VMC nuttig of niet

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
slikken
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 30/07/18, 11:43

VMC nuttig of niet




par slikken » 30/07/18, 17:24

We hebben zojuist een oud huis gekocht in de Ardèche (07). Het is geheel van zwarte steen (graniet), heeft een bovengronds gedeelte dat sinds altijd als schuur wordt gebruikt, vervolgens een verdieping waar we een woonkamer van 41m2 willen creëren, vervolgens onder de zolder dezelfde oppervlakte bedoeld om een ​​slaapkamer te maken en een badkamer.
De ramen zijn niet erg groot, typisch voor de regio (niet aanpasbaar, geclassificeerde site). Zeer dikke muren.
Het werk is begonnen: dak, cellulosewatten, dampremmende laag... de muren worden ofwel bedekt met kalk, ofwel met zichtbare stenen.
De zolder krijgt een houten vloer en de woonkamer een kleibetonvloer uit "argilus" (https://www.argilus.fr/produit/beton-d'argile/). De muren van het keukengedeelte zijn al voorzien van een zeer dikke betonpleister en worden niet verwijderd (zeer kleine oppervlakte). De plafonds zullen voorzien zijn van latwerk.
De buitenmuren blijven in zichtbare natuursteen. De woning is gelegen op het zuiden.
Mijn man en onze zoon voeren de restauratiewerkzaamheden uit en er rijst na een meningsverschil tussen hen de vraag: de één vindt het nodig om een ​​VMC te installeren, de ander niet?
Ik heb geen expertise op dit gebied, die mij kan helpen om via argumenten te weten wat de meest geschikte oplossing zou zijn, zodat ik het aan “mijn mannen” kan uitleggen.
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: VMC nuttig of niet




par LOGIC12 » 23/02/19, 05:53

hello,

Het hangt ervan af of u de gewoonte heeft om de ramen open te zetten en de vochtigheid zo vaak als nodig uit te blazen.

Je moet weten dat we vooral stoom creëren als we koken, maar ook als we douchen of baden.

Als u een VMC installeert, moet u kanalen kunnen plaatsen: één naar de keuken, één naar de badkamer(s), één naar het toilet (lager debiet dan bij keuken en badkamer. Valse hellingen moeten worden vermeden, daarom moeten de holtes worden vermeden waar zich condens kan vormen.Het is goed om de kanalen te laten isoleren.

Als de installatie te ingewikkeld is, kunt u:
-Installeer een afzuigkap (die de lucht naar buiten zuigt) in de keuken. Vergeet niet om hem aan te zetten tijdens het koken, ook al maakt hij een beetje geluid. Houd er rekening mee dat er verschillende snelheden zijn.

En ook nog een goede afzuigkap in de badkamer. En voor een afzuigkap hebben de kleintjes die gewoonlijk worden aangetroffen vrijwel geen effectiviteit, vooral omdat als ze in een pijp uitkomen er bijna geen lucht naar buiten komt. Ik heb een afzuigkap geïnstalleerd van 180 m3 (aangegeven op het label) en ik heb ervoor gezorgd dat deze niet werd afgeremd door de leiding.
En de afzuigers, het is niet genoeg om ze op het licht te laten werken, dat zou heel, heel duidelijk onvoldoende zijn. Hij moet aan staan ​​tijdens het douchen of baden, en daarna nog eens minimaal 2 uur. (VMC is 24/24 actief, dus wees niet bang om het aan te laten staan.)

En als er lucht naar buiten komt, mogen we niet vergeten dat deze vervangen moet worden. Daarom moet er een goede doorgang onder de deur zijn (circa 15 mm), wat ook betekent dat deze de lucht in de woning ververst.

Hoe zijn de ramen? Om dit goed te kunnen doen, moeten de ramen van zogenaamde droge ruimtes: woonkamer, slaapkamers ventilatie aan de bovenkant hebben (als die er niet is, moet er voor gezorgd worden.

Wat de afzuigkap betreft, deze verlaat de lucht met een hogere snelheid uit het huis dan een VMC, dus overdag kunnen we hem van tijd tot tijd 5 minuten laten draaien, het zal een beetje sneller vernieuwen dan een VMC, maar over een zeer korte tijd.

Thuis zet ik de motorkap op volle kracht, ik open slechts één raam tegelijk gedurende ongeveer 5 minuten, en laat de binnendeuren open staan, dan sluit ik het raam en ga naar een ander raam, enzovoort.
De binnendeuren moeten een doorgang hebben van ongeveer 15 mm om de luchtcirculatie te vergemakkelijken.

Dit kost allemaal wat moeite. De VMC zorgt voor een zwakke maar continue verversing van de lucht.

Het wordt niet alleen gebruikt om vocht te verwijderen, het wordt ook gebruikt om de lucht te vernieuwen. Als we altijd dezelfde lucht inademen als sommige mensen, zijn we als een vis in een kom met oud water. Wij begrijpen daarom de dubbele noodzaak van luchtverversing.

Een huis waarvan de lucht goed wordt ververst, “stinkt” niet als je binnenkomt.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

Re: VMC nuttig of niet




par denis » 07/07/19, 18:19

de Canadese bron is een goede oplossing, niet te verliezen, als het huis ademt, niet waterdicht is om te stomen, is het minder nodig om de lucht te vernieuwen, een minimum van qmm!
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 455-gasten