Solar ECS - overproductie?!

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: solar ECS - overproductie?




par Christophe » 17/09/18, 20:17

Ja een zwembad, een spa...of een thermische buffer van enkele m3...of de buurman voorzien van SWW (maar dat wil het "systeem" niet)...

Niet slecht het idee van de reflecto maar ik zou het beperken tot de reflectie in de winter en niet de hoes, voor de hoes is het voldoende om een ​​flexibel afdekmateriaal te trekken (bij voorkeur wit)... wat het reizen zou vereenvoudigen en dus de grootte en installatiekosten.

In feite nam hij het concept van de Ulog-zonneoven over: Solar-thermische / zonne-oven cooker-ULOG-build-and-performance-t10753.html

En dit doet me sterk denken aan het idee dat hier is ontwikkeld door Flytox (in 2009): verwarming-isolatie / house-double-zuidoosten t7157.html

ps: uh zeg dat hij aan de andere kant is? ik heb een twijfel... : Cheesy: : Mrgreen:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 18/09/18, 14:17

Christophe schreef:Niet slecht het idee van de reflecto maar ik zou het beperken tot de reflectie in de winter en niet de hoes, voor de hoes is het voldoende om een ​​flexibel afdekmateriaal te trekken (bij voorkeur wit)... wat het reizen zou vereenvoudigen en dus de grootte en installatiekosten.
Maar dat zou twee afzonderlijke systemen opleveren (dus twee motoren, en misschien moeilijkheden om de twee systemen mechanisch samen te brengen).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: solar ECS - overproductie?




par Christophe » 18/09/18, 15:02

Zeker, maar het is machinaal gemakkelijker om een ​​rolgordijn af te rollen dan om spiegels (zwaar, broos, enz.)

Ik geloof dat de functie "dubbel zuid" in dit systeem interessanter is dan de functie "zonnekap"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 18/09/18, 15:40

Christophe schreef:Zeker, maar het is machinaal gemakkelijker om een ​​rolgordijn af te rollen dan om spiegels (zwaar, broos, enz.)
De "spiegels" zijn metalen platen in dit samenstel.

Christophe schreef:Ik geloof dat de functie "dubbel zuid" in dit systeem interessanter is dan de functie "zonnekap"...
Het feit dat het beide kan doen zonder extra complicaties lijkt mij interessant.
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 18/09/18, 15:44

Ik denk dat het gedeeltelijk verbergen van de panelen vrij eenvoudig te doen is, inderdaad met een gemotoriseerd "luik" een beetje zoals de luiken van de dakramen.
Om de prestaties in de winter te verbeteren, kunnen fresnel-lenzen misschien iets meer bieden.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: solar ECS - overproductie?




par Ahmed » 18/09/18, 15:56

Fresnel-lenzen focussen alleen op een kleiner oppervlak, wat veel grotere afmetingen zou impliceren dan de ontvangende panelen, wat mij in de praktijk best lastig lijkt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 18/09/18, 15:58

president13 schreef:Ik denk dat het gedeeltelijk verbergen van de panelen vrij eenvoudig te doen is, inderdaad met een gemotoriseerd "luik" een beetje zoals de luiken van de dakramen.
Ja, als je alleen deze functie wilt.

president13 schreef:Om de prestaties in de winter te verbeteren, kunnen fresnel-lenzen misschien iets meer bieden.
Mogelijke ...
Het is veel zwaarder en ingewikkelder dan het reflectorsysteem.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: solar ECS - overproductie?




par n.Chr. 44 » 18/09/18, 16:12

Hallo,

Ik heb een reflector-blackout geïnstalleerd (niet-gemotoriseerd), er is iets meer dan 2ans en een half (binnenkort 3 ...): http://www.apper-solaire.org/Pages/Expe ... occultant/

en ik had toen al grotendeels geïnspireerd door deze montage die ik heel slim vond: http://www.apper-solaire.org/Pages/Expe ... /index.pdf

Ik bedank nogmaals de auteur.
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 19/09/18, 14:25

Ahmed schreef:Fresnel-lenzen focussen alleen op een kleiner oppervlak, wat veel grotere afmetingen zou impliceren dan de ontvangende panelen, wat mij in de praktijk best lastig lijkt...


zelfs met één lens per cel?
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 19/09/18, 14:26

Gaston schreef:
president13 schreef:Ik denk dat het gedeeltelijk verbergen van de panelen vrij eenvoudig te doen is, inderdaad met een gemotoriseerd "luik" een beetje zoals de luiken van de dakramen.
Ja, als je alleen deze functie wilt.

president13 schreef:Om de prestaties in de winter te verbeteren, kunnen fresnel-lenzen misschien iets meer bieden.
Mogelijke ...
Het is veel zwaarder en ingewikkelder dan het reflectorsysteem.


Ik dacht meer aan de Fresnel-lenzen die op het paneel worden geplaatst, bijvoorbeeld één per cel.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 118-gasten