Maak gezuurd brood

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Maak gezuurd brood




par Did67 » 10/12/17, 09:43

Lolounette schreef:
ging naar de bakker om wit brood met gist te kopen dat op dat moment de top van de dag was.



Na het bakken (soms verbrand), massieve eiken tafels, aten we op een tafel in ... Formica! Andere top !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Maak gezuurd brood




par Did67 » 10/12/17, 09:46

paysan.bio schreef:MERCI

Ik leer veel dingen op deze draad.

pascal


Het is het risico, door "goede mensen" te bezoeken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Maak gezuurd brood




par Lolounette » 10/12/17, 11:46

Did67 schreef:In de Elzas was de optimalisatie van de energie van de oven als volgt:

- tijdens het verwarmen, onder de vlammen, gleden we de beroemde "flambées" (Flammkueche) uit waar geen toerist meer aan ontsnapt
- in de te hete oven hebben we een "Baeckoffe" gekookt (een soort pot-au-feu verzegeld in een grote terrinne, met een mengsel van groenten / vlees)
- we hebben brood gemaakt
- dan, in feite, pasteien
- dan kunnen we meringues maken (voor de feestdagen)
- en, in het seizoen, gedroogde pruimen (bij gebrek daaraan, de flikker voor de volgende falmbée).



het geeft erg veel zin om deze oven opnieuw te starten! yum !!! : Wink:

aan de andere kant hoeven de takkenbossen ze niet te drogen omdat mijn grootvader voorzieningen heeft getroffen en ze al bijna 40 jaren gedroogd zijn : Cheesy:

@ Peasant.Bio: gewoon terug met alle opwindende dingen die je leert lezen ... nou natuurlijk dat Didier en iedereen die het voedt forum hun ervaringen, vragen, gedachten! soms is het toch de internetvoet!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 14/12/17, 00:27

Update van de calculator. http://moncastel.free.fr/pain/Calculateur_Levain.html
- Verbetering van de berekening door de hoeveelheid meel te veranderen.
- probleem opgelost bij het veranderen van de hoeveelheid water.
- Verbeterde lay-out voor smartphone.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Maak gezuurd brood




par Lolounette » 14/12/17, 10:51

erg leuk je kleine rekenmachine : Wink: : Ik had nog nooit de wiskunde gedaan maar in feite maakte mijn pasta 2kg vóór het koken, geen wonder dat mijn gietijzeren braadpan soms het deksel heeft dat stijgt tijdens het koken : Mrgreen:
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 16/12/17, 09:21

TH 76% notenbrood, zonder kneden, zeer gemakkelijk te mengen.
300 g van T110 + 200 g van T65
200 g vloeibaar zuurdeeg.
365 g opnieuw gevuld leidingwater.
1h30 tot 30 ° + 6 h tot 12 °
koken 45 mn naar 180 °

pain20171216.jpg
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Maak gezuurd brood




par Christophe » 29/01/18, 18:41

Econologisch toeval?

Een bakker Sedanais heeft net een gezuurd brood, geïnspireerd op het haar van 1er GM-haar ... het zou 7-dagen zijn, ik zou er een hebben genomen maar ze doen maar 2 keer per week .. .

Door nadelen is het niet gegeven: 10 € / kg ... ah ja hoe dan ook!

Pain_polus.JPG
Pain_polus.JPG (112.58 Kio) Toegang tot 5151-tijden
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 29/01/18, 20:11

Om 7-dagen te behouden, moet het goed zuur zijn. Ik weet niet of je het leuk zult vinden :)
Frans troepbrood, niet ieders smaak.

"Na de terugtocht in Antwerpen, toen onze diensten plotseling naar het land van ballingschap werden vervoerd, was in het midden van een periode van wederoprichting en reorganisatie, konden we niet anders dan onze mannen van brood van Franse omgang voorzien. Maar dit gezuurde brood, dat een zeker smaak had en nogal merkbaar verschilde van dat waaraan onze troepen gewend waren, werd niet erg op prijs gesteld. Gezien het belang van dit voedsel van de eerste orde, was het dringend nodig om deze stand van zaken te verhelpen. De intentie begon daarom meteen te werken en de Belgische militaire afhandeling werd snel geïnstalleerd in Adinkerke (België) en Bourbourg (Frankrijk), waar al het brood werd gemaakt voor de troepen van de frontlinie ... http://www.compagnons-boulangers-patiss ... -du-poilu/
Beeld

Hola! het wordt tijd dat ik de mijne klaarmaak :|
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Maak gezuurd brood




par Christophe » 29/01/18, 21:33

Ik denk dat ik al heb gegeten ...

Ik neem er een bij de volgende batch en ik zal je vertellen wat het is!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 25/05/18, 22:55

Volgens de huidige stand van kennis zouden de voordelen van natuurlijk rijzen niet zo scherp zijn in vergelijking met gistfermentatie.
Gist en mineralen
Rijst, zoals gist, kan een deel van het fytinezuur afbreken. Het is een substantie die van nature aanwezig is in tarwekorrels (3-22 mg / gram), die de aanwezige mineralen vangt zoals ijzer, zink en magnesium, die dan in kleinere hoeveelheden beschikbaar zijn voor de lichaam. Fytase-enzym, ook van nature aanwezig in tarwekorrels en actiever gemaakt in zuur medium, draagt ​​bij tot de afbraak van fytinezuur. Daarom bevat heel brood meer lichaam-assimileerbaar ijzer en zink dan een product gemaakt met dezelfde hoeveelheid volle bloem maar zonder gist of zuurdesem. De grotere biologische beschikbaarheid van zink, magnesium en ijzer door het gebruik van zuurdesem is bevestigd in dierstudies. https://www.painetsante.be/professionne ... -au-levain
Het belangrijkste is om niet te geraffineerde bloem te consumeren.
Het simpele feit om geraffineerde granen te vervangen door volkoren granen geeft tastbare resultaten voor de gezondheid, met een effect op gewicht en ontsteking, volgens Deens onderzoek. https://www.foodinaction.com/cereales-p ... t-maigrir/

Groot wetenschappelijk consortium publiceert consensus op basis van volle granen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 95-gasten