Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 27/05/18, 23:41

Moindreffor schreef:
chafoin zijn schreef:Wat betreft jonge planten met bladeren in saladestijl, pompoen, enz., probeer ik niet te vergeten er een omgekeerde kist op te zetten om de zon eruit te filteren, waardoor de bladeren kunnen verwelken.

Ik doe het ook, maar er was op het laatste moment een onvoorziene gebeurtenis die niet vergaf


Ja, dat heb ik verduidelijkt, want laatst was ik vergeten de kist terug te zetten. Als ik terugkom in de moestuin in de zon, zie ik de bladeren allemaal flapperen. In eerste instantie zeg ik tegen mezelf dat de pompoenplant geen water heeft, maar ik zet de kist alleen maar terug om te kijken... Ik kom terug als ik wegga en de plant heeft al zijn kracht teruggekregen! In dit geval was het dus niet echt een gebrek aan water...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/18, 02:31

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
de enige voorzorgsmaatregel is dat je misschien wat meer water moet geven,

mijn pompoenen die op deze manier zijn getransplanteerd, lijken dorst te hebben, maar daarna is het al 30 dagen 2°C, het is misschien een beetje warm voor planten die 4 dagen geleden zijn getransplanteerd
mijn zaailingen, vergeten op de tafel in de volle zon, boden geen weerstand, sterker nog, degenen die zich nog in het zaadlobbenstadium bevonden, die in het 2-bladige stadium verzetten zich ertegen


1) Ik bevestig het: een “professionele” tuinder vertelde me dat ik zijn terpen gewoon moest plaatsen (in kale grond); maar in feite geven ze water door middel van een sproeier (sproeier die “draait”)…

2) Ik heb nog zaailingenplaten op een tuintafel. Thuis hebben we momenteel elke dag een storm (het is het "nico"-regime!): en gelukkig ben ik vanavond naar beneden gegaan om water te geven; Het is ongelooflijk hoe snel de kluiten die blootgesteld zijn aan de "4 winden" uitdrogen... Daarbij komt nog het feit dat als het eenmaal droog is, het niet uitmaakt hoeveel water je geeft, het water "rondgaat" en het hart van de kluit droog blijft! Ik denk dat je bij deze methode rekening moet houden met het weer en een vochtige periode!


Ah chic... toch wel fijn als het weer je een handje helpt... Beeld

Ik bevestig dat we voor de bosjes in de kas (ik bedoel in de kas) al onze preizaailingen en een deel van de tomaten kwijt zijn geraakt... een beetje door mijn schuld omdat ik vergat de kas twee dagen achter elkaar water te geven, en toch is er de sproeier en de dag ervoor was er overvloedig water gegeven, maar het was niet genoeg, de kluiten waren droog en er kon niets meer gedaan worden....

Ik heb mezelf een beetje gemaakt Beeld door mevrouw.... Beeld

In het filmpje over de Wildflower wijzen ze elders op het probleem. Ze adviseren om het substraat ZEER royaal te wassen voordat je gaat zaaien.

Persoonlijk (zie de tomaten in de flessen, maar het is waar dat ik de inhoud van de flessen niet gedetailleerd heb beschreven) verzacht ik het fenomeen door
- de plaatselijke grond, veel minder gevoelig voor uitdroging dan de potgrond
- grind dat in water baadt op de bodem van de flessen over de helft van de totale hoogte, d.w.z. ongeveer 10 cm.
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 28 / 05 / 18, 02: 33, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/18, 02:32

Did67 schreef:De mijlpaal van 13 abonnees is bereikt...

Screenshot 05-27-18 om 10.01 uur abonnees Youtube.PNG


13000 geluksgetal Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Mixieer56 » 28/05/18, 07:14

Lacour schreef:Na 3 weken afwezigheid, toen ik terugkwam (15 dagen geleden), een bloedbad!
Salades, kool, courgette, bonen, artisjokken etc. enz... niets meer... alle laatste zaailingen en plantages, allemaal opgegeten door naaktslakken.
Bevestiging bij het vallen van de avond met ongekende hoeveelheden slakken die aanvallen wat er nog over was: aardappelen, uien, sjalotten, tomaten...
Ferramol + opvang met een elektrische lamp (met handschoenen) waren effectief.

Behalve... dat ik had geprobeerd pluggen in te planten, waarbij ik "klassieke" beplantingen afwisselde met tests met pluggen die op de grond, in het hooi, werden geplaatst.
En daarom testresultaat = nul.
Ik zou heel graag willen weten of anderen kluiten hebben getest die in hooi op de grond waren geplaatst en of het werkte. En zo ja, eventueel onder welke voorwaarden.

Toch tevreden over de aardappelen die op de grond waren geplaatst en de uien en sjalotten die op de Didier-manier waren geplant, het werkte heel goed.


Hallo,
Het is duidelijk dat Moeder Natuur doet wat ze wil! De helft van de aardappelen die zijn geplaatst en bedekt met hooi zijn gerezen, de andere geen spoor! Roofdieren? Richting, .....
Aan de andere kant staan ​​de PdtT sinds vorig jaar al in bloei???
1 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 28/05/18, 08:07

nico239 schreef:
Persoonlijk (zie de tomaten in de flessen, maar het is waar dat ik de inhoud van de flessen niet gedetailleerd heb beschreven) verzacht ik het fenomeen door
- de plaatselijke grond, veel minder gevoelig voor uitdroging dan de potgrond
- grind dat in water baadt op de bodem van de flessen over de helft van de totale hoogte, d.w.z. ongeveer 10 cm.


1) Het aantal groene kamerplanten dat daardoor afsterft door gebrek aan water is aanzienlijk, onder mensen die bang zijn om te veel water te geven... Ze geven een droge kluit water met een kleine gieter, het water doet alleen het hele ding. bal... Op een dag, bij een vriendin thuis die me vroeg wat er mis was met haar plant, vroeg ik haar om voor mijn ogen goed water te geven... En toen heb ik hem uit de pot gehaald, zodat ze dat verder kon zien de paar mm bevochtigd, het was steendroog!

2) Ja, vermenging met aarde verkleint het risico duidelijk. Deze "hygroscopiciteit" is een eigenschap van droge organische stof...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 28/05/18, 08:08

MixieerX56 schreef:
de andere ???? geen spoor! Roofdieren? Richting, .....
Aan de andere kant staan ​​de PdtT sinds vorig jaar al in bloei???


Als u molratten heeft, hoeft u zich niet al te veel zorgen te maken! Ze hebben het beantwoord!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 28/05/18, 12:56

MixieerX56 schreef:De helft van de aardappelen die zijn geplaatst en bedekt met hooi zijn gerezen, de andere geen spoor!
Ik vraag me af of er niet ook een probleem is van gebrek aan licht in de zin van:

onder te dik hooi (of aarde) weet de kiem niet waar hij zijn groei moet richten :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 28/05/18, 13:36

Ik denk het niet: hij heeft zijn "gyroscoop" die hem naar boven wijst! Zoals het tot in de wortels aangeeft...

[Eigenlijk is het niet het licht dat daar speelt. Het is een nogal dom mechanisme dat verband houdt met het feit dat groeihormonen zich naar beneden ophopen; op de stengels, die erg gevoelig zijn, verhoogt dit de groei; de bodem "groeit sneller", waardoor de stengel naar boven stijgt; op de wortels heeft het een remmende werking: waar het zich ophoopt, vertraagt ​​het, de wortel beweegt naar beneden! Aan de andere kant speelt licht dan een rol bij het "vernietigen" van deze hormonen: in de schaduw worden ze niet vernietigd, maar groeit het meer - en beweegt zich daarom naar het licht!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 28/05/18, 14:00

Toxiciteit van bryone (en meloenwortels)...

Nadat een vriend mij had geïnformeerd over het feit dat hij 60 naaktslakken uit een opgegraven bryone had opgepikt, keek ik snel naar wat er op deze plant stond!

Zo'n vlezige massa vol reserves moet niet nalaten de verlangens aan te trekken van kleine knaagdieren die op zoek zijn naar voedsel in de winter of zelfs van wilde zwijnen, bedreven in het opgraven van wortels en bollen. En toch wordt er in de praktijk geen spoor van een herbivooraanval waargenomen. De reeds gemelde sterke geur, beschreven als virulent, biedt het antwoord op deze immuniteit: de knol bevat een cocktail van giftige stoffen. Daar vinden we harsen (bryoresine), bryonidine, een glycoproteïne dat de eiwitsynthese blokkeert door celribosomen te remmen, een hele reeks cyclische terpenen genaamd cucurbitacines, sterolen, enz. Dit alles geeft het zuiverende en braakgevende effecten die worden beschreven als gewelddadig en drastisch, maar ook een heel arsenaal aan min of meer bewezen geneeskrachtige eigenschappen, die door de geschiedenis heen op grote schaal worden gebruikt.

Dergelijke eigenschappen worden aangetroffen bij veel leden van de bryonfamilie, Cucurbitaceae, en vaak bevinden de actieve stoffen zich in de ondergrondse delen; de wortels van de meloen hebben dus ook een zeer krachtig maar weinig bekend braakmiddel (dat braken kan veroorzaken) of zuiverende effecten!


En daar zijn we weer met komkommerachtigen!

in: https://www.zoom-nature.fr/bryone-une-r ... rs-normes/
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 28/05/18, 14:20

chafoin zijn schreef:
MixieerX56 schreef:De helft van de aardappelen die zijn geplaatst en bedekt met hooi zijn gerezen, de andere geen spoor!
Ik vraag me af of er niet ook een probleem is van gebrek aan licht in de zin van:

onder te dik hooi (of aarde) weet de kiem niet waar hij zijn groei moet richten :?

Ook kom ik tot de conclusie dat heel dik hooi op het hooi ervoor zorgt dat het een beetje afbreekt. Ik heb een tekort van ongeveer 20%. Terwijl sommige in bloei staan, zijn andere verrot en weer anderen hebben een zeer lange witte termijn die zijn uitweg niet heeft gevonden. Die waar ik na opkomst hooi bij heb gedaan doen het beter. Maar het inbrengen duurt lang.
Dit jaar heb ik aardig wat Coloradokevers, vorig jaar kwam ik tot de conclusie dat hooi de pdt sterker maakte en de Coloradokevers beperkte, fout.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 409-gasten