Klei grond

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
monidura
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 23/05/18, 16:09

Klei grond




par monidura » 23/05/18, 16:29

hallo allemaal, nieuws hierover forum, Zou ik graag feedback willen hebben over de luie methode wanneer je een kleigrond moet "voeden" die daardoor gemakkelijk compact is. Ik woon in de Charolais met land dat (volgens de verhalen van oude boeren) een Charolais-koe per hectare kan mesten, dus ik denk niet voor niets dat ik goud in mijn tuin heb. Maar zelfs als ze in de zomer erg genereus is, is ze in de winter super verliefd en verdicht ze bij de minste ergernis. Het lukt me niet om deze brokken zo verheerlijkt te krijgen, ondanks verschillende bedekkingen, aanvoer van mest en bladeren, een beetje groenbemester en voorlopig een beetje grelinette om te proberen een minimum te decompacteren.
bedankt voor het delen van je ervaringen
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: kleigrond




par stortvloed » 23/05/18, 18:44

Hallo,
Ik heb ook zeer kleigrond.
als we dalen tot ~ 25cm, heb ik goed aardewerk, heel geeloranje ...
het is een paar jaar geleden (ik kan het me niet precies 4-5 herinneren) dat ik bedek met hooi en af ​​en toe versier met paardenmest.
de aarde begint langzaam te verbeteren (ik doe dit jaar zonder de grelinette en gebruik alleen de tanden om hem los te maken).

Wat mest betreft, raad ik dat van koeien voor kleigronden niet aan. Voor de rest vond ik niets beters dan wachten en bedekken met hooi
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: kleigrond




par denis17 » 23/05/18, 22:15

Ik heb ook kleigrond, en voor brokken, vergeet het voor nu, het zou na verloop van tijd moeten komen : Wink:
denis
PS dit is mijn tweede jaar in de fenocultuur en op dit moment gebeurt er niets (ik bedoel daarmee dat er a priori geen zichtbare aantasting van de grond is), maar dat belet de groenten niet duwen.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Clay ground




par chafoin zijn » 24/05/18, 01:00

Ik heb hetzelfde type grond ... en hetzelfde probleem.

Ik vroeg me af of we er niet mee zouden moeten doen. Didier lijkt te denken dat planten zich aan deze grond kunnen aanpassen en krijgen wat ze nodig hebben en dat het in principe a priori is om te geloven dat een plant absoluut losse grond nodig heeft. Misschien is deze apriori te wijten aan onze (verouderde) opvatting van een goede oogst (grondbewerking ...)?
Het is waar dat het moeilijk is om eruit te komen: ik heb vaak de indruk na installatie, dat rooten een zeer moeilijke en lange fase is. Het duurt even voordat de plant echt omhoog springt (als de twee dingen met elkaar zijn verbonden, maar hey ...). Maar misschien komt het door mijn teelttechniek, want soms heb ik planten die heel goed wortel kunnen schieten. Deze bodems zijn bijvoorbeeld koud en hebben meer tijd nodig om op te warmen dan de andere in het voorjaar, dus misschien is mijn indruk te wijten aan een plantperiode die te vroeg is voor de bodem? Dit jaar besloot ik daarom 1, 2 of zelfs 3 weken langer te wachten. Bovendien merk ik dat met de hitte de grond sluit en hard wordt als beton. Dus probeer ik mijn grond systematischer en met een dikkere en uitgebreidere hooibedekking te bedekken om de krimpgleuven te beperken (zie foto op mijn draad: een moestuin?). We zullen zien ...

Maar hoe zit het met jou, wat lijkt moeilijk met deze gronden? Is dit ook de opstartperiode?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Clay ground




par Janic » 24/05/18, 08:02

hallo
probeer in de toekomst een krokodilvork te passeren om te zaaien. Eén keer per dag, zonder te proberen diep te gaan. Dit vereist bijna geen inspanning, verstoort de lagen niet, en zonder te lijken, met een snelheid van één cm per dag zal de grond op 15 cm in 15 dagen worden losgemaakt en vooral niet uitharden ongeacht de temperatuur. Bedek de grond, natuurlijk na semi!
Onnodig te zeggen dat dit werk na een regenperiode moet beginnen en gedurende een dag of twee moet drogen voordat het uithardt. (maar ik geef het allemaal hetzelfde op!) :D
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Clay ground




par Julienmos » 24/05/18, 12:29

chafoin zijn schreef:J
Maar hoe zit het met jou, wat lijkt moeilijk met deze gronden? Is dit ook de opstartperiode?


ja ...

sommige groenten beginnen lijkt vaak lang en verloopt langzamer dan bijvoorbeeld de moestuin van de buurman, zorgvuldig gecultiveerd en gemalen ... maar dan, in de zomer en herfst, loopt het goed!

voor zaailingen (bijvoorbeeld erwten dit jaar) heb ik ook heel vaak gaten in de rij, terwijl het in de buurman er beter uitziet. Maar het is niet dit soort kleine details die me zullen ontmoedigen, wetende dat mijn moestuin gedurende twee jaar heel erg goed heeft geproduceerd, zonder (of met heel weinig) grondbewerking. :)
0 x
monidura
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 23/05/18, 16:09

Re: Clay ground




par monidura » 24/05/18, 15:55

In feite, bij mij thuis, hebben groenten het moeilijk om te beginnen en ik denk ook aan de grond een beetje kouder, maar in de zomer en herfst is het het feest van groenten in de tuin.
Ik stelde mezelf de vraag om deze kleigrond te ontleden; misschien moeten we ons concentreren op de wortels. dat wil zeggen niet alleen rekenen op een "inerte" bedekking (hoewel de grond nog werkt), maar bij de minste gelegenheid op een maximum aan levende planten en dat in alle seizoenen, en bovendien zouden deze planten ook waterpompen in de herfst en lente.
aan de andere kant moeilijk om dit alles met groenten te beheren, ....
wat denk je?
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Clay ground




par perseus » 24/05/18, 18:00

Hallo,

Er zijn verschillende soorten klei die niet dezelfde eigenschappen hebben. Heb je enig idee van het aandeel in klei? van hun type?

In het algemeen hebben kleigronden een zeer sterke "inertie", in het geval van veranderingen in praktijken is er tijd nodig om een ​​nieuw dynamisch evenwicht te laten ontstaan. Dus je moet geduld hebben.
Een afdekking die vervolgens leidt tot een verrijking in organische materie is een goede zaak die kan bijdragen aan het lichter maken van de bodem aan de horizon aan de oppervlakte.
Een optie zou zijn om een ​​redelijk fijne organische stof mee te nemen en op een oppervlakkige manier op te nemen voordat je een hooi-achtige dekking onderhoudt, maar dit houdt nog steeds een beetje grondbewerking in.
Scheuren door krimp is op zichzelf niet slecht, het kan zelfs positief zijn (behalve voor constructies) :) )
Aan de andere kant is het waar dat in het geval van verharde grond, het beter is om in beide te verblijven, zowel voor de tuinman als voor de grond. En inderdaad, de opwarming van de grond is lang en het kan zelfs een beetje worden verergerd door een dikke mulchbedekking.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Clay ground




par chafoin zijn » 24/05/18, 19:49

Ja, het terugtrekken kan positieve kanten hebben: ik stel me bijvoorbeeld voor dat de eerste regen die valt snel snel de diepte in kan sijpelen (zoals in regenwormen?) En plotseling, niet gemakkelijk verdamping ondergaan door later.
Maar ik geloof nog steeds dat de terugtrekkingen over het algemeen nogal negatief zijn voor groentegewassen: scheuren van netwerken van paddestoelen, galerijen van wormen of zelfs plantenwortels ... Ze gaan ook hand in hand met een sluiting van de aarde die hard wordt aanzienlijk. Het duurt dan echt lang voordat de aarde weer open gaat. Als een cultuur al bestaat, is het goed, anders zal de plant veel energie aan zijn wortelweefsel moeten besteden ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 302 gasten