Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/18, 01:40

guibnd schreef:
nico239 schreef:Het stro is tarwe (Mevrouw verlaat om te doen, omdat het niet zo geciviliseerd is), de zaailingen bevinden zich in het midden van de tarwe

En wat doet ze dan? Snijdt het de tarwestengels af of degenereert het vanzelf als de zaailingen het overnemen? Misschien is er iets om in te duiken...


Omdat de ligstoel van haar was... bevestigde ze mij dat ze NIETS doet... ze laat ze groeien en sterven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/18, 01:47

guibnd schreef:mijn stippen vandaag... bloemen in overvloed! en er komen nog meer knoppen tot bloei! Echt, zulke erwten heb ik nog nooit gehad!!!
de combinatie zwaar zaaien + hooi = ik kom de luc tegen : Mrgreen:
je zult niet teleurgesteld worden, wees in het begin alleen op je hoede voor de duiven...


O ja, dat ziet er goed uit....

Geen zorgen voor de duiven, ik heb een team katachtigen... 4 actieve en een nieuw nest van 3 terrors... 2 vrouwtjes (de meest verschrikkelijke) en een mannetje.

De moeder (helemaal tam) komt van wilde mensen....

En de vader is de plaatselijke wilde... degene die vast kwam te zitten als een c... in het kippenhok... Beeld Dat spreekt niet in zijn voordeel, dat geef ik toe.

Beeld

Maar kortom, de moeder bracht dit toch terug en het grootste kitten eigende zich het met een luide grom toe ook al was ze precies een maand en 10 dagen oud en nog niet gespeend natuurlijk... waarheidsgetrouw: dat belooft.

Beeld
Zijn broer kan er op geen enkele manier van profiteren...

Dus geen duiven in de buurt, in ieder geval met de roofvogels die dagelijks patrouilleren, de zeer onvriendelijke eikengaaien en de grote kraaien is de duif discreet

Mijn grootste angst is: zullen ze rijp zijn voor de eerste nachtvorst...
Vorig jaar was dat 20 september.
Ik heb ze op 26 mei gezaaid...

A priori zou het over moeten gaan maar vorig jaar merkte ik dat het hier niet snel groeide.
Laat me even kwalificeren... de grond was niet hetzelfde en ik was verschrikkelijk in water geven.
Ik hou je op de hoogte.

Trouwens, je hebt het hooi er vanaf het begin in gedaan, ik weet het niet meer?
Het zou toch moeten doordringen?

Nog een laatste... Ik stopte er 3 of 4 direct in de bos... Toen ik de kruiden zag die DIRECT in de bos groeiden, zei ik tegen mezelf: waarom niet?

Het kost niets om nieuwsgierig te zijn : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/18, 02:07

Anders ontdekte ik tijdens mijn avondrondleiding nog een wortelzaailing die had gepakt

het frame

Beeld

de close-up in het midden van de distels en “minivarens” (eigenlijk weet ik niet wat het zijn maar er zijn er overal veel)

Beeld

Zeker niet verlegen voor de wortel dit jaar.

Vorig jaar was dat NUL.

Dit jaar gaf het in de kas NUL

En er zijn in ieder geval wat shoots buiten.

Wat niet betekent dat het tot het einde zal duren, maar het komt in ieder geval uit de grond.

Voor de precisie zijn dit ook Lidl-zaden.

Tenslotte Lidl......in werkelijkheid is het een Duitse leverancier: Gartenland.
Wetende dat er achter deze Duitse leverancier mogelijk nog een andere leverancier schuilgaat Beeld

Ter informatie: ik heb AS IS gezaaid op het gras, op het stro enzovoort...

Ik heb deze harde mulch niet weggegooid om direct op de grond te zaaien.

Dus de zaden vielen een beetje waar ze wilden

Nou, ik geef toe dat ik qua distributie nog veel vooruitgang moet boeken... Beeld

Aan de andere kant baadde dit alles in stormen... wat misschien het begin van het waargenomen begin verklaart
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/18, 02:18

Bonen.

Gewoon een extract van zaailingen, niet per se duidelijk zichtbaar op de foto, maar op deze 2 meter zitten ongeveer 15 spruiten.

Beeld

Toch een beetje verbaasd omdat dit gedeelte van de moestuin vlak voor dit hek aan de rechterkant glooiend is.

De laag stro is dus heel belangrijk: zo'n twintig cm, inclusief stro van vorig jaar.

Ik stak mijn vingers erin en duwde twee cm maar nauwelijks meer in de aarde....

Het is dus nog steeds door de laag gegaan, die aan de andere kant natuurlijk doorweekt is op grondniveau, ook al is het boven droog en op het eerste gezicht onontwarbaar.

We zijn nog niet helemaal rond het hek gegaan, maar bijna...

Wordt vervolgd en vooral wat de deadline betreft, want vorig jaar had het bijna niets gegeven, of beter gezegd: het had weinig gegeven VOOR de eerste nachtvorst die alles wegvaagde.

Maar ook hier is mijn watergift (handmatig en waarschijnlijk te lui) misschien de schuld... hoop ik Beeld want anders doen we het voor niks.

Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer het gezaaid is, maar ik denk dat we het zelfs eerder hadden kunnen doen...

Om te volgen .....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/05/18, 08:28

nico239 schreef:
Aan de andere kant baadde dit alles in stormen... wat misschien het begin van het waargenomen begin verklaart


Sleutelelement, denk ik.

