Stedelijke toltarieven voor 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Did67 » 20/10/18, 16:08

Ahmed schreef:
dat het mogelijk is om beiden de taal van de meesters te beheersen et een kritische visie op een bepaald radicalisme***.



Waaraan ik toevoeg: we hebben het recht om ons uit te drukken, zelfs als we geen van beide hebben. En het is niet eens zeker dat wat we gaan zeggen nog dommer is.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Ahmed » 20/10/18, 19:57

Heeft, Je schrijft:
Waaraan ik toevoeg: we hebben het recht om ons uit te drukken, zelfs als we geen van beide hebben. En het is niet eens zeker dat wat we gaan zeggen nog dommer is.

Je hebt helemaal gelijk en ik heb het hierboven al genoemd. Anekdotisch (maar misschien niet zo veel!), een hele tijd geleden, tijdens een bijeenkomst over ggo's, was het een discussie met een herderin die niets afwist van het technische aspect van ggo's, die me duidelijk maakte dat ik op het verkeerde spoor zat, simpelweg door me bloot te stellen aan zijn standpunt dat ik zeer correct vond. Ik heb veel te danken aan deze korte ontmoeting...

Zoals u uit andere berichten weet, is er een verschil tussen een oppositie op basis van de verdiensten en een acceptatie, laten we zeggen gemeten en zonder illusie, van een maatregel die op zichzelf een betekenis kan hebben, ook al kan deze alleen worden uitgedrukt binnen een kader dat ontneemt het veel van die betekenis. Laten we de thermische isolatie van het gebouw nemen: het is een goede zaak, ongeacht het standpunt, behalve dat we ons niet moeten laten misleiden door de reikwijdte van deze maatregel, aangezien de energiebesparingen op lange termijn teniet worden gedaan door meer verbruik in de gebouwen zelf (regelgeving, automatiseringen, geconnecteerde apparaten, enz.) of in andere sectoren (dit wordt al lang waargenomen). De volledige betekenis van deze maatregel kon alleen plaatsvinden in het kader van een sterk verlangen om allerlei soorten consumptie te verminderen (dit aspect wordt over het algemeen geassocieerd met het bevorderen van isolatie, maar om mensen van goede wil te misleiden).

In verband met deze opmerking en op een ander niveau, denk ik dat de meest schadelijke van degenen die we hierboven noemden (degenen die de vloer monopoliseren) niet de directe verdedigers van de gevestigde orde zijn, maar een breed scala van degenen die het betwisten (aangezien ze geloofwaardiger zijn in de ogen van een kritischer publiek) onder antikapitalistische labels, ook al is wat ze prediken een ronduit contraproductief alterkapitalisme dat in wezen rechtvaardigt wat ze beweren te bestrijden tot in detail, het zijn onder andere deze die Sen-no-sen noem de "nuttige idioten".
Kortom, dat er een matig bruikbare maatregel wordt genomen, stoort me niet meer dan dat, tenzij het dient als afleiding voor acties met een systemische strekking.
"Blijvende illusie is de opium van het volk"! : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Ahmed » 20/10/18, 21:44

Hoewel ik niet twijfel aan uw goede bedoelingen, is de oproep tot hard optreden van de kant van de regering zeer gevaarlijk voor zover autoritaire tendensen zich al duidelijk beginnen te manifesteren en onder het mom van de ecologische noodsituatie een vorm van rechtvaardiging voor een radicaal ecofascisme (hij ook!).

In het geval van de Gardanne-elektriciteitscentrale (die mij erg interesseert), waren de beheerders van het Regionaal Natuurpark vanaf het begin tegen dit project; na vele avonturen werden ze echter gedwongen (op straffe van afschaffing van overheidssubsidies) om ermee in te stemmen, in ruil voor een concessie: de lokale heffing zou met de helft worden verminderd. Deze beslissing leidde tot de massale invoer van hout uit de NO-kust van de Verenigde Staten en de ontbossing die daarmee gepaard gaat... : Roll:
Ze hadden echter gelijk om deze ongelijke strijd te beginnen, al was het maar om ethische redenen...
De autoriteiten (het woord spreekt voor zich!) schamen zich erg als hun beslissingen in het openbaar worden aangevochten, maar als er grote belangen op het spel staan, is de uitkomst zelden aan de kant van de demonstranten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Did67 » 21/10/18, 18:53

Mijn gedachte was iets subtieler, hoewel waarschijnlijk slecht uitgedrukt.

Ik wil het publiek ervan overtuigen dat "hard slaan" essentieel is. En dat de staat daarom de nodige wetgevende maatregelen neemt.

Het is ijdel te hopen dat dit zal gebeuren als een "opiniebeweging" dit niet steunt. Geen enkele regering is suïcidaal...

Maar ik merk op dat hier, net als elders, velen tegen zijn, om de redenen die n keer zijn gegeven: het heeft geen invloed op de rijken, of het verandert niets fundamenteels [want daar begon onze uitwisseling!]. ..

Ik plaatste mijn zin in context. Ook al is het niet duidelijk genoeg, het is duidelijk dat ik niet oproep tot overheidsingrijpen. Maar ik roep op tot verandering van onze mentaliteit (de manier waarop we naar belastingen kijken, en dus naar "punitieve belasting" en dus naar de zachtheid van koolstofbelasting of de weigering van stadstol):

Wetende dat we belasting zullen heffen, vind ik het een geluk dat we belasting heffen op zaken waarvan we ten onrechte dachten dat ze 'oneindig' waren: de ruimte van stadscentra, die we onszelf toestaan ​​om op een andere manier ernstiger te degraderen dan een tag op een bus! Ten koste van de kwaliteit van leven van iedereen (lawaai, ongevallen), van de gezondheid van iedereen (inclusief en vooral van degenen die zich inspannen om niet te vervuilen! Kunnen we ons een erger onrecht voorstellen?).

We zullen worden belast. Dus laten we belasten waar het kan helpen om dingen "elders" te veranderen. Laten we stoppen met de bestraffende ecologie de schuld te geven en er eindelijk op aankloppen! Maar sterk !!!


De zin zou duidelijker zijn geweest als ik had geschreven:

"In ieder geval zullen we worden belast. Laten we dus accepteren dat we worden belast waar het kan bijdragen aan het veranderen van "anders schadelijke" dingen waaraan wij lijden of onze dierbaren lijden. Laten we ophouden er tegen te zijn op grond van "bestraffende ecologie". "en dat de overheid eindelijk klopt. Maar hard!"
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Did67 » 21/10/18, 18:56

Ahmed schreef:Hoewel ik niet twijfel aan uw goede bedoelingen, is de oproep tot hard optreden van de kant van de regering zeer gevaarlijk voor zover autoritaire tendensen zich al duidelijk beginnen te manifesteren en onder het mom van de ecologische noodsituatie een vorm van rechtvaardiging voor een radicaal ecofascisme (hij ook!).


Ja. Dit aspect, dat de meeste aandacht verdient, heb ik achterwege gelaten.

En wiens oplossing alleen kan liggen in begrip en acceptatie door het grootste aantal (wat niet gemakkelijk is, aangezien het hier al is, het is niet gewonnen!).
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Ahmed » 21/10/18, 19:29

Wat het laatste punt betreft, eerst: onthoud wat ik hier al heb genoemd, Christine Lagarde, president van het IMF die bezuinigingen promoot door te verklaren, en ik citeer, "we moeten de broekriem aanhalen"! Natuurlijk vond ze het niet gepast om te specificeren dat dit advies(?) alleen voor anderen gold... : Wink:

Ik begrijp wat je zegt en ik wil het hervormen volgens mijn visie op de dingen: je hebt op een essentieel punt volkomen gelijk: de te nemen maatregelen moeten drastisch zijn, maar ze moeten ook door de publieke opinie worden aanvaard (dat is wat je zeg ik ook, in de hoop dat ze gedragen zullen worden door een brede beweging*), maar wat je volgens mij niet goed ziet, is dat als ze eenmaal door de staatsmolen zijn gegaan, deze "deugdzame" maatregelen zullen worden omgedraaid zoals een handschoen en maak wat verbeterd moest worden erger. Waarvoor? Want afgezien van de achteruitgang van anderen die er niet tegen zijn, stuurt het technisch-economische systeem de leiders en kunnen ze er des te minder van abstraheren omdat ze er narcistische bevredigingen aan ontlenen (en alleen de supernarcisten zullen waarschijnlijk een rol gaan spelen). in deze politieke klasse, per definitie).
Het resultaat zou dus een intensivering van alle soorten transities zijn, zolang dit kapitaal mobiliseert dat in staat is om te produceren waarvoor het is, een voorwaarde die des te gemakkelijker te vervullen is dan de subsidies die om quasi "patriottische" redenen aan het sociale lichaam worden geheven. . " zou deze doelstelling te hulp komen. Ik laat u oordelen over de bijkomende schade aan ecosystemen en aan sociale relaties...

Ik veroordeel een zekere naïviteit niet als die oprecht is (vaak is het geveinsd, als het het werk is van professionele manipulators), maar ik moet waarschuwen voor de gevolgen ervan: "de hel is geplaveid met goede bedoelingen".

* "We kunnen onszelf toestaan ​​om na te denken", zoals we zouden zeggen Coluche dat als er voldoende kritische massa wordt verzameld, de staat niet langer nodig is. Dit veronderstelt een conceptuele luciditeit die moeilijk voor te stellen is, want als de instellingen in eerste instantie aan de kant worden geschoven, zullen ze zich noodzakelijkerwijs met verschillende middelen (met name "groene" organisaties!) Opnieuw introduceren om deze beweging in een richting te sturen die hun belangen vrijwaart.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Ahmed » 21/10/18, 19:44

Ik splits mijn post een beetje voor de duidelijkheid. U spreekt terecht over de moeilijkheid van gezamenlijk optreden, omdat er eerst overeenstemming moet worden bereikt over een minimaal en samenhangend platform. Ik onderschat dit obstakel in de praktijk niet, maar daar ben ik stellig van overtuigd si een minimum aan conceptuele helderheid heerste (we zijn er verre van), zou het mogelijk zijn om te erkennen dat we dat zijn alle gemanipuleerd door een systeem en dat dit laatste zo functioneert dat het ons leidt collectief tot ons verlies. Dit zou voldoende basis kunnen zijn om te overwegen het traject te wijzigen.
Het is om deze reden dat bijvoorbeeld de stadstol een vals goed idee is, aangezien het de verdeeldheid van de samenleving accentueert met het nogal middelmatige doel om het maximale verkeer draaglijk te houden met betrekking tot materiële beperkingen (infrastructuur, vervuiling). Voor mij lijdt het geen twijfel dat de sociale kwestie het knooppunt van de zaak is, aangezien de verdeeldheid afleidt van wat ons objectief samenbrengt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Stedelijke toltarieven naar 5 € of 10 € binnenkort in Frankrijk?




par Christophe » 26/11/18, 10:06

Eerste echte "overwinning"* van de Gele Hesjes, uiteraard wordt de stadstol in Frankrijk afgeschaft: https://www.lemonde.fr/pollution/articl ... 52666.html

De overheid ziet af van de stadstol en stelt het vignet voor zware voertuigen uit

Het wetsvoorstel Mobiliteitsoriëntatie, die maandag wordt gepresenteerd, werd gewijzigd naar aanleiding van de mobilisatie van de "gele hesjes".

Dit wordt een mooie terugtrap genoemd. Bezorgd om de "gele hesjes" geen ander motief te geven dat hun woede zou aanwakkeren en hun beweging zou versterken, heeft de regering besloten de stadstol af te schaffen. Ze zijn inderdaad geschrapt uit het Oriëntatiewetsvoorstel Mobiliteit (LOM) dat maandag 26 november moet worden voorgelegd aan de Ministerraad en waar Le Monde toegang toe had.

Stadstol, die in het buitenland (Londen, Stockholm of Milaan) al vele jaren bestaat, verscheen in oktober toch nog in de tekst. Deze voorzag in de invoering van een “congestieheffing” om het autoverkeer in de stadscentra te beperken en de milieuhinder te verminderen, te beginnen met luchtverontreiniging. Dit tarief was vastgesteld op 5 euro voor grote stedelijke gebieden met meer dan 500 inwoners (minder dan tien in Frankrijk, volgens INSEE), en op 000 euro voor gebieden met meer dan 2,50 inwoners (ongeveer honderd).

(...)


U zult merken dat sommige journalisten daarom op de hoogte zijn van de informatie VOOR de officiële presentatie!

ps: de "" zijn er omdat er niet alleen slecht was in het idee van stadstol, maar ook niet in de huidige economische context...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 202-gasten