Koelkast - beperk de piek bij het opstarten

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
valo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/08/18, 07:06

Koelkast - beperk de piek bij het opstarten




par valo » 20/08/18, 09:32

Hallo,

Mijn vragen gaan over een zonne-installatie in 24V omgezet in 220V door een omzetter die het huis voedt:

Het duurde een lange tijd voordat om eindelijk een 220V koelkast die niet verbruiken veel (75W), maar hier is het, de piek begin me piep converter 24 / 220V (4800W) Ik las dat 'op het moment dat de koelkast kon 10 keer de nominale waarde, verbruiken in mijn geval over 750W, moet ik denk dat in de ruimte van een seconde om te veel te nemen op batterijen (batterijen 4V 12Ah 130 2 aangesloten serie / parallel 2 daarom 24V / 260Ah) want eens deze stap is alles goed, mits de batterijen vol zijn ...

Ik heb erover gelezen forum dat ik een grote elektrische gloeilamp in serie met mijn koelkast kon verbinden om de intensiteit bij het opstarten te beperken, zodat de compressor langzamer start en de piek bij het opstarten acceptabel is voor mijn installatie.

Ik zou mezelf vandaag in deze kleine klusjes gooien als ik ergens aan dacht:

Als ik de stekker van een gloeilamp in serie, tijdens het opstarten, moet de intensiteit van de koelkast gelijk aan die van de lamp (serie, omdat het houdt de laagste intensiteit), maar zodra mijn koelkast compressor gelanceerd de lamp zal tussen 100 en 150W (150 / 220 = 0.68A) dan verbruikt meer dan mijn koelkast die 75W (75 / 220 = 0.35A) logisch intensiteit in mijn voeding op dit moment moet van mijn koelkast is zwakker, maar ik ben bang dat mijn lamp op dit moment een teveel aan consumptie veroorzaakt.

Dit zijn mijn vragen:

Heeft iemand ooit geprobeerd deze lamp of weerstandserie aan te sluiten op zijn koelkast?
Kan ik het Wh-verbruik van mijn koelkast niet verhogen door deze lamp toe te voegen?

Een ander ding:

Omdat ik geen 6 mm²-kabels had, verbond ik mijn panelen met mijn MPPT en mijn batterijen met mijn converter met 3G / 2.5 elke keer dat ik de 3 draden samenvoegde om de sectie bij elke terminal te vergroten, ik weet dat dit is niet "aan de norm", maar zijn er ook nadelen aan verbonden?
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 20/08/18, 10:19

We moeten de lamp kunnen shunten (automatisch ...!) Zodra de compressor is gestart.
0 x
valo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/08/18, 07:06

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par valo » 20/08/18, 10:57

Salut!

Hoe noem je "automatisch"? Bedoel je dat het vanzelf uit zou gaan als de compressor start?
Omdat de koelkast meerdere keren per dag wordt getriggerd, kan ik geen actie uitvoeren die de lamp telkens zou overbruggen ...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 20/08/18, 11:23

"Automatisch", bedoel ik met een elektronisch relais of triaccircuit. Het moet bestaan.

U moet een zoekopdracht uitvoeren met het trefwoord "zachte start".

Persoonlijk zou ik een test doen met een lamp en een schakelaar parallel op de lamp, om te zien wat een handmatige "softstart" geeft.

En het moet mogelijk zijn om het elektrische circuit van de koelkast zelf te gebruiken bij het starten. De lamp wordt 1 seconde overbrugd na het starten door een getimed relais. Het is gewoon een idee als dit ... :)

Duizend excuses, ik moet vertrekken ...
0 x
valo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/08/18, 07:06

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par valo » 20/08/18, 11:51

Ok, wat zou je geprobeerd hebben is als het diagram dat ik aan je gehecht heb?

Ik zal eerst proberen om mijn converter naast mijn batterijen aan te sluiten om de kabelafstand te verkleinen en te zien of het nog piept, daarna zal ik de foto van de lamp proberen.
toebehoren
Lampschema in serie + schakelaar 001.jpg
Schematische lamp in serie + schakelaar
Lampschema in serie + schakelaar 001.jpg (442.93 KIO) 13288-tijden bekeken
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 20/08/18, 13:16

Dat is precies het schema.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 20/08/18, 15:12

Ik voeg iets toe: de gloeidraad van een conventionele wolfraamlamp heeft een positieve temperatuurcoëfficiënt. De weerstand is laag tot koud maar neemt toe met de temperatuur. Het is een PTC-thermistor.

In het onderhavige geval zou het tegenovergestelde nodig zijn, dat wil zeggen een thermistor met negatieve temperatuurcoëfficiënt, een CTN (of NTC).

Aan het begin van de koelkast zal de CTN een hoge weerstand hebben, maar deze zal afnemen bij verwarming, en nadert geleidelijk 0 ohm, het ideaal. Het blijft om de juiste ... a-priori NTC thermistor te vinden waarvan de koude weerstand gelijk zal zijn aan die van koude wolfraamlamp (ervan uitgaande dat deze met de lamp werkt).

Zie aan de RS: https://fr.rs-online.com/web/c/passifs/ ... 4294138050
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par izentrop » 20/08/18, 15:25

Hallo,
Het is vaak nodig om een ​​omvormer te groot te maken om inductieve belastingen te regelen.

Een getimed relais. exemple
Als niet iets te proberen is, is de variabele snelheid van een vacuümregelaarmodule terug te vinden op een vacuüm waarvan de motor leeg is.
Zelfs ingesteld op het maximum, veroorzaken ze een zachte start. Dat merkte ik op het grote model Hoover of Electrolux.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus geen garantie dat het werkt op een kleine motor. :)
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par dede2002 » 20/08/18, 19:02

Hallo,

Ok met alles dat hierboven geschreven was, maar ik zou het toch proberen met een andere koelkast (of andere omvormer). Tijdens het opstarten kan er te veel druk in de compressor zijn. En zo zou het nog harder beginnen met minder spanning, als je een weerstand in serie zet ...

Het motorvermogen van de koelkast is niet erg belangrijk, omdat het met tussenpozen werkt.

Anders, voor de kwestie van kabels geen probleem 3 x 2.5 = 7.5 mm2.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Koelkast - verzacht de piek bij het opstarten




par Leo Maximus » 20/08/18, 20:22

Daarom heb ik een CTN-thermistor voorgesteld in plaats van een lamp die een CTP-thermistor is.

Met een goede TNC hebben we de 230V na korte tijd omdat de weerstand tot 0-ohm daalt.

Met de lamp klapt de startspanning in omdat er aan het begin van de koelkast 2-wikkelingen zijn: de startspoel en het opwindwerk en het risico bestaat dat deze niet eens begint.

In elk geval moet er een probleem zijn aan de kant van de omzetter (uitgangssignaal) en / of de batterijen (interne weerstand).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten