Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 10:54

Moindreffor schreef:en daar in de moestuin moet je weken, zelfs maanden of zelfs jaren van tevoren plannen, als ik er alleen maar aan denk, voel ik me ouder worden : Oops:


Beeld dat is het ongeveer ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 21/09/18, 09:56

: Lol: : Lol:
Ja, dat is het Nico, maar ik kan een paar seconden anticiperen : Twisted: maar over een paar weken, maanden of zelfs jaren :schok: :schok: het is niet hetzelfde : Mrgreen:
Ik denk dat er training voor nodig is, net als op een motorfiets, maar het moeilijkste deel is volgens Moindreffor plannen voor anticipatie ... en daar wordt het vermoeiend om er gewoon over na te denken : Oops:

Maar ik heb het meteen gezegd, het bewijs: ik was niet van plan mijn druif zo te oogsten, maar ik verwachtte het door maandag aan RTT te vragen : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: we weten het nooit :P
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 21/09/18, 12:24

Diabolorent schreef:: Lol: : Lol:
Ja, dat is het Nico, maar ik kan een paar seconden anticiperen : Twisted: maar over een paar weken, maanden of zelfs jaren :schok: :schok: het is niet hetzelfde : Mrgreen:
Ik denk dat er training voor nodig is, net als op een motorfiets, maar het moeilijkste deel is volgens Moindreffor plannen voor anticipatie ... en daar wordt het vermoeiend om er gewoon over na te denken : Oops:

Maar ik heb het meteen gezegd, het bewijs: ik was niet van plan mijn druif zo te oogsten, maar ik verwachtte het door maandag aan RTT te vragen : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: we weten het nooit :P


: Mrgreen: het begint daar ook ... : Mrgreen:

Goede oogst.

Aan onze kant wordt het een landbouwbeurs ... : Idee:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 03/10/18, 09:54

Goede, gemengde resultaten voor wijn :|

Wat de druiven betreft, de clusters zijn veel talrijker dan vorig jaar, maar ze hebben geleden.
IMG_2194.JPG


Nog steeds een aantal leuke clusters in het algemeen ...
IMG_2199.JPG


... maar het was noodzakelijk om ze met de hand te sorteren voordat je ze betrad :schok:
IMG_2197.JPG


Alleen hier begon de alcoholische gisting niet zoals het hoort en vond deze niet plaats zoals zou moeten: meer suikers maar geen alcohol :schok:
Niet zoet genoeg, niet genoeg natuurlijke gist? Ik weet het niet!
Het verkregen sap was helemaal niet goed dus ik nam niet de moeite om te knijpen: in de prullenbak!
IMG_2209.JPG


We hebben daarom opnieuw geoogst (gelukkig zijn er nog steeds clusters) maar ondertussen hebben we een klier gekocht.
IMG_2207.JPG


Veel sneller en efficiënter dan vollopen :schok: :D
IMG_2204.JPG


Deze keer hebben we direct in vaten gedaan en om zeker te zijn van het begin van de gisting, voegden we gist toe. Het werkt op dit moment, het borrelen is bezig, we kruisen onze vingers :D
IMG_2208.JPG


Toen voor het persen vonden we een kleine tweedehandspers (pool van de kussensloop en pikhouweel mouwen :schok: ) we gaan vanavond halen 8)
Pressoir.jpg
Pressoir.jpg (86.11 Kio) 2618 keer bekeken


Meer dan knowhow :schok:

Anders de tomatenoogst op maandag na een goede oogst al op vrijdag:
IMG_2203.JPG

+ een basis van krat cherrytomaten :)
1 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Stef72 » 03/10/18, 16:58

geweldige druivenpers!

Ik ben erg geïnteresseerd in dit gebied, thuis hebben we appelsap gemaakt, ik brouw ook bier, speelse activiteit en dat geeft veel voldoening!

houd ons aan het sap!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 04/10/18, 19:11

Diabolorent schreef:
Alleen hier begon de alcoholische gisting niet zoals het hoort en vond deze niet plaats zoals zou moeten: meer suikers maar geen alcohol
Niet zoet genoeg, niet genoeg natuurlijke gist? Ik weet het niet!
Het verkregen sap was helemaal niet goed dus ik nam niet de moeite om te knijpen: in de prullenbak!



Het is mogelijk dat de droogte en de hoge temperaturen de ontwikkeling van de gisten niet bevorderden, omdat ze de meeldauw blokkeerden [tot nu toe, thuis, in de tunnel of buiten, de tomaten zijn niet / weinig aangetast - Ik denk dat de "gedroogde bladeren" niet per se valse meeldauw zijn].

Het is ook mogelijk dat je overdreven zoete druif de gisting heeft geblokkeerd. Ik weet niet meer uit welk suikergehalte natuurlijke gisting moeilijk wordt.

Zie: https://www.vignevin-sudouest.com/publi ... olique.php

Ik denk - maar ik ben niet bekwaam in wijnen - dat je eerder zou hebben geoogst om wat zuur te hebben ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 04/10/18, 20:28

Did67 schreef:
Diabolorent schreef:
Alleen hier begon de alcoholische gisting niet zoals het hoort en vond deze niet plaats zoals zou moeten: meer suikers maar geen alcohol
Niet zoet genoeg, niet genoeg natuurlijke gist? Ik weet het niet!
Het verkregen sap was helemaal niet goed dus ik nam niet de moeite om te knijpen: in de prullenbak!



Het is mogelijk dat de droogte en de hoge temperaturen de ontwikkeling van de gisten niet bevorderden, omdat ze de meeldauw blokkeerden [tot nu toe, thuis, in de tunnel of buiten, de tomaten zijn niet / weinig aangetast - Ik denk dat de "gedroogde bladeren" niet per se valse meeldauw zijn].

Het is ook mogelijk dat je overdreven zoete druif de gisting heeft geblokkeerd. Ik weet niet meer uit welk suikergehalte natuurlijke gisting moeilijk wordt.

Zie: https://www.vignevin-sudouest.com/publi ... olique.php

Ik denk - maar ik ben niet bekwaam in wijnen - dat je eerder zou hebben geoogst om wat zuur te hebben ...

ja, de oogst wordt altijd geactiveerd afhankelijk van het suikerniveau
en daarom had je je druivensap moeten bewaren en laten rotten, er zou geen vinificatie zijn geweest maar een alcoholische gisting en je had druivenmarc kunnen maken door deze alcohol te destilleren zoals we doen door gevallen appels te macereren , mirabelpruimen en ander fruit, jammer van het weggooien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par chafoin zijn » 04/10/18, 22:26

Did67 schreef:Het is mogelijk dat de droogte en de hoge temperaturen de ontwikkeling van de gisten niet bevorderden, omdat ze de meeldauw blokkeerden [tot nu toe, thuis, in de tunnel of buiten, de tomaten zijn niet / weinig aangetast - Ik denk dat de "gedroogde bladeren" niet per se valse meeldauw zijn].
Hetzelfde hier, het is echt geen jaar in Mildiou.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 05/10/18, 09:23

We kunnen al video's op YouTube aanbieden die "demonstreren" dat zo'n perlimpinpin-poeder, zo'n esoterische, kwantum- of biodynamische praktijk of wat dan ook werkt!

Bij afwezigheid van getuigen ("controles") werkt alles. Dit jaar.

Ik heb nog steeds 3-video's om te bewerken, maar ik moet een vierde filmen voordat ik door deze golf wordt betrapt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 05/10/18, 10:22

Ik kan altijd navraag doen bij mijn dochter ... ze werkte tot voor kort op de Littorale ...

http://www.lalittorale.fr/
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 155-gasten