De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 14/06/18, 13:01

Ja, het staat niet op de foto's, maar het is een goed begin, Pdt is de foto met het lieveheersbeestje.
Olivier.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 17/06/18, 23:54

Dit zijn de volgende foto's, de 16 juni.
IMG_5703.JPG
IMG_5702.JPG
IMG_5699.JPG
Bij een bedekking met groenbemesters droogt de grond uit als kale grond, misschien meer, misschien minder, in ieder geval te veel....
Vanmiddag is er een klein gedeelte gehooid, tussen de pompoenen.
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 18/06/18, 01:16

olivier75 schreef:
Bij een bedekking met groenbemesters droogt de grond uit als kale grond, misschien meer, misschien minder, in ieder geval te veel....



Dit is HET grote probleem. En de reden waarom in de Elzas slechts één op de twee rijen gras in de wijngaarden staat, terwijl de wijnstokken een groot vermogen hebben om water te zuigen!

In kale grond treedt op een gegeven moment, wanneer het aan de oppervlakte droog is, een breuk in de stijging op door capillariteit. En alles gebeurt alsof aan de oppervlakte de droge grond de natte grond eronder ‘beschermt’. Dit is des te meer het geval als we schoffelen, om een ​​“minerale mulch” te maken!!! Dit is een van de paragrafen die ik in mijn manuscript had geschreven, gebaseerd op onderzoek uit de jaren zeventig!, maar die ik moest wegknippen...

Omgekeerd zal de vegetatie in bedekte grond water uit de diepte blijven trekken en verdampen... eventueel met behulp van paddenstoelen.

De "graal" zou zijn om de dekplant te vinden die, ingehaald door de groente, eronder opdroogt en een "dode" omhulling vormt... Hooi inderdaad!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 18/06/18, 02:17

Did67 schreef:
olivier75 schreef:
Bij een bedekking met groenbemesters droogt de grond uit als kale grond, misschien meer, misschien minder, in ieder geval te veel....



Dit is HET grote probleem. En de reden waarom in de Elzas slechts één op de twee rijen gras in de wijngaarden staat, terwijl de wijnstokken een groot vermogen hebben om water te zuigen!

In kale grond treedt op een gegeven moment, wanneer het aan de oppervlakte droog is, een breuk in de stijging op door capillariteit. En alles gebeurt alsof aan de oppervlakte de droge grond de natte grond eronder ‘beschermt’. Dit is des te meer het geval als we schoffelen, om een ​​“minerale mulch” te maken!!! Dit is een van de paragrafen die ik in mijn manuscript had geschreven, gebaseerd op onderzoek uit de jaren zeventig!, maar die ik moest wegknippen...

Omgekeerd zal de vegetatie in bedekte grond water uit de diepte blijven trekken en verdampen... eventueel met behulp van paddenstoelen.

De "graal" zou zijn om de dekplant te vinden die, ingehaald door de groente, eronder opdroogt en een "dode" omhulling vormt... Hooi inderdaad!


Op veel plekken in de (plezier)tuin heb ik echter een puinhoop (diverse kruiden) van bijna 1 meter hoog en geloof me, daaronder blijft de grond koel en vochtig.

Omgekeerd is de kale grond 3 meter verder volledig uitgedroogd en gebarsten.

Dat gezegd hebbende, zou ik graag willen geloven dat het een “oppervlakte-indruk” is en dat er ONDER de droge en gebarsten grond meer waterreserve is dan ONDER mijn 1 meter gras van welke aard dan ook...

In deze grote delen groeit het echter in overvloed, terwijl het elders hard en leeg is.

De zware lenteregens maakten de vorming mogelijk van een echt tapijt van verschillende bodembedekkers, waaronder een overvloed aan wilde tijm in het zogenaamde “woestijn” deel van de siertuin...

Ik geef de voorkeur aan het uiterlijk van dit jaar boven dat van vorig jaar, toen dit hele deel woestijn was, althans qua uiterlijk.

En ik heb de indruk dat deze natuurlijke voorzomerbedekking gunstiger zal zijn voor het leven van de bodem en de “vochtigheid” ervan dan de alopecia areata van vorig jaar....
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Moindreffor » 18/06/18, 14:04

“een plantenhoes die zou uitdrogen”
Ook ik ben diep in gedachten verzonken over de rest van het seizoen, een groenbemester om te voorkomen dat de herfstnitraat uitspoelt, dat is oké,
dit jaar heb ik eind maart-begin april mijn hooi ingestrooid, dus ik had tot die tijd een groenbemester kunnen laten staan, maar dan had ik een groenbemester nodig waar koolstof in zit, maar geen idee, toen dacht ik aan maaien en verwelk indien nodig deze groenbemester ter plaatse en maak de bodembedekking aan met een beetje hooi,
of als ik groenbemesters heb, rijk aan stikstof, bedek deze dan met stro, of oogst de groenbemesters, leg het stro en leg de gemalen groenbemesters erop,
Ik kijk, ik kijk
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 18/06/18, 14:48

Er is een ‘batterij’ aan oplossingen, elk met voor- en nadelen.

Voor groenbemesters zijn alle planten geschikt die goed groeien bij koud weer en geen peulvruchten zijn: rogge, phacelia, mosterd... Ik zou de camelina vergeten, die ik “achter mijn oor stak”: http://www.bioactualites.ch/cultures/gr ... ation.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 18/06/18, 15:55

Voor informatie over de phacelia die wij mooi vinden... meer op decoratief vlak wat ons betreft...

Het groeit snel en goed en het is goedkoop...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 18/06/18, 18:41

En het is honingachtig. En heeft een wortelstelsel dat de grond goed structureert. En het zaait gemakkelijk opnieuw...

Maar in tegenstelling tot wat velen denken, is het geen peulvrucht - dat is goed, we proberen nitraten op te vangen!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 18/06/18, 18:50

Hallo,
Ik heb zojuist een serie ontvangen, met wat ik nog over heb moeten er zeker een tiental variëteiten zijn, om te proberen, afhankelijk van de context en het doel. De proeven in de valleien waar groenten en groenbemesters worden gemengd zijn veelbelovend en worden voortgezet, maar het blijft behoorlijk complex om te begrijpen, dus het zal tijd kosten om het onder de knie te krijgen... Ik zou graag de geïmporteerde biomassa willen verminderen en de fauna willen vergroten . Het blijft het beheer van de hooi/gewas/groenbemestersrotatie.
Uiteraard heb ik in de vallei geen foto gemaakt, maar phacelia, boekweit en mosterd staan ​​in bloei, de roddels ook maar die zijn verborgen door de rest.
Olivier.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 18/06/18, 18:53

Er is een lijn met rode biet en phacelia, deze blijft koel bij de start van de teelt en op dit moment is deze heel gemakkelijk te verwijderen door hem bij de kraag af te breken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 262-gasten