen)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 14/12/18, 00:15

Voor Greenpeace ben ik het ermee eens, andere sprekers zijn ook niet erg duidelijk, dit is geen voldoende reden om alles af te wijzen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 14/12/18, 10:56

Laurent Mermet decodeert de toespraak Aurelien Barrau en gaat veel verder door het aanwijzen van 5 hefbomen moeten gelijktijdig worden bediend om rond te komen, maar met zo'n complexiteit die sinds de Club van Rome in 1972, geen aandelen werd uitgevoerd zonder verzwakking van één van de hefbomen en daarmee de situatie, in tegenstelling tot het beoogde doel verslechtering.

Zijn toespraak is iets duidelijker wanneer hij de vragen / antwoorden op 1h behandelt, wanneer hij met zijn jas verschijnt.

Het is duidelijk dat de achteruitgang tegen de efficiëntie van stromen, de vermindering van kernenergie, de sling tegen biotechnologie en tegen pesticiden eveneens is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Exnihiloest » 14/12/18, 14:40

izentrop schreef:Voor Greenpeace ben ik het ermee eens, andere sprekers zijn ook niet erg duidelijk, dit is geen voldoende reden om alles af te wijzen.

Ja, prullenbak.
Er zijn grenzen. Als het werkelijk gepresenteerd wordt als een “documentaire”, dus neutraal geacht, dan zitten we in het manicheïstische, er is sprake van bedrog met de koopwaar.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Ahmed » 14/12/18, 16:39

Deze documentaire is slechts een spektakel: het is niet interessant... Sommigen zullen de voorkeur geven aan "The Princes of Love", maar ieder zijn eigen (af)smaak! : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 09/01/19, 20:05

Een korte video van de uitstekende Gaël Giraud die ons in een paar minuten een algemeen beeld kan geven van ons "kleine probleem". Het is twee en een half jaar oud, maar relevanter dan ooit.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 06/02/19, 23:25

Uitstekende samenvatting van de situatie ... aan de andere kant heb ik problemen met de voorgestelde oplossing ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 04/03/19, 09:52

Wat is uiteindelijk de draagkracht van de planeet?
Wij bedenken verhalen om de werkelijkheid te verbergen of te verhullen, de energietransitie is daar één van.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Bardal » 04/03/19, 20:23

izentrop schreef:Uitstekende samenvatting van de situatie ... aan de andere kant heb ik problemen met de voorgestelde oplossing ...


Helemaal oneens met de analyse van deze Patrick uit permavillage… En nog minder met zijn conclusie (heel simplistisch is het waar)…

- de auteur baseert zijn hele demonstratie op een tekort aan energie (geïdentificeerd met een tekort aan olie, op een enigszins reducerende manier lijkt het mij) dat onvermijdelijk tot een ineenstorting zou leiden. Ik geloof dat hij de historische fase van ‘alle olie’ (alle olie, bovendien heel relatief) die we zojuist hebben meegemaakt volledig verwart met een fundamentele behoefte van de mensheid, terwijl het slechts één vorm ervan is.

- Laten we niet vergeten dat de beschikbaarheid van energie vandaag de dag vrijwel onbeperkt en overvloedig is, als we ons niet alleen beperken tot olie en de piek ervan; steenkool is vandaag de dag de eerste gebruikte fossiele energie, gas beschikt over reserves die naar schatting groter zijn dan die van olie, hernieuwbare energieën zijn op menselijke schaal oneindig, kernenergie laat duizenden jaren aan reserves over voor dit soort kernsplijting (zelfs door het verbruik ervan met 20 te vermenigvuldigen) of 30), fusie die toegang geeft tot een vrijwel oneindige duur.

- dit verhaal van de 'piekolie', dat naar believen door de ineenstortingsgezinden wordt herhaald, is zeker niet te stoppen op wiskundig niveau; maar deze redenering wordt zonder voorzichtigheid toegepast op een menselijke wereld die iets complexer is en waarvan de initiële gegevens verre van zo rigoureus zijn als de wiskundige redenering: hier kent niemand de exacte reserves, noch de schommelingen in de consumptie, en alle mogelijkheden van vervanging op energiegebied wordt vergeten; in zo'n vaag, onformeel raamwerk is het onvoorzichtig om voor deze of gene datum een ​​piekolie te plannen, een piekolie die bovendien alle kans heeft om de schijn van plateaus aan te nemen, of van een achtbaan, zoals we uit de ervaring zien. Het enige dat kan worden gezegd is dat de olie uiteindelijk zal opdrogen omdat de aarde een beperkte omvang heeft. Ik geef veel de voorkeur aan het concept van kritiek dat door de CNRS is ontwikkeld met betrekking tot verschillende minerale hulpbronnen, die ook op de rand van uitsterven staan...

- in ieder geval, als er een tekort ontstaat, zal dit, naar mijn mening, in de eerste plaats een aantal min of meer zeldzame metalen en/of aardmetalen betreffen, in een kritieke situatie, evenals verschillende mineralen die essentieel zijn voor het voortbestaan van de mensheid (fosfaten bijvoorbeeld), waar we ons minstens even dringend zorgen over moeten maken dan over energie...

- s'il y a urgence à sortir des énergies carbonées, ce n'est pas à cause d'une hypothétique pénurie d'énergie, mais parce que l'impact de ces énergies carbonées sur le climat est tel qu'il est criminel d 'wachten, verwachten; als we doorgaan met het verbranden van olie, methaan en steenkool tot uitputting, zal de toestand van het klimaat en de mensheid zodanig zijn dat energie of niet, een tekort er niet langer toe doet.

Wat betreft de laatste stellingen (leven in kleine autarchische gemeenschappen van ongeveer 150 individuen), ze lijken me zo vals en fantasievol (maar ze maken me niet aan het lachen, aangezien sommige mensen zich dat hebben kunnen voorstellen) waar ik niet tegenin wil gaan. Maar ze gaan uit van een fundamentele fout op de mensheid (zelfs als deze functioneert volgens de "r" -modus, tenzij het K is) en op intermenselijke relaties ... Ons dorp, vandaag, is de planeet, en we zullen niet teruggaan, ook al doen we alsof we teruggaan ... Wat uiteraard geen enkel probleem oplost ...
2 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par sicetaitsimple » 04/03/19, 21:57

Het is waar dat je daardoor niet echt zin hebt om deel te nemen aan je Kolchoze, sorry, "permavillage" (vergeet niet te betalen op Tipeee).

Serieuzer, ik ben het met Bardal eens, het is misschien oprecht van de kant van de auteur, maar heel erg oppervlakkig......
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten