En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Ahmed » 15/08/18, 10:07

Natuurlijk! Maar wat schokkend is, is te beweren dat we onszelf (een beetje) van deze olie hebben bevrijd door deze gedeeltelijk te vervangen door landbouwproducten die, energetisch gesproken, slechts derivaten van olie zijn. Dit doet denken aan het verwijderen van takken uit het bos om brandstof te maken, die gecompenseerd zou worden door de toevoeging van chemische meststoffen, die zelf afkomstig zijn van aardolieproducten... : Roll:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Christophe » 22/08/18, 14:10

Ik zeg dat ik niets zeg ...

Landbouw: biologisch net zo effectief als pesticiden tegen parasieten

HELENE GULLY 21/08 om 19:59 uur Bijgewerkt 22/08 om 11:15 uur

Volgens een onderzoek van INRA is biologisch telen minstens zo effectief als het zogenaamde conventionele alternatief tegen ‘bioaggressors’.


https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... 199159.php
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Janic » 22/08/18, 15:56

Christophe schreef:Ik zeg dat ik niets zeg ...

Landbouw: biologisch net zo effectief als pesticiden tegen parasieten

HELENE GULLY 21/08 om 19:59 uur Bijgewerkt 22/08 om 11:15 uur

Volgens een onderzoek van INRA is biologisch telen minstens zo effectief als het zogenaamde conventionele alternatief tegen ‘bioaggressors’.


https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... 199159.php


Precies! Het is zelfs een van de regels van de biologische teelt van de pioniers dat de natuur zichzelf op natuurlijke wijze in evenwicht brengt en het is het menselijk ingrijpen dat er een puinhoop van maakt door zijn monoculturen, zijn kunstmest, zijn opeenvolgende behandelingen, zijn vernietiging van heggen, enz....
Voor de goede orde, ik heb "biologische" tomatenplanten geplant en het blijkt dat ik van alles maar één plant heb met valse meeldauw, alle tomaten zijn aangetast en alle andere planten zijn intact, ik behandel uiteraard niets en zeker geen onkruid wieden en slechts spaarzaam water geven en desondanks doen zij, de anderen, het als een tierelier. Ik maakte dezelfde waarneming bij bonenlijnen waar slechts een paar zeldzame planten waren geparasiteerd, maar niet behandeld, terwijl alle anderen zonder parasieten groeiden. Hetzelfde geldt voor aardappelen die besmet zijn met Coloradokevers het eerste jaar (met de hand geplukt), het tweede jaar bijna niet meer en het derde jaar helemaal niet.
Respecteer de natuurwetten en het zal je belonen (misschien niet honderdvoudig) maar qua gezondheid: ja! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Ahmed » 22/08/18, 16:13

De natuur brengt zichzelf in evenwicht, maar soms met sterke variaties rond een middenlijn.
Natuurlijk, vanaf het moment dat we een parameter massaal veranderen, corrigeren we ofwel de fout, ofwel veranderen we andere, en dan nog andere... Het is duidelijk deze laatste benadering die werd gevolgd, in een perspectief van oneindige correctie van de gevolgen van de technologie. Technologie, of beter gezegd het gebruik ervan (maar het omvat dit gebruik!*) komt voort uit een ideologie voordat het de dochter is van de uitvinding.

* In de zin van alle het gebruik dat ervan gemaakt kan worden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Janic » 22/08/18, 16:45

Je hebt helemaal gelijk! Het probleem is, net als bij andere dingen, de angst die individuen in hun greep houdt die de voorkeur geven aan een tweepersoonsrelatie. Je zult het begrijpen, en gezien mijn canonieke leeftijd ( : Cheesy:Ik herinner me de oude boeren die een vaag beeld hadden van al dit modernisme en hun kinderen die met grote ogen geloofden in de Sinterklaasbeloften van meer opbrengst en dus economische winstgevendheid, maar met klokkenluiders die schreeuwden om de illusie op lange termijn van deze beloften en het waren de klokkenluiders die, zoals altijd, gelijk hadden.
Dus als de reis, de bloem in het kanon, snel was; de terugkeer, met de staart tussen de benen, kan alleen maar langzamer gaan omdat het altijd moeilijk is om je illusies te verliezen en je nederlaag toe te geven (behalve een paar helden van het afgelopen uur...volg mijn blik!!!) :?
Dan ja! Er is onvermijdelijke ongelijkheid (anders vallen we terug in het patroon waaruit we uit de standaardisatie willen komen) en zelfs wenselijk waar de boeren hun ware wortels zullen kunnen vinden... en hun gezondheid, bedreigd door al deze kunstgrepen van de agrochemie.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Ahmed » 22/08/18, 17:36

