Palmolie: de trieste verzaking van Hulot

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Palmolie: de trieste verzaking van Hulot




par izentrop » 19/06/18, 12:31

dede2002 schreef:Congo is het Afrikaanse land dat het rijkst is in minerale hulpbronnen, meer dan Zuid-Afrika, dit is ook de reden voor deze broederoorlog!
Het is ook een van de grootste overgebleven oerbossen, het vernietigen ervan om brandstof te maken zal het land niet "verrijken", aangezien het zelfs niet kan redden met zijn edelmetaalmijnen ...
Behalve dat het een kwestie is van stervende palmen te vervangen door nieuwe, veel productievere.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Palmolie: de trieste verzaking van Hulot




par ENERC » 19/06/18, 19:45

Als er niet de hoop was om voor 1,9 MD's van € te ondertekenen voor de aankoop van Rafale door Indonesië, zou al deze onzin er niet zijn.
Hulot heeft toegegeven aan de lobby van de wapenindustrie en hoopt dat Europa dit project zal verbieden: ik ben het niet!

Als we voor palmbomen wat geld steken om oplossingen te vinden voor de parasieten die de palmbossen decimeren, zouden we op zijn minst iets nuttigs hebben gedaan. We gaan de dadelpalmen sowieso niet vervangen door oliepalmen.
Welnu, er is mij verteld dat dit het plan is. :frons:
0 x
Mike12721
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 10/10/13, 14:35

Re: Palmolie: de trieste verzaking van Hulot




par Mike12721 » 20/06/18, 09:39

Plant palmbomen op een braakliggend terrein.


Blijkbaar heb ik het mis.
De echte vraag zou eerder zijn in de volgende zin:

Als ik een braakliggend terrein in een tropisch land zou moeten bezitten, wat zou dan de impact zijn op het milieu van het planten van palmbomen daar vergeleken met het planten van kokospalmen daar?

Hebben palmbomen specifieke zorg nodig (bijvoorbeeld tegen fusarium verwelking, hartrot en kiemrust) die chemicaliën vereisen die schadelijk zijn voor het milieu?

Bedankt voor je reactie,

Michel
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Palmolie: de trieste verzaking van Hulot




par Ahmed » 20/06/18, 11:54

Izentrop, Je schrijft:
Het is belangrijk dat Afrikaanse democratieën zichzelf versterken om eindelijk een deel van de taart te kunnen pakken.

De democratische uitdrukking is niet verenigbaar met de landen die worden gehuurd door mijnbouweconomieën (in brede zin): het zijn eerder de clans die hun dominantie brutaal uitdrukken, tegen een achtergrond van externe druk. Een democratisering van het openbare leven, in de zin die het in het Westen aanneemt, vereist toegang tot een vorm van economie die aanzienlijk meer distributief is, die een publieke consensus mogelijk maakt en vereist die in wezen via een controle van meningen via de pers en media, maar hoe denk je dat palmolie het extractivistische schema verlaat?

Zoals goed opgemerkt ENERC : dat alles om auto's te laten rijden! : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Palmolie: de trieste verzaking van Hulot




par moinsdewatt » 20/09/18, 22:26

Palmolie: Indonesië tekent driejarig moratorium

De Parijse 20 / 09 / 2018

Beeld
Palmolie ondersteunt miljoenen mensen over de hele wereld, inclusief 4,5 miljoenen alleen al in Indonesië en Maleisië. Reuters

'S Werelds toonaangevende producent van deze controversiële plantaardige olie stopt de aanvoer van nieuw land voor de aanplant van oliepalmen in het land. Niet zonder bijbedoelingen.

Het is een overwinning van de trompe l'oeil voor de verenigingen die vechten tegen de exploitatie van palmolie, naar verluidt vernietigend voor bossen. Aanstaande donderdag heeft de Indonesische president Joko Widodo inderdaad een driejarig moratorium op de ontwikkeling van een nieuwe oliepalmplantage ondertekend, terwijl de Europese Unie momenteel werkt aan een verbod op het gebruik ervan in XBL-brandstof.

Dit moratorium schorst alle levering van nieuw land voor de aanplant van oliepalmen in het land, 's werelds toonaangevende producent van deze controversiële plantaardige olie die veel wordt gebruikt door de voedingsmiddelen- en cosmetica-industrie, naast het dienen als brandstof.

"Zorgen voor duurzame ontwikkeling"

Volgens de vice-minister van het ministerie van Economische Zaken, Prabianto Mukti Wibowo, beoogt deze opschorting "het beheer van duurzame palmolieplantages te verbeteren, de rechtszekerheid te waarborgen, de productiviteit van kleine plantages te verhogen, de duurzame ontwikkeling en bijdragen aan de vermindering van broeikasgassen.

Inderdaad, geconfronteerd met de explosie van de wereldvraag, zijn de plantages de afgelopen jaren vermenigvuldigd in Sumatra, Papoea en in het Indonesische deel van het eiland Borneo, wat enorme winsten genereerde voor de werkmaatschappijen en garant stond voor comfortabele belastinginkomsten van de overheid. Deze groei is echter vaak ten koste gegaan van het primaire bos, dat is verwoest om plaats te maken voor plantages, en de vele bedreigde soorten die het beschermt, om nog maar te zwijgen over de toename van branden tijdens het droge seizoen als gevolg van landopheldering. illegaal.

Geen triviale timing?

Het idee van een dergelijk moratorium werd in 2015 naar voren gebracht, nadat branden een heel deel van Zuidoost-Azië onder een dikke giftige mist hadden geplaatst. De Forum Indonesian for the Environment (Walhi) prees in een verklaring de beslissing van president Widodo als "een positieve eerste stap voor een nieuw beheer van natuurlijke hulpbronnen, met name in de palmoliesector", maar voegde eraan toe dat idealiter, het moratorium zou 25 jaar moeten zijn.

Bovendien lijkt de timing erg gekozen. Het Indonesische besluit komt wanneer het land samen met Maleisië vecht tegen de wens van het Europees Parlement om het gebruik van palmolie in agrofuels te verbieden door 2030. Het moet gezegd worden dat palmolie miljoenen mensen over de hele wereld ondersteunt, inclusief 4,5 miljoenen in Indonesië en Maleisië alleen.



http://www.leparisien.fr/societe/huile- ... D-32280599
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 235-gasten