Een luie tuin in Charente-Maritime

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 31/05/18, 12:47

denis17 schreef:Ik zou op een klein ding willen wijzen, de opening van het frame is pal naar het zuiden (binnen een paar graden), dus de hoeveelheid zonneschijn is niet slecht, maar het is zeker, het kan altijd beter : Mrgreen:
denis


Het iets geflankeerde "formaat" is dan misschien eerder te wijten aan de dichtheid, die te sterk is. De planten stelen het licht van elkaar, en strekken zich uit om de overhand te krijgen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 02/07/18, 12:20

Een punt uit mijn moestuin begin juli:

Laten we beginnen met de knoflook, de "roest" heeft het overgenomen, na, denk ik, de herhaalde regens aan het begin van het jaar, maar de komende oogst lijkt mij ver boven die van vorig jaar te liggen. Ik begon een paar sjalotten op te rapen om te zien wat er aan de hand was, 4 voet opgepakt, een 75% rot waar ik geen foto van heb gemaakt, en de andere 3, maar ik ga wachten op het midden / einde week om de rest op te halen want het is erg vochtig gezien de stormen van de laatste twee dagen.

IMG_20180702_102940.jpg
sjalotten


Knoflook en uien laat ik verder groeien, de stelen zijn niet droog.

IMG_20180702_102955.jpg
Knoflook en uien aangetast door roest


Een puntje betreffende de zaailingen in potten dit jaar, de gebruikte grond, maar toch evenwichtig gestempeld in NPK, het staat onder alles, alle zaailingen waren onvolgroeid, het natte weer en een gebrek aan licht kunnen hebben bijgedragen, maar zeker niet alleen.. en dus volgend jaar wijziging van optie.
Op deze foto een hele partij komkommerachtigen, niet vroeg, en waarvan de bloemen afbreken (3 van de 4 op de eerste), maar het seizoen is voor mij nog maar net begonnen, dus geen paniek.

IMG_20180702_103011.jpg
cucurbit


De vorig jaar getransplanteerde aardbeien krijgen volume, niet genoeg aardbeien, maar toch tevreden met het resultaat want talrijker en mooier dan vorig jaar zou ik zeggen dat de 100% BRF-behandeling positief was : Wink:

IMG_20180702_103059.jpg
aardbeien


Een punt over groenbemesters, ik denk dat ik het volgend jaar weer ga doen, aan de andere kant zou ik daar zeker alleen komkommers planten, die zorgen dan voor een juiste bodembedekking, dit is natuurlijk een geheel persoonlijke mening : Cheesy:
Al het zaaien van wortelen, radijzen, prei gaf niets in de groenbemester (pas op, ik geef geen oorzaak en gevolg), daarentegen gaven de sperziebonen heel goed, ook al zaaide ik iets te los, ze zijn uitstekend en dit is de 5e keuken die ik heb opgepikt. Om opnieuw te doen, en in grotere hoeveelheden. Op de foto zien we dat ze goed verbrand zijn door de zon.

IMG_20180702_103110.jpg
mededingers (sperziebonen)


Aan de andere kant, een komkommer die alleen groeide, ik dacht dat het oorspronkelijk een courgette was voordat ik de groente zag, dus ik weet niet wat het is...

IMG_20180702_103119.jpg
de vreemdeling in de tuin


Een tweede partij komkommerachtigen inclusief watermeloenen om een ​​uitstekende jam te maken, eindelijk als die er zijn : Roll:

IMG_20180702_103203.jpg
komkommerachtigen, tweede batch


En om de tomaten af ​​te maken, alle planten groeien goed, een paar groene tomaten, er komen steeds meer bloemen aan, we hoeven alleen maar te wachten... Wat betreft meeldauw, een kleine aanval zonder gevolgen na de sterke lenteregens, gelukkig had ik nog wat plantjes over, ik heb de buurman kunnen helpen die wat minder geluk had.

