Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 16/11/18, 22:44

chafoin zijn schreef:Wat betreft de tweede foto kan ik niet zeggen voor het net, maar ik denk dat het "droge" strijdgebied (stenen, zeildoek) een zekere "effectiviteit" heeft.

Mijn ervaring: als ik dicht bij de grond rond de percelen maai en ik dit gebied goed onderhoud, laten we zeggen dat ze een beetje terughoudend zijn om er doorheen te gaan en ik er minder van heb dan wanneer er een grasachtig en vochtig gebied zou zijn! Sommigen adviseren ook een brede gemaaide strook (zeg maar 2m bijvoorbeeld) rond de moestuin, dat lijkt me niet gek...

Het probleem voor jou is dat de vraag zich voordoet in de kas, die op zich al een groot wetland is, dus ik weet niet of dat effect kan hebben. Ventileer je het bovendien goed (om dit vocht zoveel mogelijk af te voeren)?


Zeker is dat we in de kas niets kunnen doen en ook buiten trouwens niet.

En ja, het blijft vochtig.

In de kas zijn we rustig met de uien en de bonen (op dit moment geen bladluizen).

Buitenbonen, spinazie, wortels, veldsla

Radijzen zijn 50/50

Kool is een ramp.

Momenteel zijn alleen zaailingen in flessen veilig.

De kool in de kruiden is erg laat maar intact.

De koolzaailingen... elders (pleziertuin) zijn VOOR MOMENT intact.

Het probleem is de kas: we kunnen ons poetsen voor een winter vol salades zoals vorig jaar...

Nou ja, we reageerden misschien een beetje laat.

Ik heb ideeën voor bescherming die verschillen van de bovenstaande foto's, maar op dit moment worden deze alleen bestudeerd.

Daarom wilde ik weten of iemand één van deze 3 foto's had getest.

Heeft iemand ook anti-slakkenaaltjes getest?

Maar het is een grote uitdaging om de definitieve oplossing te vinden : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 17/11/18, 10:30

Mijn schoonmoeders en vrienden van agronomen gebruikten anti-slakkenaaltjes, van het Ph-type (in tegenstelling tot de pH die de zuurgraad meet, is het de P die een hoofdletter is - geslachtsnaam - en de h die klein is - soort -; dat betekent Phasmarabditis hermaphrodita!), met succes.

Dit is duur maar effectief.

Wees voorzichtig, door een "vacuüm" van buikpotigen te creëren, kan dit een proliferatie veroorzaken... van slakken, op plaatsen waar ze voorkomen! Ze worden beschermd door hun schild en hebben dezelfde "levensstijl" en bezetten dezelfde niche! Niets is ooit perfect in deze wereld, je kent mijn litanie!

Let op: ik heb geen bijzondere angst voor dit soort "biocontrole" - ook al zijn er soms ook bijwerkingen. Dit zijn ultraspecifieke nematoden, niet te verwarren met andere pathogene nematoden (die de wortels van planten aanvallen en ziekten "transporteren", waaronder virussen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/11/18, 12:20

Oké, bedankt, het is niet eenvoudig om feedback over dit onderwerp te krijgen... :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/11/18, 19:33

Egeladoptie: een oplossing?

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 17/11/18, 19:35

Concernant les barrières physiques anti-limaces il y a le risque équivalent au problème évoqué pour les nématodes et peut-être aussi celui d'empêcher certains insectes auxiliaires de rejoindre tes parcelles (carabes par exemple ?)...mais bon j'essaierais quand zelfde...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/11/18, 19:59

We denken.... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 22/12/18, 14:32

Af en toe opportunisme...

Vanochtend heb ik net een uurtje zitten zagen en nu, tijdens de koffie en het dutje, open ik mijn e-mails en kom ik een advertentie tegen voor mijn ezel... dus ik zeg tegen mezelf: ik kan hem net zo goed met je delen, want ik kan je verzekeren dat het gezien, gebruikt en goedgekeurd wordt.

https://www.quincaillerie.pro/jardin-au ... vaux-hiver

Voor € 60, ontneem jezelf het niet als je het nodig hebt.

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/01/19, 23:11

Discussies over zaailingen stapelen zich eindeloos op op internet, of het nu in de Verenigde Staten is forums of video's.

Startdatum, verwarming, licht, container, water geven, alles kan, maar in ieder geval als je moet, moet je gaan.





2017: we zijn in januari heel traditioneel begonnen...

Beeld

Alles was goed gegaan tot we op een avond eind april, iets te enthousiast, alles buiten lieten staan ​​(of bijna)... en badaboom.

Maar wat niet bevroor, produceerde de volgende zomer goed.


2018: geen tijd om te zaaien, we hadden andere gashaarden.



2019: het is terug zoals 2017, maar laten we zeggen een beetje groter... groter.

Beeld


Beeld


Beeld


Beeld



Dus in orde.

Waarom relatief vroeg in januari?
1. omdat het in 2017 goed werkte
2. omdat hier (land + hoogte) als we niet vroeg beginnen het nutteloos is, de tomaten zijn rijp in september en het vriest op de 15e
3. we waren er zeker van dat we in januari tijd zouden hebben en niet noodzakelijkerwijs zoveel in februari.


De versnelling
Als we veel wilden doen, moesten we het allemaal ergens onderbrengen zonder veel geld uit te geven.
Zoek dus goedkope planken en NIET van hout, want hun tweede bestemming (zodra de zaailingen klaar zijn) is buiten, afhankelijk van slecht weer
Wij hebben daarom gekozen voor hars
€ 10 voor een harsplank met 4 niveaus (maar we kunnen er meer aan toevoegen, wat we hebben gedaan), zeer stevig met een clip om ze met elkaar te verbinden en een U om ze aan elke steun te bevestigen wanneer ze buitenshuis nodig zijn: die vragen om meer?
https://www.leroymerlin.fr/v3/p/produit ... 1500700539

zaaiplaten €30 voor 20 van 60 cellen inclusief verzending

Er bleef één probleem over: hoe je dit allemaal water kunt geven zonder veel tijd te besteden.

Het vinden van trays met de afmetingen van de planken en zaaiplaten was een illusie of mogelijk te duur.
Dus het enige wat we nog moesten doen was ze maken.

Latten naar de zagerij €30 voor 30
Schroeven en wat schoenplaatjes
En het goede oude kaszeil en zo verder

Beeld


Beeld


Beeld



Nu het belangrijkste: zaailingen.

De omstandigheden zijn eenvoudig: een erker op het zuiden en volledige stop, zeer royale zonneschijn in de 04 (in het algemeen)

- tomaten
- koriander
- paprika
- basilicum
- aubergine
- snijbiet
- koriander
anderen zullen volgen.

Een aantal zijn al verpot in potten uit onze voorraad
Momenteel arriveren er 250 emmers van 9 cm om indien nodig op deze weg verder te gaan.

Het grootste gevaar: dat het wegglijdt.

Het is al begonnen: een beetje maar zonder overdaad en onmiddellijk getransplanteerd.

De planten die het dichtst bij de ramen staan ​​hebben de voorkeur, de anderen zullen wat meer het licht opzoeken.

Het is werk, maar het is dat of bijna niets.

Het ergste zal komen als dit alles hopelijk groeit en steeds meer ruimte in beslag neemt :crazy:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 29/01/19, 07:44

omdat hij in je kamer staat, kun je het licht gemakkelijk aan laten, je moet de lengte van de dag niet verwaarlozen, dus je moet hem aansteken als je niet wilt dat hij wegglijdt
tuinders verlichten hun kassen,
de driehoek van succes, hitte, vochtigheid en LICHT, ik ga iets bescheideners doen, maar door verlichting te integreren, voor de zaailingen in februari, dan voor die in maart zou het moeten werken, met LED-lampen zal het niet zo terugkomen duur in verbruik
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 29/01/19, 23:38

Indrukwekkend!

Goed idee de c° van de bakken.

Wat is een binnentomaat aan de linkerkant of ik droomde?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten