VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par phil53 » 24/10/18, 15:47

Dit hangt af van het type filter 6 maand 1 jaar.
Er is de mogelijkheid van het externe filter en het onderhoudscontract voor verhuurbedrijven of scholen
Ze deden testen, ze kwamen beneden in de radonsnelheid in granieten gebouwen.
1 x
Jeanvert
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/01/11, 15:27

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par Jeanvert » 03/01/20, 23:20

Hallo,

Het lijkt mij dat de verliezen door extractie uit een VMC met één flow sterk worden onderschat. De formule is conventioneel gevonden, bijvoorbeeld in
https://www.thermexcel.com/french/energ ... _12831.htm
soit


Komt overeen met een perfect droge buitenluchtinlaat.
Met een minimaal regulerend debiet van 75m3 voor een 3-kamerappartement, is de gewonnen energie gelijk aan:
Met droge buitenlucht bij 0 ° C, verlies door extractie 525 W
Met droge buitenlucht bij 10 ° C, verlies door extractie 262 W
Ik weet dat de energie wordt uitgedrukt in Joule die overeenkomt met een vermogen van 1W gedurende 1s, maar de W spreekt meer voor velen

Als we er rekening mee houden dat de buitenlucht vochtig is, exploderen de cijfers !!
Met verzadigde buitenlucht bij 0 ° C, extractieverlies vermenigvuldigd met 3.7
Met verzadigde buitenlucht bij 10 ° C, extractieverlies vermenigvuldigd met 4.8
We zien dat de argumenten voor het lage verbruik van CMV's meer marketing zijn, omdat de winst één tot twee ordes van grootte lager is dan de verliezen !!

Als je het wilt controleren, zijn hier mijn bronnen:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Capacit%C ... _volumique

https://fr.wikipedia.org/wiki/Capacit%C ... e_massique

https://fr.wikipedia.org/wiki/Masse_vol ... de_l%27air

www.thermique55.com/principal/airhumide.pdf

Ik heb een aantal benaderingen gemaakt en ben niet immuun voor een grote fout, wetende dat ik al jaren een gepensioneerde arts-ingenieur ben en dat we het snel vergeten !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Juju64
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 24/04/20, 09:31
Plaats: IDF
x 4

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par Juju64 » 25/04/20, 15:20

Hallo,

Ventilatie is een logische ontwikkeling: voordat we vergieten hadden, huizen die warmte en lucht doorlaten, isoleerden en bevochtigden we ons om energie te besparen (en dat is een goede zaak) maar we ventileerden niet Nee, veel vocht- en ademhalingsproblemen en de ontdekking van VOC's in een heleboel producten (meubels, verf, lijm, PVC ...) hebben ertoe geleid dat we onze huizen beter ademend hebben gemaakt en ventilatie hebben toegevoegd. Zo hadden we altijd energiebesparing, maar er waren meer problemen die verband hielden met het gebrek aan ventilatie.

Als je een oud huis hebt, niet geïsoleerd, dan is mechanische ventilatie niet zinvol, lucht stroomt overal door, vandaar het grote verbruik bij verwarming.
0 x
:pijl: : Cheesy: : Arrowl:
Joe Flachy
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 21/11/04, 15:41
x 2

Opnieuw:




par Joe Flachy » 20/09/20, 22:36

bham schreef:In het verleden was er inderdaad geen VMC omdat de huizen niet geïsoleerd waren […] Dus de muren "ademen" niet meer, het was nodig om een ​​noodoplossing te vinden en het was de VMC. […] Het was hun eigen isolatie, zeer waterdampdoorlatend en vochtregulerend.


Meer nog, het probleem van een te hoge luchtvochtigheid is te wijten aan de keuze van interieurmaterialen of hun behandelingen: gipsplaat versus gips, "lino" versus parket, acryl versus natuurlijke verven en zelfs verglaasd versus met was behandeld parket. er blijft niets meer over om de luchtvochtigheid te regelen die is verlopen.

De oude ramen waren zeker niet waterdicht, maar het waren ook geen zeven. Het verschil komt daar niet vandaan.

We kunnen zeker zonder VMC door geschikte materialen te introduceren, zoals ruwe aarde.
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par thibr » 21/09/20, 18:56

er is ook de top, de thermodynamische VMC
https://www.mydatec.com/fr/principe-vmc ... ca-marche/
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par LOGIC12 » 30/03/21, 06:20

hallo, om zonder een CMV te doen, moet je niet in huis koken, niet douchen, geen kleren in huis drogen, geen groene planten hebben, geen aquarium enz ... en oude ramen die een beetje binnenlaten lucht.

Persoonlijk heb ik in een huis uit 1975 (begin van de isolatie) geen CMV. Er was oorspronkelijk niet. De muren zijn gemaakt van betonblokken, vervolgens 5 cm LV die niet is verplaatst, en tegen een stenen scheidingswand van 5 cm. Het huis is erg gezond, maar ik heb een afzuigkap die gebruikt wordt bij het koken, maar ook 5 minuten af ​​en toe als "occasionele CMV" met een hoger debiet dan een CMV. Ook heb ik bovenin de douche een goede afzuigkap geïnstalleerd, deze werkt tijdens het douchen en nog minimaal 2 uur erna. En ik heb nog een afzuigkap in de wc die op het licht werkt (wc zonder raam). Dus geen probleem. De plafonds zijn op 2,60 m hoogte, dat is iets meer volume om te verwarmen, maar ook meer lucht om in te ademen.

Rekenen op de muren, de vloer enz ... om de overtollige vochtigheid te pompen die belangrijk kan zijn, dat wil zeggen het hebben van vloeiende muren, dat kan me nauwelijks bekoren. En met verplichte isolatie tegenwoordig is dat nauwelijks mogelijk.

En vergeet niet dat om niet te veel vervuilde lucht in te ademen, het beter is om deze te vernieuwen, maar ik erken dat de CMV's soms echt veel zuigen, en vooral als er niemand thuis is en geen was. Om te drogen.

Bij de hygro CMV's begrijp ik niet hoe ze geld kunnen besparen, want zodra het weer nat is, pompen ze altijd grondig door.

Er zouden verbeteringen moeten worden aangebracht.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 658
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 243

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par n.Chr. 44 » 30/03/21, 08:39

Hallo,

LOGIC12 schreef:... ik heb een afzuigkap die gebruikt wordt bij het koken, maar ook af en toe 5 minuten als "occasionele CMV" met een hoger debiet dan een CMV ...


Met de geur van toiletten die subtiel de neusgaten van de kok en de gasten prikkelen !!!

Hmmmmmm
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 658
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 243

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par n.Chr. 44 » 30/03/21, 08:43

LOGIC12 schreef:...De plafonds zijn dus op 2,60 m een beetje meer volume om te verwarmen, maar meer lucht om in te ademen ook...


Het is realistisch !!!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par izentrop » 30/03/21, 10:02

Thibr schreef:er is ook de top, de thermodynamische VMC
https://www.mydatec.com/fr/principe-vmc ... ca-marche/
Dubbelstroom VMC met omkeerbare warmtepomp.
Het beste zou zijn dat het in aanmerking komt voor de warmtepomppremie. ​

Anders permanent verbruik, niet geweldig: 650 W voor 250 m3 vernieuwde lucht, terwijl een eenvoudige stroom met laag verbruik gemiddeld 15 W verbruikt voor een maximale doorstroming van 276 m3 die geen onderhoud vereist https://www.domomat.com/28601-kit-vmc-e ... 33034.html
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: VMC: de voors en tegens, voor- en nadelen




par LOGIC12 » 30/03/21, 10:18

hallo, AD 44, je moet goed lezen, in de toiletten is er een goede afzuigkap die tegelijk met de verlichting opstart en er is zelfs een timer die hem nog 5 minuten laat draaien, zelfs.

Bovendien zijn toiletten, als ze goed worden onderhouden, minder ziektekiemen dan in een gootsteen ...

En ook als er 4 of 5 mensen in een klein gebied zijn, is er een grotere vernieuwing nodig dan in een huis van 120m2 met twee personen. Maar het lijkt je volledig te ontsnappen.

En als er vloeipapiermuren zijn, de geuren van slecht onderhouden toiletten doordringen de muren, het vet uit de keuken vormt een laag op de muren, het huis is erg verrot, maar daar heb je geen last van ....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 342 gasten