Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/10/18, 11:15

Did67 schreef: idee van "stikstofpompen":

- daar, voor een deel je zult geen groenten verbouwen leg volgend seizoen een dikke laag puur stro: je genereert een "stikstofmega-honger"
- installeer peulvruchten in het voorjaar in grove groeven (bijvoorbeeld alleen openen met een haak) voeder (Klaver); dit zijn de peulvruchten het meest effectief in termen van symbiotische stikstoffixatie
Zou dit werken met niet-voederpeulvruchten, zoals bonen? Hebben deze dezelfde functie waar jij het over hebt: hoe meer de grond honger heeft naar stikstof, hoe meer en beter de bonen zullen groeien? Ik stel mezelf de vraag omdat ik, door ze te maken, merk dat bonen verrassend goed werken in mijn moestuin. Het is zo'n gemakkelijke teelt, misschien ook omdat het geen ras is dat zich al heel lang aan de bodem/het klimaat heeft aangepast. Blijkbaar cultiveerden de Galliërs het al, ik weet niets van de "Gironde" maar hey...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 27/10/18, 11:46

chafoin zijn schreef:Als voedingsstoffen worden uitgeloogd, is het dan echt een uitkomst? Natuurlijk praten we niet over dezelfde dieren, maar het is goed om micro-organismen en dieren (bodem) allemaal te voeden.


Ja.

Het verlies aan uitloogbare elementen is laag. Het meeste zit 'gevangen' in de biomassa.

Herkauwers eten hooi dat de regen heeft opgevangen, tenzij het beschimmeld is (vaak wordt dit hooi daarom niet meer als voer gebruikt). Ze geven de voorkeur aan degene die de regen niet heeft opgevangen!

Veel tuinieren met "miserabele" materialen (karton, rietjes, faux-BRF...) en "het werkt"! Wat geen herkauwer eet!

Voor mij is dit nog steeds een uitkomst!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 27/10/18, 11:53

chafoin zijn schreef:Over het probleem van mycorrhizas op dit grenspunt: Laurent Welsh zegt ook in zijn conf. dat die van het bos concurreren met die van de weide en adviseert om rosacea (bramen, klein fruit, aardbei, framboos ...) te installeren of te behouden, wat een goed scharnier zou zijn van deze ruimtes omdat ze de capaciteit zouden hebben om in symbiose te komen met beide soorten mycorrhizae.


Het verdedigt zichzelf. Dit is de natuurlijke habitat van deze struiken of aardbeien. Dat ik bij afwezigheid van "bos" BRF voer...

Inderdaad, terwijl mijn "open omgeving" -groenten een beetje lijken te lijden onder de nabijheid van mijn haag aan de noordkant, zijn de "casseilles" (zwarte-rode bessenhybriden) schitterend.

Nog een punt: in "agroforestry" moeten bomen na de groentebedden worden geplaatst. Want anders wordt alle ruimte ingenomen door de mycorrhiza's van de bomen, die komen zo niet los! Terwijl als de grond wordt ingenomen door de mycorrhiza's van de groenten, het niet zo gemakkelijk zal zijn voor de mycorrhiza's van de bomen om alles te bezetten. Dat gezegd hebbende, de uitkomst van de wedstrijd is bekend: de bomen, met hun mycorrhiza's, nemen het over. Een weiland evolueert natuurlijk naar een woestenij (met braamstruiken) die evolueert naar een bos... De krachten in het spel lijken dus ongelijk!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 27/10/18, 12:03

chafoin zijn schreef:[
Zou dit werken met niet-voederpeulvruchten, zoals bonen? Hebben deze dezelfde functie waar jij het over hebt: hoe meer de grond honger heeft naar stikstof, hoe meer en beter de bonen zullen groeien? Ik stel mezelf de vraag omdat ik, door ze te maken, merk dat bonen verrassend goed werken in mijn moestuin. Het is zo'n gemakkelijke teelt, misschien ook omdat het geen ras is dat zich al heel lang aan de bodem/het klimaat heeft aangepast. Blijkbaar cultiveerden de Galliërs het al, ik weet niets van de "Gironde" maar hey...


Ze voeren symbiotische fixatie uit, zoals peulvruchten, maar zijn veel minder efficiënt.

Ik veronderstel dat ze ook worden gereguleerd door negatieve "feedback": hoe meer stikstof er in de bodem zit, hoe minder ze stikstof uit de lucht vastleggen. Op bonen zag ik duidelijk de afwezigheid van knopen.

Dus een ander tussenliggend "systeem" wordt geschetst:

a) creëer een stikstofhonger
b) cultiveer peulvruchten: bonen, tuinbonen... waarvan men kan denken dat ze minder efficiënt zullen zijn dan dezelfde die ZONDER stikstofgebrek worden gekweekt. Maar ze zullen nog steeds iets produceren!
c) misschien - waarschijnlijk - zal het herstel van het N-gehalte van de bodem, en zijn vermogen om veel andere niet-stikstofbindende groenten te produceren, langzamer zijn... Maar aangezien we al aan het oogsten zijn, zal het niet zo ernstig zijn.. .

Merk terloops op dat we de "landbouwrevolutie van de 18e eeuw" opnieuw uitvinden, meer bepaald de eerste fase ervan: de introductie van peulvruchten in plaats van twee- of driejarige braaklegging. [Dan kan er zwaarder gemechaniseerd worden, omdat we de trekdieren, die talrijker zijn, beter kunnen voeren. Dit zal leiden tot een "kapitalistische" evolutie omdat niet iedereen toegang zal hebben tot deze technologie, maar degenen die er toegang toe hebben krijgen de overhand... De anderen verarmen en worden dienaren van de eerste.]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 27/10/18, 12:17

Zouden we slechte kapitalisten zijn zonder het uit eigen vrije wil te weten? Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 27/10/18, 13:22

Als we aannemen dat onze manier van doen geweldig is, dat het een zeer hoge arbeidsproductiviteit heeft, hoeven we alleen maar in het land te investeren, de marketing bij te schaven en mogelijk, met een onverzadigbaar verlangen om rijk te worden, daar te komen ! Binnenkort zullen degenen die hebben gefaald door heuvels te graven onze volgelingen zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/10/18, 17:40

Did67 schreef:Merk terloops op dat we de "landbouwrevolutie van de 18e eeuw" opnieuw uitvinden, meer bepaald de eerste fase ervan: de introductie van peulvruchten in plaats van twee- of driejarige braaklegging.
Is de stikstoftoevoer van peulvruchten geverifieerd door agronomische experimenten (meting in het veld met een controleperceel, enz.)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 29/10/18, 23:24

Hé, daar heb ik helemaal niet naar gekeken, maar

https://www.leboncoin.fr/jardinage/1506038044.htm/

Voor uw moestuin, uw bomen, uw tuin.....GEEF het hele jaar door paardenpoep!!

Je hoeft ons alleen maar te bellen, kom met vuilnisbakken, emmers of een aanhangwagen, een schop staat tot je beschikking.

Geen limiet op de gewenste hoeveelheid! Aarzel dus niet en het is gratis!

De mest wordt vermengd met onbehandeld houtkrullen.



En ik heb niet overal in Frankrijk gezocht, ik kwam het toevallig tegen.
In het huidige geval moet nog worden gedefinieerd wat een "SCHOP" is en of deze mechanisch of gespierd is. Beeld

Maar ik weet zeker dat dergelijke advertenties overal in Frankrijk te vinden zijn
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 30/10/18, 08:48

nico239 schreef:Hé, daar heb ik helemaal niet naar gekeken, maar

https://www.leboncoin.fr/jardinage/1506038044.htm/

Voor uw moestuin, uw bomen, uw tuin.....GEEF het hele jaar door paardenpoep!!

Je hoeft ons alleen maar te bellen, kom met vuilnisbakken, emmers of een aanhangwagen, een schop staat tot je beschikking.

Geen limiet op de gewenste hoeveelheid! Aarzel dus niet en het is gratis!

De mest wordt vermengd met onbehandeld houtkrullen.



En ik heb niet overal in Frankrijk gezocht, ik kwam het toevallig tegen.
In het huidige geval moet nog worden gedefinieerd wat een "SCHOP" is en of deze mechanisch of gespierd is. Beeld

Maar ik weet zeker dat dergelijke advertenties overal in Frankrijk te vinden zijn

Ik heb het elders al gezegd, veel mensen hebben paarden, maar er is geen uitlaatklep om de mest kwijt te raken, dus er moeten overal dit soort mijnen zijn, in MO is de moeilijkheid het transport, dat in mijn leren SUV-interieur stoppen het zal niet werken : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/10/18, 10:00

Ik heb er genoeg in de buurt. Stoeterijen, stallen...alles. Mest naar believen want ze worden er inderdaad mee overstelpt (ik heb al een speciale vrachtwagen gezien met een kraan die het komt halen). Ik deed er 2 of 3 jaar achter elkaar over om een ​​paar perken in de tuin te bemesten, toen ik bijvoorbeeld de mogelijkheid had om een ​​aanhangwagen te lenen. Ik ben vooral gestopt omdat ik de manipulatie vervelend vind voor de middelen die ik heb. Maar nu denk ik dat mest verschillende problemen met zich meebrengt:

:pijl: het is zwaar, het stinkt een beetje en het is niet altijd van goede kwaliteit (het hangt af van de droge stoffen die met de mest worden gemengd en hun verhouding: als er veel houtkrullen zijn, is er kans op nulsomwerk )
:pijl: paddenstoelen: een teveel aan fosfor is schadelijk voor hen en mest bevat veel van dit element
:pijl: er is het probleem van antibioticabehandelingen voor paarden (misschien verwaarloosbaar, geen of weinig effect op de bodem, planten? te zien aan de hand van de soorten stallen: renpaarden, vrijetijdspaarden...?)
:pijl: de paarden worden gevoerd met voer dat zelf zeker conventioneel wordt vetgemest. Het komt er dus uiteindelijk op aan je tuin te bemesten met minerale meststoffen!
:pijl: als het zeer volwassen mest is, vinden we dezelfde opmerkingen als bij het gebruik van compost: vervuiling (vooral CO2, waardoor zou het beter zijn om de mest over te laten voor de methanizers?) en een stof die niet erg voedzaam is voor de ploegorganismen van de grond.

Het is daarom naar mijn mening hier nodig om uit de stallen te achterhalen wat hun manier van werken is, met name hoe ze hun paarden voeren en hun fokkerij beheren. Van mijn kant heb ik besloten om plantenbemesting toe te passen, waarvan de voordelen, goed uitgelegd door Didier, goed bij me passen. Ik heb echter niet echt een uitgesproken mening. Voor Laurent Welsh is dierlijke bemesting de tweede pijler voor de aanmaak en instandhouding van humus. Voor hem, net als voor compost, associeert hij dit met de essentiële rol van fermentatie, om te worden gedestilleerd met kunst om bodemprocessen en organisch leven te stimuleren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten