Solar ECS - overproductie?!

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Solar ECS - overproductie?!




par president13 » 17/09/18, 16:19

Bonjour à tous,

Ik heb een waterbalon die deels wordt verwarmd door 2 zonnepanelen en voor de aanvulling door de ketel zelf.
In de winter zorgen de panelen voor zo'n 20° (klinkt dat lekker?), de ketel verwarmt de bijverwarming tot 60°.
In de zomer leveren de panelen gemakkelijk 60° (en zouden veel meer kunnen leveren!), de ketel verwarmt niet aanvullend.

Als gevolg van wat....Ik denk dat ik een te grote installatie heb in de zomer...en ik vraag me af of iemand enig idee heeft hoe deze panelen of de overtollige energie voor een ander gebruik kunnen worden gebruikt?
Elk idee is welkom :)

merci,
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 17/09/18, 16:41

Algemeen gebruik is om een ​​zwembad te verwarmen... als men er een heeft.

Anders is er ook dit:


Meer vermogen in de winter en bescherming tegen oververhitting in de zomer :D
1 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 17/09/18, 17:08

Gaston schreef:Algemeen gebruik is om een ​​zwembad te verwarmen... als men er een heeft.

Anders is er ook dit:


Meer vermogen in de winter en bescherming tegen oververhitting in de zomer :D


hallo gaston,
bedankt voor deze reactie :)
dus :

- Ik heb een zwembad. Ik had er al aan gedacht om het te verwarmen met het overschot (hoewel in de zomer .... het bereikt al gemakkelijk 32 graden! maar met het noppendeksel. Dus als ik het op dezelfde manier kan verwarmen, kan het me het zeildoek besparen). Ik heb echter panelen met koelvloeistof en deze zonne-installatie en aan de andere kant van het huis. Wat is de ideale montage om het zwembad te verwarmen met dit type installatie?

- met betrekking tot de foto begreep ik er niets van : Oops: het is wat? een plancha? : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 17/09/18, 17:12

president13 schreef:Ik heb wel een zwembad. Ik had er al aan gedacht om het te verwarmen met het overschot (hoewel in de zomer .... het bereikt al gemakkelijk 32 graden! maar met het noppendeksel. Dus als ik het op dezelfde manier kan verwarmen, kan het me het zeildoek besparen). Ik heb echter panelen met koelvloeistof en deze zonne-installatie en aan de andere kant van het huis. Wat is de ideale montage om het zwembad te verwarmen met dit type installatie?
Een warmtewisselaar op het filtratiecircuit van het zwembad.

president13 schreef:- met betrekking tot de foto begreep ik er niets van : Oops: het is wat? een plancha? : Lol:
Het is een video, je moet erop klikken : Cheesy:
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 17/09/18, 17:21

Gaston schreef:
president13 schreef:Ik heb wel een zwembad. Ik had er al aan gedacht om het te verwarmen met het overschot (hoewel in de zomer .... het bereikt al gemakkelijk 32 graden! maar met het noppendeksel. Dus als ik het op dezelfde manier kan verwarmen, kan het me het zeildoek besparen). Ik heb echter panelen met koelvloeistof en deze zonne-installatie en aan de andere kant van het huis. Wat is de ideale montage om het zwembad te verwarmen met dit type installatie?
Een warmtewisselaar op het filtratiecircuit van het zwembad.


Ja, ik denk dat ik het snap :)
Na in de praktijk... Ik zie niet hoe ik het moet doen. Moet ik vanaf het zwembad een secundair circuit maken dat de zonne-installatie bereikt en dat verwarmd wordt met een wisselaar? of iets anders? En hoe de uitwisseling indien nodig te blokkeren? want anders zijn er altijd verliezen richting het zwembad, ook in de winter.

Gaston schreef:
president13 schreef:- met betrekking tot de foto begreep ik er niets van : Oops: het is wat? een plancha? : Lol:
Het is een video, je moet erop klikken : Cheesy:


ah, het wordt niet weergegeven in mijn browser, ik zal het vanavond zien :)
maar ik heb nu mijn idee...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 17/09/18, 17:31

president13 schreef:Na in de praktijk... Ik zie niet hoe ik het moet doen. Moet ik vanaf het zwembad een secundair circuit maken dat de zonne-installatie bereikt en dat verwarmd wordt met een wisselaar? of iets anders? En hoe de uitwisseling indien nodig te blokkeren? want anders zijn er altijd verliezen richting het zwembad, ook in de winter.
Ja, er moet een circuit gemaakt worden van het zwembad naar de installatie, of van de installatie naar het zwembad.
En het is noodzakelijk om kleppen te voorzien om dit (deze) circuit(s) in de winter te kunnen isoleren.
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 17/09/18, 17:46

Gaston schreef:
president13 schreef:Na in de praktijk... Ik zie niet hoe ik het moet doen. Moet ik vanaf het zwembad een secundair circuit maken dat de zonne-installatie bereikt en dat verwarmd wordt met een wisselaar? of iets anders? En hoe de uitwisseling indien nodig te blokkeren? want anders zijn er altijd verliezen richting het zwembad, ook in de winter.
Ja, er moet een circuit gemaakt worden van het zwembad naar de installatie, of van de installatie naar het zwembad.
En het is noodzakelijk om kleppen te voorzien om dit (deze) circuit(s) in de winter te kunnen isoleren.


ok dank je.
Ik keek rond en kwam deze montage tegen die er interessant uitziet:
Beeld

het voordeel is om de spoel van het verwarmingsgedeelte (niet gebruikt in de zomer) te gebruiken en om te leiden naar het zwembad waar een wisselaar verwarmingswater/zwembadwater is geplaatst. Let op, ik zag de prijs....ga zitten...minstens 1000€.... :schok:
Ik denk dat het beter is om het zelf te doen. Aan de andere kant, het zal ml tube maken !! 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: solar ECS - overproductie?




par Gaston » 17/09/18, 17:48

president13 schreef:Let op, ik zag de prijs....ga zitten...minstens 1000€.... :schok:
Alleen een RVS warmtewisselaar (ondersteunt het chloor van het zwembad) kost deze prijs :?
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 17/09/18, 18:07

Gaston schreef:
president13 schreef:Let op, ik zag de prijs....ga zitten...minstens 1000€.... :schok:
Alleen een RVS warmtewisselaar (ondersteunt het chloor van het zwembad) kost deze prijs :?


Ja..
Ik heb er hier een gevonden:
https://www.piscineale.com/998-echangeu ... gJT0vD_BwE

om nog maar te zwijgen van alles wat er bovenop moet worden toegevoegd ....
het is duur het beetje extra comfort om in oktober te zwemmen met een zwembad van 28°...

anders, een ander idee (het is een kleine winst, maar het kan nog steeds interessant zijn):
- het overschot gebruiken om het water in de wasmachine voor te verwarmen?
0 x
president13
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 17/09/18, 12:41

Re: solar ECS - overproductie?




par president13 » 17/09/18, 19:18

Gaston schreef:Algemeen gebruik is om een ​​zwembad te verwarmen... als men er een heeft.

Anders is er ook dit:


Meer vermogen in de winter en bescherming tegen oververhitting in de zomer :D


Verleidelijk inderdaad :)
Maar verlaat dan de regio's met bijna permanente wind!
Maar het idee is echt goed!
Aan de andere kant, hoe zit het met de ROI?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 148-gasten