Rehabilitatie van een hydraulische molen

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
dellastrada
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 17/06/18, 00:08
x 2

Rehabilitatie van een hydraulische molen




par dellastrada » 19/06/18, 23:21

Bonjour à tous,

Ik ben hier nieuw voor forum en ik heb ook het geluk een nieuwe eigenaar te zijn van een kleine molen met recht op water.
Ce forum is een schat aan gepassioneerde informatie die ik de laatste tijd heb verslonden.
Ik heb echter niet alle informatie gevonden waarnaar ik op zoek was, of liever gezegd, er is teveel om voor mijn zaak te regelen, daarom sta ik mezelf toe een nieuwe thread te openen.

De site heeft veel troeven om onze energieafhankelijkheid te verminderen. Zonder over autonomie te praten.
Simpel gezegd, we hebben de aankoop van de molen opgehangen, wat betekent dat al het werk en de ontwikkeling in lange tijd op een drop-wise manier gebeurt, maar vooral zoveel mogelijk in zelfconstructie met goede ideeën die gemakkelijk haalbaar zijn. . Dit betekent echter niet dat er geen prospectieve en globale visie is.

Ik ben van plan om het meeste energiepotentieel van de site te benutten, maar ik heb ook het gevoel dat ik er een aantal mis. Ik vraag de meest gevorderden van jou om me te vertellen wat ze denken

Dit is een oude boerderij molen naast een kleine berg ruiseau (Puy de Dome) met 1 hectare heuvelachtig terrein grenst aan bossen. De molen was nog in bedrijf tot het einde van de 80-jaren. Hij exploiteerde alleen de hydraulische kracht. Bij de dood van de laatste molenaar werden zijn nazaten grotendeels in een woning veranderd. Dus de meeste machines en mechanismen kwijtraken. Het watercircuit is nooit gestopt met werken en is intact. Het voedt enerzijds een wateropening met een geforceerde buisdiameter van 200 mm waar zich een horizontale turbine bevond die een olie-wiel draaide en ten tweede een spiraalwiel dat een slijpschijf voortstuwde. Er is geen horizontale turbine noch het wiel. Alleen de oliemolen bleef op zijn plaats, evenals de as en de houten tandwielen. De rest is een wirwar van tandwielen, lantaarns en riemen die deel uitmaken van een gigantische puzzel te reconstrueren. Een kabel die was aangesloten op de elektrische meter was door de vorige eigenaar geïnstalleerd om elektriciteit te produceren via een turbine die hij in de waterkamer wilde installeren. Het project bleef in de ontwerpfase. De molen bevindt zich in de kelder van de huidige woning.

Wat hydrometrie betreft, heb ik afgelopen december een stroomsnelheid van 90l / s en 3m50 van waterval berekend. Wat een theoretische kracht van 3Kw vertegenwoordigt. Een turbine gekoppeld aan een generator kan theoretisch 2,6 kwh continu leveren.

hydraulisch

Het is mijn bedoeling elektriciteit te produceren in eigen verbruik, eerst om het sanitaire water te verwarmen. Een transformator zal zeker later komen om de elektriciteitsproductie uit te breiden tot het volledige verbruik van het huis. Als ik voorzichtig ben, kan ik op zijn minst een wasmachine besturen als ik niet tegelijkertijd een broodrooster aanzet.

Hoe zit het met overtollige elektriciteit?
In plaats van het onnodig verwarmen van een reeds warmwaterverwarming dacht ik het overtollige netwerk te evacueren door een netwerk van secundair water te verwarmen om een ​​serre met een koelbad te verwarmen voordat het water in de rivier werd teruggegeven. We zijn in een berggebied en het houden van bepaalde gewassen bevroren zou een zegen zijn. Tegen de zomer verwarmen we wat?

Dan blijft er een onbenut potentieel dat de kinetische energie van de tweede waterval is. Is het mogelijk om het te exploiteren zonder een wiel te herbouwen? Ik zocht en vond geen antwoorden.

Ik ben van plan om mechanisch de mechanische energie opnieuw te kunnen engineeren. Traditionnellent energie werd gebruikt om planten te malen of te verslaan om van alles te maken. Of om machines zoals zagerijen te bedienen.
Ik vond geen andere applicaties die nuttig voor me konden zijn en ik kwam op het idee om een ​​Nederlandse batterij te installeren om papier te maken dat gemaakt is van chanvree en andere groenten die ik kan telen. Als iemand een idee heeft van genialiteit dat hij heeft voorgesteld.

Ik dacht dat het misschien ook interessant zou zijn om het water te gebruiken om een ​​hydrolische motor aan te drijven die de oude oliemolen weer zou draaien. Heeft iemand al ervaring met dit soort mechanica?

Verwarming


Omdat de rivier in de winter erg koud was, gaf ik de water / lucht-warmtepomp op. Omdat ik in een bosgebied was en percelen van hout tot mijn beschikking had, leek biomassa mij de beste optie. De hoofdverwarming wordt verzorgd door een houtkachel met warmteopslag, houtblokken en logboeken. Ten tweede Ik dacht dat het installeren van een ketel op het fornuis (optioneel) om delen van huizen die niet bénéfirons thermische diffusie doen met een verwarmde vloer te verwarmen. Er zou nog veel te doen en te zeggen zijn in termen van isolatie om de warmtebalans te verbeteren. Dit kan het onderwerp zijn van een ander onderwerp.

Als iemand in het algemeen suggesties heeft, ben ik prenneur. Hoewel ik meer en meer geïnteresseerd ben in al zijn onderwerpen, voel ik me meer in staat om een ​​gedicht te schrijven dan om een ​​kracht van lading te berekenen. Een heleboel dingen zijn waarschijnlijk nog niet in mijn ogen gekomen.

Last but not least, als iemand geïnteresseerd is om experimenten te doen in mijn kleine laboratorium in de open lucht, sta ik open voor het idee.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par Remundo » 20/06/18, 00:12

door nieuwsgierigheid, wat is je valhoogte en je flow?

moet zien of ze kosten moeten maken of niet te veel ...
0 x
Beeld
dellastrada
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 17/06/18, 00:08
x 2

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par dellastrada » 20/06/18, 00:37

dellastrada schreef:Wat hydrometrie betreft, heb ik afgelopen december een stroomsnelheid van 90l / s en 3m50 van waterval berekend. Wat een theoretische kracht van 3Kw vertegenwoordigt. Een turbine gekoppeld aan een generator kan theoretisch 2,6 kwh continu leveren.


Het is niet groot maar genoeg voor eigen gebruik. Wederverkoop zou hoe dan ook niet rendabel zijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Sylvester spiritus
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 23/09/17, 15:03
x 35

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par Sylvester spiritus » 23/06/18, 17:59

Hallo Dellastrada,

Omdat ik twintig jaar geleden een enigszins vergelijkbare situatie heb geleefd, geef ik enkele tips die u misschien van pas kunt komen:

- om op zijn best het waterpotentieel van de site te schatten, heeft de voormalige DIREN (nu gegroepeerd bij de DREAL) hydrografische meetstations die het mogelijk maken om de stroom per stroomgebied in de winter en tijdens perioden van laag water te schatten en gerapporteerd aan km2 van keerpunt.
Zelfs als het station veraf stroomafwaarts is, kunnen de servicemonteurs de trends van de betreffende beek aangeven en vervolgens het gebied van de stroomgebied stroomopwaarts van de site berekenen met een IGN-kaart naar 1 / 25000 om een ​​idee te krijgen van de stroom echte stroom gedurende het jaar.
Het geeft je ook de mogelijkheid om een ​​idee te krijgen van mogelijke overlast stroomopwaarts ...

- voor de berekening van het beschikbare vermogen is het zeldzaam dat de efficiëntie (turbine en generator) 80% bereikt of overschrijdt.
de formule: P = stroom (m3 / s) x hoogte (m) x 9,81 X 0,8O is de optimistische versie (te wegen van -5% naar -10% om meer realistisch te zijn)

- klimatologische gevaren komen steeds vaker voor, dus we moeten voorzichtig zijn:
- de stroom waargenomen op tijdstip T als deze extreem regenachtige winter die niet overeenkomt met de realiteit van 15 afgelopen jaar.
- tot jaar overstroming die verwoestende zal zijn als ze niet worden verwacht (niet stoppen bij 20-40 jaar geleden als wij helaas observeren voor nieuwbouw door het gebrek aan beschikbare ruimte)

- Om een ​​turbine te installeren, worden de stappen vergemakkelijkt als de molen vóór de revolutie op de titel cad is gebaseerd. Het moet verschijnen op Cassini-kaarten van 1829 en niet zijn gemodificeerd watercircuit hebben gehad (een zoekopdracht uitvoeren op afdelingsarchieven is soms erg leerzaam)
Pas echter op voor de stroom die is gereserveerd in de stroom en het vrije verkeer van vissen waarvoor de bouw van een dure visladder nodig kan zijn).
De zuurgraad van het water moet ook in aanmerking worden genomen voor de corrosie van de turbine en de stroomopwaartse defencher (verplicht bij de val van de bladeren of tijdens de overstromingen als men niet het risico wil nemen om de turbine door het plantaardige afval te breken)
Vorst in een koude rivier moet ook in aanmerking worden genomen: een vriend werkt aan een rivier waarvan de bodem begint te bevriezen van -10 ° C gedurende een week; om te zeggen dat het bijna onmogelijk is om in deze omstandigheden op hydro-elektrische verwarming te vertrouwen.
Nog een ding: een turbine installeren op een plek die speciaal is toegewijd aan het huis, kan een bron van overlast zijn (trillingen, geluid, ...)

Er zou nog zoveel te zeggen zijn, maar als deze parameters al geïntegreerd zijn, zal er daarna weinig desillusie zijn ...

Hartelijk

Ps: In plaats van water te verwarmen in een kas die aanzienlijke condensatie- en ziekteproblemen veroorzaakt, kan het de voorkeur verdienen om een ​​Cevenol-put (of een bron in de Canadese put, Provençaalse bron) te installeren die de calorieën zal herstellen bodem en ventileer de kas als dat nodig is.
Een binnenwaterbassin zorgt voor een zekere thermische traagheid en beperkt de condensatie.
0 x
"De onwetende denkt dat ze alles weten, de geleerde denkt dat hij niets weet ..." Lao Tseu
dellastrada
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 17/06/18, 00:08
x 2

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par dellastrada » 24/06/18, 15:51

Bedankt voor deze goede tips.

Een aantal van zijn parameters is al geïntegreerd, ze worden in elk geval in aanmerking genomen als en wanneer ik op de hoogte wordt gebracht.
Sylvestre spiritus schreef:- om op zijn best het waterpotentieel van de site te schatten, heeft de voormalige DIREN (nu gegroepeerd bij de DREAL) hydrografische meetstations die het mogelijk maken om de stroom per stroomgebied in de winter en tijdens perioden van laag water te schatten en gerapporteerd aan km2 van keerpunt.
Zelfs als het station veraf stroomafwaarts is, kunnen de servicemonteurs de trends van de betreffende beek aangeven en vervolgens het gebied van de stroomgebied stroomopwaarts van de site berekenen met een IGN-kaart naar 1 / 25000 om een ​​idee te krijgen van de stroom echte stroom gedurende het jaar.
Het geeft je ook de mogelijkheid om een ​​idee te krijgen van mogelijke overlast stroomopwaarts ...


Ik zal dichter bij de DREAL komen. Ik had geen idee hoe ik de gereserveerde stroom moest berekenen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par chatelot16 » 24/06/18, 20:13

de stroming en de hoogte van de val geeft de kracht: het is zwak, het is geen grote turbine, het zou eerder een waterpomp zijn die in een turbine veranderd is

wat te doen met elektriciteit in rab? niet zeker dat er vaak rab ... het is noodzakelijk om het oppervlak van retetue boven de barage te zien, en de mogelijkheid om het niveau te variëren ... het is frequent in dit soort kleine molen om te kunnen behouden water voor een dag en turbinate veel meer dan gemiddeld vermogen wanneer dat nodig is

vaak kon dit soort molen de molensteen niet een hele dag draaien ... we stopten toen het niveau te veel was gedaald

om elektriciteit te maken is een regulator nodig die de toelating van water opent of sluit afhankelijk van de behoefte aan elektriciteit
0 x
Avatar de l'utilisateur
Sylvester spiritus
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 23/09/17, 15:03
x 35

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par Sylvester spiritus » 26/06/18, 21:46

chatelot16 schreef:de stroming en de hoogte van de val geeft de kracht: het is zwak, het is geen grote turbine, het zou eerder een waterpomp zijn die in een turbine veranderd is


Inderdaad, verwacht met een waargenomen snelheid van 90 l / s in december geen wonderen voor de rest van het jaar ...
Met een kleine turbine van het bankentype (opgewaardeerd naar Ossberger om zich aan te passen aan seizoensgebonden stroomvariatie); je kunt naar mijn mening hopen te komen tussen 1000 en 2000 watt in de normale periode en bijna niets tijdens laag water (behalve overstromingen).
Dit is binnen het bereik van een goede klusjesman of beter, het is een project dat een leraar kan interesseren die gepassioneerd is over een technische middelbare school voor de praktische en educatieve ... : Idee:
http://www.codeart.org/pdf/dossier/2005 ... -banki.pdf

Van harte.

Ps: Over pedagogie en het advies en de aanmoediging van mijn omgeving en doorgangsgangers, ik heb een site gemaakt om de kleine kennis die door de jaren heen is opgedaan te delen en de passie die mij drijft om te leven en te werken aan de rand van het water.
Ik laat altijd de tijd voor de fans van passage ...
https://acluzac.wixsite.com/lemoulindecluzac
(De video's van otters en andere liefhebbers van wildvissen komen vooral van de foto-videotrip die is geïnstalleerd in de omleidingspool op minder dan 50 m van de molen).
0 x
"De onwetende denkt dat ze alles weten, de geleerde denkt dat hij niets weet ..." Lao Tseu
dellastrada
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 17/06/18, 00:08
x 2

Re: Rehabilitatie van een hydraulische molen




par dellastrada » 01/07/18, 20:42

Voldoen aan de administratie van de belasting aangegeven 70l / s en een hoogte ding 4 meter en een administratieve kracht 4m. Het is mogelijk om de drempel te verhogen om de stroom tijdens periodes van laag water te verhogen. Inclusief 80 70% tot% de capaticé teruggave van de macht door de turbine, hoopte ik tenminste 2,5 kw / h halen. Alles zal afhangen van de keuze van de turbine voor de exacte berekening van de stroomcurves. Ik zal binnenkort meer weten. Bedankt voor je informatieve antwoord dat ik zal bestuderen. De vervaardiging van de turbine lijkt mij boven mijn huidige vaardigheden op dit gebied.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 300-gasten