Gele vesten: is de oproep van de November 17 gerechtvaardigd? #GiletsJaunes

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par perseus » 20/11/18, 17:36

Hallo,

nico239 schreef:In Frankrijk mag de beweging niet doorgaan; tactisch gezien is dit niet de juiste oplossing.


Ik betwijfel of de beweging standhoudt. De initiële honken hadden hun zwakke punten. Ondanks wat er nu wordt gezegd, waren de brandstofverhogingen een trigger. En dat heeft zijn grenzen. En ook al betekent het springen, van wat ik op dit moment zie, lijkt het afhankelijk van de locatie: óf de demonstratie van het witte landelijke Frankrijk, óf een geïmproviseerde feestelijke ZAD.

De kwestie van overbelasting kan uiteraard worden begrepen, maar er zou snel een debat ontstaan ​​over welke uitgaven we schrappen als we een bepaalde belasting verlagen, of welke belasting we opnieuw in het leven roepen... en op dit punt twijfel ik aan een echte homogeniteitsbeweging op dit gebied.

Aan de andere kant hebben deze gebeurtenissen de neiging aan te tonen dat er zich een enigszins nieuwe grond voor protest aan het vormen is, die voor sommigen waarschijnlijk nieuwe strategieën zou beogen met het oog op het vergroten van de onvrede. En ik weet niet zeker of ik het vervolg leuk zal vinden.




De regering is niet langer bang voor dit soort demonstraties (in de zin dat ik in beweging kom), op PRAKTIJK niveau.


Ik verzeker je dat hij bang voor ze is. Het is geen toeval dat er een poging tot mijnopruiming heeft plaatsgevonden (hoe ondoeltreffend die ook was).

@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Did67 » 20/11/18, 19:41

Perseus schreef:De kwestie van overbelasting kan uiteraard worden begrepen, maar er zou snel een debat ontstaan ​​over welke uitgaven we schrappen als we een bepaalde belasting verlagen, of welke belasting we opnieuw in het leven roepen... en op dit punt twijfel ik aan een echte homogeniteitsbeweging op dit gebied.


Gisteravond, krant France 2, interview met gele hesjes op een nogal landelijke rotonde: sommigen van hen klaagden dat ze 50 km moesten reizen om een ​​radiostation te maken, anderen dat de invaliditeitsuitkering niet genoeg was, anderen over de afwezigheid van openbare vervoer...

Kortom, openbare diensten (die opereren tegen kosten die hoger zijn dan de middelen - als het ziekenhuis 50 km verderop ligt, is dat om redenen van "winstgevendheid"). Om deze problemen op te lossen zijn... belastingen nodig!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Did67 » 20/11/18, 19:45

nico239 schreef:In Frankrijk mag de beweging niet doorgaan; tactisch gezien is dit niet de juiste oplossing.


Het begint sommige mensen te storen die zich zorgen maken over de uitoefening van hun beroep: de partner van mijn zoon, een verpleegster, heeft problemen; mijn vrouw, die gehandicapten naar een CAT brengt (de nieuwe naam ontgaat mij)... Vooral omdat op bepaalde rotondes een tiental mensen de wet kunnen opleggen...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Adrien (voormalig nico239) » 20/11/18, 19:45

Perseus schreef:Ik verzeker je dat hij bang voor ze is. Het is geen toeval dat er een poging tot mijnopruiming heeft plaatsgevonden (hoe ondoeltreffend die ook was).

@+


Eerlijk gezegd denk ik dat geweld juist past bij macht...

Een rigoureuze beweging die het publiek geen kwaad zou doen, maar die haar ideeën wel zou verspreiden, zou voor de machthebbers veel meer te vrezen zijn...

Maar nu de truckers aan de slag gaan.... :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Adrien (voormalig nico239) » 20/11/18, 19:49

Did67 schreef:
nico239 schreef:In Frankrijk mag de beweging niet doorgaan; tactisch gezien is dit niet de juiste oplossing.


Het begint sommige mensen te storen die zich zorgen maken over de uitoefening van hun beroep: de partner van mijn zoon, een verpleegster, heeft problemen; mijn vrouw, die gehandicapten naar een CAT brengt (de nieuwe naam ontgaat mij)... Vooral omdat op bepaalde rotondes een tiental mensen de wet kunnen opleggen...


Flexibele, educatieve en vreedzame filtering: delen in plaats van confrontatie zou zoveel productiever zijn.

Grote winkels en stadscentra toegankelijk, maar omringd door groepen gele hesjes die met de bevolking discussiëren en ideeën doorgeven... zoete droom... : Roll:
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Christophe » 20/11/18, 20:15

De koe: https://www.lemonde.fr/idees/article/20 ... _3232.html

“Gele Hesjes”: “Dit Frankrijk dat demonstreert, is niet verstoken van kansen”

De staat past zich niet snel genoeg aan aan de vraag naar projecten die uit niet-stedelijke gebieden komen, analyseert de econoom en geograaf Frédéric Gilli in een artikel in “Le Monde”.


Ik begreep niets van deze 2 zinnen...en jij? :schok: :schok: :schok:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Christophe » 20/11/18, 20:31

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Christophe » 21/11/18, 21:59

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Christophe » 21/11/18, 21:59

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De November 17-oproep is gerechtvaardigd?




par Christophe » 21/11/18, 22:29



Hereniging in de handen van chaos

Maar tegelijkertijd blijft op het eiland Réunion de verlamming die vier dagen lang door de Gele Hesjes-beweging wordt veroorzaakt, veranderen in een nachtmerrie. Het Franse eiland wordt geconfronteerd met een uitbarsting van geweld zoals het al bijna dertig jaar niet meer heeft gezien en dat grotendeels verder gaat dan de kwestie van de koopkracht. “De evolutie van de beweging is ondraaglijk: wegblokkades overdag veranderen ‘s nachts in stedelijk geweld”, hekelde minister van Buitenlandse Zaken Annick Girardin dinsdagavond, verwijzend naar het geweld gepleegd door “jongeren die niets met de Gele Hesjes te maken hebben. .”

Ondanks een door de prefectuur afgekondigde avondklok braken dinsdagavond nieuwe incidenten uit, met name in Chaudron, een populaire wijk van Saint-Denis-de-La-Réunion. Een groot gebied werd geplunderd en auto's in brand gestoken. Auto’s verbrand, bedrijven in brand gestoken, automobilisten afgeperst en gestenigd: de incidenten van de nacht van maandag op dinsdag hadden de prefect Amaury van Saint-Quentin er al toe gebracht dinsdag een gedeeltelijke avondklok in te stellen voor de helft van de gemeenten op het eiland.

(...)
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 199-gasten