luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 26/06/18, 11:12

Did67 schreef:Zoals ergens al geschreven is er veldwinde en haagwinde. Deze laatste heeft wortelstokken ter grootte van een duim tot ongeveer vijftig cm diep (als deze goed ingeburgerd is). Overmorgen wordt hij niet "leeggemaakt"!
Ik vraag me af wat ik moet doen met deze haagwinde die mijn perceel perenwijn, bieten beperkt... voorlopig laat ik hem groeien zoals te zien op de foto door hem voorzichtig te schaven, maar ik vraag me af of je het met deze wortelstokken niet over hebt waarschijnlijk de hulpbronnen van mijn bodem uitputten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/06/18, 12:22

Ik sluit het op langs de heg. Door een "pad" tussen mijn percelen en de heg open te breken/vrij te maken.

Natuurlijk immobiliseert het enkele minerale elementen. Maar ik denk dat het van de orde van ‘niet veel’ is, van de orde van het onwaarneembare. Vergeet nooit dat de reserves vooral uit koolhydraten bestaan, dus heel erg vooral uit de oorsprong, CO2 gevangen in de lucht en van de H2O gevangen in de grond...

Op mijn video's kun je in 2016 een aantal zeer respectabele kolen in de buurt zien. Dit jaar geen zichtbaar verschil tussen de aardappelen langs de heg en de aardappelen die er verre van staan...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 26/06/18, 12:27

phil53 schreef:De eerste foto zijn de 4 bubilles die ik heb geplant. Ik had er één afgeknipt en het leek uit één stuk te bestaan.
De onderste foto is het resultaat van één van de 4.
Ik heb niet geoogst, behalve wat ik consumeer. Ik zie net als vorig jaar dat het klein en vervelend zal zijn om te pellen.


Ah oké, dus op foto 1 heb je de cayeux-bulbilles geplant van de koppen die erboven uitkomen?

Dat is het?

Aan de andere kant kunnen we op foto 2 niets zien, het is wazig, dus ik begrijp het niet helemaal

Zijn ze niet consumeerbaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/06/18, 14:17

Ik ben ook een beetje de weg kwijt!

a) De 4 "bollen" van foto 1, je hebt ze geplant. Is dat een stockfoto?

Komen ze uit de cultuur van "bulbils" die ontstaan ​​wanneer de knoflook "rijst"? Het vormt dan een soort klein kruidnageltje, op een hoofdje dat op een “bloem” lijkt. Als je ze plant, geeft dit soort teentjes een soort "ongesegmenteerde knoflook", heel rond [ik had er een paar, veel kleiner dan de jouwe].

b) Foto 2 is de voet die daar verkregen is, door in het voorjaar één van deze ronde bollen te planten. Dat is het ? Hij is verrot. Volgens wat je beschrijft, een zachte rotting (je spreekt van "pus"). Deze zachte rotting is het werk van bacteriën. Waarschijnlijk gekoppeld aan de hoge luchtvochtigheid die we hebben ervaren...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 26/06/18, 14:38

Ja, dat is alles, ik heb 4 bubilles geplant (foto 1) en een ervan viel door de wind, hij was verrot aan de basis en verbrijzelde de rest.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/06/18, 16:30

Afgezien van de rotting is alles natuurlijk normaal.

Knoflook doet soms dit soort "bol", met de productie van dit soort bollen, die, wanneer ze worden geplant, een enkele "bol" opleveren (ik weet niet wat ik moet zeggen).

En als hij wordt geplant, wordt hij een knoflook die een krop caïeux vormt...

[Ik verwar mijn penselen regelmatig tussen "pod", "caïeux", "bulb", "bulbille"... Wikipedia zegt: “Bij knoflook levert elk teentje dat in de grond wordt geplaatst een nieuwe bol op, gevormd uit 3 tot 20 kruidnagels”. De termen "kop" en "peulen" zijn nogal culinaire termen: "Teentje knoflook: Deel van een knoflookbol, samengesteld uit meerdere teentjes, beschermd door een oneetbaar laagje". Een lamp zou dus een hoofd zijn. En een kruidnagel, een peul...]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 28/06/18, 00:05

De peul of de bol is de verzameling cayeux of bulbils.

Het lijkt erop (voor knoflook) dat de beste cayeux die van buitenaf zijn (zonder enige zekerheid)
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 02/07/18, 23:16

Drie jaar geleden heb ik een perzikboom omgehakt en de stronk bedekt met aarde en RCW achtergelaten. Ik dacht dat het snel uit elkaar zou vallen en helemaal niet. Wegens werkzaamheden moet ik de aarde verplaatsen en nou ja, de stam is intact gebleven en is helemaal niet gaan rotten.
Aan de andere kant was de aarde, ondanks de intense hitte gedurende meerdere dagen zonder regen gedurende bijna een maand, altijd nat onder de valse BRF. Omdat het bovenste deel van de stronk gelijk lag met het oppervlak van de BRF, hadden de organismen het moeten aanvallen.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 06/07/18, 22:44

Coloradokevers vallen mijn aubergineplant aan. Ik dacht dat ze uitsluitend op de p's stonden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 10/07/18, 11:04

Nee nee. Het is een klassieker. Wanneer de aardappelen geel worden en minder smakelijk worden, zijn de aubergines erg groen en gaan de Coloradokevers graag naar de aubergines of tomaten (die ook een nachtschade zijn, net als de aardappel).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 313-gasten