WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Did67 » 13/12/18, 19:00

RIAZ schreef:
Ja, er bestaan ​​gascentrales met gecombineerde cyclus, maar net als vliegende vissen zijn ze (helaas) niet kenmerkend voor de soort!
Hoeveel procent van de wereldproductie staat op hun naam? En welke CCG EDF wordt geïnstalleerd?

Michel


We redeneren hier vanuit: de EV vergroot de vraag; als reactie hierop zullen meer thermische energiecentrales nodig zijn; het is dan ook niet helemaal dom om te denken dat ze van de laatste generatie zullen zijn, toch?? Zelfs als het gemiddelde er ver onder ligt en ik neem aan dat we er niet zomaar een veranderen door met onze vingers te knippen.

Bovenal wil ik niet optreden als advocaat voor EdF. Ik heb de info hier gepakt: https://www.edf.fr/groupe-edf/producteu ... ine-au-gaz waar het gaat om de centrale van Bouchain en die van Martigues (die in 55 slechts 2012% bedraagt). Dat zijn er minimaal twee!
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par ENERC » 14/12/18, 08:10

Christophe, je kostenberekening is goed.

Het PV-koppel in eigen verbruik, VE veroorzaakt ook een gedragsverandering:
- als het regent, betalen we voor de elektriciteit, dus stellen we onze reizen vaak uit
- omgekeerd, als we te veel elektriciteit hebben geproduceerd en de accu van de auto vol is, vragen we ons af waar we heen gaan : Lol: Welnu, we maken van de gelegenheid gebruik om te gaan winkelen, vrienden te zien of gewoon een wandeling te maken om de elektriciteit te verbruiken die we anders verloren zouden hebben.
Bij eigen verbruik passen we ook de maaltijdkaart aan: gerechten die bij mooi weer lang gebakken of lang gestoofd zijn, gerechten die snel gaar zijn als je voor de elektriciteit betaalt.
Idem voor wasgoed (plus het droogt sneller met de zon).

We raken snel verslaafd aan het plezier van gratis reizen.

PV installeren in eigen verbruik, zoveel mogelijk volgens zijn budget.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Ahmed » 14/12/18, 10:38

ENERC, Je schrijft:
We raken snel verslaafd aan het plezier van gratis reizen.

Behalve dat dit "gratis" alleen betrekking heeft op energie, terwijl wat duur is in de werking van EV's de container ervan is...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Did67 » 14/12/18, 11:31

ENERC schreef:
Het PV-koppel in eigen verbruik, VE veroorzaakt ook een gedragsverandering:
- als het regent, betalen we voor de elektriciteit, dus stellen we onze reizen vaak uit
- omgekeerd, als we te veel elektriciteit hebben geproduceerd en de accu van de auto vol is, vragen we ons af waar we heen gaan : Lol: Welnu, we maken van de gelegenheid gebruik om te gaan winkelen, vrienden te zien of gewoon een wandeling te maken om de elektriciteit te verbruiken die we anders verloren zouden hebben.



Nu is het voor woon-werk-shuttles minder vanzelfsprekend: het voertuig staat overdag op de werkplek (voor de meeste mensen - er zijn er die 's nachts werken!).

We zien daar dat we ook in het hoofd ons gedrag zullen moeten aanpassen: toestemming krijgen om een ​​carport te plaatsen op het werk, mits mobiel (als we ontslagen worden)?? Uitwisseling van diensten: ik "leen" de mijne thuis die niet in gebruik is, ik "leen" een andere ??? Enz...

Wat betreft "natuurlijk" tuinieren, het is niet genoeg om zo'n synthetisch pesticide te vervangen door zo'n "perlimpinpin-poeder". We moeten het systeem veranderen.

Voor gepensioneerden is het gemakkelijker te beheren, zoals u zegt. Dit behoort al tot de doelgroep, vooral omdat het onder gepensioneerden uit de middenklasse is dat we ook de mogelijkheid zullen hebben om te investeren (zodra het huis is betaald, contant investeren of lenen - aangezien we een garantie hebben, zal het huis - mogelijk wordt)... Als we daar met deze 10% zouden beginnen, dat beginnen om het olieverbruik te beïnvloeden.
0 x
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par RIAZ » 14/12/18, 12:28

Did67 schreef:
RIAZ schreef:
Ja, er bestaan ​​gascentrales met gecombineerde cyclus, maar net als vliegende vissen zijn ze (helaas) niet kenmerkend voor de soort!
Hoeveel procent van de wereldproductie staat op hun naam? En welke CCG EDF wordt geïnstalleerd?

Michel


We redeneren hier vanuit: de EV vergroot de vraag; als reactie hierop zullen meer thermische energiecentrales nodig zijn; het is dan ook niet helemaal dom om te denken dat ze van de laatste generatie zullen zijn, toch?? Zelfs als het gemiddelde er ver onder ligt en ik neem aan dat we er niet zomaar een veranderen door met onze vingers te knippen.


Voor EDF (en dus RTE) is basisopwekking nucleair. Gascentrales (al dan niet gecombineerde cyclus) worden gebruikt om pieken op te vangen omdat ze zeer flexibel zijn, ze kunnen vrijwel direct starten (20 minuten!)
Maar ze zijn zeldzaam, zie hier: https://www.gasinfocus.com/focus/les-ce ... -gaz-cccg/

Denken dat de toekomst verzekerd zal zijn door gasgestookte elektriciteitscentrales veronderstelt dat we enorme hoeveelheden hernieuwbaar methaan (aardgas) kunnen produceren, anders is het niet bemoedigend.
Want met fossiel gas is het helemaal niet prettig.
--> Met een "normale" elektriciteitscentrale 552 g CO2/elektrische kWh geproduceerd. Voor de ZOE bij 20kWh / 100 km is dit 110 g CO2 / 100 km
--> Met een gecombineerde cyclus hebben we respectievelijk 359 g CO2 en 71 g CO2 / 100 km.

Zelfs met de meest verfijnde techno (en waarvan de inzet wordt bemoeilijkt door de te lage prijs van koolstof) is het niet glorieus, vooral als we bij deze 70 g de CO2 optellen die verband houdt met de productie/recycling van het elektrische systeem.

Niet glorieus en helemaal niet consistent met Factor 4. We hebben geen twee eeuwen om de uitstoot door 4 te delen!!!!

En als we het hebben over elektriciteit die wordt opgewekt uit steenkool, wat in de meeste gevallen het geval is in de wereld en vooral in China, dat helemaal in de richting van elektrische voertuigen gaat om enige kans op adem in de stad te behouden, dan is het veel erger. De Chinese ZOE zit op 191 g CO2 / 100 km !! (kWh steenkool = 956 g CO2)

Je kunt de vooruitgang niet tegenhouden :frons:

Michel
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Christophe » 14/12/18, 13:06

In plaats van te redeneren namens de overheid of EDF-beslissers (wat we niet zijn... als?) ... pas dan gewoon de oplossing toe die ik hierboven noemde: produceer uw eigen hernieuwbare elektriciteit om uw overconsumptie van kWh weg te elimineren!!

Sorry maar de balans van het netwerk is niet ONS probleem (met andere woorden: OSEF!), het is de taak van RTE en EdF dat en hier dat de producties van EnR van de particulieren evenwichtsproblemen opleveren, tonnen uranium zullen nog steeds verbrand zijn...

Dus via zonnepanelen aan 1€/Wp, zo mogelijk aangevuld met een kleine windturbine: ook hier zijn de prijzen heel laagdrempelig geworden, als je goed kijkt vind je kleine windturbines van 1000W tot 1000-1500€ met mast...

En er zijn zelfs hybride omvormers: zon + wind! Zo kan de auto echt opladen op winderige nachten! (niet te verwarren met staande nachten... muhahahah)

In Frankrijk tot 12 meter mast is geen vergunning nodig om een ​​windturbine te monteren.

De top van de top: compleet met hydrauliek, maar daar is het potentieel laag!

U zult mij antwoorden: ja, maar niet iedereen heeft een huis of is geen eigenaar...oké, maar ook niet iedereen heeft een elektrische auto! : Cheesy: En als het niet de "rijken" zijn die het goede voorbeeld geven...sorry, we komen er niet onderuit!

Daarna maakt iedereen natuurlijk zijn eigen consumptie- en investeringskeuzes...maar in dit geval moet je EdF niet beschuldigen van het bouwen van nieuwe gas- of kerncentrales...
1 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Bardal » 14/12/18, 19:55

RIAZ schreef:
Did67 schreef:
RIAZ schreef:
Ja, er bestaan ​​gascentrales met gecombineerde cyclus, maar net als vliegende vissen zijn ze (helaas) niet kenmerkend voor de soort!
Hoeveel procent van de wereldproductie staat op hun naam? En welke CCG EDF wordt geïnstalleerd?

Michel


We redeneren hier vanuit: de EV vergroot de vraag; als reactie hierop zullen meer thermische energiecentrales nodig zijn; het is dan ook niet helemaal dom om te denken dat ze van de laatste generatie zullen zijn, toch?? Zelfs als het gemiddelde er ver onder ligt en ik neem aan dat we er niet zomaar een veranderen door met onze vingers te knippen.


Voor EDF (en dus RTE) is basisopwekking nucleair.
Want met fossiel gas is het helemaal niet prettig.
--> Met een "normale" elektriciteitscentrale 552 g CO2/elektrische kWh geproduceerd. Voor de ZOE bij 20kWh / 100 km is dit 110 g CO2 / 100 km
--> Met een gecombineerde cyclus hebben we respectievelijk 359 g CO2 en 71 g CO2 / 100 km.

Zelfs met de meest verfijnde techno (en waarvan de inzet wordt bemoeilijkt door de te lage prijs van koolstof) is het niet glorieus, vooral als we bij deze 70 g de CO2 optellen die verband houdt met de productie/recycling van het elektrische systeem.

Niet glorieus en helemaal niet consistent met Factor 4. We hebben geen twee eeuwen om de uitstoot door 4 te delen!!!!

En als we het hebben over elektriciteit die wordt opgewekt uit steenkool, wat in de meeste gevallen het geval is in de wereld en vooral in China, dat helemaal in de richting van elektrische voertuigen gaat om enige kans op adem in de stad te behouden, dan is het veel erger. De Chinese ZOE zit op 191 g CO2 / 100 km !! (kWh steenkool = 956 g CO2)

Je kunt de vooruitgang niet tegenhouden :frons:

Michel


Ik moet toegeven dat ik wat moeite heb om uw berekeningen te begrijpen.

Als de kWh geproduceerd door een "normale" energiecentrale 552 g CO2 uitstoot, dan is de uitstoot van uw Zoé 20x552=11040 g per 100 km, en niet 110 g.
Als de kWh van de krachtcentrale met gecombineerde cyclus 359 g uitstoot, stoot de Zoé 7180 g uit en niet 71 g
En met houtskool wordt het 956x20= 19120 g en niet 191 g.

Kortom, je had het mis met een factor 100, wat niets is!!! Dit alles toont aan dat het laten rijden van elektrische auto's met elektriciteit die wordt opgewekt door koolstofbrandstoffen onzin is, of het nu in China, Duitsland of de VS is.

Ik stel een andere berekening voor, iets realistischer:
- stel dat de ZOE met klassieke motor 5 l/100 km verbruikt; met olie zal hij 3750 g CO2/100 km uitstoten
- elektrisch, deze verbruikt 15 kWh; in Frankrijk komt dit overeen met ongeveer 50x15= 750 g CO2/100 km (wat al een factor 5 is), en opgeladen in de daluren (dus zonder koolstoffabriek) zal hij slechts 150 g CO2/100 uitstoten km (factor groter dan 20)

Oké... We kunnen altijd zeggen dat het niet genoeg is, maar ik denk dat het niet zo erg is... Nee?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Christophe » 14/12/18, 20:45

Ja, hij had het mis (typefout) maar iedereen begreep het aangezien de g CO2 in thermische voertuigen wordt gegeven in g/km...

bardal schreef:Ik stel een andere berekening voor, iets realistischer:
- stel dat de ZOE met klassieke motor 5 l/100 km verbruikt; met olie zal hij 3750 g CO2/100 km uitstoten
- elektrisch, deze verbruikt 15 kWh; in Frankrijk komt dit overeen met ongeveer 50x15= 750 g CO2/100 km (wat al een factor 5 is), en opgeladen in de daluren (dus zonder koolstoffabriek) zal hij slechts 150 g CO2/100 uitstoten km (factor groter dan 20)

Oké... We kunnen altijd zeggen dat het niet genoeg is, maar ik denk dat het niet zo erg is... Nee?


Oh nee, je hebt het mis 5L brandstof produceert meer dan 3,7 kg CO2!

Precies: https://www.econologie.com/emissions-co ... el-ou-gpl/

Benzine: 2,3 kg per liter
Diesel of stookolie: 2,6 kg per liter


Dat is 13 kg... je moet de 1 ervoor gezapt hebben dus... : Cheesy:

Ja, kernenergie is grotendeels gunstig voor de elektrische auto in termen van CO2 ... maar het is niet alleen CO2 als afval in kernenergie ... en de officiële nucleaire CO2-cijfers worden onderschat ...
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Bardal » 15/12/18, 00:33

Klopt, het is in koolstofequivalent, en niet in CO2; voor CO2 moet je vermenigvuldigen met 4... Maar dat verandert niets aan de redenering.

En er is geen "officieel" CO2-emissiecijfer van kernenergie; er zijn schattingen gemaakt door verschillende organisaties (de meest serieuze schatting is, naar mijn mening, die van het Paul Scherrer Instituut), die variëren naargelang de kanalen, de verrijkingsprocessen, enzovoort. In Frankrijk (evenals in Zwitserland of Zweden) is de geschatte CO2-uitstoot per geproduceerde kWh ongeveer 5 tot 10 g, hetzelfde niveau als wind en waterkracht, en 8 tot 10 keer lager dan fotovoltaïsche energie.

Nucleair afval is een ander probleem, en het wordt beheerd en komt niet in de atmosfeer terecht zoals dat van steenkool, olie of gas, die ook niet beperkt zijn tot CO2... kolencentrales, of erger bruinkool, produceren meer radioactief afval dan een kerncentrale, met gelijke productie; maar dat lijkt veel mensen niet te deren (een goede helft gaat echter in vliegas en microdeeltjes).
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: WAT TE KIEZEN? Calculatorprobleem met de elektrische auto




par Bardal » 15/12/18, 01:57

Nu we toch bezig zijn, een paar gedachten over de huidige beschikbaarheid van elektrische energie, nog steeds in Frankrijk

- als een EV gemiddeld 3000 kWh per jaar verbruikt, d.w.z. 3x10^6 Wh, verbruiken 1 miljoen EV's 3x10^12 Wh, d.w.z. 3 TeraWh, en 10 miljoen, 30 TeraWh. Sommigen zeggen zelfs dat 20 miljoen 60 TeraWh zal zijn.

- Franse kerncentrales hebben een bezettingsgraad van 75%; ze kunnen beschikbaar zijn voor 90% (het verschil is dat ze 's nachts en in de zomer minder draaien); ze op 90% laten draaien kost niets of bijna niets (een beetje uranium, voor ongeveer 1/1000e van een euro per kWh) en zou 15% van hun huidige productie opleveren (iets meer zelfs), d.w.z. 15% van 400 TeraWh, d.w.z. 60 TeraWh; 60 TeraWh, dat doet me ergens aan denken. En dit alles zonder enige investering, of zelfs maar enige bijkomende uitgave, of zelfs maar een versterking van het netwerk...

- dit is niet genoeg ? We willen naar 37 miljoen EV's gaan, of vrachtwagens elektrificeren; Welnu, we exporteren elk jaar 50 of 60 TeraWh naar landen die al grotendeels begunstigd zijn omdat ze fotovoltaïsche energie en windenergie (en kolen of gas) hebben. Daar kost het, wat deze export ons oplevert, maar het wordt ruimschoots gecompenseerd door de daling van de olie-import. En altijd zonder enige investering.

- nog steeds niet genoeg? Kom op, het wordt leuk, er zijn twee kerncentrales die perfect werken en die gesloopt gaan worden; dat zou ongeveer vijftien goedkope TeraWh opleveren (recycling, dat is groen); in minder provo zijn er nog steeds 8 miljoen "volledig elektrische" huizen om over te stappen op warmtepompen (het is 4, 5 of 6 keer goedkoper per huis dan een elektrische auto), terwijl ze onderweg ongeveer vijftig TeraWh oppikken ...

Het is namelijk zeker niet de beschikbaarheid van elektrische energie die een beperkende factor vormt voor de ontwikkeling van EV's; als we kernenergie ten koste van alles weigeren, wordt het uiteraard moeilijker... Maar we hoeven niet steeds voor gekke opties te kiezen.

De echte beperkende factor zijn uiteraard de batterijen, die in hun huidige vorm duur en niet erg duurzaam zijn; kunnen we enige hoop hebben op onderzoek en technologische vooruitgang? Ik denk het wel, maar het is een weddenschap...

NB Ik geloof nauwelijks in VE microlights; het staat te ver af van de gewoonten en behoeften van gebruikers (we zagen deze aanpak in de jaren 50 en 60, het is nooit van de grond gekomen); Ik geloof veel meer in lichte auto's (type Citroën Axe, of 4L, of Fiat 500, of Mini), met beperkte autonomie (100-150 km), voor dagelijkse verplaatsingen, en in plug-in hybride auto's (90 km op elektriciteit, 500 olie) waarvoor elektriciteit 95% van de reizen zou dekken en benzine de rest, voor lange reizen...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 254-gasten