Koelkast - beperk de piek bij het opstarten

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par izentrop » 23/08/18, 23:42

Leo Maximus schreef:Ik zou een test doen met een halogeenlamp 24 V / 250 watt die dezelfde koudebestendigheid heeft. A priori is het minder waarschijnlijk om te fuseren ... :)
... maar 2.5 ohm van 10 A is het misschien niet genoeg om hem voldoende te vertragen.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 25/08/18, 19:07

Ik heb niet gezien dat er een vierde pagina was. Mijn excuses.

OK test met halogeenlamp 24 volt / 250 watts:

Netspanning van 234 volt.

Onmiddellijk opstarten van de koelkast. De lamp blijft uit, spanning van 0,18 volt op de klemmen, stroom van 1,05-ampère.

Maar geen nieuws van "valo" ondanks mijn persoonlijke bericht ... Dood geëlektrocuteerd? : Mrgreen:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par izentrop » 29/08/18, 10:25

U hoeft uw oude koelkast die 250 W gebruikt niet te bewaren. De huidige koelkast / vriezer A + verbruikt 150 W (voor gebruik in zonne-energie, zelfs minder) https://www.energuide.be/fr/questions-r ... -ils/71/... hoewel het ook afhankelijk is van de isolatielaag en de omgevingstemperatuur. Beter te meten met een energiemeter om aan te zijn, of om te isoleren.

Voor uw geval zou een gloeilamp nodig zijn waarvan de warmteweerstand 40 ohm zou zijn om het startvermogen met de helft te verminderen en zo min mogelijk te verbruiken bij normaal gebruik.
Dus 1300 W / 230 V (half vermogen geschat bij opstarten) of 15 W / 24 V, maar een goed berekende NTC zal minder verlies hebben in het normale regime.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 29/08/18, 11:06

izentrop schreef:U hoeft uw oude koelkast die 250 W gebruikt niet te bewaren. De huidige koelkast / vriezer A + verbruikt 150 W (voor gebruik in zonne-energie, zelfs minder) https://www.energuide.be/fr/questions-r ... -ils/71/... hoewel het ook afhankelijk is van de isolatielaag en de omgevingstemperatuur. Beter te meten met een energiemeter om aan te zijn, of om te isoleren.

Voor uw geval zou een gloeilamp nodig zijn waarvan de warmteweerstand 40 ohm zou zijn om het startvermogen met de helft te verminderen en zo min mogelijk te verbruiken bij normaal gebruik.
Dus 1300 W / 230 V (half vermogen geschat bij opstarten) of 15 W / 24 V, maar een goed berekende NTC zal minder verlies hebben in het normale regime.

Hmm, humm, humm, .... :)

Je zou de thread vanaf het begin opnieuw moeten lezen ... :)

Ik heb persoonlijk geen probleem met de koelkast. Het probleem in kwestie is dat van "valo". De 230V ~ / 12 VDC-omvormer ondersteunt het starten van de 75W-koelkast niet en ik stelde een oplossing voor die werd getest vanuit een koelkast van mij. Hij zou de test alleen moeten doen, maar "valo" was verlaten :schok: .

Het belangrijkste is om ervan te leren, AMHA. Wat de ideale NTC het dichtst benadert, is een laagspanningslampje. Dit is gemeengoed, veel stroomkringen worden op deze manier beschermd.

Mijn oude koelkast (40-jarenlange dienst binnenkort) verbruikt 250 W. Het is groot vanbinnen, maar klein van buiten :) dat wil zeggen, hij is slecht geïsoleerd, ik weet het. Het is een hulpkoelkast die in de garage is geïnstalleerd, ik zal hem veranderen wanneer hij kapot gaat. Bedankt voor het advies,
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par izentrop » 29/08/18, 18:17

Ik weet heel goed wat er is geschreven en welke tests je hebt gedaan voor "valo" de geest. Ik breng alleen details over je koelkast en de berekening van het vermogen van de wolfraamgloeidraadlamp om uit te kiezen, afhankelijk van de weerstand en het vermogen dat het zal ontvangen bij het starten van de motorunit en die niets heeft te maken hebben met zijn nominaal vermogen.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 30/08/18, 18:06

Ik heb de Linky nog niet, maar het zal niet lang meer duren: ik heb de mail ontvangen.

Hoe gaat de nieuwe meter om met het opstarten van de koelkasten? Het is ultrakort, maar verspreidt het op 1 minuten, 10 minuten? : Mrgreen: : Lol: Ik zou niet verrast zijn ... :)
0 x
Juju77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 23/10/18, 17:25

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Juju77 » 23/10/18, 17:30

Hallo,

We moeten ook de basisregels respecteren om deze piek te vermijden. We moeten nu al voorkomen dat we de koelkast te lang laten liggen en ook een tijdje niet inschakelen voordat we opnieuw opstarten. We moeten ook het hete, logische vermijden. Artikel dat voor sommigen interessant kan zijn:

hellowatt.fr contract-elektriciteit

Wat denk je?

Bewerken door Remundo: Ik denk dat je bij het eerste bericht spamt, beste heer. Ik laat uw gegevens achter door de link te kraken, geïnteresseerde mensen zullen de moeite nemen om te zoeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Gaston » 23/10/18, 17:48

Juju77 schreef:We moeten ook de basisregels respecteren om deze piek te vermijden.
We hebben het natuurlijk over de piek die optreedt elke keer dat de motor wordt gestart, niet over een mogelijke "sur-peak" bij de eerste verbinding.

Maar misschien was het slechts een voorwendsel om bij uw advertentielink te passen : Oops:
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 252-gasten