Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 26/09/18, 08:09

mijn kolen staan ​​nog in potten dus daarom heb ik de minikas opgezet, 90cm hoog 80cm breed en 40cm diep, het was om op het terras te zetten om goudsbloemen te zaaien maar daar met mijn terras naar het noorden heb ik er niet eens meer zon op met de schaduw van het huis, dus ging hij voor de tuin naar beneden, er is niet eens een bodem in deze minikas, dus ik heb hem gemonteerd omdat ik hem had, als hij wat meer kan brengen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 16/10/18, 10:18

welkom
wat nieuws
goed herstel van mijn witte uien, dit jaar heb ik mogelijk een oogst aan het einde van de lente, wordt vervolgd
mijn kolen in de minikas doen het redelijk goed, de groei is niet geweldig, maar sommige ontwikkelen zich en ik zal proberen een aantal in de moestuin te verplanten, als ik klaar ben met het herstellen van de orde

Ik ga mijn hooi bestellen, weekend of volgende week, ik heb nog een bos over die ik rond de kolen zal leggen die ik zal verplanten als ik niet eerder geleverd ben

nog een pluspunt dit jaar, ik eet misschien kool, anderzijds is het volgend jaar een optimale bescherming tegen de geïmporteerde koolworm, de bladeren worden te kantachtig, de kool herstelt ervan maar het belemmert echt zijn ontwikkeling, dus het zal een insectennet op de kool zijn

mijn knolselderij zit nog in de grond, er zijn misschien ook balletjes die we kunnen eten, dat zou een primeur zijn

kortom na een half eerste jaar, waar alleen courgette en boontjes hadden gegeven, een eerste echt jaar productiever op meer rassen, de grond wordt beter, mijn groenten ontwikkelen zich beter en sneller als we er op letten om de grond te voeden en water te geven voor de groenten

meer tijd dit jaar, dus volgend seizoen zal ik nog beter voorbereid zijn, en ik zal kunnen profiteren van de opgedane ervaring om bepaalde fouten niet te herhalen en nieuwe ervaringen te lanceren
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 16/10/18, 15:30

Moindreffor schreef:nog een pluspunt dit jaar, ik eet misschien kool, anderzijds is het volgend jaar een optimale bescherming tegen de geïmporteerde koolworm, de bladeren worden te kantachtig, de kool herstelt ervan maar het belemmert echt zijn ontwikkeling, dus het zal een insectennet op de kool zijn

meer tijd dit jaar, dus volgend seizoen zal ik nog beter voorbereid zijn, en ik zal kunnen profiteren van de opgedane ervaring om bepaalde fouten niet te herhalen en nieuwe ervaringen te lanceren


Je hebt gelijk om te beschermen, vooral omdat het peanuts is als baan in vergelijking met wat het oplevert :!:

Het is gek hoe we met een beetje ervaring verbeteren... : Lol:

Zoals wat het weer eens tijd is dat dingen beter worden : Idee:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 16/10/18, 21:11

wat mij het meest stoort is dat alle ervaring die "onze oude mensen" hebben opgedaan verloren gaat en dat boerenverstand, uit ouderwetsheid, ook op de zwarte lijst staat

dus ja, graven is onzin, maar omdat de wetenschap is geëvolueerd en sommige wetenschappers geïnteresseerd zijn geraakt in het leven van de bodem, kwam Didier op een mooie ochtend niet uit zijn badkuip terwijl hij fenocultuur riep, hij rijpte zijn reflectie op al zijn ervaring als agronoom

maar daarnaast zijn er zoveel goede dingen verloren

dus ja, het zal tijd kosten om dit allemaal te herontdekken, ik besprak vanmiddag met een van mijn neven, we hadden het over escarole, ik zaaide het eind juli begin augustus met nog steeds weinig succes, hij antwoordt dat het eind juni wordt gezaaid, om uiterlijk half juli te worden getransplanteerd, ik begrijp mijn gebrek aan succes beter : Mrgreen:

dus we zullen een notitieboekje moeten kopen en opschrijven, en door deze thread te delen, denk ik dat we meer kennis zullen vergaren in minder tijd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 16/10/18, 22:12

Moindreffor schreef:het zaait eind juni


U kunt zelfs IN UW REGIO toevoegen....

