Een plantaardige luie Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 03/10/18, 21:01

hallo de fenocultors,

Ik had aan het begin van het seizoen gezegd dat ik de "sugar baby" -watermeloenen zou testen, zaden uit de kiemcatalogus, waarvan bekend is dat ze in mijn Sarthois-klimaat kunnen worden gekweekt.

Hier is mijn mooiste watermeloenfoto (de fles is voor de schaal:
watermeloen2018.jpg


Ik heb gewoon een kleinere gesneden: de smaak is zoet, zelfs als het geen rood vlees heeft.

De plannen werden geïnstalleerd in fenocultuur (voor de grootste) en andere onder zeil, met slechts één water voor de implantatie in juni. Ik geef aan dat mijn land behoorlijk nat is ...

Ik bewaar zaden voor de volgende jaren!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 19/10/18, 14:55

hallo allemaal,

Ik weet niet hoe de hooimarkt bij u thuis is, maar thuis vind ik niet veel advertenties en ik vraag me af of het gebrek aan water niet voor een kleine prijs zorgt!

Dus ik ga mijn geweven dekzeilen gebruiken om enkele van mijn planken voor te bereiden op het volgende seizoen:
bache_tissee_oct2018.jpg


terwijl ik vorig jaar mijn planken die in fenocultuur zijn gekweekt opnieuw installeer, zijn er resten organisch materiaal onder het dekzeil.
Ik ben van plan om te observeren of er verschil is in de hitte van de grond en de aanwezigheid van naaktslakken.

Natuurlijk zal ik proberen hooi voor de andere planken te bestellen ...

Goede dag!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Christophe » 19/10/18, 15:01

Bedankt Stef voor deze retouren, hoeveel kg watermeloenen?

Ik heb het geprobeerd maar het is me nooit gelukt om meloen of watermeloen (in de Ardennen) te maken behalve bladeren! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 19/10/18, 15:27

Oula! Ik had slechts twee watermeloenen (inclusief een kleine ...), terwijl ik een tiental planten had voorbereid ... Ik had dit jaar grote aanvallen van naaktslakken die alles hebben gegeten en ik doe dat niet Ik kwam niet tussenbeide dus het is relativeren ...

aan de andere kant was de "suikerbaby" die werd geoogst uitstekend en stelde me in staat om de zaden voor volgend jaar te verzamelen ... sommige tuinders in mijn omgeving bieden het ook aan, ik kan me voorstellen dat het dezelfde variëteit is ??

perso Ik heb mijn meloenen ook altijd gemist ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 19/10/18, 15:27

Stef72 schreef:
Ik weet niet hoe de hooimarkt bij u thuis is, maar thuis vind ik niet veel advertenties en ik vraag me af of het gebrek aan water niet voor een kleine prijs zorgt!

Dus ik ga mijn geweven dekzeilen gebruiken om enkele van mijn planken voor te bereiden op het volgende seizoen:
bache_tissee_oct2018.jpg



Het is gespannen, met verkoop aan Noord-Europa. De prijzen zijn daarom hoog.

Voor een keer kan men zich afvragen of hooi de kwaliteit van voer heeft (dat sluit degene uit die het water heeft meegesleurd, gesleept, de oude schuren die moeten worden geleegd, enz.) Voor de moestuin.

Ik herinner u eraan dat als ik dit product "alles in één" en "gebalanceerd" aanbeveel, het niet de alfa en omega zijn. Wat nodig is, is een hoogwaardige, dikke en voedzame (uitgebalanceerde) bodembedekker.

