Koelkast - beperk de piek bij het opstarten

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 20/08/18, 21:31

Leo Maximus schreef:... Met een goede TNC hebben we de 230V na een korte tijd omdat de weerstand zal dalen tot 0-ohm ...

Ik corrigeer: komt dichterbij 0-ohm. :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Remundo » 20/08/18, 22:08

Ik heb de bewerking gedaan met NTC-weerstand,
http://sycomoreen.free.fr/syco_CATHI_FA ... l#29052011

aan de andere kant moeten we op onze hoede zijn voor deze kleine gadgets die restwarmte produceren, het is beter om handmatig te shunten ... behalve om de NTC te ventileren. Anders smelt het plastic enz ...
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Dirk Pitt » 21/08/18, 10:59

het werkt met een lamp en conso in de lamp is verwaarloosbaar (vertrouw niet op de kenmerken ervan) omdat het in SERIE staat met de compressor, zodat de spanning aan de klemmen laag is.
de moeilijkheid is om de juiste lampwaarde te vinden die een huidige beperking compatibel maakt met het opstarten van de compressor.
inderdaad, het kan zijn dat de compressor niet kan starten als de stroom te laag is.
1 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Remundo » 21/08/18, 13:00

ja, vandaar het voordeel van een NTC-weerstand die bij verhitting altijd "een handje helpt" omdat de weerstand instort.
0 x
Beeld
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 21/08/18, 15:45

Remundo schreef:ja, vandaar het voordeel van een NTC-weerstand die bij verhitting altijd "een handje helpt" omdat de weerstand instort.

Absoluut Remundo, het is zelfs gemaakt voor! :)

Zie de link voor EPCOS NTC (of CTN) thermistors waar wordt aangegeven dat het bedoeld is voor de "soft start" van elektromotoren: https://en.tdk.eu/inf/50/db/icl_16/P27.pdf

Voor een acceptabele temperatuur (50 tot 75 ° C) kan men een weerstand hebben die lager is dan 1 ohm, om de grafiek te zien.

Het kost in 1,5 € bij Conrad of RS. Zoek gewoon de juiste waarde ... :) :(
1 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 21/08/18, 16:04

Dirk Pitt schreef:het werkt met een lamp en conso in de lamp is verwaarloosbaar (vertrouw niet op de kenmerken ervan) omdat het in SERIE staat met de compressor, zodat de spanning aan de klemmen laag is.
de moeilijkheid is om de juiste lampwaarde te vinden die een huidige beperking compatibel maakt met het opstarten van de compressor.
inderdaad, het kan zijn dat de compressor niet kan starten als de stroom te laag is.

Ik heb vanmiddag snel een proefmontage gemaakt om metingen te doen.

De koelkast is een gewone Philips die oud genoeg is. Het gebied wordt gemeten bij 235 volt.

Ik heb eerst een 40 W lamp in serie gezet => de lamp gaat branden maar de koelkast start niet. Het is geen verrassing. Ik heb 35 effectieve volt gemeten op het stopcontact van de koelkast.

Ik heb de 40 W lamp vervangen door een 60 W lamp => de lamp gaat branden maar de koelkast start nog steeds niet. Ik heb 45 effectieve volt gemeten op het stopcontact van de koelkast.

Ik stopte daar omdat ik geen 75 W- of 100 W-lampen bij de hand heb.

Ik zal later verder gaan door 60 W-lampen parallel te zetten totdat de koelkast start. Het zal me niet verbazen als het een dozijn kost (600 W!). Omdat het circuit een scheidingsbrug vormt, zullen we bovendien nooit een 230 V-sector op de koelkast plaatsen, tenzij de shuntlampen eenmaal zijn gestart zoals ik heb voorgesteld.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par izentrop » 21/08/18, 20:25

Leo Maximus schreef:Zie de link voor EPCOS NTC (of CTN) thermistors waar wordt aangegeven dat het bedoeld is voor de "soft start" van elektromotoren: https://en.tdk.eu/inf/50/db/icl_16/P27.pdf

Voor een acceptabele temperatuur (50 tot 75 ° C) kan men een weerstand hebben die lager is dan 1 ohm, om de grafiek te zien.
Precies en men kan ook een PTC (positieve temperatuurcoëfficiënt) gebruiken in de piekstroombegrenzer.
Beeld https://www.ametherm.com/inrush-current ... t-limiting

Het wolfraam van de gloeilamp is één, maar de weerstand onder normale omstandigheden is te hoog. 60 ohm 20 °, 880 ohm 230 V, de weerstand stijgt zeer snel zodra de gloeidraad rood is.
Zou u geen 1000 W-halogeen in uw laden hebben?
1 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 21/08/18, 21:49

izentrop schreef:Zou u geen 1000 W-halogeen in uw laden hebben?

Neen. Ik had een normale 1000-watt, enorm, het duurde een paar seconden voordat het licht werd, maar het eindigde kapot ...! : Cry:

We zouden (misschien) een toastresistentie kunnen nemen. Tijdens het gebruik van de koelkast kunnen we honderden sandwiches grillen, het zou economisch zijn ... : Lol:
Dernière édition par Leo Maximus de 21 / 08 / 18, 22: 06, 1 keer bewerkt.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 21/08/18, 22:05

Ik verbeterde de montage van vanavond en maakte een nieuwe test vanavond met 3 wolfraamlampen 40, 60 en 75 watts. Ik heb de metingen gedaan met een digitale voltmeter van het laboratorium in plaats van de multimeternaald, onnauwkeurig en niet goed gekalibreerd.

De netspanning is ongeveer 234 volt (rms-spanning).

Met de 40 W-lamp heb ik 16,7 volt op de koelkast, wat natuurlijk niet begint.

Met de 60 W-lamp heb ik 17-volt.

Met de 75 W-lamp heb ik 23,2-volt.

Met 3-lampen parallel heb ik 36,2-volt. Het begint nog steeds niet.

De shunt is een drukknopschakelaar. Hij start de koelkast zodra u erop drukt, maar hij stopt zodra u de druk verliest.

Met 1000 W kan het starten ... : Lol:

Ik merkte op dat de spanning op de koelkast 36,2 volt is en dat de spanning op de 3-lampen 210 volt is, wat een totaal maakt van 246,2 volt voor een netspanning van 234 volt. Ik zie alleen het effect van de inductantie van de windingen.

Ik zal shuntweerstanden met een lage shuntwaarde proberen om erachter te komen welke NTC-thermistorwaarden bruikbaar zijn in plaats van de lamp.

Maar het lost de mogelijke problemen van de convertor en / of batterijen niet op.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par izentrop » 22/08/18, 00:08

Leo Maximus schreef:We zouden (misschien) een toastresistentie kunnen nemen.
Het is nikkel-chroom, temperatuurcoëfficiënt veel te laag voor deze functie.

Voor een gemiddelde koelkast van honderd watt, deze NTC zou moeten afspreken
60 ohm bij start en vervolgens 1 ohm in bedrijf.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten