De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 23:18

green68 schreef:
nico239 schreef:
green68 schreef:Dag nico239.
In onze omgeving zijn het eerder de slakken die de meeste schade aanrichten :x


Haal het maar uit mijn mond, behalve dat we ze tenminste kunnen ETEN : Mrgreen:

Voor de grap hebben we er een paar, maar eerlijk gezegd moeten er roofdieren in het gebied zijn, want het is niet bijzonder gênant... tot nu toe

Tot op heden is in de "bovenste moestuin" geen van mijn zaailingen (spinazie, wortels, bieten, enz.) erin geslaagd te overleven. :(

Ik wanhoop niet voor dat alles en houd vooral maximaal vol :)


Ik moet bekennen dat ik sympathiseer...

En hoe dan ook, zelfs onder de profs is het een terugkerend probleem...

Zou het een probleem van het algemene evenwicht in de omgeving kunnen zijn... waarvoor u overigens niet verantwoordelijk bent.

Er is geen landbouw in onze vallei, alleen veeteelt en dit al tientallen jaren.
De velden zijn uitsluitend bedoeld voor gras voor de dieren.

Is het dus een beschermde omgeving en is de balans al lang gemaakt?
Ik weet het niet.

Wat ik zie is dat er nog steeds geen teken zijn.
Terwijl we besmet waren in ons wijnland: traditioneel behandeld met alle producten die je maar kunt bedenken.

Is het de lagere luchtvochtigheid waar we van genieten... uh in het algemeen?

Het is nieuwsgierig.
We hebben eigenlijk een paar slakken, maar geen naaktslakken.

Moeten we het vergelijken met een vallei in het koele en vochtige “noorden” dat zich in dezelfde situatie zou bevinden: dat wil zeggen zonder enige traditionele landbouw en dit voor een lange tijd?

Bestaat het?

Zou dat het aantal naaktslakken verminderen om een ​​reden X: hun roofdieren zouden niet zijn gedood door landbouwchemie?

Veel vragen waar ik geen antwoord op heb.

Het enige wat ik kan zeggen is dat we na anderhalve maand van bijna dagelijkse regen nog steeds geen regen hebben.

Bewerken... Ik denk dat, nadat ik het mis had en dat je over slakken wilde praten...
Dat verandert echter niets aan wat ik over slakken schreef...

De slakken heb ik nog nooit gezien, ik zei zelfs geen in de moestuin buiten vol stro.

Er staan ​​er wel een paar in de kas, maar die zijn niet makkelijk bereikbaar.

En laten we zeggen dat er normaal gesproken wel wat in de grassen en het gedeelte onder het bos zit: aan de zijkant van de frambozenstruiken.

Waarom staan ​​er geen in de moestuin buiten?
Ik weet het niet?
Belemmert de strohalm hun vooruitgang te veel?
Ik weet het niet
Integendeel, er zijn genoeg krekels, ja, spinnen en mieren, dat is het grootste deel van de troepen.

Plus een aantal ongeïdentificeerde dingen, zoals kleine veldkakkerlakken (het lijkt erop, maar ik weet niet of dat zo is)

Dat zijn eigenlijk de stromensen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 23/05/18, 23:29

olivier75 schreef:bonsoir,

Vervolg van de aardappelkiemproef, kleine schuchtere, maar regelmatige scheuten.IMG_5486.JPG
dezelfde dag geplant, krijgt de traditionele beplanting een voorsprong.IMG_5490.JPG


Ik heb mijn 'strolapjes' een stukje opgetild omdat ik aan het taggen ben...

Goed eronder groeit het maar gaat het door???

Ik ben een beetje bezorgd.

Daarentegen brak op het deel (eerder geplant) waar ik een dikke laag stro met een normale structuur had aangebracht, alles zonder problemen door.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par guibnd » 24/05/18, 00:07

nico239 schreef:Ik heb mijn 'strolapjes' een stukje opgetild omdat ik aan het taggen ben...
Goed eronder groeit het maar gaat het door???
Ik ben een beetje bezorgd.
Daarentegen brak op het deel (eerder geplant) waar ik een dikke laag stro met een normale structuur had aangebracht, alles zonder problemen door.

Idem voor mij, ik heb sommige percelen laat gehooid met doorweekte en samengeperste balen...
Dankzij die bekende dicht opeengepakte hooiborden heb ik heerlijke, goed geblancheerde paardenbloemen kunnen eten die niet doorbraken en alleen maar een hobbel maakten!
Tijdens het planten van de aardappelen heb ik het hooi op de plaats van de aardappelen een beetje verkruimeld zodat ze makkelijker door het hooi prikken, maar de merels gooien alles over me heen en verplaatsen de borden! Ik heb dezelfde zorgen als jij...
Ik help de aardappelen een beetje door de plekken die in de weg zitten schoon te maken, maar het is niet verschrikkelijk om over de grond te lopen...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Adrien (voormalig nico239) » 24/05/18, 00:11

guibnd schreef:
nico239 schreef:Ik heb mijn 'strolapjes' een stukje opgetild omdat ik aan het taggen ben...
Goed eronder groeit het maar gaat het door???
Ik ben een beetje bezorgd.
Daarentegen brak op het deel (eerder geplant) waar ik een dikke laag stro met een normale structuur had aangebracht, alles zonder problemen door.

Idem voor mij, ik heb sommige percelen laat gehooid met doorweekte en samengeperste balen...
Dankzij die bekende dicht opeengepakte hooiborden heb ik heerlijke, goed geblancheerde paardenbloemen kunnen eten die niet doorbraken en alleen maar een hobbel maakten!
Tijdens het planten van de aardappelen heb ik het hooi op de plaats van de aardappelen een beetje verkruimeld zodat ze makkelijker door het hooi prikken, maar de merels gooien alles over me heen en verplaatsen de borden! Ik heb dezelfde zorgen als jij...
Ik help de aardappelen een beetje door de plekken die in de weg zitten schoon te maken, maar het is niet verschrikkelijk om over de grond te lopen...


Idem Beeld

We houden het sap vast
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 24/05/18, 20:54

Bonsoir,

Dit jaar zijn de Aardappelen onder het hooi geplant na de uitstalling, in een gat gemaakt met een graafmachine, het lijkt mij dat ze veel regelmatiger rijzen, hetzelfde geldt voor de knoflook, uien en sjalotten. Ik raad het ten zeerste aan, hoewel mijn mulchdikte vrij laag is, ongeveer 10/15 cm.
De aardappelen die we onder stro zien liggen in feite onder hooi dat aan de vork is overstrooid om in het begin tegen vorst te beschermen en langer dekking te houden. het komt in eerste instantie door gebrek aan hooi, maar ik vind deze dubbele laag leuk.

Olivier
1 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Thouvenel » 24/05/18, 22:40

Je sprak een beetje hoger van een boekweitbiet-vereniging, kun je me meer vertellen?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 28/05/18, 19:13

Thouvenel,
Sorry voor de vertraging, ik had je vraag niet gezien.
Op het perceel dat dit voorjaar is teruggevonden, dat met de hoofdlijnen, had ik geen hooi of stro. Er is dan ook begonnen met groenbemesters en eigen zaden om de teelt op gang te brengen, het hooi neem ik daar mee als ik maai, vandaag ligt er (een beetje) op de paden en rond de pompoenen.
Ik ga de associaties met boekweit nog eens opnieuw beginnen omdat deze al in bloei staat, geoogst kan worden voordat hij in de weg zit, hij neemt heel weinig ruimte in beslag en geeft een beetje schaduw op het bed. Op de foto, gemaakt op zaterdag, zijn de bieten de kleine plantjes met rondere bladeren, ik heb wat sla in de gaten geplant.
IMG_5535.JPG
Vertrouw bij het mulchen niet op de geproduceerde biomassa! Het voordeel van dubbel bijsnijden (gecontroleerd...) maakt het ook mogelijk om de lijnen te "markeren", naast de bloemen, de biomassa en de uiteindelijke oogst hoop ik dat de boekweit de zaden terugkrijgt.
IMG_5531.JPG
.Sinds gisteren zijn de gangpaden klaar en staan ​​de pompoenen buiten de hooilijnen.

De zaailingen zijn geen succes, afgezien van phacelia en mosterd, ik denk dat de laatste onkruidverdelger van de eigenaar in de herfst er iets mee te maken heeft, tegen het pad zie je duidelijk het verschil met het gras van de buren, er werd niet gemaaid . Het perceel aan de linkerkant is ongeveer 15 dagen eerder geploegd, en het verschil in grasbedekking en licht...het kleine aanwezige groen is te wijten aan phacelia.
Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 28/05/18, 19:32

Om bij het onderwerp van het moment te blijven: hier is de oogst, in 1 kwartier en op een oppervlakte van 50 m2, op zondagochtend!
IMG_5548.JPG
Het is de enige van de vier echt problematische moestuinen, en ook degene die vorige week werd opgeofferd wegens gebrek aan cerfamol. In het tuintje had ik, eveneens op traditionele wijze, wachtend op het hooi, overal witte mosterd gezaaid en de rest gaandeweg geplant of gezaaid. Een enkele pompoen knabbelde (die op de foto, in de meest schaduwrijke hoek en vlakbij het gras, er begon geen kool,
IMG_5559.JPG
en toch zijn er mensen!
IMG_5525.JPG
.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 29/05/18, 22:21

Bonsoir,
Een foto van dezelfde rabarber als op pagina 39, het onkruid is eind april gekalmeerd met maaien, zonder de tijd te hebben genomen om te wieden of zelfs maar te maaien.
IMG_5545.JPG
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 29/05/18, 22:30

Probeer bonen in knoflook.
We lezen dat bonen niet van Alliaceae houden, maar nooit het begin van een verklaring. Ik heb er wat gezaaid, dit keer door een brede en diepe groef te graven in het weinige hooi dat overblijft, bedekt met aarde en hooi gemengd zonder aan te pakken, zoals bovenaan de foto. Als de knoflook over een goede maand geoogst is, vul ik hem met hooi, de zaden zijn voorgekiemd. Wordt vervolgd.
IMG_5563.JPG
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 366-gasten