Astronomie: verovering van de ruimte en het laatste nieuws van de sterren

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par Christophe » 07/02/18, 11:07

Ja, ik begreep het... maar toch kan de titel verwarrend zijn...

Ik ben het eens met je voorbeeld MAAR als we het hebben over menselijke technologie (zo verschillend van biologie waar de mens slechts een toeschouwer is... of een vernietiger, maar dat is niet het debat) en we zeggen "de meer XXX van de wereld" er moet rekening worden gehouden met het verleden, want de mens is meer de schepper van de technologie dan van de biologie... toch? Dwaal ik af of zo? : Mrgreen:

Kortom, anders is de video interessant, vooral de telemetrie van de snelheid en de verticale landing van de 2 boosters! Ziet eruit als beelden uit een sciencefictionfilm! Synchroon en meer! Wauw!! :schok:

Het begint hier:



Trouwens, hoe komen de boosters in de juiste positie nadat ze zijn gescheiden? Door wrijving?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par Christophe » 28/03/18, 11:44

Binnenkort beschikbaar:



Ik hou van de nauwkeurigheid van de "voorspellingszone" : Cheesy:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par izentrop » 02/04/18, 09:00

Het is gedaan : Mrgreen:
Het Chinese Tiangong-1 ruimtestation werd uiteindelijk grotendeels verwoest toen het maandag omstreeks 0:15 GMT boven het centrale deel van de Stille Zuidzee opnieuw de atmosfeer binnenkwam. https://www.lci.fr/sciences/crash-de-la ... 76416.html
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par moinsdewatt » 16/05/18, 21:08

Een van de helderste quasars in het heelal is ontdekt

door Brice Louvet 16 mei 2018,

Een team van astronomen kondigt de ontdekking aan van het meest lichtgevende zwarte gat dat in het universum bekend is en beschrijft het als een monster dat elke twee dagen een massa verslindt die gelijk is aan onze zon.
............

http://sciencepost.fr/2018/05/lun-des-q ... decouvert/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par moinsdewatt » 07/07/18, 13:00

Een samenvattende video die de toekomstige botsing tussen ons Melkwegstelsel en het Andromedastelsel over 4 tot 5 miljard jaar uitlegt:
https://sciencepost.fr/2018/07/la-voie- ... d-dannees/

Andromeda zelf is het resultaat van een botsing van sterrenstelsels 3 miljard jaar geleden:

Het spiraalstelsel Andromeda ontstond minder dan 3 miljard jaar geleden na een grote botsing tussen twee sterrenstelsels. Dat blijkt in ieder geval uit een recent onderzoek op basis van computersimulaties. Onze kosmische buur zou dus jonger zijn dan onze planeet.

https://sciencepost.fr/2018/02/galaxie- ... une-terre/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par izentrop » 07/07/18, 23:56

Het observatorium van Parijs heeft simulaties uitgevoerd die iets nauwkeuriger zijn, lijkt me. https://www.obspm.fr/la-formation-de-la-galaxie.html



De Franse cultuur wijdde er een programma aan https://www.franceculture.fr/emissions/ ... -mars-2018

Andromeda komt met 120 km/seconde op ons af.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par moinsdewatt » 09/07/18, 22:03

Uitzicht op Ceres in een lage baan

Door Joël Ignasse op 05.07.2018 Sciencesetavenir

De Dawn-sonde in een baan rond de dwergplaneet manoeuvreerde om 35 kilometer van het oppervlak van Ceres af te dalen. De beelden die ze vastlegt zijn de meest gedetailleerde ooit gemaakt.

Beeld

https://www.sciencesetavenir.fr/espace/ ... sse_125633
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par moinsdewatt » 30/07/18, 18:55

"It's a gift of nature": een fotograaf weet bliksem, Mars en de maansverduistering in één shot te combineren

Maxime Verrier volgde vrijdag een onweersbui toen hij deze indrukwekkende foto maakte van de langste maansverduistering van de XNUMXe eeuw.

Beeld

Sommigen hebben het door de bewolking absoluut niet gezien. Maar het is Maxence Verrier gelukt om op vrijdag 27 juli de langste totale maansverduistering te fotograferen. En het slechte weer diende zijn cliché niet. We zien de bliksem naast de rode maan en ook Mars, dat die nacht bijzonder zichtbaar was. Voor Maxence, die het verhaal van zijn jachtpartijen deelt in de vorm van een webserie, is het "de foto van zijn leven". Franceinfo vroeg deze stormtracker naar deze opmerkelijke foto, genomen in de Haute-Loire.

Franceinfo: Onder welke omstandigheden heb je deze opname gemaakt? Had je gehoopt de zonsverduistering te fotograferen?

Maxence Verrier: Ik had niet eens gedacht dat ik deze foto zou maken! We hadden verwacht de zonsverduistering te kunnen fotograferen, maar vanaf 18 uur vestigde zich een dik wolkendek in Rhône-Alpes. Ik, ik ben een stormtracker, in mijn vrije tijd. En toen ze 's avonds een stormachtige situatie aankondigden, nam ik al mijn uitrusting en ging op een jacht van zo'n 200 kilometer en een paar uur. Ik kwam uiteindelijk aan in Sainte-Sigolène en stuitte op een storm die in de buurt van Puy-en-Velay was ontstaan ​​en snel richting Valence gleed. Toen het over het Pilat-massief ging, bevrijdde het zichzelf van zijn elektrische activiteit, wat veel vrij krachtige blikseminslagen veroorzaakte.

Ik had ongelooflijk veel geluk, want de lucht klaarde op en ontdekte de oranje maan en Mars aan zijn zijde. Toen ik deze foto uit de achterkant van mijn apparaathoes zag springen, was ik stomverbaasd. Het is de foto van je leven. Ik ben behoorlijk verblind door dit prachtige geschenk van de natuur.

Wat voegt de storm toe aan deze foto van de zonsverduistering?

Ik denk foto's van de zonsverduistering, we hebben er allemaal duizenden gezien. Maar de kracht van de storm en de energie die hij loslaat naast dit prachtige schouwspel van de sterren brengt ons terug naar onze staat in relatie tot het universum en de wereld. We zijn echt niets, we zijn echt niets. Ik voelde me er oneindig klein door. We kunnen als mens veel dingen, maar het is niets vergeleken met het schouwspel van de natuur. Dat is niet te beschrijven.

Hoe wordt een stormjacht voorbereid?

Het eerste hulpmiddel is het weer. Zo kunnen we anticiperen op stormvooruitzichten en op jacht gaan. We stellen een doel, ook al is het weer nog steeds een onnauwkeurige wetenschap. Vervolgens is het belangrijk om geografische kennis te hebben van de gebieden die we onderzoeken, zodat we weten welke plaats ons een goed beeld zal geven. En dan is er nog de fotoapparatuur: ik vertrek met drie statieven en drie camera's. Het is tropisch materiaal [beschermd tegen vocht door specifieke materialen], omdat onze apparaten over het algemeen doorweekt zijn na een schot.

We kunnen om tien uur 's ochtends vertrekken en de volgende dag om twee uur 's ochtends terugkomen, afhankelijk van waar onze jacht ons brengt. Om eerlijk te zijn, 200 kilometer voor een jacht is niet veel, het is zelfs heel weinig!


https://www.francetvinfo.fr/sciences/as ... 72641.html
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par moinsdewatt » 09/08/18, 21:55

Een mysterieuze gigantische planeet met vreemde kenmerken ontdekt

Gelegen op 20 lichtjaar van de aarde, heeft deze ster verbazingwekkende kenmerken, op de grens tussen een gigantische planeet en een bruine dwerg. Iets om de wetenschappelijke gemeenschap in twijfel te trekken.
...............

https://www.rtl.fr/actu/futur/une-myste ... 7794376779
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Sterrenkunde: laatste nieuws sterren, maart 2016




par Christophe » 13/08/18, 16:03

Ik ken er een die hete billen zal hebben! : Cheesy:

https://www.pourlascience.fr/sd/astrono ... -13913.php

De missie van de Parker Solar Probe zal de zon raken

De Parker-zonnesonde, die op 12 augustus door NASA werd gelanceerd, zal dit najaar in de zonnecorona duiken om de mysteries ervan te onderzoeken.


(...)

in de komende zeven jaar zal de sonde 23 keer om de zon draaien, steeds dichterbij komen en uiteindelijk door de zonnecorona gaan, slechts ongeveer 6,2 miljoen kilometer van het oppervlak van de ster. Zeven keer dichterbij dan de Duitse sonde Helios 2, die het record sinds 1976 in handen heeft.

De Parker-sonde is bedoeld om enkele van de grote vragen over de zon te beantwoorden, zoals hoe de corona tot miljoenen graden wordt verwarmd terwijl het oppervlak relatief koel blijft (ongeveer 5800 Kelvin). Het ruimtevaartuig zal ook de regio bezoeken waar de zonnewind ontstaat. Deze stroom van energetisch geladen deeltjes die uit de zon ontsnapt, kan 800 kilometer per seconde bereiken. Wanneer de zonnewind de atmosfeer van de aarde raakt, veroorzaakt dit prachtige aurora borealis, maar kan het ook satellietcommunicatie en navigatiesystemen verstoren. (...)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : gegyx en 144 gasten