Ik kende deze oude boeren die achterdochtig waren (waarschijnlijk omdat ze veel gebroken beloften hadden meegemaakt!), maar ik geloof dat hun onwil tegenover het modernisme vooral te wijten was aan het diffuse gevoel dat het veel meer zou ontwrichten dan alleen de voorwaarden van de cultuur. . Laten we niet vergeten dat landbouw evenzeer een manier van leven was als een beroep. Natuurlijk beschikten ze niet over alle elementen om dit gevoel te beoordelen en onder woorden te brengen, terwijl aan de andere kant de voorstanders van landbouwchemicaliën experts waren op het gebied van manipulatie, tegen de achtergrond van een noodzakelijke hausse in de nationale productie. Hoe dan ook, wat hun keuze ook was, ze waren objectief zeker dat ze zouden verliezen, omdat de regels door anderen werden bepaald... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Janic » 22/08/18, 17:46

maar ik geloof dat hun onwil tegenover het modernisme vooral te wijten was aan het diffuse gevoel dat het veel meer zou ontwrichten dan alleen de omstandigheden van de cultuur.
Dat klopt helemaal! En de jonge boeren van die tijd bevinden zich nu in dezelfde situatie van conservatisme, uit angst hun gebruikelijke referentiepunten te verliezen; d.w.z. NPK, preventieve en curatieve behandelingen (hetzelfde gebeurt in de menselijke en dus "dierlijke" geneeskunde) monocultuur, (glyfosaat : Cheesy: ) en andere gewoonten die goed in ons hoofd zitten. En biologisch (commercieel) lijkt hen het nieuwe eldorado en in ieder geval een mogelijke uitweg uit het systeem dat hen ruïneert en doodt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par izentrop » 23/08/18, 00:02

https://www.univ-rennes1.fr/actualites/ ... agresseurs
Niets flagrants, laten we ons niet laten meeslepen. :)
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par Janic » 23/08/18, 07:52

Niets flagrants, laten we ons niet laten meeslepen.
Het is geen kwestie van je laten meeslepen, maar simpelweg van het opmerken van wat de AB sinds hun ontstaan ​​heeft gedaan en die nu met veel vertraging “officieel” worden ontdekt. En dit volgt of begeleidt dezelfde observatie met duivels effectieve alternatieve medicijnen, wanneer ze op de juiste manier worden toegepast.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: En als de BIO een KUNSTAAS was ... euuuuuh!

par izentrop » 23/08/18, 16:02

Niets voor de hand liggend omdat
Deze resultaten bieden interessante perspectieven voor het terugdringen van het gebruik van synthetische pesticiden.
Het gaat niet om organische pesticiden, het is alleen maar om de conventionele mens een lesje te leren.
Ten slotte vertonen biologische teeltsystemen hogere niveaus van aantasting door onkruid ("onkruid") dan CA-teeltsystemen: hun aanwezigheid draagt ​​waarschijnlijk bij aan de diversiteit van soorten die vijandig staan ​​tegenover biologische agressors, door een omgeving te creëren die potentieel minder bevorderlijk is voor ziekten en plagen. .
Veldgewassen lijken zich geen zorgen te maken, omdat in alle gevallen onkruid wordt geëlimineerd vanwege de concurrentie met cultuurplanten en de accommodatie van ziekten en plagen.

Omdat er geen organische herbiciden zijn, bewerken ze het land vaker, waardoor er meer bodemerosie ontstaat.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten