Welke breker om BRF (Raméal Fragmented Wood) te produceren?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: molen aan de RCW produceren?




par Ahmed » 02/06/18, 16:15

Ik ben er niet van overtuigd dat er een groot risico is aan de plaag- of ziektekant, want schimmels bezetten de grond en zijn uiterst effectief. Het recyclageaspect van het materiaal met hetzelfde lijkt mij vrij coherent, aangezien het overeenkomt met de specifieke behoeften van de betrokken fabriek. De andere verklaring is meer triviaal: ik wil verschillende zwarte walnotenbomen vellen die dicht bij mijn twee walnotenbomen staan, dus... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: molen aan de RCW produceren?




par guibnd » 02/06/18, 16:59

Ahmed schreef:Ik ben er niet van overtuigd dat er een groot risico is aan de plaag- of ziektekant, want schimmels bezetten de grond en zijn uiterst effectief. Het recyclageaspect van het materiaal met hetzelfde lijkt mij vrij coherent, aangezien het overeenkomt met de specifieke behoeften van de betrokken fabriek. De andere verklaring is meer triviaal: ik wil verschillende zwarte walnotenbomen vellen die dicht bij mijn twee walnotenbomen staan, dus... 8)

ja logisch, de kortste weg... we zijn lui of we zijn het niet : Lol:
en inderdaad, wat is er beter dan te herstellen naar een walnoot... walnoot
ja je hebt gelijk, soms raak ik in de war! ook ziekten en schimmels, zelfs op 20 meter diepte, kunnen onder de voetzolen worden getransporteerd : Roll:
ik, ik heb 10 meter tussen elke walnootboom gezet, dat is tenminste wat ervoor nodig is, ik heb een 49-jarige opa die erg imposant is!
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: molen aan de RCW produceren?




par Ahmed » 02/06/18, 17:50

Bah! En dan is de walnoot taai, met zijn chemische afweer, hij is veilig voor veel ziekteverwekkers...
Tien meter, ja, dat is verstandig, gezien de spanwijdte van volwassenen... Vijftig jaar oud, dat moet eigenlijk een lekker "knuffeltje" beginnen te worden! :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: molen aan de RCW produceren?




par guibnd » 03/06/18, 12:48

wanneer ik laurierpalm vermaal (zelden maar ik heb het een keer geprobeerd), komt er een sterke geur naar boven!
het ruikt naar lijm denk ik
waarom deze sterke geur? is de geraspte laurier interessant of in ieder geval niet slecht?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: molen aan de RCW produceren?




par Ahmed » 03/06/18, 22:26

Veel bomen en struiken bevatten geurstoffen die vaak chemische verbindingen zijn die bedoeld zijn om hen te beschermen tegen roofdieren, dus walnotenbomen ademen een sterke karakteristieke geur uit, juglone.
De eerste keer dat ik versnipperd materiaal in mijn tuin verspreidde, was het een laurierkers die een tuinarchitect me had gegeven (het was wat hij bij de hand had) en ik was niet ontevreden met het resultaat, ook al was het niet wat ik liever had...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: molen aan de RCW produceren?




par Ahmed » 13/10/18, 21:33

Tegenwoordig treurwilgentakken vermalen. Productie van vrij veel shredderstaarten: de fijne twijgen van de uiteinden worden buiten de stapel uitgeworpen omdat deze strengen weliswaar fijn zijn, maar door hun lengte een grotere massa hebben en meer energie verzamelen tijdens het uitwerpen. Omdat ik weet dat de messen behoorlijk wat misbruik hebben gemaakt van uitgebreide slijpsequenties, besluit ik ze opnieuw te slijpen voordat ik verder ga. Goed voor mij, want ik merk meteen een verbetering qua snelheid en het wegvallen van versnipperingsstaarten: alles wordt op een uniforme manier op de stapel geprojecteerd. Het is dan ook een belangrijke parameter om rekening mee te houden alvorens het kneusgedrag van een plant te kwalificeren.
Het is daarom belangrijk waakzaam te blijven op de snijkwaliteit van de messen, vooral omdat de achteruitgang van deze eigenschap geleidelijk is en zich niet al te duidelijk manifesteert, voor zover de machine blijft slikken zonder al te veel te klagen. .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: molen aan de RCW produceren?




par eclectron » 12/03/19, 16:11

Ahmed schreef:
Welke planten wilt u behandelen?

Alles als het kan.
Boommaat (es, wilg, linde, esdoorn, populier en soms fruitbomen en bamboe), dus takken 6 tot 8 cm groot aan de basis. Ik zou waarschijnlijk liever kappen totdat ik de diameter van de takken verklein tot 4 of 5 cm.
Aan de andere kant heb ik ook veel heggen gesnoeid, waaronder Leyland cipres.
en lommerrijk in een zeer gevarieerde haag (eleagnus, liguster, deutzia, vegelia, fosithya, neporanje, hazelaar, Kaukasische laurier, ik moet niet vergeten lol)
Omdat het knippen van heggen me niet interesseert, laat ik het vaak uitlekken. Maten kunnen +1m lang zijn.
Hij wordt niet groter dan 1 tot 2 cm in doorsnee, de liguster is nog veel kleiner.

Ahmed schreef:
Ik denk dat het grotere model waarschijnlijk meer volume per tijdseenheid zal inslikken, maar in de praktijk is, zoals je ziet, de operator de beperkende factor en de shredder loopt vrij vaak door in vergelijking met de fasen in de belasting verbeteren ook twee operators de bezettingsgraad van de machine.

Ja met de huurslijper waren we ook met 2 en ik bevestig dat de messen heel scherp moeten zijn, dat verandert alles. (gezien in draad)
Ik zag ook dat je veel aanpassingen hebt gedaan en dat je goed omgaat met lassen op metaal. Hoed!

Nou ik twijfel nu tussen het grote en het kleine model...
Want afgezien van mijn grote stapel (3 jaar snoeien waarschijnlijk semi-gecomposteerd voor wat er op de grond ligt) zou ik geen groot gedeelte meer moeten uitgeven.
Over 2 jaar zou ik besloten hebben! :D
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: molen aan de RCW produceren?




par Ahmed » 12/03/19, 19:24

Alles wat je noemt gaat probleemloos door de maalmachine en levert een zeer correct versnipperd product op. Naaldhout is ook geen probleem: ik heb net met succes een heel groot volume Douglas-sparren gepasseerd en eerder ceder en sparren versnipperd...
Ik heb een groot stuk thuya in het vizier: een haag die behoorlijke proporties heeft aangenomen en die ik definitief ga "uitroeien" (de stukken die ik niet maal in mijn kachel verbrand ik en ik vind dat het een goede brandstof is).
Wat betreft je grote oude hoop, je moet kijken of het door zijn leeftijd geen droog hout wordt, want de versnipperaar is daar niet voor ontworpen, het vereist een veel grotere inspanning dan groen hout: probeer het met een snoeischaar in het vergelijken van staven van de dezelfde diameter. Welnu, een beetje droogte dat niet te zwaar is, gaat sowieso over, maar overdrijf het niet... Als het gedeeltelijk verrot en erg vochtig is, kan het goed werken; je moet proberen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: molen aan de RCW produceren?




par eclectron » 13/03/19, 08:43

Perfect als alles goed gaat.
Voor droog hout is er, dat is zeker... Ik zal zien, ik zal een blok maken met de grote secties, als dat een probleem is, weet ik niet echt wat eronder zit...
Met een papiervernietiger voor thuis zou ik tijd hebben om te sorteren, terwijl je met een huurvernietiger de dag winstgevend moet maken, geen tijd om te sorteren of te knippen.
Zoals ik de stapel heb gemaakt in afwachting van de huurmolen die van 15 cm gaat, gaat zelfs droge 8 cm goed, als hij goed geslepen is.

Bij nader inzien denk ik dat ik voor de grote ga, die zal toleranter zijn en ik zou er geen spijt van hebben als ik de kleine heb genomen en dan tegen mezelf zou zeggen "jammer dat hij niet een beetje krachtiger is".
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: molen aan de RCW produceren?




par Ahmed » 13/03/19, 10:28

Ik moet u zeggen dat ik ook goede ervaring heb met grote versnipperaars en vooral met middelgrote, aangezien ik er al enkele jaren een gebruik: model achter de tractor aangekoppeld, met schijf, aangedreven door hydraulische walsen; snijcapaciteit ongeveer 18 cm in diameter. Ik heb wat bossnippers gemaakt (daar, er is veel voor nodig!) en veel cederhagen verpletterd. Voor dit laatste gebruik gedroeg het zich goed, maar over het algemeen is het niet erg geschikt voor klein groenafval, aangezien de rollen het materiaal tegen de messen drukken en daarom niet goed werkt voor wat flexibel is => neiging tot verstopping.
U zult zien dat u met het soort machine dat u van plan bent te "adopteren", zelfs zachte planten of halfhoutachtige stengels, zoals stokrozen, kunt versnipperen, in tegenstelling tot wat de site van de verkoper beweert (vanwege de geschatte vertaling is deze takkenversnipperaar gecatalogiseerd in de groenteversnipperaars, wat in de hoofdtekst wordt ontkend : Cheesy: ).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 367-gasten