Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 17/10/18, 20:26

Ja, want tot nu toe heeft de school nog geen tijd gehad om haar werk te produceren... :(
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
JardinierAmateur
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 179
Inschrijving: 25/06/18, 00:53
Plaats: Brittany Center (22)
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par JardinierAmateur » 17/10/18, 23:27

Sorry voor de dubbele post, maar ik zag dit net, en ik vond het superinteressant, dus ik wilde het met jullie delen:

een MSV-conferentie door Laurent Welsh

0 x
De vijand vermomt zichzelf vaak als geranium. Maar we kunnen ons niet vergissen, want terwijl de geranium voor onze ramen staat, staat de vijand voor de deur
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 18/10/18, 08:09

GardenerAmateur schreef:Sorry voor de dubbele post, maar ik zag dit net, en ik vond het superinteressant, dus ik wilde het met jullie delen:

een MSV-conferentie door Laurent Welsh



eigenlijk is het heel goed
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
mifrey
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 25/08/12, 15:21
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par mifrey » 18/10/18, 13:48

Hallo Did67!

Dit is mijn eerste bericht hier. Ik heb heel weinig ervaring met moestuinieren, behalve de 4 tomatenplanten die ik in potten onder mijn balkon kweek. Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden een vierkante moestuin van 3x3 m2 probeerde (onbedekte grond), maar het feit dat ik daar elke dag heen moest om het onkruid te verwijderen, ontmoedigde me al snel. :onheil: .

Ik werd erg aangetrokken door uw methode en ik heb zojuist uw boek uitgelezen, dat zeer goed is gedaan. Ik vind de grote eerste helft van het boek leuk, waarin de basis van de methode wordt uitgelegd en wordt herinnerd aan wat fotosynthese is, heterotrofen, autotrofen, enz. zelfs als ik toegeef dat ik een paar pagina's heb gepasseerd die mij een beetje "zwaar" leken :D . Ook al heb ik niet alles begrepen of onthouden, het is geruststellend om te weten dat je handelen gebaseerd is op wetenschappelijk denken en op de basisprincipes van de natuur. Ik ben ook ingenieur (niet in hetzelfde vakgebied) en ik hou van deze aanpak : Cheesy: .

Dus gisteren kocht ik een baal eerste snede hooi om aan dit spannende avontuur te beginnen! Ze weegt 300 kg. Als ik me niet vergis, zal ik dus een oppervlakte van ongeveer 100 m2 kunnen bestrijken. Ik wacht nog tot november omdat het deze maand nog behoorlijk uitzonderlijk warm is (ik zit in het zuiden van België). Maar ik heb al vragen...

Ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb dat het hooi rond november gelegd moet worden en moet duren tot de oogst van de eerste geplante groente, wat ongeveer 6 maanden duurt. Ik heb zoals ik al zei niet zoveel moestuinervaring, maar wordt de eerste groente rond mei geoogst? Ik had liever gedacht dat mei de planttijd was om te zorgen dat het niet opnieuw vriest. Als het hooi 6 maanden meegaat, laten we dan het onkruid de komende 6 maanden groeien? Moeten we niet voldoende hooi aanbrengen, zodat het een jaar meegaat, of moet ik wat hooi bewaren om na 6 maanden nog meer toe te voegen?

Dank je wel!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Christophe » 18/10/18, 14:10

Ik heb zojuist de berichten over het ongeval van Didier en de elektrische fietsen hierheen verplaatst/samengevoegd: elektrisch-vervoer/elektrische-fiets-een-aanvaardbaar-compromis-t15789.html
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 18/10/18, 17:13

Mifrey schreef:Hallo Did67!

Dit is mijn eerste bericht hier. Ik heb heel weinig ervaring met moestuinieren, behalve de 4 tomatenplanten die ik in potten onder mijn balkon kweek. Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden een vierkante moestuin van 3x3 m2 probeerde (onbedekte grond), maar het feit dat ik daar elke dag heen moest om het onkruid te verwijderen, ontmoedigde me al snel. :onheil: .

Ik werd erg aangetrokken door uw methode en ik heb zojuist uw boek uitgelezen, dat zeer goed is gedaan. Ik vind de grote eerste helft van het boek leuk, waarin de basis van de methode wordt uitgelegd en wordt herinnerd aan wat fotosynthese is, heterotrofen, autotrofen, enz. zelfs als ik toegeef dat ik een paar pagina's heb gepasseerd die mij een beetje "zwaar" leken :D . Ook al heb ik niet alles begrepen of onthouden, het is geruststellend om te weten dat je handelen gebaseerd is op wetenschappelijk denken en op de basisprincipes van de natuur. Ik ben ook ingenieur (niet in hetzelfde vakgebied) en ik hou van deze aanpak : Cheesy: .

Dus gisteren kocht ik een baal eerste snede hooi om aan dit spannende avontuur te beginnen! Ze weegt 300 kg. Als ik me niet vergis, zal ik dus een oppervlakte van ongeveer 100 m2 kunnen bestrijken. Ik wacht nog tot november omdat het deze maand nog behoorlijk uitzonderlijk warm is (ik zit in het zuiden van België). Maar ik heb al vragen...

Ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb dat het hooi rond november gelegd moet worden en moet duren tot de oogst van de eerste geplante groente, wat ongeveer 6 maanden duurt. Ik heb zoals ik al zei niet zoveel moestuinervaring, maar wordt de eerste groente rond mei geoogst? Ik had liever gedacht dat mei de planttijd was om te zorgen dat het niet opnieuw vriest. Als het hooi 6 maanden meegaat, laten we dan het onkruid de komende 6 maanden groeien? Moeten we niet voldoende hooi aanbrengen, zodat het een jaar meegaat, of moet ik wat hooi bewaren om na 6 maanden nog meer toe te voegen?

Dank je wel!

hallo en welkom onder ons
in feite is Didier sindsdien een beetje geëvolueerd op het gebied van hooibeheer
we kunnen het hooi nu zetten, jij komt uit het zuiden van België, ik kom uit het zuiden van het noorden dus buren, of iets later erin
Ik heb het dit jaar in maart gezet, het was iets te laat, en nu na nadenken zou het hooi eind januari begin februari een betere periode zijn, maar je hebt echt een goede laag nodig, dichter bij de 30 cm slechts 20 als je een beetje decompacteert (ik heb 40 gezet omdat ik hooi heb dat niet erg gedecompacteerd is)
als je het nu gebruikt, betekent dit dat je mineralen naar een bodem brengt waar geen vegetatie is, dus het risico nemen dat al deze mineralen worden weggespoeld door winterregen. In januari februari zal de mineralisatie erg langzaam zijn vanwege de kou, maar het hooi zal water opnemen en tot rust komen en als je je lentegroenten in maart of april plant, zal het hooi goed zijn om heel snel te mineraliseren en te voorzien in wat je groenten nodig hebben
hier is mijn hooilaag nog voldoende om niets door te laten, maar met de weinige regen deze zomer zegt dat niets, maar vorig jaar (ik ben op de kar gesprongen) heb ik mijn hooi in juli gelegd en het blijft zo tot het einde van het seizoen zoals dit jaar, dus persoonlijk ga ik op deze manier te werk, ik vul de delen van de moestuin die na de oogst vrijkomen met hooi en tijdens het seizoen voeg ik mijn grasmaaisel toe
hier is het, als het je kan helpen
3 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Lydia
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 18/10/18, 15:32

Re: Beboter de dwergbonen




par Lydia » 19/10/18, 00:43

jpg43 schreef:Hallo iedereen.

Met dank aan de auteur van dit onderwerp.

Ik heb een vraag over het kweken van dwergbonen en het harken: hoe werk je door de mulchlaag heen zonder deze te verplaatsen?

Merci.

JP.


Toen mijn dwergbonenplanten - maar 50 cm hoog - begonnen te buigen, heb ik ze aan de ene kant opgerold met een koord hooi en aan de andere kant op hun plaats gehouden met een kleine barrière van Provençaals riet. ze gingen door en hielden dus stand; langer dan twee maanden geproduceerd worden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: Beboter de dwergbonen




par Christophe » 19/10/18, 01:04

lydie schreef:toen mijn dwergbonenplanten - maar dan 50 cm hoog - begonnen te groeien bocht


Hallo Lydia en welkom hier!

Voor degenen die niet weten wat buigen betekent: het is leunen, buigen, buigen...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 20/10/18, 16:59

GardenerAmateur schreef:Sorry voor de dubbele post, maar ik zag dit net, en ik vond het superinteressant, dus ik wilde het met jullie delen:

een MSV-conferentie door Laurent Welsh


voor degenen die willen begrijpen hoe een plant zich voedt en hoe we bovengronds 10 keer meer kunnen produceren, om te kijken, het is zeer informatief, en toch raad ik een video niet vaak aan

Ik wilde de rest over groenbemesters bekijken, het lijkt me ook heel interessant, maar meer gericht op professionals, ik zal het later afmaken, deze is erg handig om onze moestuin beter te begrijpen

Als Didier ernaar kijkt, zou ik graag willen dat hij me vertelt wat hij ervan vindt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
JardinierAmateur
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 179
Inschrijving: 25/06/18, 00:53
Plaats: Brittany Center (22)
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par JardinierAmateur » 20/10/18, 18:35

Moindreffor: ja, ik zou ook graag zijn mening willen, maar laten we tolerant zijn, hij is aan het herstellen : Cheesy:
Ter informatie: op de website van MSV wordt beschreven dat Laurent Welsh, de presentator van de video, een percentage van 8.4% organische stof in zijn bodem heeft! En nee, ik heb geen fout gemaakt tijdens het typen, nou ik typ het nummer uit mijn geheugen, maar het is van die volgorde!

Welkom nieuwkomers!
0 x
De vijand vermomt zichzelf vaak als geranium. Maar we kunnen ons niet vergissen, want terwijl de geranium voor onze ramen staat, staat de vijand voor de deur

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 122-gasten