Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/06/18, 21:27

Hallo, ik ben Moindreffor,
Hier is mijn kleine verhaal, ik tuinierde altijd, met mijn vader, mijn grootmoeder, min of meer volhardend. Laten we zeggen dat ik altijd de aarde kraste, tot de dag dat, met de grote tegel die op mijn hoofd valt, de ziekte. Geen vraag meer voor mij om te kunnen graven ...

Dus hier ben ik op 25 jaren mijn onafhankelijkheid nemen, in een huis zonder moestuin, gewoon een klein grasveld omdat het voor mij onmogelijk is om te leven zonder groen. Ik hurk dan de moestuin van een van mijn oude tantes, ik graaf wel, maar het is niet geweldig, ik stop vrij snel. Toen bouwde ik mijn huis op een niet al te grote ondergrond en ik reserveerde voor mezelf een klein stukje moestuin.

2-kaarten van 2m op 8 met in het midden een klein gangetje. Weer hing ik af van iemand om het land terug te brengen, een land gedeeltelijk aangelegd van de bouw van mijn huis, dus geen Top ..., ik plantte gemakkelijke dingen, appels, aarde, sjalotten, uien, courgette , pompoen, tomaten, een beetje salade, sommige radijs zaailingen, bonen ...

succes was er niet altijd, vooral voor tomaten, de Bordeaux-mix werkt, maar mis geen behandeling, als de meeldauw tot rust komt, is het niet genezend

Kort na 2 ging ik naar een bord en beperkte ik mezelf tot aardappelen, bonen, courgette en wat tomaten.

Kortom, ik stond op het punt het volledig op te geven, en dan valt tijdens een gesprek tussen collega's willekeurig het woord permacultuur, késako? Thuis, vraag ik het aan mijn vriend Google, en ik kom een ​​paar jongens met lang haar tegen die over tuinieren praten, in een soort woestenij, midden in de oerwouden waar je nogal belachelijke groenten kunt zien proberen. duwen. Ik sla een video over, dan nog een, hoe is het voor jongens met lang haar die video's maken, dan kom ik een titel tegen die roept "de moestuin van de luie man", stapel het ding op voor mij die niet veel meer kan, ontdek ik de rode draad, ik begin te lezen en ik bevind me een beetje in het verhaal van Didier, net als hij kan ik het land niet meer bewerken ...

Heel snel denk ik dat het voor mij is, ik zal het proberen, het is begin juli, de tuin is bumped, sommige aardappelen, maar bijna leeg, ik ben op zoek naar hooi, ik vind het gemakkelijk, klein laarzen, stapelen wat ik nodig heb, en dat is het avontuur begint ...

Ik krijg tomatenplanten, ik koop de laatste planten van pompoen, komkommer, courgette en kool die ik vind, kortom ik begin midden juli, zonder enige overtuiging, maar het idee dat ik leuk vind, probeer ik, ik vraag me niet eens of het zal werken of niet, Didier geeft me de mogelijkheid om de tuin zelfstandig te maken, dus ik ga ervoor, als het thuis werkt, zal het thuis werken

parallel begin ik de 500-pagina's van toen te lezen ...

het is maar een jaar oud.

goed het is goed voor vandaag, na een andere dag
5 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/06/18, 18:05

Ik verspreid het hooi, tussen de tomatenplanten en op het "lege" perceel groenten, maar erg druk met een enorme moerbeiboom. Ik verplant mijn pompoenen, mijn courgette, mijn kool, en dan bam de hittegolf, dat allemaal al deze planten hadden last van vertraging in hun potten, ze waren meer geel dan groen ... Geen probleem, ik heb water, ik water. Ze krijgen uiteindelijk een mooie groene kleur, maar het heeft lang geduurd.

Na het lezen van Didier's draad, kijk ik om me heen en vind ik een enorme bron van valse "BRF", ik breng genoeg terug om mijn mulch van verfschors op te laden in de pleziertuin en ik zet het in de moestuin waar niets is. Ik zeg tegen mezelf dat ik de gazons zal maaien om het gebrek aan stikstof te compenseren, behalve dat met de hittegolf, nou ja, niet maaien.

Ik zaait bonen in de grond en in potten en ik doe niet veel behalve water de moerbeiboom, die water nodig heeft zoals Didier zegt, wat hij beschrijft dat ik het jaar ervoor had geleefd, grote belofte van bloemen, maar oogst weinig verdriet, vanwege gebrek aan water, fruit aborteert.
Ik bereid sla voor het verplanten in een emmer, en ik perfectioneer mezelf in transat ...

Uiteindelijk hadden de kleine courgette-, 2- of 3-pompoenen, kool te weinig voedsel en waren ze lang vertraagd door de invallen van rupsen. Tomaten die heel laat zijn geplant, hebben wat fruit opgeleverd voordat ze werden aangetast door valse meeldauw, vergelijkbare bonengewassen, hetzij in de grond geplant, hetzij getransplanteerd.

De koude september zorgde niet voor een goede ontwikkeling van mijn salades, de andijvie en bedreigde farceas waren ook belachelijk, en mijn proeven van veldsla en witte uien in pannen leverden niets op. meer.

Kortom een ​​record, zeer slecht op oogstniveau, maar behoorlijk positief ten opzichte van mijn waarnemingen. Alles wat Didier ons presenteert, nou ja, het gebeurt, we zien het op grondniveau, op het niveau van groenten. Maar als je van een afstand begint, vooral op grondniveau, verwacht dan geen wonderen. We moeten alleen zeggen dat we het volgend jaar beter zullen doen ...

Dit jaar heb ik het hooi, ik heb het boek gelezen, ik ben gemotiveerd en klaar! Maar het leven is niet lang een kalme rivier en alles begint niet zoals gepland ...

Daar kom ik terug van de gastheer, moet ik een slok koffie en een beetje zonnebank krijgen, dus volg ...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 25/06/18, 19:02

Vertel me: je hebt toch niet minder dan vroeger ??? Ook al was het niet alles wat je verwachtte ...

Ik heb natuurlijk ook een paar mislukkingen, zelfs als ik de indruk heb dat het belangrijkste zonder inspanningen lukt ... Zonder twijfel ben ik me niet bewust van het noodzakelijke deel van het leren voor sommigen die het proberen om te doen zoals ik. Thuis is het niet aangeboren, maar ik redeneer onmiddellijk volgens de mechanismen die ik beschrijf. En vaak anticipeer ik waarschijnlijk zonder het zelfs te beseffen. Het helpt.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/06/18, 20:29

Did67 schreef:Vertel me: je hebt toch niet minder dan vroeger ??? Ook al was het niet alles wat je verwachtte ...

Ik heb natuurlijk ook een paar mislukkingen, zelfs als ik de indruk heb dat het belangrijkste zonder inspanningen lukt ... Zonder twijfel ben ik me niet bewust van het noodzakelijke deel van het leren voor sommigen die het proberen om te doen zoals ik. Thuis is het niet aangeboren, maar ik redeneer onmiddellijk volgens de mechanismen die ik beschrijf. En vaak anticipeer ik waarschijnlijk zonder het zelfs te beseffen. Het helpt.

geen zorgen, als de resultaten slecht waren, kwam het vooral omdat ik planten die lang op me hadden gewacht in de tuin had getransplanteerd, ze waren geel uit angst om weg te kwijnen op hun display, wat ik kan zeggen c is dat ze een prachtige groene kleur hebben gevonden en een kleine productie hebben gekregen.

dus ik had meer dan het jaar daarvoor toen ik alleen 3-voetjes courgette had, die me bijna niets hadden gegeven, daar had ik een aantal aardige courgette en zelfs als er geen ging bij de vriezer, het is omdat we alles hebben gegeten als we gaan.

Ik hoopte op geen resultaten, ik was in observatie, en ik was meer dan tevreden, ik zag het leven terugkomen in mijn tuin en groenten die groeien, maar vanaf half juli kunnen we niet geen hoop op wonderen, nadat ik zei dat het leven geen lange kalme rivier is en dus tussen wat je verwacht en wat je soms kunt doen een grote verschuiving is

zodra ik meer tijd heb, maak ik je het begin van dit echte eerste jaar van fenocultuur, hoewel ...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 26/06/18, 01:58

Did67 schreef:Ik ben ongetwijfeld niet op de hoogte van het leren dat nodig is voor sommigen die net als ik proberen te doen. Thuis is het niet aangeboren, maar ik redeneer onmiddellijk volgens de mechanismen die ik beschrijf. En vaak anticipeer ik waarschijnlijk zonder het zelfs te beseffen. Het helpt.
Ja, het is zeker waar. Door de video's te bekijken en het boek te lezen, voelde ik alle kennis en ervaring van uw agronomische ervaring. Maar met je provocerende "luie" tactiek die ik opzettelijk zo karikatureer: ik rol hooi uit op de wei, ik plant en ik ga een biertje drinken op de ligstoel in afwachting van de oogst, ik vrees wat teleurstellingen voor een heel publiek dat wil bijvoorbeeld een beetje "vindingrijk" lanceren in een eerste kleine moestuin (ik zeg dat zonder laster) of die het van ver zou benaderen. De invloed van trendy luie cultuur die we hier en daar aantreffen is niets nieuws en lijkt naar mijn mening soms op magisch denken. Dit is wat ik het tuinieren hoera noemde. Vanaf nu moeten we de natuur zijn gang laten gaan: ik gooi zaden en ze zullen het goed doen !! Het kan werken, het is waar, maar zonder de vogel van het slechte voorteken te willen spelen, is het misschien tragisch omdat uw benadering mij in de praktijk inderdaad erg ver verwijderd lijkt, ondanks de effecten van spraak in deze richting. In feite zou er een tegengesteld effect kunnen worden bereikt: teleurstellingen, spotternijen en versterkingen van traditionele of nieuwe praktijken die precies "bestreden" werden ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 26/06/18, 08:10

Did67 schreef:Vertel me: je hebt toch niet minder dan vroeger ??? Ook al was het niet alles wat je verwachtte ...

Ik heb natuurlijk ook een paar mislukkingen, zelfs als ik de indruk heb dat het belangrijkste zonder inspanningen lukt ... Zonder twijfel ben ik me niet bewust van het noodzakelijke deel van het leren voor sommigen die het proberen om te doen zoals ik. Thuis is het niet aangeboren, maar ik redeneer onmiddellijk volgens de mechanismen die ik beschrijf. En vaak anticipeer ik waarschijnlijk zonder het zelfs te beseffen. Het helpt.

Ik begrijp de opmerking dat ik chafoin ben, maar dat is waar we een beetje autonoom moeten zijn, Didier presenteert ons een manier om samen te werken met de levende wezens van de grond, om niet op aarde te hoeven werken, op geen enkele manier presenteert technieken voor tuinbouw.
Ik denk dat de amateur die begint aan tuinieren, of het nu fenocultuur is of traditionele cultuur, dezelfde teleurstellingen zal hebben als hij niet intellectueel en fysiek minimaal in zijn tuin investeert.
intellectueel omdat om te geloven dat het gooien van een paar zaadjes in de grond genoeg is om genoeg te krijgen om volle manden te vullen is een illusie
fysiek, want zelfs als in fenocultuur de grond niet werkt, moet men toch aanwezig zijn om bijvoorbeeld de naaktslakken te beheren

zaden in de grond gooien en een geweldige ontwikkeling hebben, we zijn in Jack en magische bonen (gisteren op tv precies)
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 26/06/18, 10:17

chafoin zijn schreef:.... Maar met jouw provocerende tactiek van de "lui" die ik expres zo karikatureer: ik rol hooi uit op de weide, ik plant en ik ga een biertje drinken op de ligstoel in afwachting van de oogst, ik vrees een aantal teleurstellingen voor een heel publiek dat bijvoorbeeld een beetje "vernuftig" een eerste moestuintje wil lanceren (ik zeg dat zonder laster) of die het van ver zou benaderen. De invloed van trendy luie cultuur die we hier en daar aantreffen is niets nieuws en lijkt naar mijn mening soms op magisch denken. Dit is wat ik het tuinieren hoera noemde. Vanaf nu moeten we de natuur zijn gang laten gaan: ik gooi zaden en ze zullen het goed doen !! Het kan werken, het is waar, maar zonder de vogel van het slechte voorteken te willen spelen, is het misschien tragisch omdat uw benadering mij in de praktijk inderdaad erg ver verwijderd lijkt, ondanks de effecten van spraak in deze richting. In feite zou er een tegengesteld effect kunnen worden bereikt: teleurstellingen, spotternijen en versterkingen van traditionele of nieuwe praktijken die precies "bestreden" werden ...


Dit kan verrassend zijn, maar ik ben het ermee eens!

Ik merkte dat ik, "buiten het medeweten van mijn eigen vrije wil", in een tegenstrijdig avontuur belandde. De "oude", maar ze zijn zeldzaam, weten dat de Potager du Laesseux in de eerste plaats mijn moestuin was om mij te voeden. Ik sprak er hier incidenteel over, op een thread genaamd "nee-kassa in de landbouw: mogelijk of niet" (of iets dergelijks). Ik heb getuigd dat we veel konden produceren zonder de grond te bewerken. Deze werd door remundo losgemaakt en werd de rode draad "Le Potager du Laesseux: meer dan biologisch produceren zonder grondbewerking" met het succes dat we kennen (wat ik verre van vermoedde!). En toen stelde phil53 voor om wat video's te maken, zodat mensen het kunnen zien. Aanvankelijk was ik terughoudend. En toen nam het de beurt die we kennen. Op een dag belde steph72 me om te vragen of ik klaar was om een ​​gesprek te voeren bij La Ferté-Bernard. Hier, waarom niet! En hier word ik elders gevraagd. Sommigen hier of door "mp", suggereren mij "mijn ideeën beter samen te vatten in een boek" omdat het op het gebied van econologie rommelig en "onleesbaar" is. Ik sleep eerst mijn voeten en begin dan. Afgelopen zomer, toen ik terugkwam van vakantie, trok een opmerking op YouTube mijn aandacht "Ik ben redacteur. Hoe kan ik contact met jullie opnemen?" Het was de regisseur van Tana.

Als ik me dit herinner, is het goed, want ik heb het gevoel dat het me allemaal heeft geraakt. Vandaar de "Ik vond mezelf aan boord ...". En geen samenhangende strategie. Als ik vanaf het begin de intentie had gehad om confs te maken, een boek te schrijven, enz., Zou ik ongetwijfeld anders hebben gecommuniceerd! Natuurlijk heb ik ernaar gezocht !!!

a) Om gezien en gehoord te worden, moest ik provoceren. Om de geesten uit te lokken, de conventionele manieren van denken (in mijn ogen conventioneel is er "conventioneel chemisch", maar ook "biologisch conventioneel - met uitlopers, pesticiden" natuurlijk dus toegelaten in biologisch ") ... Het was goed: je hebt gemerkt, ik vind het leuk!

b) Plotseling dwong ik de lijn. Karikatuur. Ik "deed de show."

c) Wat me paradoxaal genoeg dichter bij bepaalde "permaculturalisten" bracht, waarvan ik ook kritiek heb op de zwakte van de wetenschappelijke argumentatie en de "mode" -kant op zijn best, "religie" in het slechtste geval.

d) En inderdaad, ik riskeer waarschijnlijk een golf van teleurgestelde ...

Ik ben daarom bezig dat alles te "reframen", de situatie te corrigeren ... En nu ik niet langer hoef te "pronken" om bekend te worden, zal ik naar een nauwkeuriger, preciezer "comm" gaan. Kijk naar de laatste video, er zijn bijna evenveel "negatieven", "problemen" als er positieve punten zijn. Het bijsnijden is al aan de gang.

Dus we zijn het er vrijwel mee eens.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 26/06/18, 11:05

Super ... Wat mij betreft blijf ik overtuigd van je "goede trouw" en je aanpak in het algemeen, als die begrepen wordt. Hoewel ik in sommige opzichten kritisch blijf, heb je me weten te overtuigen om de manier waarop ik tuinier te veranderen en daarnaast doe ik dat met een zeker plezier. Natuurlijk kon ik alleen de "resultaten" beoordelen, maar wetende dat ik van mening ben dat de grootste moeilijkheid van de moestuin de ontmoediging is die de tuinman regelmatig treft (voor de schaal van de taak, na een mislukking of een klimatologische of andere ...), vind ik dat het voor mij al gewonnen is! Dit is een beetje paradoxaal vergeleken met wat ik eerder zei, maar er is een positieve trigger-kant (zelfs voor deze pure beginners waar we het over hadden: het geeft ze tenminste een eerste ervaring ...). Aan de andere kant wordt dit gedaan met zeker een "mindere inspanning" (om terug te komen op het onderwerp van deze thread) die verre van verwaarloosbaar is, maar zeker niet met minder tijd- of andere investeringen. Maar hier is het alleen mijn visie, mijn manier om de fenocultuur toe te eigenen en mijn korte ervaring die spreken ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 27/06/18, 00:37

Moindreffor schreef:... omdat geloven dat het gooien van een paar zaadjes in de grond voldoende is om iets te vullen met volle manden is een illusie ...
zaden in de grond gooien en een mooie ontwikkeling hebben, we zijn in Jack en magische bonen

Ik onderschat het geluk van de beginner niet!
Nou ja, een grappig ding met mijn pompoenen Ik plantte een voor een grote emmer op mijn warme laag en getransplanteerd in mijn vakgebied, eindigden ze met 3 / 4 opgegeten door slakken.
Op 2 meter afstand zijn pompoenen spontaan op het hooi ontstaan; dit zijn de laatste pompoenen die deze winter niet werden gegeten en verrot en ik ben onzorgvuldig in het voorjaar op het hooi uitgebalanceerd ... En bin die daar, de naaktslakken raken elkaar niet eens aan en ze er goed uitzien naast mijn planten die ik had verwend : Roll:
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 27/06/18, 00:54

Did67 schreef: Ik merkte dat ik, "buiten het medeweten van mijn eigen vrije wil", in een tegenstrijdig avontuur belandde. De "oude", maar ze zijn zeldzaam, weten dat de Potager du Laesseux in de eerste plaats mijn moestuin was om mij te voeden. Ik sprak er hier incidenteel over, op een thread genaamd "nee-kassa in de landbouw: mogelijk of niet" (of iets dergelijks). Ik heb getuigd dat we veel konden produceren zonder de grond te bewerken. Deze werd door remundo losgemaakt en werd de rode draad "Le Potager du Laesseux: meer dan biologisch produceren zonder grondbewerking" met het succes dat we kennen (wat ik verre van vermoedde!). En toen stelde phil53 voor om wat video's te maken, zodat mensen het kunnen zien. Aanvankelijk was ik terughoudend. En toen nam het de beurt die we kennen. Op een dag belde steph72 me om te vragen of ik klaar was om een ​​gesprek te voeren bij La Ferté-Bernard. Hier, waarom niet! En hier word ik elders gevraagd. Sommigen hier of door "mp", suggereren mij "mijn ideeën beter samen te vatten in een boek" omdat het op het gebied van econologie rommelig en "onleesbaar" is. Ik sleep eerst mijn voeten en begin dan. Afgelopen zomer, toen ik terugkwam van vakantie, trok een opmerking op YouTube mijn aandacht "Ik ben redacteur. Hoe kan ik contact met jullie opnemen?" Het was de regisseur van Tana.

Als ik me dit herinner, is het goed, want ik heb het gevoel dat het me allemaal heeft geraakt. Vandaar de "Ik vond mezelf aan boord ...". En geen samenhangende strategie. Als ik vanaf het begin de intentie had gehad om confs te maken, een boek te schrijven, enz., Zou ik ongetwijfeld anders hebben gecommuniceerd! Natuurlijk heb ik ernaar gezocht !!!

a) Om gezien en gehoord te worden, moest ik provoceren. Om de geesten uit te lokken, de conventionele manieren van denken (in mijn ogen conventioneel is er "conventioneel chemisch", maar ook "biologisch conventioneel - met uitlopers, pesticiden" natuurlijk dus toegelaten in biologisch ") ... Het was goed: je hebt gemerkt, ik vind het leuk!

b) Plotseling dwong ik de lijn. Karikatuur. Ik "deed de show."

c) Wat me paradoxaal genoeg dichter bij bepaalde "permaculturalisten" bracht, waarvan ik ook kritiek heb op de zwakte van de wetenschappelijke argumentatie en de "mode" -kant op zijn best, "religie" in het slechtste geval.

d) En inderdaad, ik riskeer waarschijnlijk een golf van teleurgestelde ...

Ik ben daarom bezig dat alles te "reframen", de situatie te corrigeren ... En nu ik niet langer hoef te "pronken" om bekend te worden, zal ik naar een nauwkeuriger, preciezer "comm" gaan. Kijk naar de laatste video, er zijn bijna evenveel "negatieven", "problemen" als er positieve punten zijn. Het bijsnijden is al aan de gang.

Dus we zijn het er vrijwel mee eens.

Deze reis, gemaakt van een combinatie van omstandigheden en spontaniteit, waarbij je jezelf begon te vinden ... en wij daarmee, is misschien wel degene die precies tevreden was.
Een meer bestudeerde com, een coherente strategie ... moet je zien ...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 334-gasten