Vorig jaar, mijn derde zaai, succesvol (eindelijk) was ergens eind juni, en onder dagelijkse beregening. Ik heb met opzet kleine Gardena-sproeiers gekocht die werken met de lage druk van mijn stortbakken (min of meer goed)...

De wortel is misschien niet "moeilijker dan dat", denk ik. MAAR :

a) heeft water nodig (in deze fase van ontkiemen/opkomen heel regelmatig; dus heel vaak een klein beetje...)

b) het is verschrikkelijk traag tijdens de opkomstfase met 4 bladeren en ik begrijp waarom; Ik zal wat foto's voor je maken: terwijl het aan de oppervlakte nog heel erg gammel is, zijn de wortels onder de grond gigantisch (ik besefte dit tijdens mijn proef zaaien in platen; ik ontvormde de planten die ik heel - ook! - klein, te klein vond. ontdek een "broodje" opgerold op de bodem van de pot...

En dat, een "vergeten" naaktslak maakt zijn plezier: op een zaailijn elke nacht 1 tot 2 m geschaafd... Kansloos. De lijn wordt plichtsgetrouw begraasd voordat hij soms wordt gevonden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/05/18, 08:38

nico239 schreef:Bonen.


De laag stro is dus heel belangrijk: zo'n twintig cm, inclusief stro van vorig jaar.

Ik stak mijn vingers erin en duwde twee cm maar nauwelijks meer in de aarde....

Het is dus nog steeds door de laag gegaan, die aan de andere kant natuurlijk doorweekt is op grondniveau, ook al is het boven droog en op het eerste gezicht onontwarbaar.

We zijn nog niet helemaal rond het hek gegaan, maar bijna...

Maar ook hier is mijn watergift (handmatig en waarschijnlijk te lui) misschien de schuld... hoop ik Beeld want anders doen we het voor niks.

Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer het gezaaid is, maar ik denk dat we het zelfs eerder hadden kunnen doen...

Om te volgen .....


1) Ik vind het moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat zachte grond niet nodig is. Ik vraag me af of ik op elke conferentie niet een bak met planten in "geperste kluiten" ga nemen, zoals ze in tuincentra te vinden zijn. Het levende bewijs dat wie je een grondfrees verkoopt met als argument "dat een zaaibed perfect los en netjes moet zijn..." je in een ander deel van de winkel zaailingen verkoopt die als volgt zijn verkregen: potgrond nemen, natmaken, aandrukken het in kleine blokjes met een pers, bovenop zaaien met een klein gaatje, water geven, laten groeien, verkopen...". ) komen overal uit de kleine motte. Dus wat ???????????????? Je hebt losse grond nodig (om een ​​helmstok te verkopen) of niet ???????? ???? Nou, het antwoord is: NEE!

2) Moeilijk om van het ene jaar op het andere te weten wanneer te zaaien! De boon blijft een grote kille, die "grillt" bij de eerste witte vorst. Begin liever met wat er op lijkt, maar heel resistent is: de erwt!

PS: Je bent in orde zeug je zaden, door ze op grondniveau te "duwen"?? Niet weggegooid???
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 28/05/18, 12:47

Did67 schreef:Ik heb de grootste moeite om mensen ervan te overtuigen dat zachte grond niet nodig is. Ik vraag me af of ik niet op iedere conferentie een tray met planten in “geperste pluggen” zoals je die in tuincentra vindt, meeneem.
Ja het is waar. Dit doet me denken aan het eerste gebaar dat je bijna instinctief “leert” als je begint met planten of verplanten en dat je vervolgens bijna onbewust doet: de aarde rond de wortels aandrukken!
Ik vraag me af of er geen grens is aan deze redenering, de grondsoort: klei = :( ? De verdichting tijdens het planten (of zaaien) waar we het over hadden, gebeurt vaak met potgrond: dus klonterig...

Did67 schreef:PS: Je bent in orde zeug je zaden, door ze op grondniveau te "duwen"?? Niet weggegooid???
Dit zet vraagtekens bij wat we zojuist hebben gezegd: bepaalde zaden komen door de wind (of door de hand van Nico239) en worden niet begraven (of ze worden bij toeval begraven, doordat ze de grond in de buurt bewerken of door wormen uit de grond komen). ). Ik "gooide" nigella-zaden toevallig rechtstreeks in de weide naast mijn moestuin en zag de volgende lente de bloemen in het plantendek tevoorschijn komen. Bestaat er trouwens een techniek om onder dekking te zaaien?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/05/18, 13:41

Ja. Behalve dat de natuur zichzelf een verspilling toestaat die de mens moeilijk kan accepteren: hoeveel van de honderden zaden die zo verspreid zijn, ontkiemen er?

Het doel van levende wezens is eerst om te overleven, daarna om nieuwe ruimtes te veroveren... Vergeet in een uitgebalanceerd systeem niet dat één plant voldoende is om er één te vervangen. En dit is in balans. Voor hoeveel zaden aan een plant???? op een paardebloem???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/05/18, 13:43

chafoin zijn schreef:
Ik vraag me af of er geen grens is aan deze redenering, de grondsoort: klei = :( ?



Ja Ja! Absoluut ! Druk klei nooit samen, op straffe van het maken van stenen zodra het uitdroogt! Dus dit moet natuurlijk genuanceerd zijn... Ik raad altijd aan om op natte grond op planken te rijden, aan het einde van de winter...
0 x
Lilieth45
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 28/05/18, 16:16

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Lilieth45 » 28/05/18, 16:27

Heel interessant!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 308-gasten