Omdat het protocol misschien niet overal en op alle hoogtes hetzelfde is.... : Mrgreen:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 17/10/18, 14:12

in mijn regio wordt het inderdaad eind juni gezaaid, escarole, het is belangrijk om erop te wijzen, maar in een regio verder naar het zuiden, wordt escarole gezaaid? aangezien we misschien een sla of een batavia te eten hebben? misschien eerder voor smaak dan voor plantaardige redenen.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 27/10/18, 20:59

wat nieuws
Ik heb mijn kool geoogst, hetzelfde aantal als vorig jaar 6 meter
vorig jaar niets, bladeren, bladeren maar geen appels
dit jaar, ondanks de droogte en vooral de veelvuldige aanvallen van koolwormen en wittevlieg (de onderkant van de bladeren was grijs van het leggen van eieren of larven wachtend op volgend jaar) tijdens de oogst, ben ik voldoende hersteld om een ​​koolstoofpot te maken voor 4 goede eters, dus er zit vooruitgang in

in het open veld is het altijd moeilijk om te vinden wat je zoekt, dus de moestuin is bijna leeg, ik had graag rogge gevonden in een biologische winkel, maar je moet naar de stad en het centrum, dus de echte verzending, je moet er expres heen voor 1 pakje van 1 kg voor minder dan € 2, het is duur in goede brandstof, goedkoper dan € 8 in verzendkosten op het net met pakketten voor dubbele of driedubbele prijs, maar onredelijk

wat escarole die ik ga blancheren als ze niet eerder bevriezen, 5 of 6 kleintjes (alweer te laat geplant en gebrek aan mineralisatie door de droogte), bolletjes uien die niet waren opgekomen (in maart geplant in nep BRF en bedekt met hooi) Ik denk dat ze daar droog bleven staan ​​​​met de droogte en toen de regen eenmaal terugkwam en de mineralisatie van de nep BRF ze de juiste omstandigheden vonden, het is grappig dat we de lijnen goed kunnen zien, ik heb er wat geoogst waartussen had gerooid, maar heel weinig het waren vooral de gele uien, de rode waren beter gerooid
Ik heb mijn witte uien in september getransplanteerd, die doen het vrij goed, er is een nieuw blad gegroeid, niet oogverblindend vergeleken met die in bulbille, maar dit is van zaailingen

en mijn knolselderij die nog in de grond zit, omdat het niet te veel en niet heel vaak vriest, ze zijn heel goed bestand en zijn nog steeds erg gezond, dus als ze nog een beetje in de wortel kunnen bewaren, zal het alleen maar beter zijn, maar met de aankondiging van dalende temperaturen zou de oogst snel moeten plaatsvinden

dus afhankelijk van de omstandigheden zal ik kool verplanten, proberen te zien of ze de winter overleven en vooral of ze de eerste aanvallen van slakken in de lente weerstaan, wie zal winnen, de kool of de slakken, of de vorst : Mrgreen:
En ik ga wintersalades transplanteren die goed zijn gestegen in een terrine, ik zal er een "badkuip" omheen plaatsen [verwijzing naar degenen die zichzelf zullen herkennen] in plastic film (in feite mijn eerste prototype van een kader) Het deksel is niet langer, in deze vroege najaar is het meer voor de bescherming tegen puppels, en ze neemt het op de oppervlakte aan en ze neemt het op de oppervlakte aan, en ze neemt het op de oppervlakte aan, en ze neemt het op, eenvoudig Ze schiet alles stengel en groen : Mrgreen:

dus ik had graag een groenbemester gezaaid, maar vond niet wat ik zocht, die neem ik af en toe mee voor komend seizoen

opmerking bij het uittrekken van de kolen, de grond was zo droog, zelfs als het af en toe regent, niets kleeft aan de wortels, maar een structuur meer stoffig dan compact, en de grond is toch hard, moeilijk om de dribbel te duwen, we zien echt dat er een echt gebrek aan water is. Ik hoop toch dat de winter regenachtig wordt en dat ik in februari het hooi kan leggen, of de helft in november en de andere helft in februari, wordt vervolgd...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 27/10/18, 21:24

Moindreffor schreef:de meervoudige aanvallen van koolwormen en wittevlieg (de onderkant van de bladeren was grijs van het leggen van eieren of larven wachtend op volgend jaar) tijdens de oogst ben ik voldoende hersteld om een ​​koolstoofpot te maken voor 4 goede eters, dus er is vooruitgang


Een defensie in zicht voor volgend jaar?

Moindreffor schreef:in het open veld is het altijd moeilijk om te vinden wat je zoekt, dus de moestuin is bijna leeg, ik had graag rogge gevonden in een biologische winkel, maar je moet naar de stad en het centrum, dus de echte verzending, je moet er expres heen voor 1 pakje van 1 kg voor minder dan € 2, het is duur in goede brandstof, goedkoper dan € 8 in verzendkosten op het net met pakketten voor dubbele of driedubbele prijs, maar onredelijk


Heb je een agrarisch hok in de buurt?

Moindreffor schreef:en ik ga wintersalades die goed zijn gerezen in een terrine verplanten, ik zal er een "badkuip" omheen plaatsen [verwijzing naar degenen die zichzelf zullen herkennen] in plastic folie (in feite mijn eerste prototype chassis)


Het doet me echt denken aan iemand... Beeld


Moindreffor schreef:dus ik had graag een groenbemester gezaaid, maar vond niet wat ik zocht, die neem ik af en toe mee voor komend seizoen


Op het net vind je redelijke dingen, zelfs met de poort...

Moindreffor schreef:opeens stel ik mezelf echt de vraag om te wachten of niet om het hooi te zetten? Ik hoop toch dat de winter regenachtig wordt en dat ik in februari het hooi kan leggen, of de helft in november en de andere helft in februari, wordt vervolgd...


Misschien heb ik het mis, maar ik zou het aantrekken zonder mijn kutje te breken... : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 27/10/18, 21:47

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:de meervoudige aanvallen van koolwormen en wittevlieg (de onderkant van de bladeren was grijs van het leggen van eieren of larven wachtend op volgend jaar) tijdens de oogst ben ik voldoende hersteld om een ​​koolstoofpot te maken voor 4 goede eters, dus er is vooruitgang


Een defensie in zicht voor volgend jaar? een insectennet

Moindreffor schreef:in het open veld is het altijd moeilijk om te vinden wat je zoekt, dus de moestuin is bijna leeg, ik had graag rogge gevonden in een biologische winkel, maar je moet naar de stad en het centrum, dus de echte verzending, je moet er expres heen voor 1 pakje van 1 kg voor minder dan € 2, het is duur in goede brandstof, goedkoper dan € 8 in verzendkosten op het net met pakketten voor dubbele of driedubbele prijs, maar onredelijk


Heb je een agrarisch hok in de buurt? de bios hier, we zijn net gestopt met ze met geweren neer te schieten : Mrgreen:

Moindreffor schreef:en ik ga wintersalades die goed zijn gerezen in een terrine verplanten, ik zal er een "badkuip" omheen plaatsen [verwijzing naar degenen die zichzelf zullen herkennen] in plastic folie (in feite mijn eerste prototype chassis)


Het doet me echt denken aan iemand... Beeld we vragen ons af wie?


Moindreffor schreef:dus ik had graag een groenbemester gezaaid, maar vond niet wat ik zocht, die neem ik af en toe mee voor komend seizoen


Op het net vind je redelijke dingen, zelfs met de poort... Ik keek, ik vond, niet gierig maar 5 of 6 keer de prijs aangekondigd door Didier, het doet pijn aan mijn maag, ik ben op dat moment geen Khmer vert

Moindreffor schreef:opeens stel ik mezelf echt de vraag om te wachten of niet om het hooi te zetten? Ik hoop toch dat de winter regenachtig wordt en dat ik in februari het hooi kan leggen, of de helft in november en de andere helft in februari, wordt vervolgd...


Misschien heb ik het mis, maar ik zou het aantrekken zonder mijn kutje te breken... : Mrgreen: het is besteld nog niet geleverd, ik denk ook voor deze versie, dus ik wacht op zijn aankomst, daarna zal het afhangen van de regen en de kou, ik ben een van de kwetsbare mensen, zelfs heel kwetsbaar
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 27/10/18, 22:02

Moindreffor schreef:de bios hier, we zijn net gestopt met ze met geweren neer te schieten : Mrgreen:


Uh, ik sprak niet in bio : Mrgreen: ... maar traditioneel...

Moindreffor schreef:Ik keek, ik vond, niet gierig maar 5 of 6 keer de prijs aangekondigd door Didier, het doet pijn aan mijn maag, ik ben op dat moment geen Khmer vert


23€ voor 5kg winterwikke (hier kocht ik dit jaar in een wereldwijde bestelling)
https://www.graines-girerd.com/vesce-c102x1943220

Bij de coop agri 50€ voor 25kg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten