Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 20/09/18, 16:32

Moindreffor schreef:kruipende tijm is een onderstruik, dus er is houtachtig

maar ja wat is er gebeurd?


Het was een tiental jaar geleden, in het pleziergedeelte. Tot mijn verbazing bleef het goed zitten. En de grond was redelijk goed bedekt, ook al kwamen er beetje bij beetje meer invasieve planten in beeld. Tegenwoordig is het een woestenij voor het huis... Nou ja, een soort... Een "meer dan luie" pleziertuin...

Ik ga wat archeologie doen om te kijken of er nog wat over is en een "hoekje" in de moestuin inrichten.

Wat ik me herinner is dat de bolgewassen (tulpen, hyacinten) doorbraken en er bovenop groeiden! Enig idee voor de uien/sjalotten????
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 20/09/18, 16:34

nico239 schreef:
Zonder zekerheid dat dit voor iets anders dan granen geldt


Dit zijn de “TCS”-technieken die ik bespreek in mijn boek... Gedeeltelijk geïnspireerd door Manfred Wenz.

Tarwe wordt in de herfst gezaaid. De radijs zal, aan het einde van zijn levensduur (hij bloeit), snel goedgekeurd worden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 16:45

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:kruipende tijm is een onderstruik, dus er is houtachtig

maar ja wat is er gebeurd?


Het was een tiental jaar geleden, in het pleziergedeelte. Tot mijn verbazing bleef het goed zitten. En de grond was redelijk goed bedekt, ook al kwamen er beetje bij beetje meer invasieve planten in beeld. Tegenwoordig is het een woestenij voor het huis... Nou ja, een soort... Een "meer dan luie" pleziertuin...

Ik ga wat archeologie doen om te kijken of er nog wat over is en een "hoekje" in de moestuin inrichten.

Wat ik me herinner is dat de bolgewassen (tulpen, hyacinten) doorbraken en er bovenop groeiden! Enig idee voor de uien/sjalotten????


Oké, het verscheen dit jaar in grote hoeveelheden... in het pleziergedeelte (zie foto)

Maar ik weet niet of dit komt door de regenachtige lente (wat vreemd lijkt voor de tijm) of gewoon een perceel dat aan zijn lot is overgelaten en sinds 2016 niet meer is gemaaid...

Het gevecht met de wateraardbei is echter hevig.

Midden in de zomer was ik een beetje bang, want na de bloei verdroogt het alsof het gaat sterven...

Maar sinds begin september (hoewel zonder regen) lijkt het weer tot leven te komen...

Nou, ik heb niets tegen wateraardbei, maar ik geef de voorkeur aan wilde tijm.

Bovendien lijkt het de winter goed te overleven, hetzelfde geldt voor de droogte, dus het komt allemaal goed...

Aan de andere kant, waar ik geen goed inzicht in heb, is de verspreidingssnelheid, omdat het hier "uit zichzelf naar voren kwam": we hebben er geen gekocht

De rest van het avontuur door de maanden heen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 16:49

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Zonder zekerheid dat dit voor iets anders dan granen geldt


Dit zijn de “TCS”-technieken die ik bespreek in mijn boek... Gedeeltelijk geïnspireerd door Manfred Wenz.

Tarwe wordt in de herfst gezaaid. De radijs zal, aan het einde van zijn levensduur (hij bloeit), snel goedgekeurd worden.


En wanneer werd er volgens jou radijs gezaaid?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 20/09/18, 17:18

Ik liet de video aan het einde lopen op de halve finale in de radijsjes, de volgende die begon te spelen is nog verbluffender
Ik hou van het voorbeeld met de passage van het geploegde perceel, de man zinkt in de modder met de dikte van de ploeg en er groeit niet veel en hij gaat direct naar het volgende perceel zonder te ploegen en daar is het groen en het zinkt niet

laat het op autoplay staan, je zult het in één oogopslag zien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 20/09/18, 19:37

nico239 schreef:
Did67 schreef:
nico239 schreef:
Zonder zekerheid dat dit voor iets anders dan granen geldt


Dit zijn de “TCS”-technieken die ik bespreek in mijn boek... Gedeeltelijk geïnspireerd door Manfred Wenz.

Tarwe wordt in de herfst gezaaid. De radijs zal, aan het einde van zijn levensduur (hij bloeit), snel goedgekeurd worden.


En wanneer werd er volgens jou radijs gezaaid?


Het is absoluut een geoogste radijs: https://www.arvalis-infos.fr/les-princi ... ticle.html

Hoogstwaarschijnlijk gezaaid in de zomer, na de oogst van de vorige oogst: http://www.supagro.fr/ress-pepites/Plan ... _four.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 23:43

Oké, ik zag dit inderdaad tussen de verzamelaars....
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/09/18, 11:26

vandaag veel werk in de moestuin, ik heb het kleine laagje hooi dat overbleef gedecompacteerd om de dikte te zien die eigenlijk overbleef in afwachting van het verplanten van mijn witte uien
dus aangezien het vandaag zonnig is en er voor vanmiddag of zelfs vanavond en morgen regen wordt voorspeld, zal het weer rond mijn uien gaan liggen
dit jaar is het gelukt met zaaien, ik ben er eerder mee begonnen dan vorig jaar, ik denk dat ik volgend jaar de hoeveelheid zal verdubbelen

trouwens, kleine belletjes uien die net op de grond waren geplaatst en bedekt met een hele dikke laag hooi waren niet gerezen, te droog na het planten, nu het goed heeft geregend en de laag is kleiner geworden, klaart het op, wat aangeeft dat we Ik moet niet wanhopen, en ik zie dat er alles bij elkaar genomen meer is dan ik dacht, het markeert bijna de weg

Ik herinner me dat hooi dat te laat wordt gelegd, en in een te dikke laag, al het water absorbeert en de grond niet meer bereikt, zodat het hooi niet afbreekt in contact met de grond die droog blijft. Je hebt dus een goede laag nodig. maar niet te veel en niet te weinig
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 22/09/18, 11:36

Ja, ik vraag me af wat we met dit overgebleven hooi moeten doen, kunnen we het het volgende jaar droog houden en zo het regenwater gemakkelijker de grond laten bereiken?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/09/18, 11:46

chafoin zijn schreef:Ja, ik vraag me af wat we met dit overgebleven hooi moeten doen, kunnen we het het volgende jaar droog houden en zo het regenwater gemakkelijker de grond laten bereiken?

er is heel weinig over, ik denk zelfs dat er maar net genoeg is om de groei van onkruid tegen te gaan, dus ik ga mijn uien verplanten, en hooi of droogmaaien voor het onkruid toevoegen

op de rest van de moestuin ga ik een laagje mest leggen en daar bovenop leg ik in februari het hooi, het is in MO dit jaar goed bijgevuld, maar mijn koelkast is nog lang niet vol, het is een beetje zoals de koelkast van het kamperen daar, voor al die heerlijke groenten zou ik een Amerikaanse koelkast nodig hebben, daar ga ik met mijn mestinname naartoe proberen te bewegen

bewijs dat de toevoer van water om de bodem te voeden belangrijk is, na de paar stormen heeft mijn pompoenplant geprofiteerd van de afbraak van het hooi en de toevoer van stikstof (urine) om zich weer te ontwikkelen, plotseling een tweede pompoen die twee keer zo groot is als de één aan het begin van het seizoen

dus hooi zonder water = geen afbraak = geen leven = groenten die niet groeien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 164-gasten