IMG_20180702_103212.jpg
tomaten


Eindelijk waren alle zaailingen in potten zelfgemaakt, vandaar een zekere vertraging in de verlichting, volgend jaar volhard ik.

denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 07/07/18, 17:10

Bonjour à tous
Al terug op mijn draadje, deze keer, om het einde van de sjalottenrooiing aan te kondigen. Ik kon niet minder doen dan vorig jaar, toen alle 250gr geplant was gesmolten.
En dus dit jaar, met ook 250gr geplant, is het kleine resultaat 1kg sjalotten verzameld, gemiddeld klein van formaat, wat al veel beter is dan vorig jaar, ervaring zal volgend jaar worden herhaald door de hoeveelheden te verdubbelen : Wink:

IMG_20180707_163745.jpg
sjalotten


denis
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par phil53 » 08/07/18, 07:50

denis17 schreef:Bonjour à tous
Al terug op mijn draadje, deze keer, om het einde van de sjalottenrooiing aan te kondigen. Ik kon niet minder doen dan vorig jaar, toen alle 250gr geplant was gesmolten.
En dus dit jaar, met ook 250gr geplant, is het kleine resultaat 1kg sjalotten verzameld, gemiddeld klein van formaat, wat al veel beter is dan vorig jaar, ervaring zal volgend jaar worden herhaald door de hoeveelheden te verdubbelen : Wink:

IMG_20180707_163745.jpg

denis

Iets verder naar het noorden, in de 44, zijn de mijne ook belachelijk klein, knoflook ook.
Iets grotere rode uien hebben de neiging om te rijzen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 10/07/18, 12:18

Voor de sjalotten zal het thuis "vrijwel hetzelfde" zijn!!!

Ik ben dus heel, heel ver verwijderd van jaren geleden, toen ik kratten vulde...

Toe te schrijven aan de "tropische episode" die we hebben meegemaakt, die niet geschikt was voor deze soort, vooral, denk ik, onder permanente dekking! Verkorte cyclus. Begin van rot op de wijnstok...

Volgend jaar mag je hopen, als het jaar "normaler" is, te oogsten wat ik de afgelopen jaren heb gefotografeerd!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Adrien (voormalig nico239) » 10/07/18, 17:01

Hetzelfde geldt helaas voor onze aardappelen.... Ik zeg niet dat alles verloren is, maar door de hevige regenval is alles geel geworden en het is momenteel niet schitterend.... of is het een laat herstel? Wie weet... maar de aarde is nog steeds HEEL nat onder het stro zonder water gedurende 15 dagen en met 40 dagen in de zon gedurende... :schok:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Moindreffor » 11/07/18, 14:12

nico239 schreef:Hetzelfde geldt helaas voor onze aardappelen.... Ik zeg niet dat alles verloren is, maar door de hevige regenval is alles geel geworden en het is momenteel niet schitterend.... of is het een laat herstel? Wie weet... maar de aarde is nog steeds HEEL nat onder het stro zonder water gedurende 15 dagen en met 40 dagen in de zon gedurende... :schok:

Ik ook, belachelijke oogst van pdt, aangezien ze gevroren hebben, aan de andere kant is het hier droog onder het hooi, 2 stormen en verder niets voor een lange tijd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par chafoin zijn » 19/07/18, 21:25

Zelfde schets voor mij: veel water en plotseling ontwijken en brandende zon (gedurende misschien 3-4 weken met een regenachtige episode in het midden). En dezelfde trend voor pdt, nogal sceptisch, ik wacht nog een beetje op de oogstperiode. Aan de andere kant, de pdt die laat is geplant en die het moeilijk had om direct op de wei en onder het hooi te komen, ontwikkelt zich nu, met een enorme vertraging, maar wie zal ze misschien dienen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Adrien (voormalig nico239) » 20/07/18, 01:36

Zoals ik al zei, ik weet niet waar...

Bij Logis du Pin (zeer hoge Var) zijn ze vorige week in de grond gezet....

Tja, ervaring telt uiteindelijk....

Ze hadden gelijk om te wachten op het einde van de regenachtige aflevering
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par chafoin zijn » 20/07/18, 17:41

Ja inderdaad, het is verrassend ... inzicht. De tuin is wat je moet weten aan te passen aan de jaren en klimatologische of andere gebeurtenissen. Je moet het moment "voelen" en je kans grijpen! Met veel mislukkingen... maar als het lukt: wat een plezier!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 281 gasten