Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 19/09/18, 20:05

De geldigheid van een bewering moet worden begrepen voor een bepaald gebied, een gebied dat zorgvuldig moet worden gespecificeerd, tenzij het heel duidelijk is (dat zelf varieert naargelang het publiek).
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/09/18, 10:06

Zeker.

Maar er is niettemin een "corpus van concepten" dat normaal gesproken wordt geaccepteerd door een bepaalde gemeenschap (bijvoorbeeld mensen die Frans spreken in Frankrijk): het woordenboek. Het specificeert de algemeen aanvaarde betekenis van woorden. We specificeren daarom niet elke keer - we zijn over het algemeen tevreden met het specificeren van "weinig gebruikte betekenissen", of zelden gebruikte woorden ...

Daar lijkt het mij dat er geen noodzaak was voor drosophila-sodomisatie. Niet-gespecificeerde "terrestrische biomassa" betekent "biomassa van de aardbol". En dus is de bewering dat regenwormen 80% van die biomassa uitmaken, stom.

"terrestrisch": dit is wat Larousse zegt:


Wie hoort bij onze planeet, Aarde: de aantrekkingskracht van de aarde.
Dat gebeurt op aarde, in tegenstelling tot de hemel: ons aardse leven.
Die leeft of groeit op het vaste deel van de wereld (in tegenstelling tot waterdieren, zeeën, enz.): Landdieren. Landplanten.
Die is gevestigd op de grond, in tegenstelling tot lucht of zee: vervoer over land.
Literaire. Dat is materieel, tijdelijk (in tegenstelling tot spiritueel).
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 20/09/18, 12:23

Zonder de fruitvliegjes te verstoren, moet worden opgemerkt dat de kwalificatie van aards verwijst naar de aarde, maar ook door semantische benadering, naar de aarde (die veel restrictiever is, vooral als het als "akkerbouw" was gespecificeerd); en in een tijd waarin taal veel ‘artistieke’ vaagheid bevat, is het niet verwonderlijk dat misverstanden het gevolg zijn.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 20/09/18, 12:32

ChristianC schreef:Tegenover het valse nieuws, er gaat niets boven bepaalde rubrieken die onlangs door de media zijn ingevoerd:
Dus ongeveer regenwormen :

Is het waar dat regenwormen 80% van terrestrische biomassa uitmaken?
Interessant artikel merk ik met name op:

Een studie door het Participatory Observatory of Earthworms (University of Rennes 1) voor het National Observatory of Biodiversity vindt cijfers van individuen per vierkante meter variërend van 149 in bossen tot 421 in weiden die 163 doorlopen in de wijnstokken en 280 in de tuinen.


Dus het aantal verdubbelt van het bos naar de weide, ten behoeve van de laatste, wat niet overeenkomt met wat men in eerste instantie zou denken. En dat gaat in de richting van Didier: het is noodzakelijk om plantaardige gewassen te associëren met open ruimtes, in plaats van met het ecosysteem van het bos. Toch zouden we moeten zien wat voor soort wormen het elke keer is ...

Ik merk ook de zwakke specificiteit van de wijnstokken op, maar we moeten weten of dit komt door de behandelingen waarvan we weten dat ze zeer schadelijk zijn voor regenwormen ... Zijn er zo weinig regenwormen in een wijnstok van " natuurlijke wijn "?

Eindelijk de hoeveelheid tuinen, tussenliggende ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/09/18, 15:11

Ik heb het document niet bekeken ... Ik ben te verspreid.

1) Ik ga ervan uit dat dit gemiddelde gegevens zijn, die een groot aantal situaties weergeven.

2) De wijnstok wordt niet alleen met koper behandeld, met accumulaties die de toxiciteitsgrenzen voor wormen ruimschoots overschrijden. Het wordt nog steeds, ook al evolueert het, te vaak "kale aarde" geleid ... Al met al verbaast het me dat er gemiddeld zoveel wormen overblijven.

3) Idem voor de tuinen, meestal nog "kale grond" gereden en met de helmstok gewerkt. Het cijfer verbaast me ook (dat er nog zoveel zijn!).

4) Het bos is een arm milieu, behalve vezels van koolstof (lignine, cellulose), die niet goed wormen voeden.

Deze gemiddelde cijfers wijzen ons duidelijk de weg: hooi zetten en stoppen met werken op het land! Kijk, het doet me aan iemand denken!
3 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par denis17 » 21/09/18, 11:55

Goed nieuws, het regent eindelijk : Wink:
denis
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 21/09/18, 12:05

denis17 schreef:Goed nieuws, het regent eindelijk : Wink:
denis

hier ook een mooie regen en een behoorlijk lange tijd, dan terugkeer van de zon, mijn hooi zal het waarderen, het zal dat delen met mijn escaroles en krullend, maar vooral met mijn rave-selderij
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
cham65110
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 19/09/18, 16:21
x 3

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par cham65110 » 21/09/18, 12:23

Hallo en sorry om je gesprek te beëindigen,
Nieuw hier op forum, Ik probeer een beetje meer te leren over deze methode, maar 1197 pagina's kost het me tijd :P
Ik ben erg geïnteresseerd in de methode en het principe. Ik heb nu 2 jaar een tuin in de Pyreneeën, op een hoogte van 800 m.
Ik ben dol op tijd doorbrengen in mijn tuin en mijn eigen groenten oogsten, maar helaas heb ik niet genoeg tijd om er goed voor te zorgen!
Vorig jaar was daarom mijn eerste poging ... er waren wat moeilijkheden en misten! Dit jaar was niet beter, binnengevallen door naaktslakken, al mijn zaailingen waren verslonden! Dus ik moet veel werken om sommige culturen te redden ...
Natuurlijk bewerkte ik mijn moestuin door de grond om te draaien ... alleen mijn aardappelen waren op de grond en bedekt met knipsels van kruiden en een soort BRF teruggewonnen in het recyclingcentrum voor groenafval.
Voor volgend jaar wil ik overschakelen naar de no-flip-methode.
Maar ik vraag me af:
-Mijn gewassen hebben dit jaar veel problemen gehad met groeien: sommige hebben dezelfde grootte behouden sinds hun plantage tot vandaag (onder andere aubergine, chili). Weet jij wat het kan zijn?
- Ik was van plan mijn moestuin te roken. Is dit mogelijk en nuttig als ik eindelijk hooi doe? en hoe kan ik het doen? (Ik wil erop wijzen dat mijn moestuin gedeeltelijk onder een dennenboom ligt ... en op het land of een moestuin al een paar jaar geleden aanwezig was voordat we het huis kochten: is de aarde verarmd?) .
Kortom, veel vragen die geleidelijk zullen komen, maar ik hoop in een cultuur te kunnen beginnen zonder de aarde te veranderen;)
dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/09/18, 12:25

Moindreffor schreef:
denis17 schreef:Goed nieuws, het regent eindelijk : Wink:
denis

hier ook een mooie regen en een behoorlijk lange tijd, dan terugkeer van de zon, mijn hooi zal het waarderen, het zal dat delen met mijn escaroles en krullend, maar vooral met mijn rave-selderij


Alles gebeurt ...

Bij ons moeten we de 3e week zonder regen aanvallen, maar opeens klagen we niet ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 21/09/18, 13:04

cham65110 schreef:Hallo en sorry om je gesprek te beëindigen,
Nieuw hier op forum, Ik probeer een beetje meer te leren over deze methode, maar 1197 pagina's kost het me tijd :P
Ik ben erg geïnteresseerd in de methode en het principe. Ik heb nu 2 jaar een tuin in de Pyreneeën, op een hoogte van 800 m.
Ik ben dol op tijd doorbrengen in mijn tuin en mijn eigen groenten oogsten, maar helaas heb ik niet genoeg tijd om er goed voor te zorgen!
Vorig jaar was daarom mijn eerste poging ... er waren wat moeilijkheden en misten! Dit jaar was niet beter, binnengevallen door naaktslakken, al mijn zaailingen waren verslonden! Dus ik moet veel werken om sommige culturen te redden ...
Natuurlijk bewerkte ik mijn moestuin door de grond om te draaien ... alleen mijn aardappelen waren op de grond en bedekt met knipsels van kruiden en een soort BRF teruggewonnen in het recyclingcentrum voor groenafval.
Voor volgend jaar wil ik overschakelen naar de no-flip-methode.
Maar ik vraag me af:
-Mijn gewassen hebben dit jaar veel problemen gehad met groeien: sommige hebben dezelfde grootte behouden sinds hun plantage tot vandaag (onder andere aubergine, chili). Weet jij wat het kan zijn?
- Ik was van plan mijn moestuin te roken. Is dit mogelijk en nuttig als ik eindelijk hooi doe? en hoe kan ik het doen? (Ik wil erop wijzen dat mijn moestuin gedeeltelijk onder een dennenboom ligt ... en op het land of een moestuin al een paar jaar geleden aanwezig was voordat we het huis kochten: is de aarde verarmd?) .
Kortom, veel vragen die geleidelijk zullen komen, maar ik hoop in een cultuur te kunnen beginnen zonder de aarde te veranderen;)
dank u

een goede samenvatting van deze draad in Didier's boek, de luie moestuin, het is niet verplicht, maar het vat het heel goed samen en het is echt een plezier om te lezen
als je een boom in het midden van je moestuin hebt, zal het niet helpen, ik heb buxus rond en alles aan de rand groeit niet echt, maar ik heb een groot tekort aan MO, dus ik zal compenseren dit najaar door meer of minder dikke mest toe te voegen, afhankelijk van mijn luiheid : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 297-gasten