In mijn boek zet ik enkele "vervangers" uiteen:

- het mengsel "dode bladeren (te arm) / gemaaid gras (te stikstofrijk)"

- het mengsel "stro (te arm) / gemaaid gras"

Voor degenen die ruimte hebben, herinner ik me ook de "stikstofpompen" die we schetsten, ik weet niet waar:

a) einde jaar n: een dikke laag stro of zelfs zaagsel; het zal bedekken, onkruid blokkeren, humusachtige stoffen vormen, maar ook een enorme stikstofhonger creëren

b) profiteren van deze stikstofhonger om de "symbiotische stikstofbinding" door peulvruchten (van het klavertype) in jaar n + 1 te optimaliseren: dit natuurlijke mechanisme wordt "aangedreven" door het stikstofgehalte van de bodems; hoe armer het is, hoe meer de binding zal worden "versterkt" (en, omgekeerd, in voldoende rijke grond wordt het geannuleerd! Weinigen weten het!)

c) verbouw groenten in jaar n + 2, nadat de natuur het defect zonder stikstofhonger heeft verholpen

Ten slotte kunnen we, behalve om een ​​groene Khmer te zijn, de stikstofhonger corrigeren om te groeien in jaar n + 1 door voldoende stikstofmeststofinvoer: varkensmestkorrels, gemalen hoorns, gedroogd bloed ... En ook door urine. Stikstof wordt toegevoegd aan het arme materiaal (stro, dode bladeren, zaagsel), er zal geen stikstofhonger verschijnen, dus geen depressief effect ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 20/10/18, 02:38

Stef72 schreef:hallo allemaal,

Ik weet niet hoe de hooimarkt bij u thuis is, maar thuis vind ik niet veel advertenties en ik vraag me af of het gebrek aan water niet voor een kleine prijs zorgt!

Dus ik ga mijn geweven dekzeilen gebruiken om enkele van mijn planken voor te bereiden op het volgende seizoen:
bache_tissee_oct2018.jpg

terwijl ik vorig jaar mijn planken die in fenocultuur zijn gekweekt opnieuw installeer, zijn er resten organisch materiaal onder het dekzeil.
Ik ben van plan om te observeren of er verschil is in de hitte van de grond en de aanwezigheid van naaktslakken.

Natuurlijk zal ik proberen hooi voor de andere planken te bestellen ...

Goede dag!


Het is zeker dat het in bepaalde regio's de penul ...

Het zeil verwijdert "onkruid" maar voedt de grond niet.
Zoals aanbevolen door Didier, voedt hooi het juist

Het is misschien de gelegenheid om de natuurlijke dekking te testen in plaats van deze weg te willen gooien : Mrgreen:
Tenminste op een deel van het oppervlak.
Hij is immers al aanwezig en hij is vrij
Het blijft hem vanaf "weide" in de gaten houden, zodat hij niet concurreert met uw gewassen als het mogelijk is natuurlijk

Als voorbeeld probeer ik het samenleven van winterspinazie en potentilla te testen ... op dit moment gaat alles goed.
Spinaziezaailingen kruisen de "luifel" (het is ook niet de jungle) van cinquefoil die de grond bedekt zonder hooi noodzakelijkerwijs omdat het zaait
Op het "fysieke" niveau is de potentilla een razmoquette die meteen niet meer lijkt te concurreren wanneer de groente stijgt (om te bevestigen echter)

Dit is waarschijnlijk niet geldig voor alle groenten, maar het is een nummer.

Ik weet niet wat Didier denkt van het werk van Jean Martin Fortier die werkt in zaaien of transplantaties, maar met een zodanige dichtheid dat het eigenlijk een bodembedekker is

Het kan ook een ander nummer zijn dat weet?

En natuurlijk alle andere "vervangende" hooischalen die Didier noemt

Maar het zou interessant zijn om een ​​vergelijking te maken tussen dit alles ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 20/10/18, 09:10

nico239 schreef:
Ik weet niet wat Didier denkt van het werk van Jean Martin Fortier die werkt in zaaien of transplantaties, maar met een zodanige dichtheid dat het eigenlijk een bodembedekker is

.


Joker. Ik heb het nog steeds niet gelezen. Zijn boek staat op de lijst voor de kerstman. Al is het maar om er bewust over te kunnen praten!

Het is een ander systeem, met andere beperkingen. En voordelen. Defecten (zien we hem voor zijn helmstok in een andere draad?). Dit betekent niet dat we sommige elementen van de puzzel die een systeem is, niet kunnen transplanteren.

Thuis, zonder dekking, lost dicht zaaien / planten het probleem van onkruid niet op: ze zijn, bijna in essentie ("dat doen ze precies"), sneller dan groenten (die biomassa van voedingsstoffen produceren). Dus op de een of andere manier gaat het door de doos "strijd tegen onkruid":

a) goed verwarmde compost, die een "zaaibed" kan zijn dat vrij is van onkruidzaden (maar het moet "succesvol" zijn: verhit op 65 ° gedurende meerdere dagen, in alle opzichten!); dan kunnen de groenten, gezaaid / geplant, het onkruid inhalen ...

b) "valse zaaien": voorbereiding van de ondergrond; laat het onkruid kiemen; onkruid zonder de aarde te roeren (thermisch bijv.; zeer ondiep onkruidblad); zaaien / planten

c) met de hand (mes) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Did67 » 20/10/18, 09:12

Ik vergat, voor dode bladeren, te zeggen dat we die moeten vermijden die te gebruind zijn: eiken, kastanje ... Tannines zijn "antibiotica". Of de walnootblaadjes, ook al is het minder dramatisch dan ze zeggen (ik heb er wat gezien!). Dit zal de activiteit van uw bodem "vertragen", zelfs als de natuur dit geleidelijk zal corrigeren ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 20/10/18, 11:52

Did67 schreef:Joker. Ik heb het nog steeds niet gelezen. Zijn boek staat op de lijst voor de kerstman. Al is het maar om er bewust over te kunnen praten!


Het is een ander systeem, met andere beperkingen. En voordelen. Defecten (zien we hem voor zijn helmstok in een andere draad?). Dit betekent niet dat we sommige elementen van de puzzel die een systeem is, niet kunnen transplanteren.


Ja dat is het.

Ik wist het al maar een beetje ver in feite heb ik een beetje dieper door het in "exergue" te plaatsen (nou ja, bijna : Mrgreen:) in het onderwerp van uw boek

In principe maakt het deel uit van de MSV-beweging, het uiteindelijke doel is om de grond niet langer te bewerken, zelfs als het soms in fasen moet worden gedaan.

Vooral voor professionals

Did67 schreef:Thuis, zonder dekking, lost dicht zaaien / planten het probleem van onkruid niet op: ze zijn, bijna in essentie ("dat doen ze precies"), sneller dan groenten (die biomassa van voedingsstoffen produceren). Dus op de een of andere manier gaat het door de doos "strijd tegen onkruid":

a) goed verwarmde compost, die een "zaaibed" kan zijn dat vrij is van onkruidzaden (maar het moet "succesvol" zijn: verhit op 65 ° gedurende meerdere dagen, in alle opzichten!); dan kunnen de groenten, gezaaid / geplant, het onkruid inhalen ...

b) "valse zaaien": voorbereiding van de ondergrond; laat het onkruid kiemen; onkruid zonder de aarde te roeren (thermisch bijv.; zeer ondiep onkruidblad); zaaien / planten

c) met de hand (mes) ...


Op dit moment kijk ik heel regelmatig Beeld en ik doe het bij het nabootsen op plaatsen waar ik anders niet kan: zaaien.

Voor de zaailing van kool, behalve het bord gemengd met radijs, doe ik hooi ...

We zullen later zien of ik onder kolen loslaat ... wat het hooi zou kruisen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Een plantaardige luie Sarthe




par Stef72 » 20/10/18, 14:06

sorry maar voor mij is Fortier alles behalve niet-grondbewerking. Zijn werk gaat vooral over de manier om op een klein oppervlak te worden verhandeld, met permanente planken met een opeenvolging van culturen, maar ze zijn allemaal aangepast en bewerkt. Hij geeft vooral goede tips om zijn planken, irrigaties te standaardiseren en te voorkomen dat hij tijd verspilt aan zijn moestuin.

mijn coververhaal komt meer overeen met de MSV-technieken die worden gebruikt door François Mulet ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 397-gasten