Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Diabolorent » 17/10/18, 08:18

Wow!
Als ik dit alles zie, zeg ik tegen mezelf dat ik serieus achterloop ... het is simpel, we hebben niets gedaan : Oops:
Dit weekend gaan we proberen tijd te vinden om naar de zaadverkoper te gaan :?

Ik heb geen antwoorden gezien voor frambozen, ik had het ook graag willen weten... : Wink:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par phil53 » 17/10/18, 09:35

Snijd voor frambozen de takjes die zijn bevrucht. Trek of maai alle zuignappen die in de weg zitten
Knip ook de gammele strengen door. Paysanbio adviseerde ook om de strengen in te korten. Ik heb het dit jaar gedaan en zag geen merkbaar verschil.
A of zelfs volgens uw mate van luiheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 17/10/18, 12:18

Let op: geldt voor niet-remontanten!

Op remontants produceerden alle stokken fruit:

a) snijd al diegene die afgelopen winter hebben doorgebracht, die dit jaar als eerste hebben geproduceerd en die zullen uitdrogen ... Midden in de winter is dit gemakkelijk te onderscheiden! U hoeft zich niet te haasten, ze zullen eerst "leeg" zijn!

b) van de rest, degenen die tijdens het seizoen groeiden en ook produceerden, 8 tot 10 aanhouden; zij zijn het die het eerst zullen produceren; laat minder achter dan op de niet-remontanten, om ruimte en energie over te laten voor de stokken van het jaar; het is, kortom, een arbitrage tussen de eerste productiegolf, op oude stokken, en de tweede, op stokken van het jaar...

c) Ik top ook wat ik bewaar, zodat het niet te hoog wordt afgewezen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/10/18, 14:51

Diabolorent schreef:Wow!
Als ik dit alles zie, zeg ik tegen mezelf dat ik serieus achterloop ... het is simpel, we hebben niets gedaan : Oops:
Dit weekend gaan we proberen tijd te vinden om naar de zaadverkoper te gaan :?

Ik heb geen antwoorden gezien voor frambozen, ik had het ook graag willen weten... : Wink:


Achter?

Ik weet het niet zeker... dit zijn meestal ervaringen...

Behalve de radijsjes en wat spinazie die eetbaar zouden moeten zijn.....hoop ik.

De rest is minder zeker.
MISSCHIEN veldsla ... afhankelijk van het weer.
Vorig jaar bleef ze in leven maar bleef dus de hele winter zitten

Zodra de dagelijkse freezes verschijnen wordt het een ander verhaal.

Op dat moment doen we de rekeningen.

Voor de kas ligt dat natuurlijk anders, ook al zijn er uiteindelijk maar heel weinig gradaties verschil tussen de kas en buiten.

Dus kort samengevat, afgezien van misschien de ..... 4 kolen die al een tijdje onderweg zijn, hetzelfde voor de wortelen, eigenlijk hebben we NOG STEEDS haast : Mrgreen:

En dan heb ik het niet over de hoeveelheden... daar zitten we nog in de... kool.

Er zouden 60 pastinaakplanten moeten staan, evenveel rapen, evenveel kool of prei al in een vergevorderd stadium: ik heb het hier over de moestuin buiten (ik).
Voor de kas gaan we kijken wat de planten geven op het moment van verplanten.

Het enige wat we kunnen wensen is up-to-date zijn om de lente aan te vallen, maar daar is het nog te vroeg om over na te denken.

Kortom geen stress je loopt niet achter voor de lente. : Mrgreen: het is al Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/10/18, 14:56

Did67 schreef:Let op: geldt voor niet-remontanten!

Op remontants produceerden alle stokken fruit:

a) snijd al diegene die afgelopen winter hebben doorgebracht, die dit jaar als eerste hebben geproduceerd en die zullen uitdrogen ... Midden in de winter is dit gemakkelijk te onderscheiden! U hoeft zich niet te haasten, ze zullen eerst "leeg" zijn!

b) van de rest, degenen die tijdens het seizoen groeiden en ook produceerden, 8 tot 10 aanhouden; zij zijn het die het eerst zullen produceren; laat minder achter dan op de niet-remontanten, om ruimte en energie over te laten voor de stokken van het jaar; het is, kortom, een arbitrage tussen de eerste productiegolf, op oude stokken, en de tweede, op stokken van het jaar...

c) Ik top ook wat ik bewaar, zodat het niet te hoog wordt afgewezen...



Oké perfect bedankt.

Deze maat in welke periode ongeveer?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 18/10/18, 09:58

Ik doe dit meestal in januari, op een mooie zonnige dag. Maar het werkt net zo goed in december!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 18/10/18, 10:48

Oké, het werkt, bedankt :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 15/11/18, 23:19

In de moestuin buiten gaat alles goed want alles groeit in een fles.

Voor de kas is het een ramp en mevrouw is radeloos.... alle zaailingen opgegeten door slakken en hetzelfde voor de transplantaties

Voorbeeld: 30 transplantaties snijbiet, er zijn er 0 over

We denken aan een gevecht alleen door bescherming zoals zaailingen in flessen, maar niet in deze vorm.

Het blijft om het voor een hele kas vast te stellen: ik denk na over de vraag



Alleen ter info, werkt dit spul of is het gewoon marketing?

Beeld


Beeld


Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 16/11/18, 09:12

voor buikpotigen die op scheermesjes kunnen kruipen, denk ik dat het marketing is : Mrgreen:
mijn ervaring dit jaar hoge slakkendruk jaar ferramol ik gebruikte een half klein blikje op de 32m2 maar zoals ik vaak zeg op zo'n kleine oppervlakte, elke plant moet groeien, dus misschien heb ik soms een zware hand gehad, maar verspreid over het hele jaar vind ik het redelijk

Ik jaagde een beetje, maar heel weinig, ik zette geen biervallen en had ook geen aas, waardoor ik misschien mijn ferramolconsumptie had verminderd, maar ik had het elders te druk

de ferramol kunnen we op het moment van zaaien een beetje "schoonmaken" en na onderhoud vervangen we wat verdwenen is, als het droog weer is blijft het nog even staan, dus in uw kas moet dat zo zijn

in mijn minikas had ik geen ferramol meer, maar koolzaailingen werden aangevallen, ik verloor er nogal wat, maar ik weet niet of het door slakken komt of een ander ongedierte, aan de andere kant de wintersalades hiernaast niets geen aanvallen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 16/11/18, 20:01

Wat betreft de tweede foto kan ik niet zeggen voor het net, maar ik denk dat het "droge" strijdgebied (stenen, zeildoek) een zekere "effectiviteit" heeft.

Mijn ervaring: als ik dicht bij de grond rond de percelen maai en ik dit gebied goed onderhoud, laten we zeggen dat ze een beetje terughoudend zijn om er doorheen te gaan en ik er minder van heb dan wanneer er een grasachtig en vochtig gebied zou zijn! Sommigen adviseren ook een brede gemaaide strook (zeg maar 2m bijvoorbeeld) rond de moestuin, dat lijkt me niet gek...

Het probleem voor jou is dat de vraag zich voordoet in de kas, die op zich al een groot wetland is, dus ik weet niet of dat effect kan hebben. Ventileer je het bovendien goed (om dit vocht zoveel mogelijk af te voeren)?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten