Het recht van een idioot om anders te denken

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Orpheus
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 12/07/18, 07:35
x 3

Het recht van een idioot om anders te denken




par Orpheus » 14/07/18, 11:55

Kom op, laten we plezier maken.

- Ik neem nauwelijks zout
- Ik heb geen studieniveau (nou ja maar nee)

Dus mensen zullen zeggen dat ik een idioot ben 8)

Tot zover niets nieuws onder de zon.

Maar nu dit ding dat bijna geen cultuur heeft, onderste kampioen van aardrijkskunde, geschiedenis of biologie... denkt! :schok:

Laten we meer in detail treden: ik zit in elektronica-computers en ontwerpproducten. Precisie nogmaals: ik heb de kans om graag te creëren, dus mijn baan past als een handschoen.

Mijn doel hier is om te praten over de werkelijkheid: de stroming die iedereen kent en gebruikt.
Het is dus "echt".
Het is zo echt dat het je zowel kan doden als genezen.
Verder nog: wat is nu eigenlijk de stroming? het antwoord is dat we weten wat het doet, maar niet wat het "is".
Wat me amuseert in het leven is dat alles om ons heen erop lijkt: we denken dat we een object grijpen, met onze blik, met onze hand, door te ruiken... maar we weten helemaal niets van zijn ware "identiteit". Erger nog, hoe meer we onze identiteit zoeken, hoe meer het ons zal ontgaan: de werkelijkheid is altijd afhankelijk van de persoon die haar waarneemt.
Zo past ons elektron, de basis van "elektronica" en "informatica", niet in de hand.
Het is niet rond en schoon, en als iemand het zou kunnen observeren, zou de volgende waarnemer het anders met andere middelen zien.
In een andere "realiteit" bestaat het elektron "niet", het is overal beetje bij beetje, het is gewoon statistisch meer hier dan daar.

Kortom, onze idiote geest -omdat het spijt me u te moeten zeggen, maar u lijkt sterk op mij- schetst zichzelf een bevroren beeld van zijn omgeving, door het te vergelijken met een meerderheid van andere soortgelijke beelden, besluit dat het een realiteit vormt van waaruit hij kan zijn begrip van de wereld vergroten.
Maar zijn beeld is vanaf het begin onjuist en vandaag weten we het perfect.
Behalve dat ... zonder schilderij wacht ons waanzin, dus bouwen we liever 'echt bestaan' op een valse basis, waarvan we zelfs bepaalde valkuilen kennen, want om te 'bewegen' moeten we ons op zijn minst bewust zijn van het hebben van een positie , fout of niet. Soms blijven we zelfs een vals beeld gebruiken omdat we er te veel op gebouwd hebben en het al overeind staat, dit is precies het geval bij ons elektron.
Het doet me ook denken aan een zin (want uiteindelijk komt alles samen) over de uitdagingen: "Ze kwamen daar omdat ze niet wisten dat het onmogelijk was"

Terug naar mij, de Cretin.
Op een dag heb ik een bijzondere ervaring: na de waarneming van een onoverkomelijk probleem (ik had "s" moeten plaatsen) en heel-heel-heel-heel hartzeer, Ik had een soort openbaring: on liet me "het leven" zien, de werkelijkheid "stroomde door me heen". Het lag voor de hand, ik was toen een genie (zonder de superieure kwalificatie) ​​maar terwijl je de indruk hebt dat ik al wist . Het is moeilijk uit te leggen, maar het lijkt een beetje op wat we momenteel begrijpen, in een "normale" toestand, enorm belachelijk is in vergelijking met de "echte" realiteit. Het is extremer geluk, bevrijding...

Deze ervaring weet ik dat duizenden mensen het al hebben meegemaakt en het bevestigt mij desnoods nogmaals dat we zijn allemaal idioten soms "Normal".
Daarvoor hoef je geen christen te zijn: ik geloof dat het christendom net als het jodendom of de islam puur is oplichting voor duidelijke redenen. Ik zeg niet dat er geen ware of "wijze" elementen zijn.
Laten we trouwens een veelzeggend voorbeeld nemen "De waarheid zal je bevrijden" , geciteerd uit de Bijbel.
Dat is waarschijnlijk waar, BEHALVE die waarheid die je niet zult kennen "terrein", dat het geen verband houdt met Jezus of zijn collega's Mohammed, Mozes...
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par moinsdewatt » 14/07/18, 23:46

Een kalmerend middel nodig?
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par eclectron » 15/07/18, 09:35

Wel mijn konijn! : Lol:
Beeld
Dit is waarschijnlijk allemaal niet verkeerd.
Maar is het waar???
Naar mijn mening zijn we, zolang we de genoemde openbaring niet naleven, gedoemd te speculeren, te kibbelen tussen speculanten, met als doel, bewust of niet, de genoemde openbaring te kennen... ontoegankelijk voor het speculerende konijn, aangezien hij zoeken.
Moeilijk, zo niet onmogelijk, voor een speculant om er zeker van te zijn dat je niet spreekt als een idioot konijn dat groter wil zijn dan de os?
Het is niet oninteressant om te proberen het te doen om iemands supputer te testen, om vooruit te komen.
Uiteindelijk is dit allemaal heel persoonlijk, tussen jezelf en jezelf. : Wink:

Een passerend konijn.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par izentrop » 15/07/18, 15:38

Coluche zei heel terecht: "Als we zien wat we zien en we horen wat we horen, hebben we gelijk als we denken wat we denken" : Wink:
0 x
Orpheus
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 12/07/18, 07:35
x 3

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par Orpheus » 15/07/18, 18:54

Over dit onderwerp (of bijna)
Wist u dat Pilatus, aan wie de misdadiger Jezus werd voorgesteld, antwoordde "wat is de waarheid?"
En op deze woorden antwoordde Jezus niet.

Je zult me ​​vertellen dat hij het al duizend keer had gezegd (dat hij de waarheid was, Alice's hol en nog veel meer dingen), maar toch, hij antwoordde niet.
Was het omdat hij voor een Grote Geleerde sprak? Was het omdat we het onzin schreven?
Waarschijnlijk een beetje van zowel mijn generaal.

Als mijn woorden u echter doen denken aan de razende konijnen, dan houdt u uzelf waarschijnlijk voor heilige jagers.
Het is gemakkelijk te concluderen dat u in dit geval net zo goed bent in jagen als ik in het praten over de goden. 8)

Laten we even doorgaan

Weet je dat, in onze dierbare Bijbel, Adam net als Eva blind was? het is inderdaad vanwege de "verboden vrucht" die hun ogen open en dat ze het waarnemenandere wereld. Voordat ze het leven eenvoudig zagen, in zwart en wit, als jager en gejaagd...

Ook hier dus weer een gedachtegang: was de appel echt slecht of excellent?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par izentrop » 15/07/18, 19:39

0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par eclectron » 15/07/18, 21:18

orpheus schreef:Over dit onderwerp (of bijna)
Wist u dat Pilatus, aan wie de misdadiger Jezus werd voorgesteld, antwoordde "wat is de waarheid?"
En op deze woorden antwoordde Jezus niet.

Ah, hij stijgt in mijn achting! : Lol: (Jezus!)

orpheus schreef:Als mijn woorden u echter doen denken aan de razende konijnen, dan houdt u uzelf waarschijnlijk voor heilige jagers.

: Lol: Helemaal geen vrijwillige jager, iets anders te doen maar het toeval blijft bestaan...
Gewoon luisteren, observeren, kwaliteiten die nodig zijn op het pad naar de waarheid.
En dan, geen weerstand bieden aan een goed woord allemaal relatief (lol), zie er geen boosaardigheid in, het draait allemaal om sympathie.


orpheus schreef:Weet je dat, in onze dierbare Bijbel, Adam net als Eva blind was? het is inderdaad vanwege de "verboden vrucht" die hun ogen open en dat ze het waarnemenandere wereld. Voordat ze het leven eenvoudig zagen, in zwart en wit, als jager en gejaagd...

Ook hier dus weer een gedachtegang: was de appel echt slecht of excellent?

Of genuanceerd? : Lol:
de schommelingen naar de extremen stoppen wanneer men ermee instemt zichzelf te observeren, in totaliteit, maar dat blijft "men zegt" voor mij.
En voor jou, wat is het?
Omdat alleen feiten en daden echt tellen, is kennis zonder ervaring nogal omslachtig, vind je niet?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Orpheus
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 12/07/18, 07:35
x 3

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par Orpheus » 16/07/18, 07:50

eclectron schreef:
orpheus schreef:Ook hier dus weer een gedachtegang: was de appel echt slecht of excellent?


Of genuanceerd? : Lol:
de schommelingen naar de extremen stoppen wanneer men ermee instemt zichzelf te observeren, in totaliteit, maar dat blijft "men zegt" voor mij.
En voor jou, wat is het?
Omdat alleen feiten en daden echt tellen, is kennis zonder ervaring nogal omslachtig, vind je niet?


In feite heeft de appel nooit ete, het is ook niet genuanceerd, daarom wordt het eenvoudig waargenomen door eenvoudige geesten, zo eenvoudig dat ze er tastbare eigenschappen aan wilden toekennen.
Het probleem bij dit alles is dat de geesten hebben geen andere keuze dan de wereld te verkleinen zodat ze er hun eigen weg in kunnen vinden.

Le savoir zonder ervaring is helemaal niets, ervaring is alleen een ervaring die niet als kennis moet worden opgevat 8)
Daarom zijn er idioten die denken te weten wat anderen hebben gevoeld... en dat anderen voelen zonder het ooit te hebben geweten : Roll:
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par eclectron » 16/07/18, 08:36

@Orpheus
Volgens andere bronnen zou de appel nooit appel zijn geweest maar granaatappel.
de meerdere korrels symboliseren de meerdere ervaringen.
Ik wilde zeggen dat de appel of granaatappel, toegestaan ​​om te begrijpen, om de nuance, de veelheid te experimenteren, door de compilatie van kennis in een realiteit. Symbolisch gezegd natuurlijk.

Vastklampen aan een korreltje granaatappel is inderdaad vasthouden aan een geruststellende visie, want dat is bekend, maar het is vasthouden aan een bekrompen visie, er zijn veel andere korrels.
Hier raken we aan de beperking van cumulatieve kennis (geleerde kennis en geleefde ervaring) die altijd eng blijft, omdat ze onvolmaakt is.
Het is bijna onmogelijk om a priori alle korrels te kennen om een ​​perfect nauwkeurig zicht te hebben.
Het is duidelijk dat het begrijpen van de waarheid mogelijk is, maar je moet het paradigma veranderen, ermee instemmen om uit de logica van het samenstellen van de details te stappen, kortom, een beetje opstaan, een stapje terug doen, voelen of je wilt, maar er is een risico op fouten, een risico van twijfel dat de rede niet graag neemt. Met andere woorden, het is inderdaad een wetende idioot blijven.
Als verdediging is het moeilijk om los te komen van de logica van de rede en haar cumulatieve kennis, die al millennia wordt beoefend en gepromoot en die vandaag de dag nog steeds in het Westen verwijst, aangezien alleen deze kennis kwantificeerbaar/verifieerbaar is door die rede.
kortom, een gedrag dat heel dicht bij een machine staat waaruit het niet gemakkelijk is om eruit te komen, met het risico in het tegenovergestelde exces te vervallen, dat van totale illusie.
Het draait allemaal om meten, nuanceren, grijs, je moet de 2 tools leren beheersen en accepteren om fouten te maken zoals elke leerling.
Ik denk dat we elkaar begrijpen?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Orpheus
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 12/07/18, 07:35
x 3

Re: Het recht van een idioot om anders te denken




par Orpheus » 16/07/18, 20:00

Electron, ik denk dat we elkaar begrijpen 8)

Dat weet ik echter niet zeker de waarheid voor ons toegankelijk, vandaag noch morgen.
Tot nu toe zo goed... : Roll: maar er is erger: ik vraag me af of de waarheid nuttig of zelfs voordelig is.

Als je een van die specifieke ervaringen hebt waarbij je de waarheid 'waarneemt', dan begrijp je ook dat je die al wist. ergens .

Om het onderwerp te illustreren, nemen we het voorbeeld van een hoogbegaafd autistisch persoon.
Dus stel dat hij goed is in wiskunde of zoiets.
Kortom, hij kan rekenen, projecteren... behalve dat hij op straat (je zou zeggen in de klassieke context van elke stadsbewoner) wordt overvallen door een massa informatie die hij niet meer aankan en in paniek raakt.
Voor ons geldt waarschijnlijk hetzelfde: de perceptie van een te diepe waarheid zou ons absoluut onverenigbaar maken met een normaal leven dat een bepaalde blindelings om een ​​scala aan mogelijkheden mogelijk te maken.
Meer duidelijk, als het spel berekent dat het geen kans heeft in vergelijking met de middelen van de jagers, zal het niets doen, het wordt daarom veroordeeld terwijl zijn "bewusteloosheid" het een overlevingskans zou hebben gegeven. "Kennis" doodt dus de keuzevrijheid.
En we zien het in het dagelijks leven.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 183-gasten